Zojuist heeft Toyota bekend gemaakt wat de nieuwe Auris gaat kosten. Prijzen beginnen weliswaar bij €18.650, maar dat geldt voor de 1.3-viercilinder-die-niemand-koopt. Nee, in Nederland draait het om de hybride-uitvoering die 14% bijtellingslovers in vervoering brengt. En die is een stukje duurder.
De Auris komt inderdaad met zowel een 1.3, 1.6 benzinemotor als een 1.4 D-4D-F (€21.890) of 2.0 D-4D-F-uitvoering (€23.155). Maar in het verleden behaalde resultaten bieden hier wél garantie voor de toekomst, en dus zal 95% van de kopers de Hybrid kiezen, die een op-papier-verbruik van 3,8 liter per 100 km kent en je 136 pk geeft. Overigens hoef je bij deze leasejapanner niet in te leveren op bagageruimte, het accupakket is weggewerkt onder de achterbank, waardoor je achterin 360 liter opbergruimte overhoudt. De 1.8-liter benzinemotor is samen met de elektro-unit als vanouds gekoppeld aan een CVT-bak.
De nieuwe Auris wordt geleverd als Comfort, Aspiration, Dynamic en Executive. Zowel de Hybrid als de diesels komen leverbaar in twee zakelijke uitvoeringen. Over het interieur meldt Toyota dat het is opgetrokken uit zacht aanvoelende materialen; zowel op het dashboard als in de portieren. En de knoppen + handgrepen zijn van een soft touch coating voorzien. Je zou het haast premium gaan noemen.
Dan nog even een rits aan standaard opties: audiobediening op het stuur, drie 12 Volt oplaadpunten, Hill-start Assist Control, een radio/CD-speler(!) met een AUX- en USB-aansluiting, en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Wil je het Toyota Touch multimediasysteem erbij, samen met telefoonbediening vanaf het stuur en een parkeerhulpcamera, dan moet je de Aspiration-versie kiezen. De Dynamic-uitvoering geeft je ook nog eens 17-inch lichtmetalo’s en bij de Executive heb je een leasebak met half lederen bekleding, een JBL-geluidssysteem (9 speakers) en een parkeerassistent met 10 sensoren te pakken.
Vanaf 14 december staat hij bij de dealer, te wachten om in een leasevloot te worden opgenomen. Prijzen van de Auris Sport laten nog even op zich wachten.
pinokotsbeer zegt
Mooie wagen, ook redelijk wat lexus CT200H lijnen zie je erin terug
garp zegt
@pinokotsbeer: dude serieus? Ben je de aanschaf al aan het goedpraten voor jezelf ofzo???
toyotafortuner zegt
@garp: zelf vind ik hem ook wel oke. Goed niet de schoonheidsprijs. Maar het mag er wezen.
De station zal denk ik iets van 2/3 ruggen extra worden.
mout zegt
@garp: Ja, ik vind dit ook een geslaagd model. Wat vlotter frontje dan een Golf, wat minder lijnen dan Megane of Civic. Met C4, Focus en Mazda 3 een prettige C-segmenter.
pinokotsbeer zegt
@garp: ? heb je zand in vagina? je mening kan afwijken maar maak die op een normale manier kenbaar.
garp zegt
@pinokotsbeer: ja, doet pijn bij lopen.
BrutaalAapje zegt
@pinokotsbeer: Wow, volgens mijn ben jij nieuw..? En vervolgens jouw eigen reactie. Dan zou je je moeten afvragen of je nog recht van spreken hebt…
dondeboer zegt
@pinokotsbeer: Mijn overbuurman werkt bij de importeur, zodoende staat er hier nu één voor de deur (een witte). Eerlijk is eerlijk, het ziet er in het echt helemaal niet slecht uit, sowieso stukken beter dan de huidige Auris en – in mijn optiek iig – wel echt een ander gezicht dan de gevestigde orde.
Het model is wel wat smaakgevoeliger dan wat onze oosterburen te bieden hebben, maar je kan tenminste wel zien dat het een nieuw model is.
flippert zegt
@pinokotsbeer: nee, een saai, lelijk, emotieloos, unisex Vinex-sloeberhok voor incontinente bejaarden. Leuk ook hoeveel Toyota medewerkers er hier als de kippen bij zijn om jubelreacties te posten..
kaasboerin zegt
@flippert: Hahahahahahahahaha meedogenloos..
pinokotsbeer zegt
@flippert: ach gut , kindje toch. Rijd zelf volkswagen, trieste droeftoeter dat je bent
jrk68 zegt
@flippert:
He leuk, je beschrijft een VAG product, dat had ik van jouw nooit verwacht…
alcantara zegt
25% bijtelling is juist de way to go.
