De prijs van de Skoda Superb is best scherp, zeker als je ziet wat je ervoor terugkrijgt.
De Skoda Superb Combi gaat ongetwijfeld een hit worden in Nederland. Er zullen duizenden gezinnen zijn voor wie dit de ideale auto zal zijn. Want als je veel ruimte, deugdelijke kwaliteit, prima uitrusting en een enigszins scherpe prijs wenst, is het de enige optie. Zeker nu de Zuid-Koreanen geen Hyundai i40 SW of Kia Optima SW maken en Renault nog geen Dacia-logo plakt op een oude Talisman.
De auto is inmiddels al onthuld. Sterker nog, we hebben @wouter naar de presentatie gestuurd waar hij de auto vers van de pers aan jullie voorstelt. Alles is nu wel bekend voor jullie, behalve de prijs van de Skoda Superb.
Nou, die hebben we voor je! De prijs van de Skoda Superb is… 44.900 euro! Dat moet je niet omrekenen naar guldens (Hfl. 98.946,58), natuurlijk.
Prijs Skoda Superb: wat krijg je voor dat geld?
Die 45 mille lijkt een hoop geld, omdat dat het ook is. In de juiste context is het wel een vrije goede deal. Het is namelijk de prijs van de zogenaamde ‘First Edition’. Die zijn bedoeld voor de mensen die met slaapzakken voor de Skoda-dealer liggen te slapen de afgelopen dagen. Qua aandrijflijn is het voor een instapper prima: een 1.5 TSI viercilinder met 48V-ondersteuning en zeventraps DSG is voor Nederland meer dan voldoende.
De First Edition is een compleet uitgeruste uitvoering met 17 inch wieltjes, virtual ‘pedal’, climate control met drie (!) zones (twee voor, één achter), keyless entry en het grote navigatiedisplay met draadloze connectie met je smartphone én Apple CarPlay. Verder zijn er parkeerpiepers vóór en achter, plus een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control. Dus in principe kan elke viriele zakenpapa er zo mee op pad.
Vergelijking met concurrentie
Uiteraard kijken we ook eventjes naar de prijzen van de concurrentie. Het eerste dat opvalt: er is niet zoveel concurrentie meer. Ondanks dat dit nuchter beschouwd het beste autotype is, is het segment niet zo HEEEET meer als dat dat een tien, twintig jaar geleden het geval was.
De Skoda is het ruimst, goedkoopst en het nieuwst. Dat laatste lijkt niet zo relevant, maar vergeet niet dat sommige modellen in onderstaand overzicht al heel erg lang mee gaan.
- Skoda Superb Combi 1.5 TSI DSG First Edition | € 44.900
- Volvo V60 B4 Essential | € 46.695
- Volkswagen Passat Naamloos 1.5 eTSI DSG | € 48.990
- Peugeot 508 SW Allure PureTech 130 | € 47.750
- Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 165 Centre-Line | € 49.840
- Audi A4 Avant 35 TFSI Advanced Edition | € 52.825,04
Houd er rekening mee dat de Volvo zeer kaal is uitgerust. Een stapje naar het meer acceptabele Core-niveau doet de prijs stijgen naar ver boven de 50 mille. De Audi is daarentegen al vrij compleet en natuurlijk super-premium, maar wel duurder. In tegenstelling tot de Skoda en Volkswagen (beide een 1.5), heeft de Audi een 2.0 motor. De Passat (strikt genomen dezelfde auto) is 4.090 euro duurder. Dus vooralsnog ziet de toekomst er goed uit voor de Tsjechische pakezel!
Robert zegt
Het uitgaande model van de Superb had een vanafprijs van € 36.410. Het nieuwe model is dus 8.500 euro duurder geworden…
ouwedibbes83 zegt
Zelfde motor en uitrustingsniveau? Of een minder potente, kalere instapper?
Robert zegt
Dezelfde motor (1.5 TSI), maar handgeschakeld. Een DSG bak kostte bij de vorige generatie goed 2000 euro meer, maar da’s onder de streep nog steeds ca. 6500 euro prijsverschil. Procentueel gezien is de Superb ca. 17% duurder geworden. Ik vind dat fors.
Qua uitrustingsniveau mag je er overigens toch ook wel van uitgaan dat ‘business edition’ compleet genoeg is uitgerust om de doelgroep (leaserijders) tevreden te houden.
Svda zegt
De versie waarmee ze nu uitkomen, de first edition, is aardig vol opties en daarom ligt de vanaf prijs nu al wat hoger met dit model.. De andere goedkopere uitvoeringen volgen iets later. De huidige Superb met de beetje zelfde opties zit je al wat hoger aan de prijs ( althans de offertes die ik had gekregen )
Dutchdriftking zegt
Ik verkies (en ben daar vast niet de enigste in) deze absoluut boven de Passat. Wat een beelschone station!
pier zegt
De Skoda Superb Combi gaat ongetwijfeld een hit worden in Nederland. Er zullen duizenden gezinnen zijn voor wie dit de ideale auto zal zijn. ..
