Een nieuwe Tesla Model 3 voor minder dan 40.000 euro, dat kan nu.
Je hebt vast wel meegekregen dat het niet zo heel jofel gaat met Tesla. De Amerikaanse autofabrikant wil meer auto’s verkopen om het tweede kwartaal beter te laten verlopen dan het eerste kwartaal. Hoe doe je dat? Tesla herhaalt de eeuwenoude truc en verlaagt de prijzen wederom. Kijk, daar kun je niet over klagen natuurlijk.
Tesla Model 3 prijs
2.000 euro korting
De Tesla Model 3 is afgelopen weekend 2.000 euro goedkoper geworden. Ik heb medelijden als je vorige week vrijdag een order hebt geplaatst voor een nieuwe. Aan de andere kant is de prijslijst van Tesla meer volatiel dan de prijs van een bitcoin. De kortingen vliegen je af en toe om de oren.
Vorig jaar werd de Model 3 in het nieuw gestoken, dat betekent dat je nu een knappe Model 3 voor een aardige prijs kunt rijden. De goedkoopste Model 3 stond voor 43.990 euro in de prijslijst. Dat is de achterwielaangedreven instapper met een WLTP-rijbereik van 513 kilometer. Nu kun je deze variant voor 41.990 euro bestellen. Pakken we de SEPP-subsidie erbij en je hebt voor 39.040 euro een gloednieuwe Tesla Model 3. Een uitstekende aanbieding.
Wie twijfelt over een aankoop kan maar beter op de bestelknop rammen. Door de dynamische prijsstrategie moet je niet gek opkijken als het over een paar maanden weer anders is. De vernieuwde Tesla Model 3 had in september 2023 een vanafprijs van 42.990 euro. Later ging dat omhoog naar 43.990 euro en nu heb je ‘m voor 41.990 euro. Ja, ze zijn gek op spelen met de prijzen bij Tesla. Daarmee is het gat met de Model Y een stukje groter geworden. Deze begint bij 43.990 euro.
De Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive kost nog steeds 49.990 euro en is daarmee ook te duur om in aanmerking te komen voor subsidie.
Concurrentie
Voor 39 mille een nieuwe Model 3 rijden, daar kan eigenlijk geen concurrentie tegenop. Een basis VW ID.3 is inclusief subsidie een paar duizend euro goedkoper. Dan rij je er echt niet zo knap bij als in de Model 3. Hmm, misschien een Volvo EX30 Single Motor Extended Range om er een moderne concurrent bij te pakken. Kost je 41.495 euro ex subsidie en heeft op papier een minder rijbereik dan de Tesla. Als laatste de BYD Seal. Door de prijsverlaging van de Model 3 hoef je eigenlijk niet eens meer te kijken naar de Chinese sedan, met een vanafprijs van 45.990 euro. Dat is een serieuze premium ten opzichte van de Tesla.
Flutterbear zegt
Leuk voor de boodschappen
Robert zegt
Ware het niet dat de ruimte om die boodschappen in weg te bergen, dramatisch slecht toegankelijk is, doordat de kofferklep erg klein is uitgevallen.
Flutterbear zegt
Ik vind die bak onder de laadvloer juist ideaal voor bigshoppers zodat de boodschappen er niet uit vallen bij een bocht of drempel. Die ruimte daarvoor kan je dan weer gebruiken voor kratjes of zelfs een complete kinderwagen.
Helaas is de achterklep helaas geen succes voor de hond anders had ik de Model 3 zeker overwogen.
MarcoM zegt
En ik verwacht dat de concurrentie de komende jaren hun prijzen ook flink naar beneden zullen bijstellen. Het gat tussen een benzine auto en EV is v.w.b. het aanschafbedrag nog veel te groot.
Johanneke zegt
Nee joh, dit is gewoon spotgoedkoop in het D segment. Niks zit onder de 40k. Iets boven de 40k zit een skoda superb 1.5, thats it.
mashell zegt
Met feiten overtuig je niet iemand die jammert dat alles zo duur is, dat gevoel komt diep uit de onderbuik.
fanboy zegt
@marcomanta: Heb je wel gekeken? Je koopt voor dit geld alleen maar een Duitse wagen met een piepklein motortje en 100 tot 130pk. Dat is totaal niet vergelijkbaar. En die zijn ook nog duurder om te rijden.
