De Franse stadsauto heeft een Nederlandse prijs gekregen.
Met de derde generatie van de Twingo gaat Renault de concurrentie aan met de Fiat 500 en het olijke PSA/Toyota-trio. Echter, de 3,59 meter lange Fransoos is de enige in het gezelschap die de motor achterin heeft liggen, en dus de achterwielen aandrijft. RWD in een stadsauto, het kan weer.
Authentique, Expression en Dynamique
Goed, de prijzen. Vanaf september levert Renault de nieuwe Twingo uit met keuze uit twee benzinemotoren en drie uitrustingsniveaus. De goedkoopste is de Twingo SCe 70 Stop & Start in Authentique-uitvoering, die gaat voor €9.990 weg. In de standaarduitrusting zitten onder meer zijairbags, elektronische stabiliteitscontrole (ESC) met tractiecontrole (ASR), Hill-start assist en led-dagrijverlichting.
Voor een rug meer kun je de Expression-uitvoering aanvinken, die wél elektrische ramen voor heeft, naast een verstelbaar stuurwiel en in delen neerklapbare achterbankleuningen. Verder komt-ie met het nieuwe multimedia-systeem R&GO met DAB+ radio. De voorlopige topper wordt de Dynamique-uitvoering, verkrijgbaar vanaf € 12.790. Deze heeft airco, cruise control, Lane Departure Warning en lichtmetaaltjes.
De nieuwe Twingo is 3,59 meter lang, 1,64 meter breed en 1,55 meter hoog, en is hiermee 10 centimeter gekrompen ten opzichte van zijn voorganger. De afstand van het dashboard tot aan de achterklep is wel 22 centimeter toegenomen.
Specificaties motoren
Motor | Vermogen | Koppel | Motorinhoud |
---|---|---|---|
SCe 70 | 70 pk (51 kW) | 91 Nm | 999 cm3 over 3 cilinders |
TCe 90 (turbo) | 90 pk (66 kW) | 135 Nm | 899 cm3 over 3 cilinders |
Met deze prijzen ligt de instapversie van de Twingo slechts een fractie boven de de Citroën C1 en de Peugeot 108, die bij respectievelijk €9.490 en €9.690 beginnen. De Aygo gaat € 9.695 kosten. De concurrent uit Italië, waar Renault volgens Lapo Elkann het design vandaan heeft, begint bij €11.500.
lamborgfan zegt
Ik wil hem! Wel in een lekker kleurtje..
tupperware zegt
@lamborgfan:
Ik ook, maar dan wel de turbo met een chippie, dan zeg ik gewoon dat het de auto van mijn vriendin is..
schellekens006 zegt
@tupperware: of van je vriend
robert110 zegt
@lamborgfan: Ik niet, ik hou niet van apparaten die Hallo zeggen.
csx3000 zegt
@lamborgfan: Dat is wel heel bescheiden voor iemand die fan is van Lambo.
knipperlichtje zegt
Dan neem ik toch aan dat je doorspaart voor een TCe 90 met airco en cruise control. Dat zijn toch vrij elementaire zaken en het koppel van de TCe is veel hoger. Vooruitstrevend van Renault trouwens dat ze DAB+ op de kleine stadsrakker gaan leveren.
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Yep, maar dan zonder airco cruisecontrol en meer van die vermogen slurpende/ gewicht toevoegende meuk.
TC+ESP eruit, straffe veertjes eronder, 125PK en hoeken met dat hok..
daniel23ccx zegt
Misschien een rs versie en je hebt de perfecte auto!
mauricerma zegt
Will it drift ?
Robert zegt
@mauricerma: Alleen als de ASR en ESC uitschakelbaar is. En met de doelgroep en het marktsegment in gedachte nemend vrees ik het ergste…
gash zegt
Nu wachten op een Handige Harrie die er de 2.0i-16v uit de Clio RS in lepelt.
brianrs zegt
please maak een nieuwe RS van de twingo. Dan ben ik weer verkocht.
Dimglor zegt
@brianrs: Was er van de vorige ook, dus denk dat ze hier ook wel een RS variant van gaan maken!
nielsvanderweiden zegt
Ook al vanaf pakweg tien mille! Het lijkt erop alsof de fabrikanten een beetje beu zijn van de waardeloze marges op deze karretjes.
sprankel zegt
@nielsvanderweiden:
kuch kuch, 3000 euro.
Zei ik nu iets? Ik dacht even dat ik verklapte hoeveel het kost om een stadswagen van de band te laten rollen. Nee dat zal ik wel niet gezegd hebben.
Uiteraard R&D niet meegerekend noch de kost van een te onderhouden dealernetwerk Of het transport of etc. Maar als je in volume kan pompen + belachelijk dure onderdelen kunt verkopen + winst uit verkoop van slijtage gevoelige onderdelen nog meer dan genoeg winst.
Had ik nu ook verklapt dat het bij een premium merk was? nee dat zou ik nooit durven.
ds3thp zegt
Ik zou hem eerst eens in het echt willen zien! De styling is apart, maar misschien valt dat reuze mee in het echt!
