De Audi Q6 e-tron heeft een prijs! Spoiler: hij is in ieder geval goedkoper dan een Macan met dezelfde techniek.
Vorige maand was er groot nieuws van Audi: de Q6 e-tron. Die ziet er gewoon uit als een iets grotere Q4 e-tron, maar intussen staat ‘ie wel op een gloednieuw platform. De Q6 e-tron deelt namelijk het PPE-platform met de nieuwe Porsche Macan.
De Q6 e-tron komt logischerwijs tussen de Q4 e-tron en de Q8 e-tron (voorheen de e-tron). Met een lengte van 4,77 meter is de Q6 e-tron ook ietsje groter dan de Q5. Het is de laatste tijd een beetje een puinhoop qua namen, maar in dit geval kun je het formaat dus ook echt afleiden uit de naam.
Het nieuwe platform betekent dat de Q6 e-tron ook gebruik maakt van 800V-technologie. Zodoende kun je nu snelladen met 270 kW. Dat is toch eventjes 100 kW meer ten opzichte van de Q8 e-tron. Verder heb je tot 625 km range. Voorsprong door techniek? Dat is misschien overdreven, maar het zijn in ieder geval nette cijfers.
Prijs Q6 e-tron
We kunnen nu nog wat extra cijfers melden, namelijk de prijzen. Op dit moment is de Q6 e-tron te krijgen vanaf €77.950. Voor dat bedrag krijg je de e-tron quattro met twee elektromotoren en 388 pk. En je krijgt een forse 100 kWh-accu, die 625 km range mogelijk maakt.
Bijna 80 mille, dat is toch even slikken, maar niet getreurd: er komen later dit jaar ook nog minder dure versies. Deze krijgen achterwielaandrijving (jazeker!) en een kleiner accupakket van 83 kWh.
Aan de andere kant van het spectrum is er de SQ6 e-tron. Dit is de topversie, met 490 pk. Ook deze versie heeft de 100 kWh accu, maar je levert iets in qua range. In de SQ6 moet je genoegen nemen met 598 km range. Nog steeds prima natuurlijk. Voor de SQ6 ben je €101.400 kwijt.
Concurrentie
Gaan we even kijken naar de concurrentie. De Q6 e-tron heeft minder directe concurrenten dan je misschien zou verwachten. Bij Mercedes is de EQC het best te vergelijken qua formaat, maar die niet meer te bestellen. De EQE SUV is ietsje hoger gepositioneerd, en de BMW iX3 eigenlijk weer iets lager.
Enfin, we zijn op het volgende rijtje uitgekomen:
- Tesla Model Y Long Range AWD (533 km range): €50.990
- Lexus RZ 450e (313 pk, 440 km range): €61.995
- BMW iX3 (286 pk, 471 km range): €71.465
- Audi Q6 e-tron quattro (388 pk, 625 km range): €77.950
- Mercedes EQE SUV 300 (245 pk, 573 km range): €83.480
- Porsche Macan 4 Electric (387 pk, 614 km range): €88.900
De Q6 e-tron is dus zo’n €6.500 duurder dan de iX3, maar dan heb je ook een grotere auto, met 100 pk extra en veel meer range. De EQE SUV is eigenlijk meer een concurrent van de Q8 e-tron, dus het is logisch dat de Mercedes duurder is. Wel krijg je met de Q6 beduidend betere specs voor minder geld.
De Porsche Macan moesten we natuurlijk ook nog even meenemen, omdat dit in de basis dezelfde auto is. Voor een Porsche met precies dezelfde techniek betaal je €10.950 meer. Maar er zullen ongetwijfeld genoeg mensen zijn die dat er voor over hebben.
Willy500E zegt
XPENG
mpc007 zegt
ZEEKR 001
William zegt
De Q6 E-tron begint bij 77.950 euro
De Q8 E-tron begint bij 78.355 euro.
Merkwaardig.
mashell zegt
Die Q8 e-tron heette voorheen e-tron en zit qua formaat tussen de Q5 en Q7 in, dus ergens is het niet gek dat ze even duur is. Dat Audi twee vergelijkbare wagens van eigenlijk verschillende generaties tegelijk aanbiedt is wel vreemd.
mpc007 zegt
De Q8 e-tron (eigenlijk idd de oude Q6) zal er binnenkort wel uitgaan. Op zich jammer, want ondanks dat de 1e generatie EV-techniek niet meer echt meekan biedt de auto qua formaat en uitrusting sinds de prijsverlagingen geen heel slechte value for money. Is ook echt wel een prettige auto om in te zitten, voelt minimaal 3x zo hoogwaardig en kostbaar als de bijzonder scharrige Q4 e-tron.
Johanneke zegt
Ik kijk vooral uit naar de A6 e-tron. Die wil ik mijzelf cadeau doen op mijn 40e verjaardag, over een kleine 10 jaar. Modelletje uit 2028 ofzo, na de facelift. Wat een gaaf ding vind ik dat. En ontworpen door iemand met een avondklasje aerodynamica achter de rug! Kan je van dit monstertje weer niet zeggen.
HZW zegt
Er gaat waarschijnlijk ook nog wel een Q6 Sportback komen vermoed ik.