Je hangt even vast in een paar jaar terug denk ik.
DeWitteCondor zegt
Dat hangt ervan af. De restwaardes van Tesla is aan het instorten door deze dynamische prijsstellingen en de onzekerheid omtrent voordelen vanuit overheden voor EV rijders. Als je auto na 2 jaar nog maar 14k waard is terwijl de Skoda nog rond de 30 zit …
Deze prijsstrategie kan net zo goed de ondergang van Tesla worden. Maar ze staan met hun rug tegen de muur.
b00st zegt
Waar kan ik een Model 3 van 2022 kopen voor 14k?
DeWitteCondor zegt
Wie heeft het over ‘22? De grootste afschrijving moet nog komen. Zie de talloze nieuwsberichten daarover.
barchettadriver zegt
Denk dat je de Skoda overschat. Ik heb in 2016 een Mondeo station uit 2013 gekocht, Titanium Trim, weliswaar in Dld, dat zal schelen, maar die kostte me toen 10.000 euro met 110.000 km erop. Brandstof auto’s kunnen dus ook gruwelijk afschrijven.
Heb m overigens nog steeds. Perfect prettige auto die prima rijdt.
superfred zegt
Skoda rond de 30? Een Enyaq is zo bedroevend slecht dat ik dat echt niet zie gebeuren. Niet mooi, niet snel, geen goeie EV, geen goeie software voor de schermen, rijdt als een stoomboot.. zoals de songtekst van een van de kortste Nederlandstalige nummers; nee das niks.
MarcoM zegt
Kijk eens naar de afschrijving dan. Zojuist een Koma benzine van 2022 vergeleken met Kona EV. Kona EV staat op gaspedaal voor 24K en de benzinebroer voor 22k. Aanschaf EV was toen 40k, de benzinevariant 32k.
Flutterbear zegt
Kilometerstand, opties? Overigens vind ik de Kona wel goed verjaard, helaas is de achterbank wat krap.
Allison Burgers zegt
De komende jaren? Tesla doet het nu.
William zegt
Bij Model Y zal de prijs ook dalen als de facelift versie verschijnt. Dan moeten ze nog van de oude modellen af.
Allison Burgers zegt
Benieuwd waar het stopt.
mashell zegt
Goede vraag, Tesla had ooit een heel goede marge maar daar is nog maar weinig van over. Waarom ze gericht zijn op aantallen in plaats van op marge is me een raadsel. Uit die marge betaal je toch de toekomstige ontwikkelingen.
DeWitteCondor zegt
Het antwoord daarop is even simpel als verontrustend: ze kunnen niet anders. Het is niet dat ze het willen, ze kunnen niet anders want zijn aan de straatstenen niet kwijt te raken momenteel. En met alle blunders rond de cybertruck hebben ze ook wel een knauw gekregen.
Johanneke zegt
Is gewoon een rekensom. Maximale productiecapaciteit is lagere kosten per auto, mensen zijn merkvast, als je meer auto’s met lagere marge verkoopt kan je vrijwel hetzelfde verdienen als minder auto’s met hogere marge, etc etc.
MarcoM zegt
En Elon Musk gooit net zo makkelijk een fabriek dicht mocht de verkoop in gaan stagneren.
Flutterbear zegt
Tesla kiest voor groei ipv winst, ook in economisch mindere tijden. Geen raadsel maar duidelijk gecommuniceerd.
mashell zegt
Dat zal best, maar waarom kiest Tesla voor groei in plaats van winst. Op welke wijze is dat gunstig voor hen?
b00st zegt
Los van schaalvoordeel :
a) elke Tesla die gekocht wordt, is geen EV van een concurrerend merk, waardoor die het moeilijker krijgen om volume te draaien
b) zoveel mogelijk data voor FSD verzamelen (training AI/robotaxi)
c) mogelijkheid tot recurring income, zoals abonnement op FSD of Connectivity
Flutterbear zegt
Omdat ze geen gebrek aan cashflow hebben, al gigantisch investeren en eenvoudig aan kapitaal kunnen komen omdat ze amper schulden hebben. Meer winst levert Tesla niet veel op, een hoger marktaandeel wel.
Dutchdriftking zegt
Leuk hoor, maar wil Tesla echt een succesvol merk blijven dan zal het vooral met nieuwe modellen moeten komen. De Model S en X hebben dringend een opvolger nodig. Met de nieuwe accu en 800v techniek welke debuteerden op de Cybertruck. Daarnaast een elektrische hatchback onder de 30.000 euro als eerste lease auto of voor de particulier.
