
Het was nog even afwachten of de Renault 5 zo goedkoop zou worden als beloofd, maar Renault maakt het gewoon waar.
Een van de meest interessante nieuwe EV’s is toch wel de Renault 5. Deze auto heeft alles in zich om een succes te worden. Het is een tof en onderscheidend model en belangrijker nog: de prijs is scherp. Althans, dat was wat Renault beloofde.
De Renault 5 zou 25 mille gaan kosten, maar de definitieve prijs valt dan vaak toch tegen. Zo niet in dit geval. Renault maakt de prijs van de nieuwe 5 bekend en die bedraagt €24.990. Voor dat bedrag heb je de instapper met een 40 kWh en een range van 300 km. Dat is niet heel riant, maar voor dit geld mag je niet klagen.




Dan nu het slechte nieuws: de instapversie is pas vanaf begin volgend jaar te bestellen. In eerste instantie (vanaf 31 mei) kun je alleen de versie met de grotere 52 kWh-batterij bestellen. Die is er vanaf €32.990.
De 52 kWh-versie heeft 410 kilometer range, wat al een stuk beter is. Ook goed om te weten: de instapversie kan niet snelladen, deze versie kan wel snelladen met 100 kW. Je hebt standaard onder meer een warmtepomp, een achteruitrijcamera, climate control en 18 inch velgen.


Hoe aantrekkelijk is deze duurdere versie? Om die vraag te beantwoorden pakken we even de concurrentie erbij:
- Opel Corsa Electric YES 50 kWh (136 pk, 354 km range): €30.949
- MG 4 (204 pk, 350 km range): €32.285
- Renault 5 52 kWh (150 pk, 410 km range): €32.990
- Fiat 500e 42 kWh (118 pk, 321 km range ): €33.490
- BYD Dolphin 60,5 kWh (204 pk, 427 km range): €35.490
- Peugeot e-208 50 kWh (136 pk, 362 km range): €35.870
- MINI Cooper E (184 pk, 305 km range): €35.990
Wat blijkt? De duurdere versie van de Renault 5 is alsnog een goede deal. De Opel Corsa (een actiemodelletje) en de MG 4 zijn weliswaar iets goedkoper, maar die hebben ook minder range. Als je kijkt naar de e-208 – de bestseller in dit segment – is de Renault 5 gewoon €3.000 goedkoper, terwijl je betere specs krijgt.




