Dat geldt overigens niet alleen voor de prijs van de opgefriste Fiesta, maar voor eigenlijk alle auto’s in dit segment.
Onlangs werd de gefacelifte Ford Fiesta aan ons voorgesteld. De auto is een absolute verkooptopper in zijn klasse. Met name in het Verenigd Koninkrijk is de auto werkelijk niet aan te slepen. Ook in Nederland is het een veel geziene auto. Mede daardoor heeft Ford niet al te veel aan het model gewijzigd qua uiterlijkheden.
Het enige dat nog niet bekend was hoeveel je moet sparen voor zo’n auto. Gelukkig hebben we de prijs van de opgefriste Fiesta voor je. Er zijn vier uitvoeringen: Connected, Titanium, ST-Line en Active. Die laatste twee zijn vooral anders qua uiterlijk.
De ST-Line is sportiever, de Active daarentegen iets meer ‘crossover-esque’. Vervolgens kun je je kiezen uit een X-uitvoering of Vignale qua luxeniveau. Vignale is dus niet meer een op zichzelf staande versie.
Connected
De vanafprijs is de Ford Fiesta Connected 1.1 met 75 pk. Die staat voor 20.390 euro op de stoep. Echter, voor 21.275 euro heb je een zuinigere en pittigere 1.0 EcoBoost met 100 pk. Er is ook een ‘hybride’, alhoewel dat alleen geldt voor de 48V-ondersteuning. Het is dus geen ‘echte’ hybride. Deze levert 125 pk en is er vanaf 23.385 euro met handbak in Titanium-trim.
De versie met automaat kost 25.535 euro. De duurste versie is uiteraard de Sport Technologies-versie. De prijs van die opgefriste Fiesta ST is 34.975 euro. In Nederland krijg je automatisch de ‘ST-X’-uitvoering, maar krijg je gewoon ST-badges. Net zoals een Focus ST-3 ook gewoon ST heet. Snapt u het nog?
Prijs opgefriste Fiesta vergelijking met concurrentie
Uiteraard kijken we ook even naar de concurrentie. Wat ben je eigenlijk kwijt voor de meest eenvoudige B-segmenter?
- Opel Corsa 1.2 | 18.099 euro
- Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion | 18.635 euro
- Toyota Yaris Comfort 1.0 VVT-i | 18.995 euro
- Volkswagen Polo 1.0 MPI | 19.990 euro
- Renault Clio Life TCe90 GPF | 19.434 euro
- Ford Fiesta 1.1 Trend | 20.390 euro
Is de Fiesta te duur? Ja en nee. In principe is meer dan 20 mille voor een B-segment hatchback een stevig bedrag. Aan de andere kan is de Fiesta redelijk goed uitgerust en rijdt ‘ie uit de kunst. Ook is airco standaard! Wat ook prettig is, de stap naar een sterkere motor of iets luxere uitrustingsniveau is vrij klein. We gaan andere merken niet betichten van misleiding, maar de instapper is relatief goedkoop, doch karig uitgerust. Voor een beetje meer luxe ben je al gauw een flink bedrag kwijt. Met navigatie, wat leuke wielen en metallic lak zit je zo op 23-24 bij alle merken.
De complete prijslijst van de opgefriste Fiesta kun je hier bekijken, de auto samen stellen kan in de Ford Fiesta-configurator.
seba zegt
Kan iemand mij iets uitleggen? Waarom sommige auto’s hebben nog steeds zo’n lelijke antenne op het dak? Een vin is zo veel mooier. Heeft dit te maken met de prijs? Kan mij echt niet voorstellen dat dit onderdeel duur is, of heeft dit te maken met ontvangst of wat dan ook ?
pindakoning zegt
@seba: denk eigenlijk wel dat het een kostenafweging is
lecomte zegt
@seba: Sowieso zijn sprietantennes vaak voordeliger. Daarnaast heeft het vooral te maken met ontvangst. Bij radio’s met DAB ontvangst is een sprietantenne de voordeligste oplossing voor ontvangst. Bij een haaienvin heb je vaak nog versterking nodig voor DAB ontvangst, door bijvoorbeeld extra raamantennes. Zo’n raam met geïntegreerde versterkers/antennes zijn duurder in vergelijking met een normaal raam.
seba zegt
Dit klinkt wel logisch. Wist niet dat er zo veel gedoe is om een shark vin op het dat te plaatsen. Bedankt voor de uitleg
bierbuik zegt
Bijna 35k voor een sportieve B-segment hatchback, of ruim 20k voor een schraapversie, moet toch niet gekker worden.
Had mijn salaris maar een gelijke inflatie..
PunicaOase zegt
@bierbuik: blijven leren, hard werken, steeds beter worden, promoties maken: dan groeit je salaris harder dan de inflatie..
Overigens zijn auto’s met de huidige materialen, elektronica, veiligheidsvoorzieningen, etc. luxer en beter dan een 20 jaar oude BMW, dus daar komt ook de stijgende prijs vandaan..
tortuga zegt
@punicaoase: voor sommige is dat vanzelfsprekend, andere hebben daar door bepaalde redenen geen kans toe jammer genoeg. We zijn in een tijd aan het belanden dat een auto echt niet meer weggelegd is voor mensen met een basis loon en onderwijs (althans toch geen nieuwe)
Maartenvs84 zegt
@tortuga: is die tijd er ooit geweest dan?
awesome zegt
We willen zelf steeds meer (gemak) in de auto hebben. Daar hangt natuurlijk en prijs aan vast.
pindakoning zegt
@awesome: maar we zijn x jaar verder waardoor sommige gewenste ‘technologieën’ als radio, usb aansluiting, airco, ruitenwisserinterval, etc voordeliger zouden moeten worden lijkt mij. Grondstoffen, manuren e.d. zijn uiteraard wel duurder
PunicaOase zegt
@awesome: precies en ze worden ook steeds groter dan hun voorganger..
bernoulli zegt
En er worden steeds meer eisen aan gesteld. Denk aan de rijhulpsystemen die steeds meer verplicht worden. Kost allemaal geld.
luckyluke zegt
Waarom is deze auto (en ford in het algemeen) eigenlijk zo populair in de UK?
ater zegt
@luckyluke: Voor zover ik weet houden ze daar van sportieve auto’s en dan voornamelijk hot hatches. En daar is ford al jaren erg goed in. Zelfs de normale modellen rijden bovengemiddeld goed en sportief.
vonklausenburg zegt
De Fiesta is mijns inziens de mooiste B-segmenter samen met de Clio. De prijs is stevig, maar als ik in de markt zou zijn voor een B-segment wagen dan stond de Ford bovenaan.