We weten op de cent nauwkeurig wat de prijs van de RS4 Competition Plus is!
De BMW M3 Touring komt eraan! De auto is een ware sensatie, ondanks dat deze nog steeds niet bij de dealers staat. Een snelle D-segment premium stationwagon met een zescilinder turbomotor en vierwielaandrijving klinkt als muziek in de oren. De snelle BMW is dan ook een rechtstreekse aanval op de Audi RS4.
Als de M3 Touring op de markt komt, weet iedereen tegen welke auto deze getest gaat worden: de Audi RS4 Avant natuurlijk. Die auto is al wat langer op de markt: sinds 2017. De auto kreeg een facelift in 2021 en onlangs heeft Audi de Competition Plus-uitvoering aangekondigd. Daar hebben we nu de prijs van! De prijs van de Audi RS4 Avant Competition Plus is 145.611,31 euro. Meer dan 35 mille is BPM en 19 mille is btw. Dus niet alles wat je overmaakt is voor Audi.
Extra veel hardware
Net als bij de Urus Performante hebben ze bij Audi echt werk ervan gemaakt. Ja, er zijn de nodige ‘hoogglans’ zwarte details, maar er is enorm veel hardware aan boord. Zo krijg je de supersportstoelen met lederen/Dinamica-bekleding (en een uitgebreid leerpakket) aan boord.
Maar het belangrijkste is de techniek. Audi pakt het onderstel namelijk rigoureus aan. Er zijn dikkere anti-rollbars, bijvoorbeeld. Of wat te denken van het mechanische sperdifferentieel dat nu een stuk ‘heftiger’ is afgesteld (meer sperwerking).
Het hoogtepunt is echter het PRO-onderstel, een schroefset waarmee je niet alleen de hoogte kunt aanpassen, maar ook de demping. Standaard staat de RS4 Competition Plus een centimeter dichter bij de grond, maar als je wil kun je ‘m nóg wat lager zetten. Gesmede 20 inch wielen met optionele Pirelli Trofeo R-banden maken het plaatje compleet.
De RS4 Competition Plus heeft 0 extra pk’s en 0 extra Nm’s. Toch is ‘ie aanzienlijk sneller. Op de 0-100 km/u sprint scheelt het al twee tienden van een seconden: geen 4,1 maar 3,9 seconden om de 100 km/u te halen. Wat een beetje grip wel niet kan doen. De begrenzer komt er niet in bij 250 km/u of 280 km/u, maar pas bij 290 km/u.
Prijs concurrentie RS4 Competition Plus
Qua concurrentie is de spoeling nogal dun op het moment. De Mercedes-AMG C63 Estate is inmiddels uit productie. De nieuwe versie (met viercilinder en elektromotoren) verwachten we volgend jaar.
Van de M3 is nog geen prijs bekend, maar de sedan-versie van de BMW M3 Competition xDrive is 134.848,74 euro. Doe daar 3.450 euro bovenop (meerprijs M340i Touring t.o.v. de sedan) en je komt uit op 138.298,74 euro. Een Alpina B3 Touring kost minimaal anderhalve ton. Je ideale RS4 samenstellen kan in de RS4-configurator. Wij kwamen uit op dik 170 mille.
Meer lezen? Dit zijn de coolste Audi RS-modellen!
petroldrinker zegt
In feite dus sub 100k, maar worden we zoals elke seconde vd dag weer genaaid door onze roverheid in dit land als je iets leuks wilt….
Turbo S zegt
Inderdaad, alsof 19k btw niet genoeg is voor één enkele auto. Nee we doen er gewoon nog 35k bij.
monsieurleloure zegt
Je kunt altijd nog emigreren , niets houd je tegen.
Robert zegt
Ligt het aan de foto’s of is die kleur een fletse weergave van het beroemde Nagora Blau waar vroeger menig RS model van Audi werd uitgerust.
kniesoor zegt
Is de bak en/of het diff ‘korter’ waardoor-ie de 0-100 ondanks gelijkblijvend vermogen sneller doet dan een ‘gewone’ RS4 ?
willeme zegt
@amghans:
Goede vraag Hans! Volgens mij komt het door de extra grip en het sneller reagerende diff. Er is simpelweg meer grip voorhanden.
Een andere eindoverbrenging zou eventueel ook kunnen, maar dan zit je volgens mij met een nieuwe typegoedkeuring (andere emissies et cetera) en ik denk dat ze dat juist niet wilden.
kniesoor zegt
Dank je, duidelijk. En qua dat laatste (homologatie) heb je vermoedelijk een punt.
anthwan zegt
Leuke naam zodra deze tegenover de M3 Comp. Wordt gezet staat de RS4 compleet voor l*l. Snap niet waarom er wat extra’s uit de motor wordt gehaald.
willeme zegt
@anthwan: er zijn gelukkig aftermarket wat opties voor dit Porsche-blok. 510 tot 530 pk is geen enkel probleem. De reden waarom Audi dat zelf niet doet is – net als bij de vraag van. @amghans – de typegoedkeuring. Meer vermogen zou inderdaad passen en technisch gezien goed mogelijk zijn, maar dan moeten ze voor een kleine oplage de auto opnieuw homologeren. De M3 zal inderdaad een streep sneller zijn. Het zal in elk geval een geweldige dubbeltest opleveren!
HelldogBE zegt
Is dit de allroad versie of hebben ze foto’s/renders genomen in transportmodus?
Het velgdesign ligt ook wat moeilijk op het netvlies, ondanks dat ik een fan ben van Y-spaken lijken ze hier wat ielig uitgevoerd.
hollow zegt
Als ik dit zo lees, vind ik eigenlijk dat onze Nederlandse broeders geen recht meer hebben om te lachen met de staat van sommige wegen in België. Ik ontwijk liever een putje dan zulke lappen BPM neer te leggen. In Vlaanderen valt dat allemaal wel goed mee.
AudiRS zegt
Schandalige prijs voor een snelle A4.
Met dank aan ons kabinet die iedereen in een suf saai burgelijk we zijn er bijna eco-barrel wil trappen.
martinus.tussengas zegt
Ook die zijn niet te betalen, 18k voor een nieuwe UP!!