timmyaudifreak zegt
Zeer mooie auto
SCscreamGT2 zegt
Echt zo’n typerend musliegebakje.
fijnkonijn zegt
@SCscreamGT2: Mwah ik vind het deze keer wel meevallen. De “oude” Auris was slaapverwekkend saai. Maar dit nieuwe model is heulemaal nie schlech nie.
heidekonijn zegt
Plus 7000, over 4 jaar, als de batterijen op zijn. En hij nog maar 10 000 waard is. En je hem wil verkopen. En niemand hem nog wil.
maurits123 zegt
@heidekonijn:
Daarom word deze auto op de NL markt voor 95% geleased.
heidekonijn zegt
@maurits123: Vreemd is dat, auto heeft nog geen wiel gerold in Nederland maar er wordt al 95% geleased? Help me even denken, leasefirmas, maken die graag verlies?
dondeboer zegt
@heidekonijn: Er staat er hier één voor de deur :) Maar die is van de importeur. En ik vermoed inderdaad dat dat voor alle in NL aanwezige exemplaren geldt.
hammerman zegt
@heidekonijn: Onzin, nieuwe batterij kost €1.800 inclusief montage. En van de eerste Prius Hybride auto’s die geleverd zijn vanaf 1997 (in Japan) heeft men amper een batterij vervangen…
heidekonijn zegt
@hammerman: Ahum, onzin, is het werkelijk? Meneer werkt automotive?
Jesper zegt
@heidekonijn: Ja dat is onzin, en kom eerst zelf eens met bronnen alvorens hier de boel af te fakkelen prutser…
heidekonijn zegt
@Jesper: Daar gaan we weer met dat tienergekwijl van kom maar eens met bewijzen. Wil je bewijzen ,bel gerust eens naar de toyodealer ukkie.
Jesper zegt
@heidekonijn: Niet nodig, ukkie. Daar werk ik. Denk dat ik zodoende iets beter geïnformeerd ben dan jij.
heidekonijn zegt
@Jesper: Wat een zelfbeheersing, in plaats van me helemaal voor schut te zetten met prijzen, specificaties en boms hou je het op wat gekef. Knap.
Jesper zegt
@heidekonijn: Door jouw reacties bij dit topic schat ik jou zo laag in dat ik niet de behoefte voel daar moeite voor te doen. Jij wil gewoon lekker kunnen bitchen, of dat nou gefundeerd is of niet. Ik zie je hieronder ook insinueren dat garantie gelijk staat aan de levensduur van een product (accu’s maar 100.000km goed volgens Toyota?) dus veel praktijkervaring kan je nooit hebben.
heidekonijn zegt
@Jesper: Niet de behoefte om te bewijzen maar toch niet te lui om steeds te reageren. Ofwel ben je helemaal in balans, ofwel lul je maar raak.
roberto zegt
@heidekonijn: En jij werkt in de Automotive? Als? Autopoetser? Aaah, dat verklaart een hoop over je onderbouwende reacties!! Ha! Fag!
BrutaalAapje zegt
@roberto: Mmmmhhh…’homo’ is nog steeds een scheldwoord. Mag ik vragen naar je leeftijd?
roberto zegt
@BrutaalAapje: Gay is geen scheldwoord, dat je het opvat als een scheldwoord is anders. Het is gewoon iemand noemen met een andere sexuele voorkeur. Kortom dan is hetero ook een scheldwoord?
BrutaalAapje zegt
@roberto: Blij dat je het toch begrijpt. Misschien volgende keer termen als ‘Fag’ weg laten…
Wat is het toch fijn wanneer je op de vroege morgen een (simpele) ziel hebt kunnen raken… Mijn dag is weer compleet.
heidekonijn zegt
@roberto: Zeerrr onderbouwend van je.
redbeams zegt
@heidekonijn:
Jij hebt duidelijk de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt :)
heidekonijn zegt
@redbeams: Ik werk in automotive sinds 1996.
BrutaalAapje zegt
@heidekonijn: Wel jammer dat je zo snel je zelfbeheersing verloor. I was rooting for ya…
Want het (voor)oordeel(?) dat accu’s/batterijen na een x-aantal jaar voor een flinke kostenpost kan zorgen, is nog altijd outthere.. Met een mooi betoog had je enig voorlichting kunnen geven richten AB-reageerders…
heidekonijn zegt
@BrutaalAapje: Meh, ik ben niet te hautain een niveautje lager te gaan.
redbeams zegt
@heidekonijn:
Hmm sinds 1996 zeg je…en nog snap je er niks van :)
celicasteve zegt
@heidekonijn: als je niet weet waar je over praat reageer dan ook niet… De accupakketten kosten inderdaad rond de € 1800 en zelfs de eerste Prii uit 2000 en 2001 rijden nog gewoon met het eerste accupakket rond.
vluggejapie zegt
@heidekonijn: haha wat een bullshit! Deze batterijen vervangen?? Ze gaan langer mee dan jij. Jazeker!
heidekonijn zegt
@vluggejapie: Kakel maar raak, talk is cheap.
