Nu de prijs van de Polestar 4 bekend is, kun je wellicht de order voor de 2 uitstellen, nietwaar. Het is weer eens wat anders.
Polestar is lekker op weg. Zeker in Nederland zie je ze (zeer) geregeld voorbij komen. In Nederland rijden er een kleine 4.500 exemplaren van op de weg. De kans is groot dat jouw accountmanager en zijn rayonmanager er ook eentje hebben. Plus de HR-manager en de Vice President Managing Finance Director Dinges Geval heeft een Polestar 2.
Het is net even wat meer premium en status dan een Tesla en wat minder oubollig dan een traditionele Audi, BMW of Mercedes. Het is echter wel hoog tijd voor wat meer modellen van Polestar en we konden al melden: die komen eraan! Het wordt een beetje onlogisch qua Polestar-namen, want het gaat op volgorde van release, niet zozeer op de plaats in het modelgamma. Onze inschatting: daar gaan ze nog op terugkomen, want het is erg onlogisch.
Prijs Polestar 4
Het eerstvolgende model is de Polestar 3, een enorme SUV die in de VS gebouwd gaat worden. De Polestar 4 is een kleinere coupe-crossover. Volgens Thomas Ingenlath (CEO van Polestar) is de prijs van de Polestar 4 zo’n 55.000 euro.
Uiteraard zonder belastingen (maar er komt in Nederland geen BPM bovenop). Het is de bedoeling dat de Polestar 4 gaat concurreren met de nieuwe elektrische Porsche Macan. Polestar is er sowieso wel op gebrand om de vergelijking met Porsche te maken.
Belangrijk
Er is ook een prijs voor de Polestar 3 bekend: vanaf zo’n 75.000 euro. Deze auto concurreert met de grote elektrische SUV’s als de Tesla Model X en de BMW iX. De Polestar 5 zal een grote Grand Tourer worden, in de geest van de Porsche Taycan.
De prijs van de Polestar is niet bekend, maar reken op een hoop geld. De Polestar 4 gaat dus een heel erg belangrijke auto worden voor het merk.
Via: Car Magazine.
Robert zegt
Met dit soort prijzen ga je Jan-met-de-pet echt niet in een EV helpen. Een auto met een nieuwprijs van 55 mille doet na afloop van een leasecontract ook als occasion ‘in de handel’ nog zo maar 35-40 mille.
Ik heb niks tegen EV’s, maar totdat het wettelijk verboden zal worden, blijf ik nog heel lang in een ICE auto rijden, vermoed ik.
tmenges zegt
@RRRobert: nee maar als je na gaat , Jan met de pet ( waar ik ook onder val) rijdt over het algemeen occasions, een 3 jaar oude benzine Volvo betaal je ook zo 35k voor.
pier zegt
Jan met de Pet koopt geen occasion van 35k.
v60germany zegt
@pier: Jan met de pet rijdt private lease in een Peugeot 107?
boriske zegt
En wanneer de prijs van een EV voor jan met de pet betaalbaar wordt zijn de elektriciteitsprijzen zo hoog dat het verbruik even duur als een ICE is en zal de belasting op EV’s op het niveau van de ICE zitten. Zo gaat het altijd.
flutterby zegt
Jammer dat er niet iets onder de Polestar 2 komt, al lijkt Polestar zich wel met name op de premium markt in te zetten en dan ook boven Volvo.
mashell zegt
Hoezo? De Polestar 2 en de XC40 zijn behoorlijk gelijkwaardig. Dan komt die Polestar 4 die onder dat doek wel erg op een C40 lijkt. En de beschrijving van de Polestar 3 past ook op de nieuwe XC90 die naar verluidt ook een EV wordt. Alleen de Polestar 1 stond duidelijk boven Volvo.
flutterby zegt
@mashell: https://www.polestar.com/dato-assets/11286/1632735805-210927-polestar-investor-presentation-final.pdf
thjvanvlerken zegt
Ziet er goed uit. Zou wel mooi zijn als ze iets minder volvo gaan lijken op sommige gebieden.
bvdp zegt
Het zou mooi zijn als fabrikanten niet steeds duurdere modellen in de showroom zetten, maar ook meer betaalbare uitvoeringen. Downsizen dus met die EVs.
Robert zegt
@bvdp: kijk, jij snapt het. Zoals ik het in m’n eerste post ook aangaf, voor heel veel mensen is een EV een onbereikbare vorm van transport. Niet nieuw, niet als occasion en al helemaal niet als auto van de zaak.
Maar dan, in eens, blijft het oorverdovend stil vanuit de hoek van beleidsmakers, politici, lobbygroepen en belangenbehartigers.
piebepost zegt
Maarja, wat is dan je vergelijkingsmateriaal: De verbrandingsmotor. Die is tot op de laatste bout geïndustrialiseerd. Auto’s met verbrandingsmotor waren tot aan de jaren ’40 voor de absolute elite, en pas toen de productietechnologie eind jaren ’50 zover was dat de concurrentiestrijd met het paard definitief gewonnen was, werd het bereikbaar voor de massa. Het duurde nog 30 jaar voor men 2 auto’s op de oprit kon veroorloven.
Tuurlijk, andere tijden. Maar begin maar eens met een compleet nieuwe technologie te concurreren tegen auto’s van 20k. Daar gaat een decennium overheen.
flutterby zegt
@bvdp: Renault heeft al bijna 10 jaar de Zoë in de aanbieding. Blijkbaar zit niemand te wachten op een betaalbare EV maar is range toch echt belangrijker. Idem met de Leaf maar zodra het voordelig wordt is het opeens niet goed genoeg.
Autokenner zegt
Iets minder volvo mag ook wel…..