Zeker als je kijkt naar het prestatiepotentieel, valt de prijs van de Suzuki Hayabusa heel erg mee.
Het is een van de meest legendarische moderne motorfietsen, de Suzuki Hayabusa. In tegenstelling tot motorfietsen als de GSX-R 1000, doet Suzuki het relatief rustig aan met het verversen van dit model. De eerste Hayabusa kwam in 1999 op de markt. Nu, 22 jaar later, zijn we aanbeland bij pas de derde generatie.
Prestaties in rechte lijn
Net zoals voorheen is het een motor die ontworpen is voor maximale topprestaties in een rechte lijn. Je zal er ongetwijfeld een bocht mee kunnen maken, maar de kleinere en lichtere GSXR 1000R is daar een stukje geschikter voor. De Hayabusa (GSX-R 1300) is de betaalbare koning van de Autobahn. We zeggen betaalbaar, want gezien de prestaties is de prijs van de Suzuki Hayabusa altijd scherp geweest.
Voor de prestaties is een atmosferische 1.340 cc viercilinder verantwoordelijk. Deze levert 190 pk (bij 9.700 toeren) en een maximaal koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren. Voor een auto zijn dat veel toeren, maar voor een tweewieler valt het relatief mee.
De Hayabusa (Japans voor ‘Slechtvalk’) knalt in 3,2 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 299 km/u. Dat is uiteraard begrensd, om verdere commotie te voorkomen. Reken er maar op dat zonder begrenzer de Hayabusa met gemak harder gaat.
Prijs Suzuki Hayabusa
Voor het geld kun je moeilijk sneller gaan. Hoewel geld precies? Welnu, Suzuki heeft de prijs van de Hayabusa bekendgemaakt: 21.999 euro. Er is keuze uit drie kleurcombinaties. De eerste is Glass Sparkle Black met Candy Burnt Gold. De tweede is Pearl Brilliant White met Metallic Mat Stellar. De derde is tenslotte Metallic Mat Sword Silver met Candy Daring Red.
Uiteraard kijken we ook even naar de concurrentie. Want veelal was de Hayabusa enorm veel waar voor je geld. De prijs van de Suzuki Hayabusa is dat nog steeds. De Kawasaki H2 kost bijvoorbeeld 31.995 euro. De H2 heeft een 1.000 cc motor met mechanische compressor en nog meer voor vermogen: 231 pk! Echter, deze snelwegracer kost dus tien mille meer.
Nu de prijs van Suzuki Hayabusa bekend is, is de fiets per direct te bestellen.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik durf geen 300 km/h op twee wielen, en vind hem ook erg lelijk. Dus koopje of niet, ik blijf wel bij mijn vertrouwde boxer.
eirmakk zegt
@dutchdriftking: ik kan je vertellen dat het best wel meevalt, als je het hebt meegemaakt natuurlijk . In de auto is de kans ook klein dat je een ongeluk overleefd met zulke snelheden en ik zou het eerder op de motor doen dan met de auto. Met de motor zit je zo boven de 250+ en met de meeste auto’s duurt het toch even voordat je topsnelheid haalt. Het gevoel is wel heerlijk 😋 bijna onbeschrijfelijk, komt omdat het niet vaak kan denk ik.
techniekmeneer zegt
@eirmakk: Het is op een motor vooral erg vermoeiend om (lang) op hoge snelheid te rijden. Dit heb je met een auto een stuk minder.
rolov zegt
@techniekmeneer: de adrenaline houdt je wel scherp.
degrotemuis zegt
@rolov Mijn ervaring is anders. Mijn motor voor de langere afstanden haalt ongeveer 255-260 en een uurtje voluit gaan waar het kan is nog wel te doen, maar na 2-3 uur 200+ waar haalbaar, bijvoorbeeld op weg naar de Dolomieten word ik wel serieus moe, ondanks tankstops. Met 150-180 heel duitsland door is geen probleem. Met de auto gaat dat relaxter, moet alleen het dak even gesloten worden, anders wordt de wind wel vervelend bij 230+
tvr1974 zegt
@techniekmeneer: exact.. echt hoge snelheden lange stukken is niet te doen. Buiten het feit dat je dan elk half uur bij de pomp staat..
kevin82 zegt
Toch zijn er goedkopere manieren om een einde aan je leven te maken 😅
erce zegt
LOL! Ik kwam voor deze reactie
TimoBac zegt
Die H2 is wel beetje anders. Dat wil zeggen: niet graf lelijk. Over smaak valt niet te twisten maar een mooie motorfiets is het niet wat mij betreft. Wel een goedkope blijkbaar! Toch voelt het een beetje aan als een Audi TT met een Porsche Boxster vergelijken. Op papier kan het, maar eigenlijk ook weer niet.
willeme zegt
@TimoBac:
Het is een beetje een lastige vergelijking, inderdaad. We hebben er ook even een tijdje over zitten sparren. In 1999 waren de 1.000 cc supersport motorfietsen bij lange na niet zo krachtig als tegenwoordig. Sterker nog, de GSX1000R (K7 volgens mij) heeft 202 pk, de BMW S1000RR kom ook boven de 200 pk uit, evenals sommige exotische Italianen. Echter, dat zijn overduidelijk ander type motorfietsen.