Rene95 zegt
Nogal een apart achterkantje.
solmatje zegt
@Rene95: idd.. Zoals die nieuwe rav4.. Redelijk lelijk! Maar voorkant vind ik wel mooi
meneersander zegt
Wat een hok! Maar goed, als je het alleen rijdt voor de bijtelling, dan is dit goedkoper dan een Prius.
bigcar zegt
het enige kutte aan de auris full haybrid is dat de hybridetechniek echt tot verre van zijn recht komt op de snelweg. voor de rest is het echt een awesome wagen waar ik weinig over kan klagen.
uiterlijk verdient een dikke pluim, evenals de techniek.
ik kan me voorstellen dat mensen gaan zijken over het interieur en de cvt bak, maar voor dat geld moet je er maar genoegen mee nemen.
maurits123 zegt
Achterkant lijkt op een aangereden Rio.
bigcar zegt
@maurits123: eerder een misvormde gullietta, maar op de foto ziet de achterkant er echt niet zo uit zoals in het echt (hoop ik)..
norge zegt
Mooie wagen. alleen daarom al een topper .
Jesper zegt
In een goed kleurtje met 17” gewoon een dik ding. Ga er morgen mee rijden en ben erg benieuwd!
bsxc2 zegt
@Jesper: Bijna elke auto met grote velgen ziet er ‘redelijk tot goed’uit, zelfs deze saaie Auris.
redbeams zegt
@bsxc2:
Veel plezier met je multipla dan :)
vluggejapie zegt
Haha batterijen vervangen?? Die gaan langer mee dan een mens
heidekonijn zegt
@vluggejapie: Volgens toyo zelf zijn de batterijen goed voor 100 000 km. Maar als je echt voor het milieu bentlast je de auto staan of met de bus. Leef je langer, toch?
mout zegt
@heidekonijn: Garantie voor 100 000 km. Maar bij bijvoorbeeld mijn broer zitten ze er toch al dik 250 000 in, en presteren onveranderd.
heidekonijn zegt
@mout: Tuurlijk. En in vijf minuten rond de ring zeker?
Jesper zegt
@heidekonijn: Dus als BMW of Audi drie jaar garantie geeft op hun auto’s zijn die ook maar goed voor drie jaar? Of telt dat alleen bij Toyota’s?
nasty zegt
@Jesper: strike!
heidekonijn zegt
@Jesper: In de meeste landen geven BMW, Audi, Mercedes slechts garantie voor 2 jaar, het absolute wettelijke Europese minimum. Of het “goede” auto’s zijn of niet laat ik aan anderen, maar blijkbaar durven ze niet meer garantie te geven.
Feiten zijn feiten. Wat dat betreft voel zou ik me meer op mijn gemak voelen bij een Koreaan dan bij BMW. Maar dat maakt ieder maar voor zichzelf uit.
Overigens geen toeval dat het waardeverlies van een dure Duitser vrij gigantisch is. Niemand wil zich verbranden aan de garagekosten die achteraf komen.
En dat is dus net zo met die hybride meuk. Of die nu van Mercedes of Toyo of weet ik wie komt. Blijkbaar zijn de batterijen van oa toyo, maar natuurlijk ook alle anderen zooo ontzettend goed dat ze er ook maar 100000km op durven geven.
Batterijtechnologie komt toch van dezelfde bronnen en is amper gerelateerd aan merk. Ze zijn allemaal even kort van duur en ze verliezen allemaal 20 tot 60 procent (!) aan capaciteit als het kouder wordt. Het is een geldput.
Je kan dan de fanboy uithangen en vanaf de achterzetel van papas leaseauto roepen dat ze wel honderd miljard km uithouden omdat je lievelingsmerk steengoed is, volgens jouw fantasietjes, of je kan zelf voor de keuze staan je eigen centen uit te geven en drie keer nadenken.
Maar fanboi rustig verder hoor. Meneer-ik-zal-het-eens-bewijzen.
djim zegt
@heidekonijn:
Ik voel me geroepen even te reageren; ik doe een poging om deze thread wat op te tillen door voor de verandering niet op de man te spelen.
Context: ik heb zelf geen band met Toyota maar heb bestuurderservaring met een Prius II en een Prius III.
Anyway.
