Over de toekomst van Fisker Automotive is nog steeds geen duidelijkheid. Maar mocht je ondertussen voor een prikkie zo’n bemmend ontwerp van Henrik Fisker op de kop willen tikken, dan is dit een goed moment.
Nu Fisker driekwart van het personeel de laan heeft gewezen en het er op lijkt dat er nog geen koper is gevonden voor een meerderheidsbelang (wellicht zijn ze wel in onderhandeling, maar wordt zulks stilgehouden) is de tweedehands prijs aan een flinke daling onderhevig. Twee jaar geleden verlieten ze de Amerikaanse dealers voor nieuwprijzen vanaf 103.000 dollar, maar tegenwoordig komen gebruikte exemplaren in een biedingsstrijd op eBay maar amper boven de 50k uit (voorbeeld). Afschrijving is een bitch, inderdaad. In NBC News loopt een Amerikaanse dealer vervolgens leeg over hoe sommige early investors in het bedrijf nu geen behoefte meer aan hun Karma hebben.
Voor de liefhebbers van dit prachtige, vijf meter lange design lijkt een gouden tijd aangebroken. Toegegeven, het wordt lastig om garantiezaken af te wikkelen in de VS, maar DIT soort aanbiedingen zijn toch wel erg verleidelijk. En mocht je wel graag een Fisker-design willen maar geen elektrische aandrijflijn met een 2.0-liter range-extender opteren, dan is er altijd nog het team van Bob Lutz en Co. Die willen er dolgraag een LS9 V8 met 647 pk in hangen. Score!
In Nederland valt de prijsdaling nog mee en zien we een enkele Karma voor onder de 90k te koop staan.
[nomsn]
norge zegt
Toch een prachtige auto die witte. Nou vooruit, Karma is a?
astonmartin20 zegt
bitch
rotarypowah zegt
’t Is maar net hoe je zoekt en verglijkt natuurlijk. Autoblog.com heeft een screenshot bij het artikel van 26 Karma’s waarvan de duurste 70k dollar moet kosten. Terwijl er ook 26 stuks te vinden zijn die allemaal boven de 90k dollar moeten kosten.
Ik verbaas me aan de ene kant wel over de standen op de tellers. Karma’s met 300 mijl of minder zijn geen uitzondering.
pand zegt
@rotarypowah: die lage kilometerstanden zijn er omdat mensen zo’n auto voor hun imago kopen en er dan even mee rijden zodat iedereen ziet dat ze groen zijn en daarna wordt er nooit meer naar omgekeken.
mattraket zegt
@pand: dat zijn waarschijnlijk dealerauto’s/demo’s.
kwakmare zegt
Was het niet standaard dat je nieuwe auto bij het verlaten van de dealer de helft van de waarde verliest?
jack_abarth zegt
@kwakmare:
De helft is ver overdreven, maar een procent of 10-15 toch zeker wel inderdaad.
E34M5Touring zegt
Goed nieuws!! Toch maar is gaan kijken. Vind het echt een prachtige auto namelijk. Nog een jaartje ofzo, dan pik je ze op voor een knaak en een bos wortels. Ideaal pour moi.
bmw-m zegt
“voor een prikkie op de kop tikken ” is toch wel zwaar overdreven hoor. Een groot deel kost nog 70k +
heidekonijn zegt
Alles wat nodig is, om het universum terug in balans te brengen, is hier een Maserati V8 inleggen en er de huidige Quattroporte mee te vervangen.
pax1004 zegt
Zou toch jammer zijn als Fisker op zou houden te bestaan. Is tenminste een fabrikant die t wel begrepen heeft met elektrische auto’s qua design.
Hupke zegt
@pax1004:
Want de tesla roadster was echt een lelijk ding, en de VW E-Up is ook maar een mislukking, wil je zeggen?
Nu ben ik ook niet de grootste fan van het SLS design maar om daarom te zeggen dat de E-SLS een mislukking is…
Hupke zegt
Ik vind het lelijke dingen, maar da’s een kwestie van smaak.
Dat ze niet verkopen en dat Fisker als bedrijf toch maar in waarde blijft stijgen doet me vermoeden dat er iemand serieus z’n broek gaat scheuren tenzij ze kunnen toveren ipv goochelen.