Dat goedkoop is relatief, maar voor minder dan 30 mille heb je een nette viercilinder. En voor minder dan 40 mille een plug-in hybride.
Vorige week staken we nog de loftrompet op voor de Cupra Leon. Voor betrekkelijk weinig geld heb je namelijk een hele puike hybride. Hartstikke mooi. Voor nu hebben we de auto waarop de Cupra Leon is gebaseerd, de Seat Leon.
Cupra is ietsje sportiever en iets meer premium, maar aan de auto zie je dat bijna niet af. Ze lijken als twee druppels water op elkaar, zeker als het sportieve FR-pakket bestelt.
Prijs Seat Leon
Enfin, alles over de auto was al bekend want @michel heeft dit artikel al gemaakt. Voor nu hebben we de prijzen voor je. De Seat Leon is er vanaf 29.750 euro. Minder dan 30 mille voor een C-segmentauto met 1.5 TSI viercilinder (116 pk), LED-koplampen, digital cockpit en Apple Carplay.
De Style heeft verder items als lichtmetalen wielen, climate control en parkeerpiepers (in de bips). Dan is er nog een Style Business, FR en FR Business. Die hebben volgens Seat veel meer diensten, comfort en details. Right, gewoon de Style bestellen dus.
Zo verhoudt de prijs van de Seat Leon zich met die van de concurrentie:
- Hyundai i30 1.0 T-GDI i-Motion | € 29.295
- Kia Ceed 1.0 T-GDI ComfortLine | € 28.995
- Seat Leon 1.5 TSI Style | € 29.750
- Mazda 3 SkyActiv-G 2.5 Prime-Line | € 32.090
- Peugeot 308 PureTech 130 Active | € 32.500
- Ford Focus 1.0 Hybrid Titanium | € 32.995
- Toyota Corolla Hybrid Comfort | € 32.995
- Skoda Octavia 1.5 Selection | € 33.490
- Opel Astra 1.0 Turbo Edition | € 33.499
- Volkswagen Golf 1.5 TSI | € 34.990
- Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line | € 38.552
In vergelijking met de concurrenten heb je gewoon een prima deal. Minder dan 30 mille, maar wel een viercilinder. Die hebben de twee Zuid-Koreanen niet. Dat is wel een groot voordeel. Alle concurrenten met viercilinder zijn bijna meteen 2-3 mille duurder.
Leon PHEV
Naast de instap-Leon, hebben we ook hier de PHEV. Deze combineert de 1.5 TSI met een een elektromotor. Precies, net zoals alle andere VW-producten die niet op de markt zijn gekomen, zoals de nieuwe Golf en Cupra Leon. Ook in dit geval is er een enorme actieradius: 132 km! De prijs is eveneens interessant, want hij is er voor minder dan 40 mille!
Ook belangrijk om mee te nemen, je krijgt automatisch de FR Business. Als je de gewone Leon uitrust met 1.5 TSI motor met 150 pk, FR Business pakket , dan ben je 37.950 euro kwijt. De PHEV is er als ‘First Edition’ en die kost slechts 38.950 euro! Yup, een complete C-segment hatchback voor minder dan 40 mille.
- Seat Leon PHEV First Edition | € 38.950
- Peugeot 308 Active Pak Business HYbrid | € 40.710
- Opel Astra Turbo Hybrid Edition | € 40.999
- Cupra Leon E-Hybrid Essential | € 42.790
- Mercedes-Benz A250e Star Edition | € 43.421
- Volkswagen Golf 1.5 TSI eHybrid 50 Edition | € 44.490
- Toyota Prius Plug-In Hybrid Dynamic | € 44.695
Kortom, de enige PHEV in dit segment ONDER de 40 mille en dan heb je meer power dan het Stellantis-duo en best wat uitrusting én een enorme puist qua actieradius. Samenstellen is per direct mogelijk.
Meer lezen? Dit zijn 10 snelle plug-in hybrides op een rij!
gilettelubbers zegt
Heh, zijn de foto’s van het vorige model bewust toegevoegd aan dit artikel?
Allison Burgers zegt
Het betreft eem technische update. De buitenkant is niet gewijzigd. Wil je een ander exterieur, dam moet je voor de Cupra gaan.
gilettelubbers zegt
Poeh ik was in de veronderstelling dat de Leon automatisch mee zou gaan met het design van de Cupra. Thanks!
Allison Burgers zegt
Ze willen wat meer onderscheid tussen de modellen van beide merken.
mashell zegt
Dan moet één van de twee merken gewoon stoppen met de Léon.
Allison Burgers zegt
León, vernoemd naar de Spaanse stad León.
mashell zegt
Pijnlijk. Dat de Seat naar die stad vernoemd was had ik pas door toen León binnen wandelde.
Robert zegt
Die 1.5 TSI is (in andere VAG modellen) ook leverbaar met 130 pk en 150 pk. Dat suggereert dat die 116 pk van deze Leon relatief eenvoudig is te opwaarderen.
mashell zegt
Doe mij maar een Seat Léon Cupra T-GDI i-motion Prime-Line Pack Active 250e business essential edition.
Als je de naamgeving van deze wagens ziet moet je toch gewoon huilen?
Dit is triester dan een kind dat Maarten van Rossum in een one-night-stand bij Johan Derksen verwerkt heeft.
Specht zegt
De Leon rijd (met 4 cilinder) als vlees noch vis en zou ik niemand aanraden. Een Ford Focus is dan de betere keus qua rij eigenschappen en ik spreek uit ervaring.