De H2 is ook een supersnelle fiets die het voornamelijk van snelheid in rechte lijn moet hebben. Vandaar dat we uiteindelijk voor de Kawa hebben gekozen. Wellicht is het wel een keer leuk om hier eens iets dieper op in te gaan.
TimoBac zegt
@willeme: absoluut leuk om daar een artikel aan te wijden. De traditionele segmenten zijn sowieso best aan het vervagen. Ik zit nu op een 600cc naked, maar zoek iets waar ik langere afstanden mee kan rijden. Dan heb je een sport tourer (Yamaha fjr1300), maar ook een adventure (GS). Ook heb je natuurlijk het segment van de Tracer 700/900. Die twee fietsen zijn feitelijk hoger versies van de MT-07/09. Beetje bmw 3/5 serie versus X3/X5. Best complex allemaal!
lebeaunl zegt
@timobac: of Kawa Versys 1000 SE
tvr1974 zegt
@lebeaunl: of verschillende Triumph of ktms
degrotemuis zegt
@willeme Uit de Kawasaki stallen kwam nog kort geleden een beter passende tegenhanger: de ZZR1400. Helaas niet meer te koop als 2021 model. Zonde, want een overjarige daarvan was een prima concurrent geweest. Meer sport dan voorganger ZZR1200, ook rond de 200 pk en een topsnelheid van 299, waarna de toerenteller nog wel oploopt, maar de snelheid volgens de meter niet meer. Vermoedelijk net als bij deze nieuwe Hayabusa.
mlo zegt
BMW S1000RR € 22.450,-
awesome zegt
@mler: prachtige motorfiets!
sollie1984 zegt
@mler: en dat is dan nog zonder opties.
awesome zegt
Alleen het geluid van de H2 is z’n geld waard.
Elke dag weer kippenvel als de buurman hem start!
Onehp zegt
@awesome Gratis voor jou!
iz_person zegt
Mooie motor met faam, maar 3 sec naar de honderd kan echt niet. Als de gemiddelde ev het in minder tijd doet dan vind ik dit best wel telleurstellend voor een Hayabusa. Zal wel met die achterwiel te maken hebben denk ik.
Dutchdriftking zegt
@iz_person : Tja, je kan het vermogen gewoon niet kwijt zonder er op het achterwiel vandoor te gaan. Dat heb ik al met 100pk op de motor in de eerste versnellingen, zal hiermee niet anders zijn.
fanboy zegt
@iz_person: Haha de gemiddelde EV doet het denk ik in 6 seconden ofzo, als ik alles op 1 hoop gooi.
En de snelste Tesla’s en Taycans komen ook maar net onder de tijd van een Hayabusa.
Wat belangrijker is, naar mijn idee, is dat het veel moeilijker is om op zo’n motor daadwerkelijk die acceleratie te halen. In zo’n snelle EV met 4wd is het gewoon het pedaal de grond in stampen en het gaat. Bij zo’n motor moet je toch wel weten waar je mee bezig bent, wil je maximaal vermogen vanaf start weg rijden.
Mijn EV zit in 7 seconden op de 100, en volgens mij in 3 sec op de 50km/u. En dat gaat wel heel makkelijk, dus op de eerste meters rij je echt van alles eruit, ook de nodige motoren, al zijn die uiteindelijk sneller.
tvr1974 zegt
@fanboy: de nieuwste motoren hebben ook een launch/tractie controle en zitten in 7 sec op de 200. En dat voor de fractie van een prijs van een EV.
kennone zegt
@iz_person: 0-100 is ook niet zo bijzonder meer nu tegenwoordig alles rap of snel is. 0-200 of hoger dat zijn de cijfers die je wilt weten. De meeste EV’s kakken na de 160kmh al een beetje in en dan komt zo’n rappe Jap toch wel even lekker voorbij gevlogen
Joseppe zegt
Daarnaast wil het oor ook wat…. geruisloos van 0 naar honderd gaan in een paar seconden is nooit te vergelijken met een lekkere blerende uitlaat….
Zelfs niet met een luidspreker die dit moet vervangen 😎
airditude zegt
Vind het na al die jaren nog steeds een beetje een zwaarlijvig model om te zien. Maar moet ook zeggen dat ik meer een cruiser dan een racer ben. Ook al is af en toe het gas opentrekken ook heerlijk, met de 600cc en bijna 100 pk die ik nu heb vermaak ik mij prima.
rolov zegt
@airditude: het is een sport tour ipv een racer
bvlagusta zegt
Brrr wat lelijk, ook die lompe uitlaten… Brilliante techniek, maar ik laat ze beide toch maar bij de dealer staan
depsycholoog zegt
Wat is t toch een taffes lelijk ding