Wij weten het antwoord, want wij weten de prijs van de Mercedes-AMG GT. En jij straks ook, na de klik!
Het is bijna niet te bevatten dat Mercedes nog de AMG GT maakt. Een sportcoupé met een hele dikke V8 biturbomotor is iets dat je niet heel erg veel meer ziet tegenwoordig. Nu is dit geen A180 of C200 waar Das Haus er duizenden per week van verkoopt, dus relatief gezien valt het allemaal mee.
De Mercedes-AMG GT van de tweede generatie is op een paar vlakken anders dan zijn voorganger. Of beter gezegd: twee essentiële punten. Ten eerste heeft de auto van Mercedes-AMG nu een achterbank. Niet zozeer omdat het nu een gezinsauto is, maar een bankje voor noodgevallen waar een opgevoerde kleuter zich in kan opvouwen is beter dan géén achterbankje.
Een ander groot verschil: de nieuwe Mercedes-AMG GT (C192) heeft vierwielaandrijving! Het is dus iets meer een auto voor dagelijks gebruik geworden en dus een rechtstreekse concurrent voor de Porsche 911 Turbo.
Prijs nieuwe Mercedes-AMG GT
Dat succes kan deels afhankelijk zijn van de prijs. Welnu, die hebben wij voor je. De Mercedes-AMG GT is er vanaf 286.258 euro. Voor dat geldt krijg je een ’63 4Matic+’. Deze heeft een 4.0 V8 met twee turbo’s, goed voor 585 pk aan vermogen en 800 Nm aan trekkracht. Dat is een hele hoop!
Dankzij de standaard vierwielaandrijving knal je nu altijd en overal in 3,2 seconden naar de 100 km/u. De maximumsnelheid is 315 km/u. Dat lijkt ons een beetje bescheiden, een SL55 AMG zonder begrenzer uit 2002 haalde dat al.
In de standaardversie is het niet op een houtje bijten, hoor. In Nederland worden ze compleet, heel compleet óf heel erg compleet uitgerust. Standaard zitten er al 20 inch AMG-wielen onder, bijvoorbeeld. Of een nappalederen interieur, dat is ook standaard. Magic Vision Control is ook helemaal gratis voor die 286 mille: dan zijn de ruitensproeiers verwarmd én daarnaast verwerkt in de ruitenwissers. Net als een stofzuigertje met USB-aansluiting voor in de auto is het zoiets waarvan je niet wist dat je het wel nodig had.
Prijs concurrentie
Bij Mercedes weten ze wie de concurrent is. De prijs van de nieuwe Mercedes-AMG GT is namelijk bijna exact gelijk aan die van de beoogde aartsrivaal, de Porsche 911 Turbo. We hebben de 911 Turbo S er ook even bijgezet, omdat in principe niemand meer de gewone bestelt (volgens het McDonald’s Super Size-principe).
- Jaguar F-Type R75 P575 AWD (X152) | € 186.988
- Lexus LC500 (URZ100) | € 193.995
- BMW M8 Competition (F92) | € 240.625,30
- Maserati GranTurismo Trofeo (M189) | € 271.576
- McLaren GT | € 262.600
- Ferrari Roma (Tipo F-169)| € 278.285
- Porsche 911 Turbo (992)| € 286.700
- Mercedes-AMG GT 63 (C192) | € 286.258
- Porsche 911 Turbo S (992) | € 320.100
Verder valt op dat je voor een soortgelijk bedrag een Ferrari Roma hebt. Die zal duurder zijn in onderhoud, maar de restwaarde is wel hoger (want Ferrari). De Lexus en Jaguar zijn in vergelijking spotgoedkoop en benoemen we omdat Vikingkenners Frank en Gert er net mee naar Denemarken zijn gegaan.
De Lexus is veel trager (mist ook gewoon 100 pk en 300 Nm) en de Jaguar heeft geen achterbank. De Maserati GranTurismo is ruimer en bloedmooi, maar minder sportief ingesteld. Dat is op zich niet erg. Maar de Maser heeft ook een V6 en dat kunnen sommigen wel erg vinden. Alhoewel, de 911 heeft ook ‘slechts’ 6 cilinders en dat is nooit een probleem geweest.
Configureren kan vanaf nu ook!
rwdftw zegt
Ik wacht heel even, er is ook een DB12 en die prijs is nog niet bekend.
Overigens liet Schmee150 zien dat die AMG GT modellen ontzettend hard afschrijven dus het is gewoon even wachten tot iemand anders de kop eraf tikt.