Het achterste deel van de gewone Q6 komt wat lomp over met die brede eind stijl,
JelmerS zegt
de vanafprijs is heel keurig met die enorme accu, de meerprijs van een instap Macan is dan wel weer te overzien. Krijgen we hier ook weer dat verschil tussen de verkoop aantallen van de Taycan en Etron GT?
Pordon zegt
Met de techniek zit het wel snor en als dat dan in een mooie A6 station koets komt met nog wat meer actieradius dan is het helemaal mooi. Jammer dat de huidige design taal van Audi in het interieur me echt totaal niet kan bekoren.
HZW zegt
Binnen niet al te lange tijd is het einde verhaal voor Audi designer Marc Lichte, en dus ook einde verhaal van de huidige Audi interieurs.
Kan niet wachten tot Massimo Frascella begint als nieuwe Audi designer, dan worden Audi’s weer echt mooi.
mpc007 zegt
De huidige A6 vind ik eigenlijk het laatste echt fraaie Audi design zowel van binnen als buiten. 90% van wat daarna kwam is pure puin. Ik duim ook voor de nieuwe A6 e-tron maar vrees het ergste, als je ziet wat BMW met de 5 gedaan heeft :'(
Gulli zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Ik vind van de ‘grote drie’ Audi momenteel toch wel de mooiste auto’s maken. Als het dan zo’n zo’n onzalige SUV moet worden dan toch liever dit dan zo’n kitcherig hok van Mercedes of een gatenkaas van BMW (en ik ben BMW liefhebber).
krisp zegt
Ik ben het met je eens (hoewel de Neue Klasse veelbelovend is), maar de grote drie zijn wat mij betreft allemaal hun mojo kwijt. Audi presenteert deze auto heel bewust in een donkere kleur, want in een lichte kleur is hij echt niet om aan te zien. BMW heeft last van hetzelfde issue, alleen in een donkere kleur is het nog enigszins te camoufleren. Bij Mercedes helpt zelfs een donkere kleur niet.
Designinnovaties komen m.i. vooral uit Azië. Zeker qua BEV’s zijn Kia en Hyundai heer en meester, met gewaagde en (meestal) geslaagde designs. De techniek is state of the art, de betrouwbaarheid is overall erg hoog. Natuurlijk lever je iets in qua afwerking, materiaalkeuze en UX, maar Audi en materiaalkeuze of UX zijn de laatste jaren evenmin een gelukkige combinatie. Het dashboard van de Q6 vind ik daarin zelfs lachwekkend. Het had niet mistaan in een vrachtwagen, het derde scherm ten spijt.
Ik hoop van harte dat deze drie merken weer een innovatie en een fatsoenlijk design uit de hoge hoed kunnen trekken, anders zie ik het op termijn zwaar voor ze in.
mpc007 zegt
Eens, er zijn maar zeer weinig recente Duitse designs die me kunnen bekoren. Porsche doet het nog aardig met de refresh van de Taycan, maar dan heb je het wel gehad. Niet alleen premium merken trouwens; ook VW is huilen. De vorige Passat en Tiguan bijvoorbeeld zijn beide echt fraaier / dikker / chiquer in de vorige generatie dan de huidige nieuwe. Wij rijden nu al even een I4 E40 M Sport en in de afgelopen jaar is er in het segment 60-80k echt niks uitgekomen waar ik graag op in zou ruilen.. Duimen voor de Polestar 4 maar zodra deze in het echt te spotten is.
rollingstoned zegt
@Gulli minst lelijke van de Duitse Drie hooguit, want zoveel genuanceerder is deze mix van nogal protserig en aggressief design nu ook weer niet.
mpc007 zegt
Ondanks dat de Q6 goedkoop *lijkt* in vergelijking met een EQE of Macan (waarvan die eerste echt bizar slechte value for money biedt > 240pk voor >80k (!!)) wil ik een ieder toch eens vragen de configurator te checken want het is gewoon typisch Duitse armoe troef qua standaarduitrusting. Voor genoemde 77k krijg je absoluut GEEN volgeladen introversie, het enige wat niet basic is, is de 100kwh batterij en de quattro aandrijving met 387pk. Voor de rest is een Peugeot 208 in topuitvoering completer dan deze Audi. Echt schandalig; zo zit je op stoffen stoelen, geen metallic lak, 18 inch velgen (wat echt heel klein oogt onder zo’n lompe SUV). Geen adaptieve cruise, geen dimmende spiegels, kale LED verlichting, en voor de plastic bak onder de motorkap mag je 500 euro aftikken. Als je enkel maar dergelijke opties afvinkt die je voor dit bedrag eigenlijk standaard zou mogen verwachten zit je op 90k. Dan worden opties zoals de Zeekr 001, die de auteur van dit artikel zeer tactisch niet noemt bij de concurrentie, met een full-option model voor 72k ineens wel héél voordelig en interessant. Die auto is qua elektrische capaciteiten minimaal gelijk aan de Q6 quattro, en qua uitrusting kom je bij Audi pas op hetzelfde niveau als je besluit 100k te spenderen. Bizar eigenlijk; dit segment van de EV-markt ligt volledig open want er is een gapend gat tussen 60k en 80k waar blijkbaar geen enkele Europese fabrikant in kan of durft te springen (Lexus doet het nog redelijk met de nieuwe RZ). En dealers straks weer janken dat het hele terrein vol staat met modellen die niemand meer wil omdat ze zich volledig uit de markt geprijsd hebben XD