Ja het is een ideale gezinsauto, nee ik denk niet dat het een hit gaat worden. Particulier 45k ophoesten voor een auto zal lang niet iedereen kunnen, zakelijk gezien niet interessant want niet elektrisch. Dus ben bang dat het toch wat tegen gaat vallen. Wel fraaie auto!
Mathis zegt
eerst schrijf je dat het een hit gaat worden en dan weer niet omdat ie te duur is
pier zegt
Eerste stuk is citaat van de auteur slimpie.
bietje zegt
Zo’n Mazda 6 station jaartje gehad in 2019, Business Edition met alles erop en eraan. Wat een waanzinnig comfortabele en luxe wagen was dat. Misschien geen ‘premium’ maar deed er niets voor onder.
Reed helaas met z’n 165pk en vre-se-lijke automaat als een trage, underpowerde amerikaanse publieke-vrouwen-sloep uit de 80’s.
Robert zegt
Ik heb de iets tammere 145 pk versie, met handgeschakelde zesbak. En heb er weinig te klagen over. Maar goed, acceleratietijden en topsnelheid boeien me ook niet zo heel veel, zolang ik maar het idee heb dat ik in Nederland goed kan meekomen met het verkeer.
En inderdaad, comfortabel is-tie zeker.
mashell zegt
Gaap. Is het al ochtend?
Dit is een echte Skoda dus gewoon een auto. Voor mensen die menen dat ze veel te veel spullen van A naar B moeten vervoeren en voor de rest niks om auto’s geven. Mensen die eigenlijk ook geen levenslust meer hebben en dus al vast met een lijkwagen gaan rond rijden.
gekketurbo zegt
Tegenwoordig zit een Skoda niet ver van een Audi qua comfort en afwerking in het interieur. De overstap van een Etron naar een Enyaq scheelt maar 10-15%…
mashell zegt
Zat laatst in de nieuwe Octavia van mijn zwager en dacht wat zijn die displays eigenlijk onscherp… Skoda helemaal prima, ga ik misschien ook wel rijden als ik goedkoper wil rijden, maar het is lang geen Audi.
gekketurbo zegt
Octavia is ook het niveau polo, ga is zitten in een aangeklede Enyaq of nieuwe Kodiaq. Ik vind de oplossing van fysieke knoppen met displays 10x beter dan het tweede scherm wat in de Etron zit…
mashell zegt
Waar heb je het over? Octavia deelt z’n componenten met de Golf. De Enyaq heeft niet eens een fatsoenlijk instrumenten cluster. En de nieuwe Kodiaq heeft datzelfde voorzet instrumentencluster als deze SuperB maar dan ook nog met een enorm opvallende lelijke en goedkope naad in de passagierskant van het dashboard. Voor het geld wat er voor betaald helemaal prima, maar het is allemaal wel een beetje goedkoop. Ik vind dat klimaatscherm in de e-tron helemaal prima, ziet er gelikt uit en de airconditioning (hogere middenklasse niveau) is zo goed dat je bijna nooit hoeft te bedienen. Maar goed een Audi e-tron is een niveau of twee drie hoger en duurder dan een Skoda Superb.
ako6 zegt
Ik heb de nog grotere versie hiervan, de kodiaq, maar die is regelmatig gevuld met spullen: windsurf, wingfoil board, zeilen, wings, dan is de bagageruimte, met neergeklapte bank zo gevuld. En lekker sporten geeft veel levenslust, dus dat is het probleem niet.
mashell zegt
Een paar dingen, je doet nog aan windsurfen? Ben je Duitser of is het nog geen 2024 bij jou?
Maar je hebt een Kodiaq, dat is een SUV, die is stoerder dan een SuperB maar wel kleiner qua interieur ruimte en die paar liter die je mist zijn ongelooflijk belangrijk volgens de “experts” hier op autoblog.
ako6 zegt
Foto’s zijn trouwens gemaakt bij Guincho Portugal, mooie plek om te surfen, ooit heengereden met een Renault Laguna station wagon vol kitesurf spullen. Zo’n station wagon is echt zo vol, hoe meer ruimte hoe beter.
Ralph zegt
Ik rijd al enkele jaren met een Superb combi 280 L&K stage 1. Heerlijke sleeper. Ik zie mezelf toch echt wel als petrolhead, heb nog een 968 en Burton ernaast. Dus waar die opmerking vandaan komt, geen idee.
a_buis zegt
Valt niemand over dat mislukte schermpje voor de neus van de bestuurder met daarachter nog het dashboard van de vorige editie? Menn dit is wel heel cheap.
mashell zegt
Die zonnekap die niet over het scherm past is inderdaad ongelooflijk lelijk. Toch maar doorsparen voor de Passat.
tjorque zegt
Breng nu maar snel die superb combi met iD7 aandrijflijn uit…
mashell zegt
Dat is niet te doen, dat wordt gewoon een apart model.
racerx zegt
Dat een goede, maar saaie, stationwagen waar ik vroeger niet naar om keek opeens mijn aandacht trekt zeg… geeft wel aan hoe de markt eruit ziet, met teveel van die kansloze ASUV’s en crossovers.
T is eigenlijk best wel een nette bak. Chapeau.