1) waardeverlies: hier in België is het inderdaad zo dat een Prius flink wat waarde verliest in de eerste jaren; op de tweedehandsmarkt verkopen ze nog niet echt goed. Factoren die daarin meespelen:
-Desinformatie wat betreft de houdbaarheid van het hybride systeem
-Fiscaliteit: in tweedehands is een diesel voordeliger. Ik verwacht dat dit op termijn (via overheids-stimuli) ook wel zal veranderen.
De lage CO2-uitstoot (nee, niet enkel “op papier”, ik heb mijn eigen verbruikscijfers) zorgt in België wel voor fiscale compensatie van dat waardeverlies (slechts 10% verworpen kosten voor een Prius als bedrijfswagen).
2) betrouwbaarheid: de aandrijflijn van een Prius is “by design” minder onderhevig aan slijtage. Zoek maar eens op hoe het werkt; ik vind de e-cvt een knap staaltje van engineering. De verhaaltjes over de beperkte levensduur van de batterijen zijn volgens mijn Toyota-dealer en volgens verschillende Prius-fora fabeltjes; bij mijn Toyota dealer hebben ze -naar eigen zeggen- nog nooit een batterij vervangen. Ik heb zelf ook nog rondgereden met een Prius II van 6 jaar oud en daar was alvast geen batterij-probleem.
3) Afhankelijkheid van batterijen bij hybrides: een batterij is een belangrijke component van een hybride-systeem maar zelfs als die batterij 25% van haar capaciteit zou verliezen (hetgeen ze überhaupt niet doet), doet dit amper iets af aan de brandstofbesparende capaciteiten en de performantie van het hybridesysteem. Een hybride-systeem is m.a.w. niet zo ontzettend hard afhankelijk van zijn batterij-capaciteit als sommigen hier doen uitschijnen.
Er is m.a.w. voor zover ik nu kan zien geen enkele reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid op lange termijn van hybride-systemen.
heidekonijn zegt
@djim: Prima, maar
1. Waardeverlies mbt Alfa Romeo -om maar een voorbeeld te geven- is ook gebaseerd op misinformatie. Maar daar ben je dik mee als je gaat inruilen.
2. Betrouwbaarheid (mechanisch) ; zal wel prima zijn, gebouwd door toyo, gebruikt door benz en binnenkort hyundai..
3. Impact op verbruik: geen idee. Capaciteit vermindering is wel degelijk een feit. Grootste spelbrekers zijn temperatuur en uitput/laadcycli. Alle niet-nano-carbon batterijen lijden er onder, met de Nissan Leaf als negatieve uitschieter wat betreft temperatuur. En een pak meer dan 25%.
Hoogachtend…
heidekonijn zegt
@heidekonijn: PS Akkoord ivm de laadcyclus van de Prius. Maar is dit Auris ding krek hetzelfde? Dacht iets gehoord te hebben van een andere aanpak. Waarom anders verschillende modellen van dezelfde grootte?
mashell zegt
@heidekonijn: als je wel eens een Prius hebt gezien dan weet je het waarom van de Auris Hybrid. De meeste mensen willen een normale auto, niet iets wat er uitziet als een Prius.
heidekonijn zegt
@mashell: Goed punt. Maarreuh, neus van die nieuwe Auris gezien?
sanjo120 zegt
Interieurtje ziet er plastic uit zeg. Lijkt wel n ingebouwd pioneer navigatie systeempje van 2008. met wat plastic er omheen
aventadorsv zegt
En dan denken dat je een ‘dikke’ auto rijdt als je hem in het (zo lijkt het alsof ik lef heb maar lever hem toch weer in)wit neemt met van die donkere wielen formaat zolang het maar in de 14% valt. Geef dan gewoon toe, dit is net zoveel emotie als een Yaris Verso en lease hem gewoon op wieldopjes in ’n kleur als bordeaux rood
freezzr zegt
@aventadorsv: hehe. Hok eerste klas dit!
Simpson zegt
Wauw! Een autoblog artikel waar kofferbakruimte in genoemd word! :)
OT: leuke wagen, zullen we wel weer veel zien wanneer de huidige leasecontracten aflopen. Moet zeggen dat de station voor mij ook wel een kandidaat zou zijn.
tweede_woning zegt
60 reacties op reclame , nou …
flippert zegt
@Tweede: ja, precies. Allemaal dankzij de ‘webcare’ strategie van de importeurs met als gevolg: allerlei militante communicatiemedewerkers van Toyota die hier meeschrijven en alles recht proberen te lullen. Maar blijft gewoon een kutauto, punt uit.
ar156sw zegt
Meh… ik word er niet warm of koud van… zal vast een prima ding zijn hoor, daar niet van.
bordeaux zegt
Als je baas je dit voorschotelt wordt thuiszitten met een uitkering ineens een stuk aantrekkelijker