Ik heb echter ernstig het idee dat het ontwikkelingsbudget hiervoor in de hobby’s van Elon is gaan zitten en dat dit nog wel eens het einde van Tesla kan betekenen op termijn.
Flutterbear zegt
800 volt is overrated.. kwestie van twee cellen in serie ipv parallel, geen rocketscience. De stap van 12 volt naar 48 volt brengt veel meer voordelen met zich mee. Voor beide geldt echter dat eerst de productiecapaciteit ervoor op gang moet komen.
mashell zegt
Nee, de voordelen van een 800V HV systeem zijn serieus, snelladen kan er mee veel sneller want de boel wordt minder warm (P=U x I). Als het zo simpel was als batterijen in serie in plaats van parallel was Tesla er natuurlijk al wel eerder mee gekomen. 48V boordnet heeft voordelen, maar eigenlijk meer voor brandstofwagens dan voor EV’s vanwege mild hybride systemen.
Flutterbear zegt
Veel sneller? Ioniq 6 doet 230 kW terwijl een Model S Plaid 210 kW doet. Marginaal verschil waar je in de praktijk weinig van merkt. Boven de 150 zullen de meeste al tegen het probleem aanlopen dat de auto klaar is voordat de berijder dat is.
Het meeste koper in de auto is voor 12 volt, die hogespanningskabels zijn al zo kort mogelijk. Door te verhogen naar 48 volt heb je 4x minder koper nodig. Minder gewicht is de heilige graal in automotive.
Trojan zegt
Snelladen ‘veel sneller’? Aan v3 Superchargers haalt m’n Model 3 laadsnelheden van ruim boven de 200kW; heel dik in orde. De laadcurve zal ongetwijfeld eerder afvlakken dan een 800V maar dat merk je nauwelijks want dan ben je allang weer klaar om door te rijden. In de praktijk kan ik nog maar net gauw naar het toilet lopen en weer terug, dan zegt de navigatie al dat ik weer door kan. ‘Real world’ voordeel van 800V lijkt mij daardoor nihil.
jensoffbutton zegt
Tesla hun strategie is een beetje aan’t schuiven van grote marges naar lage marges en grote aantallen..om dan abo’s proberen aan te smeren zoals de self driving systemen..
Ik ben blij dat ik geen aandeelhouder ben want ik zie dit verhaal ook al veel minder rooskleurig dan enkele jaren geleden. Sinds hun focous lag op de cybertruck is het allemaal wat minder geniaal geworden, ook met een Musk die een wappie is geworden.
beder zegt
Aantrekkelijke prijs maar ik zou persoonlijk toch geen cent willen bijdragen aan de grillen van die mafketel in Amerika met veel teveel macht. Geniaal of niet. En Chinese auto’s vermijd ik ook liever dus: hup hup graag een beetje vaart maken in Europa met goede alternatieven!
romanzy zegt
Ik open Autoblog.nl, sorry Teslablog.nl, en alweer twee nieuwe Tesla posts. Het is gewoon teveel, elke dag Tesla rotzooi. Wat is er met jullie aan de hand?
mashell zegt
Gisteren was dit nog Verstappenblog.nl…
probono zegt
Als je zoekt naar een EV rond de 40k is dit een echte no-brainer, als je rationeel genoeg denkt. En dat zullen er veel zijn denk ik, de meesten zijn niet actief op autoblog.
Mbt restwaarde: het valt te bezien allemaal. De restwaarde van ev’s hangt samen met de toekomstige vraag en wat de rest van de fabrikanten boden als vergelijkend aanbod. Hoe hoger de rest blijft met de prijzen, hoe beter de restwaarde in het EV speelveld zal zijn voor Tesla, aangezien ze t.z.t. concurrereren met het 2e hands aanbod en niet met nieuw en de model 3 gewoon een erg goede EV is in het totaal aanbod.
jaso013 zegt
Mooie ontwikkeling! Laat maar zakken die prijzen. Zo is het voor steeds een grotere groep mogelijk een EV te gaan rijden. Nu die Y nog een stuk eraf dan zou dat zomaar eens een opvolger van mijn huidige ICE kunnen worden over een paar jaar.