Hoe interessant is de nieuwe Suzuki Swift? Daar kunnen we een oordeel over vellen, want de prijs is bekend.
De Suzuki Swift was altijd een interessant aanbod: je had voor een schappelijk prijs een leuk uitziend karretje met een laag gewicht en puike rijeigenschappen. Deze auto heeft nu een opvolger gekregen, dus de hamvraag is: hoe interessant is die?
Het uiterlijk en de specificaties hebben jullie al kunnen beoordelen, want de vierde generatie Swift werd vorige maand onthuld. Nu maakt Suzuki ook de prijs van de nieuwe Swift bekent. En dat is toch wel een vrij belangrijk aspect, zeker bij een B-segmenter.
We zullen jullie niet langer in spanning laten: de nieuwe Suzuki Swift is er vanaf €21.695. Voor dat bedrag mag je een 83 pk sterke Swift 1.2 Smart Hybrid mee naar huis nemen. Dat is ook meteen de enige motorvariant die in de prijslijsten staat.
Hoe kaal is ‘ie? Een instapper in het B-segment is gelukkig niet meer zo karig uitgerust als vroeger. Je krijgt bijvoorbeeld standaard adaptive cruise control, parkeersensoren achter en een multimediasysteem met Carplay/Android Auto, Bluetooth en DAB+. Wel moet je zelf schakelen en staat de auto op 15 inch stalen velgen.
Net als de vorige generaties is de nieuwe Swift ook met vierwielaandrijving (Allgrip) te krijgen. Dat is nog steeds tamelijk uniek in dit segment. De Allgrip is er vanaf €27.095. Dan heb je wel meteen een hoger uitrustingsniveau (Select in plaats van Comfort).
Concurrentie
Om de prijs van de nieuwe Suzuki Swift in het juiste perspectief te plaatsen halen we ook even de concurrentie erbij:
- Dacia Sandero TCe 100: €17.200
- Citroën C3 1.2 PureTech 83: €19.460
- Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid (83 pk): €21.695
- Skoda Fabia 1.0 TSI (95 pk): €23.790
- Renault Clio TCe 90: €23.890
- Toyota Yaris 1.5 Hybrid (116 pk): €24.250
- Seat Ibiza 1.0 MPI (80 pk): €24.950
- Volkswagen Polo 1.0 TSI (80 pk): €26.990
Als je de vanafprijs van ruim 21k tegen vond vallen: de Swift is nog steeds een van de goedkoopste B-segmenters. De echte prijsknaller blijft natuurlijk de Sandero. Ook de Citroën C3 is goedkoper, maar die rijdt waarschijnlijk niet leuker. Vooralsnog lijkt het dus nog steeds een prima keuze in het B-segment.
rogier_hentenaar zegt
Het is met deze prijs nog steeds een steengoede auto die ongetwijfeld je eigen kleinkinderen zal overleven. Maar qua design is de Swift wel helemaal uit de pas gelopen ten opzichte van paar generaties geleden. De carrosserie lijkt niet in balans te zijn. Het is wat uit elkaar getrokken.
Jagris zegt
Volkswagen is niet echt meer een volkswagen is het wel? Een basispolo met niets erop vanaf 27k. Moet je het merk toch een aardig warm hart toedragen wil je niet bijna 10k goedkoper uit zijn voor een Sandero.
Robert zegt
Totdat je die Sandero naast en Polo zet. Die Polo is gewoon een iets te heet gewassen Golf, waar de Sandero er weliswaar stukken beter uitziet dan de eerst Logans van 15 jaar geleden, maar naar huidige maatstaven nog steeds erg basic zijn uitgerust. Dat geeft niet, hele volksstammen hebben dat ook niet nodig om zichzelf van A naar B te rijden.
Volkswagen is m.i. overigens al jaren geen volkse wagen meer – eigenlijk al sinds de jaren tachtig, toen een Golf standaard al 10% meer kostte dan een Kadett of Escort en de Polo dezelfde prijsmarge had t..v. de Corsa of Fiesta.
harrie zegt
De Swift was in de juiste uitvoering wel een leuk bakkie, de nieuwe versie ziet er echt uit als een suffe boomer mover.
alfa147ti zegt
Ja wat is er met die gebeurd, was vroeger zo leuke auto vooral als Sport, nu wil ik er niet in gezien worden.
lekkerlinksrijden zegt
Wat hebben ze deze vern••kt zeg, erg jammer want het was altijd zo’n leuke auto, betrouwbaar en leuk om te rijden.
raoufff zegt
Zo te zien heeft de Swift iets teveel aan de crystal meth gezeten.
Johanneke zegt
Maatje van koningin Wilhelmina
kniesoor zegt
Jemig, wat is er met het uiterlijk gebeurd ? Swifts waren altijd van die kekke karretjes om te zien, dit lijkt wel een bastaardkruising tussen de vorige generatie Swifts en een Nissan Leaf, afgrijselijk . . . 🤨
PunicaOase zegt
Poeh wat is dat ding lelijk geworden.. Paar generaties terug was het een kek ding, maar dit doet pijn aan mijn ogen helaas..
Rokende Wielen zegt
Met dat design is ie veel te duur. De vorige generatie(s) smoelden een stuk beter…
cdlop01 zegt
Wij hebben Ignis als 2e auto. Brilliant, kan niet anders zeggen. Erg betrouwbaar, superzuinig, degelijk. Japanners en zeker Suzuki maken goede en betaalbare auto’s. Enige wat bij Ignis matig is, is de lak, zeer dun. Opgelost door motorkap en voorschermen in 3m folie, transparante folie te laten plakken. Voorbumper over laten spuiten en laten voorzien eerst van grondlaag voor de hechting. Af fabriek wordt eea zonder hrondlaag zo over plastic gespoten…..nou, dat houdt niet. Eea overigens door dealer onder garantie uitgevoerd.
Robert zegt
Plastic aflakken zonder primer? Verbazingwekkend dat een fabrikant voor zoiets durft te kiezen. Iedereen met een beetje kennis van de verschillende veel toegepaste kunststoffen (voor bumpers en carrosseriedelen is dat toch wel vaak PE, PP of PVC, vanwege de goede ’terugveer eigenschap’, repareerbaarheid en recyclebaarheid) kan je vertellen dat zoiets een volstrekt zinloze exercitie is.
cdlop01 zegt
Schijnt typisch iets te zijn van Japanse fabrikanten….. Toyota doet dit ook vlgs reparatiebedrijf. De Lak hecht dan totaal niet hoewel bij Toyota minder klachten zijn dan bij Suzuki, ik spoot de lak er zo af bij het wassen in de wasbox…. . De Suzuki dealer heeft echter zonder kosten te rekenen alles keurig over laten spuiten met primer dit keer als grondlaag, dat vind ik dan wel weer erg netjes.
mcshine zegt
Wat heb ik een plezier gehad aan mijn Swift Sport 1.6, heerlijk gooi en smijt bakkie. Maar wat was dat een mooie auto in vergelijking met dit laatste exemplaar. Aan de andere kant, dat vond ik vanaf de plaatjes ook van de laatste nieuwe Mini. Echter IRL klopt die auto een heel stuk beter.
potver7 zegt
Het uitgaande model was nog wel een mooie doorontwikkeling van het 2005-model. Maar deze nieuwe ziet er uit als een hele slechte Chinese of Indiase kopie.
shicomm zegt
Als we de looks even vergeten dan is de prijs wel erg netjes voor het gebodene.
Dat de yaris 40% meer pk’s heeft voor 10% meer centen is bijna nog te overzien maar het verschil met de polo is wel heel erg groot imho…