Altijd leuk zo’n achterwiel aangedreven rakkertje!
TCe met 90pk zal al best vlot zijn, met een chipje naar /- 110pk zal het alleen maar leuker worden!
Ferry_76 zegt
@ds3thp: Op het Concours het Loo stond er een rijtje, maar om eerlijk te zijn: Zonder al die streepjes en kleurtjes en extra’s is het best een saai wagentje.
En voor iedereen die denkt dat dit een leuke auto is met RWD, lees de tests van de huidige Clio RS maar eens; door alle elektronica gewoon een saaie hot hatch geworden helaas.
Renault zal hier echt geen tweede A-klasse fiasco van willen maken dus echt spannend zal deze Twingo echt niet zijn.
roppp zegt
@Ferry_76: het is ook wel opvallend dat ze op de persfoto’s geen enkel exemplaar van dichtbij laten zien zonder streepjes of andere plakkers.
jaapiyo zegt
@Ferry_76: wat heeft de A klasse daar mee te maken dan, dat is en was gewoon een voorwielaandrijver…
Ferry_76 zegt
@jaapiyo: Bedoelde dan ook meer Elandtestachtige resultaten, trouwens net zo als bij de eerste Smart.
lohran zegt
@Ferry_76: Ik heb de huidige Clio RS gereden en die is echt niet saai hoor. Toegegeveb, hij is meer op dagelijks gebruik gericht (automaat, redelijk comfy) maar rijdt super. Ben er mee naar de Ardennen geweest en daar flink gespeeld :)
E34M5Touring zegt
Twingo V6. Twee van die blokkies aan mekaar. 2.0l 6pitter, rwd, RS fenderflares etc.
Maar goed, een 140pk variant van de Tce zou een leuke RS kunnen zijn.
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Dit met een koets van een Twingo?
Lijkt mij wel lachen..
stephane8200 zegt
@tupperware: heb die van dichtbij gezien bij Brabus. Mocht er helaas niet in rijden vanwege ontbreken wegtoelating. Had zelf een ‘gewone’ Brabus roadster. Leuke auto.
Ram-G-maN zegt
Dit gaat geheid een succesnummertje worden!
Wanneer komt de RS?
mrB zegt
Over een jaartje of 2 word dit denk ik mijn eerste lease-auto. Met een beetje mazzel leuk aangekleed. Twingo gay of niet, ik vind deze echt gaaf, geel of rood graag! Of zo’n blauwe twin run
E34M5Touring zegt
@mrB: Niks gay’s aan. Heb er is omheen gelopen tijdens Concours de Elegance in Apeldoorn laatst, echt een leuk fris ding. En ook wel gegroeid tov de vorige.
csx3000 zegt
@E34M5Touring:
Het is tijd dat je weer een M5 koopt, je petrolhead gehalte is flink aan het dalen.
Laat je niet gek maken!
dino246gt zegt
Alleen jammer van de kleine kofferbak. de kofferbak is net zo groot als die van een smart fortwo
bierbuik zegt
@dino246gt: tot nog toe kon je bij twingo’s de achterbank een cm of 30 verschuiven, scheelt behoorlijk in de bagageruimte.
Overgins kunnen er alleen mensen zonder benen achterin zitten als je kofferbak vol zit, maar dat terzijde
dino246gt zegt
De Expression en Dynamique zijn ook te krijgen met een 0.9 TCe driecilinder met 90 pk. De prijzen komen dan uit op respectievelijk € 12.190 en € 13.990.
toyotafortuner zegt
Ziet er erg leuk uit! Maar zeker weten doorsparen voor de 90pk versie
branko zegt
Komt ie ook met automaat?
tupperware zegt
@branko:
Ik ben bang van wel, gelukkig heb ik inmiddels interieurfoto’s gezien met 3 pedalen en een handbak.
meneersander zegt
Dus je zult minstens 12k uit moeten geven aan een fatsoenlijke Twingo…
Kvgorp zegt
5 deuren in een twingo blijft een raar gezicht. Net als die rare A1 en mini met 5 deuren. Maar ja “men” wil het.
ThomasBol zegt
Op autoweek live was deze rakker naast de nieuwe C1 te zien. Omdat de Twingo ernstig hoger en smaller is dan de genoemde concurrent lijkt ie een beetje op een brommobiel..
Edge zegt
@ThomasBol: Heb je hier toevallig een foto van?
White_Lightning zegt
Freude am Fahren op z’n Frans (als de ESC en ASR uitkunnen natuurlijk)
Jochempie zegt
Voor 10k had je natuurlijk al een nieuwe RWD auto… Z’n technische voorloper, de Smart Fortwo..
Voor minder heb je overigens ook al een RWD auto uit de Renault stal, de Twizy…
Hupke zegt
Guitig autootje maar ik vermoed dat er toch beter te vinden is in die prijsklasse, ook op gebied van fun-factor.