Het kan dus bijna niet anders of de Renault 5 gaan we nog hoog in de verkoopstatistieken terug zien. Misschien zelfs al voordat de instapversie gelanceerd wordt.
Prima lease auto dit voor de junior account manager.
Kan ik zeker bevestigen! Heb hem inmiddels besteld!
Ik vind hem geweldig leuk. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit zich qua binnenruimte verhoudt tot al die cross-over SUV’s.
Allemaal?
Leuk ding! Daar gaat Renault wel mee scoren. Zou voor ons een prima 2e auto zijn, mits ik thuis had kunnen laden.
Dat is een door veel media onderschat probleem van EVs. De meeste Nederlanders wonen niet vrijstaand of half vrijstaand. En VVEs willen soms geen EVs in de parkeergarage. Zonder eigen laadmogelijkheid wordt het al snel erg problematisch.
Als de akte van splitsing is gebaseerd op het modelreglement 2017, hoe kan een VvE dan een bewoner weigeren een laadpunt aan te (laten) leggen? Een dergelijke weigering is in strijd met de akte van splitsing en daarom vernietigbaar.
VvE waar mijn kantoor is gevestigd, voert brandgevaar als redenen op. BS Argument.
Bij mij ook. Helaas.
Bij ons in de gemeente kun je een gootje in de stoep aanvragen. Kun je ook bij veel tussenwoningen laden.
Bij ons in België net aangevraagd of ik een kabelgoot mocht voorzien en dit is ons geweigerd. Er werd ons aangeraden publiek te laden, dit terwijl de prijzen daar 7 tot 8 x duurder zijn dan bij ons thuis.
Ik woon in een tweekapper zonder oprit, dat zou ideaal zijn. Veelal kan ik wel voor de deur parkeren (helaas niet altijd).
Valt wel mee. Rijdt al bijna vier jaar een EV, inmiddels 120k mee gereden en laadt alleen openbaar. Gaat prima.
Waarom een probleem? Dr is niemand die bij de vve of vrijstaand een tankstation heeft staan.
Je kan tegenwoordig op veel locaties laden. Bij supermarkten, macdonalds, in de wijk op straat. En de mogelijkheden zullen in de tijd alleen maar toenemen, daarnaast zie je de laadtijd al met enorme stappen naar beneden gaan. De mensen die hierover klagen denken nog in de laadmogwlijkheden en snelheid van 10 jr terug.
25k voor een EV van koektrommel formaat goedkoop?
Ik ga dat er echt niet voor betalen hoe leuk ie er ook uitziet. Voor 3k koop je een willekeurige Suzuki stadsauto van zelfde formaat die nog jaren meegaat, en van de rest van het geld vlieg je 5x de wereld rond of doe je er wat anders mee.
2ehands en nieuw moet je niet vergelijken. 25k is gewoon goedkoop voor deze auto.
Mijn 18 jaar oude nissan is ook minimaal een tienvoud goedkoper dan een langzamere en minder luxe instap golf, maarja, die golf is nieuw. En wel een stuk zuiniger.
Dan doe je dat toch Het is geen verplichting om een nieuwe Renault te kopen.
Hij schrijft toch ook niet dat het verplicht is?
Je kan niet nieuw vergelijken met een auto van meer dan 15 jr oud.
Dit gaat een bestseller worden voor Renault
Ok, dan is het nu ook gewoon gedaan met het gezeur dat EV’s duur zijn.
Goede aanbieding. Denk dat we deze vaker gaan zien dan de E-500. Wel jammer van de ontbrekende snellaadfunctie op de instapper, juist nu je dat zelfs bij plugins ziet komen.
Schitterende auto!
Prijs in NL is zelfs nog €500 goedkoper dan in moederland F. En het allerleukste voor mensen met een oprit is de opslag en teruglevermogelijkheid van deze auto. Dus salderen kan toch!
Hoe dan? In de zomer wek je met 10 panelen zo’n 20kwh op. Dan is de auto zo vol. En de volgende dag is er weer zon maar is je auto nog steeds vol. En dan moet je auto ook nog eens thuis staan overdag.
Echt goedkoop? Ik had een nieuw R5-je toen ik nog studeerde (voor gewerkt en bleek toen al goedkoper dan op kot gaan). Toegegeven, het was écht een rammelend stuk blik, met aller-basis-motortje (uit de R4), een lelijke, domme rode kleur (die was in stock) en zeer snel-verkleurend plastiek. Je kon zelfs de rugleuning van de stoelen niet verstellen en je werd zeeziek van de stof-textuur in de bekleding. Maar dat bakje kostte écht een fractie van deze jongen waarvan ik zo heel flauw mag veronderstellen dat geen enkele student hem zich kan permitteren zonder zeer flinke bijdrage van de ouders. + 30k€, jongens en meisjes, dit is een BASIS Renault, voor diezelfde prijs kocht je nog niet zo heel lang geleden een gezinswagen maar ja, we nu moeten elektrisch.
Wat is hier precies basis aan? Een mooie b-segmenter met voldoende luxe aan boord en een redelijke actieradius. Een beetje aangekleden volkswagen polo kost tegenwoordig ook gewoon zoiets, terwijl die nog een 1.0 truttenschudder aan boord heeft. Vind de prijs dus echt niet zo gek, dit betaal je tegenwoordig gewoon. De prijzen van 30 jaar geleden zijn niet meer de prijzen van nu.
Een Peugeot 208 begint ook bij 25k, waar heb je het over? Dit heeft niets met elektrificatie te maken maar alles met de verbeterde (veiligheids)systemen.
Vergeet BPM, de eco systemen en filters e.d, gewenste elektronica en de vooruitgang in de overige luxe en rijcomfort niet.
Studenten kopen toch nooit een nieuwe auto? Een 10 jaar oude Renault Zoe hoeft niet zoveel meer te kosten.
De prijs voor de 52kwh versie valt mij alleszins mee voor de specs die de Renault heeft. Ik ben sowieso helemaal weg van het model, dus ik hoop hem te kunnen gaan leasen en anders ooit als tweedehandsje te kopen.
Mooie prijs voor een fraai ontwerp, met mooie velgen. Bijna Alpine-uitstraling en die A290 moet nog komen.
Ik word echt blij van dit ding. Ziet er goed uit en ik zie het echt wel een verkooptopper worden. Het Europese antwoord op Tesla en BYD?
Ander segment, waarom zou het dan een alternatief zijn?
Groot voordeel voor deze is dat hij V2H en V2G heeft. Dus straks als salderen eraf is kun je hem ook als thuis accu gebruiken zonder gedoe te hebben met terug leverkosten.
Als je dit als 2de auto neemt kunt je ‘s avonds weer de hoofd EV opladen
Ik zie niet hoe een EV nuttig is voor V2H. Zomers gebruik je ’s avonds vrijwel geen stroom, dus die accu blijft gewoon vol. De volgende dag kan je hem dus niet meer bijvullen. De meeste dagelijkse ritjes kosten ook veel minder stroom dan wat je zomers opwekt. Je kan een klein beetje winst maken door je stroom ’s avonds op het net te zetten, maar is dat je de extra slijtage van je batterij waard? Bij salderen streep je je zomerse opwek weg tegen je stroomgebruik in de winter; dat kan je alleen nabootsen met een batterij die een heel seizoen aan stroom kan opslaan. Daar moet je toch al gauw 40 Renault 5’s voor kopen.
In de zomer kun je dan gewoon ’s avonds en in de nacht de airco, de sproei installatie en je andere EV opladen…
Als je weet dat je niet met de 2de auto weg moet of alleen in de buurt ff boodschappen doen dan kun je dus gewoon je primaire EV opladen. Hierdoor in zomer minder last van teruglever kosten, ontlasting van het net en geen salderings gedoe. Ik zie er wel brood in.
Leuk karretje om te zien. De 150 pk op een vast fors gewicht overtuigt minder.. Zal niet het ‘supersnelle’ EV gevoel geven.. Ik wacht nog even op de Alpine-versie..
M’n vrouw ziet ‘m wel zitten als vervanger van haar paarse Zoë. Mits ze ‘m dan niet weer in het paars koopt kan ik me er dan ook beter in vertonen..
Ik heb vast wat gemist; maar een ‘warmtepomp’ in een boodschappenautootje met overgewicht ? Levert dat 1.04km extra range op ? En hoe lang zit in je dan in de kou te kleunen voordat ie z’n werk doet ?