De prijs van de Kia Picanto is bekend. Relatief gezien een koopje, in absolute zin peperduur!
De wereld moet meer betaalbare, kleine en lichte auto’s hebben. Dit in plaats van de hele grote auto’s. Helaas is dat een beetje lastig voor de beleidsbepalers. Dit betekent dat je op een grote premium crossover met hybride-aandrijving minder belasting betaalt ten opzichte van een kleine A-segmentauto.
Natuurlijk, we hebben deze vergelijking vaker gemaakt, maar nog nooit was deze analogie zo actueel als vandaag.
Prijs vernieuwde Kia Picanto
Kia’s kleinste werd onlangs voorzien van een grondige facelift. Net als veel andere fabrikanten kiest Kia ervoor om het model nogmaals flink te modificeren, in plaats van een compleet nieuw model te lanceren. Dat laatste kost namelijk heel erg veel geld en dat gaat lastig worden met de uiterst krappe marges.
Daarnaast is het ook maar de vraag hoe lang Kia deze auto’s kan verkopen, daar de EU bizar strenge eisen stelt aan nieuwe auto’s, wat de prijs nóg verder opdrijft. Mocht de regelgeving ineens nog strenger worden, heeft Kia niet te veel geld in een nieuw model geïnvesteerd dat ze niet terug zullen zien.
Nu we het dan toch hebben over de prijs, we hebben de prijs van de vernieuwde Kia Picanto voor je: 18.995 euro. Omrekenen naar guldens is flauwekul anno 2024, maar dat is gewoon 41.850 gulden. Hahahaha!
Dubbele BPM dan een Cayenne Turbo GT
Wat krijg je dan voor dat geld? Nou, een Kia Picanto DynamicLine 1.0 DPi met vier zitplaatsen. Dat is een atmosferisch blokje met 63 pk. De turbo driecilinder (1.0 T-GDI) vinden we niet meer terug op de prijslijst van Kia. De duurste Kia Picanto is de vijfzits 1.0 DPi GT-Line met ‘automaat’, die mag voor 24.895 euro de deur uit. Nee, we gaan dat niet omrekenen naar guldens (oh, toch wel: 54.860 gulden!).
Die hoge prijs komt overigens ook door de BPM. De Nederlandse overheid ziet een gebakje als de Picanto toch als een rijdend milieudelict. Daarom zit er voor 3.426 ‘milieubelasting’ op. Zelfs voor het linkse geweten van dit blog komt toch over als ordinair ‘graaien’. Ter referentie, koop je een Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT (die met V8), dan betaal je slechts 1.552 euro aan BPM en nee, dat verzinnen we niet. Op een instap-Kia dien je twee keer zoveel belasting af te dragen. Dat vindt men logisch in Den Haag. Ongelooflijk, maar waar.
En de concurrentie
Oh, dan nog de prijzen van de concurrenten van de Kia Picanto. Dan komen we een beetje uit bij de goedkoopste auto’s van 2 april 2024:
- Mitsubishi Space Star | € 17.490
- Dacia Sandero TCe100 Eco-G Essential | € 17.200
- Hyundai i10 i-Drive | € 17.995
- Fiat Panda 1.0 Hybrid Urban | € 18.640
- Kia Picanto DynamicLine 1.0 DPi | € 18.995
- Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Play | € 20.495
Motomoto zegt
Idd erg krom beleid…
Hopelijk komt Kia NL nu ook snel over de brug met facelift-Sorento-nieuws
Nino zegt
Als je een willekeurige dealer binnenstapt zal je er snel achter komen dat zij je alles kunnen vertellen, prijzen, uitrusting, kleuren, bekleding etc etc. Sterker nog, voor de Hybrid ben je al te laat, orderboeken voor dit jaar zijn al dicht.
audirs3 zegt
het wordt tijd dat ze de WLTP over meer dan 100km berekenen, zodat de PHEV’s door de mand gaan vallen.
emmanuelwildiers zegt
Waarom? De gemiddelde bestuurder rijdt 30km per dag
Stefje zegt
De gemiddelde bestuurder gebruikt een PHEV nooit op de manier waarop het bedoeld is. Maar prima, nijs mis met weinig bpm. Misschien wordt de 911 hybrid zo wel bereikbaar voor Nederlanders.
audirs3 zegt
@emmanuelwildiers Meerdere onderzoeken (ook met directe gebruikersgegevens van LeasePlan) tonnen aan dat PHEV gebruikers de auto haast nooit opladen. Minder dan 10% van de kilometers wordt daadwerkelijk electrisch verreden. Niemand gaat kennelijk met zijn PHEV 2x per dag aan de laadpaal staan. Het zou dan toch ook meer dan logisch zijn als de WLTP een realistisch verbruik zou reflecteren? Dus bijvoorbeeld over 500km met slechts 1 laadbeurt.
William zegt
Zowel een dipstick voor de motorolie en eentje voor de automaatolie? Top gedaan van KIA, dat zie je op 99% van de “premium” auto’s helaas niet.
550maranello zegt
Audirs3. Precies de reactie van de beleidsbepalers. Ze gaan dus niet de kleine autootjes naar beneden bijstellen, maar inderdaad de hybrides verhogen. En binnenkort de elektrische auto’s belasten. Dan is alles weer rechtgetrokken. Heeft allemaal helemaal niks met milieu te maken natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
Een enorme hoeveelheid belasting, en ik gok dat de verplichte veiligheidssystemen het ook een hele dure auto maken. Doodzonde. Deze auto volledig kaal aanbieden voor 10.000 euro zou toch een beter idee zijn lijkt mij. Dan maar geen piepjes als je te hard rijdt, dat gaat sowieso een uitdaging worden met 63pk.
petroldrinker zegt
Maar dan is er een europarlementarier die zijn inkomsten misloopt en dat kan natuurlijk niet
escort77 zegt
Behalve BPM betaal je natuurlijk ook BTW als je een auto koopt, en bij een Porsche is dat veel meer dan bij een Picanto.
Natuurlijk is het gek dat je een Picanto zwaarder “straft” met bpm, maar onder aan de streep gaat er bij aanschaf van een Porsche meer naar de schatkist.
degrotemuis zegt
Groot gelijk, ik zeg: Tijd voor flinke subsidies, belastingvoordelen en onderhoudstoeslagen op deze milieuvriendelijke Porsches, zodat iedereen een steentje bij kan dragen aan een beter milieu.
‘Belastingdienst, leuker kunnen we het maken met een Porsche voor iedereen.’
schuimbekje3 zegt
55.555 gulden is de prijs die ik voor mijn zowel mijn Subaru Impreza GT Turbo 555 betaald heb..
En dat was toen geloof ik 210pk, mooi geluid en geen airbag… we-die-like-real-men…
Daar heb je nu een kia picanto voor dus.