Edge zegt
Ik blijf erbij, die achterlichten hadden anders gemoeten. Het plaatwerk had aan moeten sluiten op die rode leds, of de lampen zelf hadden die hele vorm moeten opvullen. Dit ziet eruit als iets dat een hobbyist met wat Halfords lampjes en een 3D-printer heeft geknutseld, of wat een autofabrikant doet die met standaardonderdelen en weinig geld iets ‘eigens’ wil maken. BMW doet dat op een aantal modellen ook. De 2-serie en de X3 hebben daar last van, maar als je die in het zwart bestelt valt het niet zo op. Bij de Mercedes vind ik het zelfs op een zwart exemplaar niet mooi. Het is het enige ontsierende element aan een verder hele fraaie auto.
Verder wil ik ook nog wel even mijn gal spuwen over de configurator. Waar is het voor Mercedes zo fraaie Iridiumzilver heen? Waar is AMG Solarbeam Yellow? Waarom is de enige felle blauwtint zo’n matte kleur? Het zal vast via Manufaktur of hoe dat tegenwoordig heet te bestellen zijn, maar kom op, laat die kleuren zien! Porsche doet dat veel beter met hun configurator waarin je met een paar muisklikken een stuk of 100 kleuren kunt kiezen. De meeste velgen zijn ook al niet mooi met zo’n aerodynamisch verantwoorde rand. Ja, het zal best helpen om 0,1l brandstof per 100km te besparen, maar het ziet er niet uit en brandstofbesparing lijkt mij nou ook niet echt een prioriteit voor mensen die een AMG GT kopen.
Maar goed, ik moet eerst maar eens de staatsloterij winnen voordat ik mij hier écht druk om kan maken.
denx zegt
En hoe reageerde Mercedes op uw opbouwend kritiek?
massarati zegt
Schuin van achter met die aflopende daklijn en heupen lijkt hij ook wel heel erg op de 911. Ik zou dan voor Maserati of de Roma gaan, zoveel meer klasse.
Qua prijs hoort hij overigens niet tussen de 911’s maar er boven.
ggj1987 zegt
Ik zat al te kijken of het een Photoshop is, maar niet dus. Zou hier ook een GT3 RS versie van komen? :p
rollingstoned zegt
“Verder valt op dat je voor een soortgelijk bedrag een Ferrari Roma hebt. Die zal duurder zijn in onderhoud,”
Dat valt wel mee denk ik, want onderhoud is de eerste 7 jaar inbegrepen bij nieuwe Ferrari’s. Zie b.v.
https://www.autoedizione.nl/ferrari-komt-met-7-jaar-onderhoudsgarantie-op-nieuwe-modellen/
pbbb zegt
Bij Ferrari is het onderhoud erg goedkoop. De eerste 5 jaar is gratis. Dan verkopen met die hoge restwaarde en is het dus veel goedkoper rijden! Bijtelling valt wel wat tegen…
denx zegt
Prachtige, ranke auto…. vooral in het blauw een plaatje.
rollingstoned zegt
Wat is er rank aan een auto die 5 meter lang, 2 meter breed en 2000+ kilo is?
nicolasr zegt
Schitterende auto. Maar als je een Ferrari kunt kopen voor bijna hetzelfde geld, zou ik toch echt voor de Ferrari gaan. Dan heb je geen merk waar ook bestelbusjes, vrachtwagens en taxi’s van zijn. En een Ferrari is toch altijd bijzonderder. Zelfs als is de Benz misschien wel 100 keer beter.
Kortzichtig? Absoluut. Maar ik denk er toch echt zo over.
dree16v zegt
Mooie auto op de grille na daar kan ik niet aan wennen… Raamlijn en carrosserie hint wel erg naar een 911 maar das meer een compliment. Best een interessante auto als je een 911 zat bent. Kan me niet voorstellen maar toch…
tortuga zegt
Wat een verschil! In de Belgische co fig start deze vanaf €196.504,00!!!
Maar de Ferrari dan weer niet.
chabar zegt
Altijd de Ferrari of Maserati. Daarna eerst de Porsches. Vind zelf dat Mercedes een mooie en goede auto is maar toch veel minder dan de eerder genoemde een passie uitstraalt als totaal merk. Met een A klasse en vrachtauto’s in hun gamma.
Stefje zegt
Ik kwam naar ee comments om dit te posten. Helemaal mee eens.
Wellicht dat het door de bpm een vertekend beeld geeft in Nederland en ze na een paar jaar goed uit Duitsland op te pikken zijn.
Maar voor NL prijzen altijd de Maserati of Ferrari.
JelmerS zegt
De nieuwe maakt de oude er gelukkig niet oudbollig uitzien, laat die oude in basis vorm (normale horizontale gril) maar doorkomen als sterk afgeschreven occasion. Gezien hoeveel exemplaren te koop staan vind ik de prijs nog wel hoog.
henkiebb zegt
Voor dat geldt……really???
nicolasr zegt
Geldt? Met dt? Really???
henkiebb zegt
Lees anders even het artikel. Daar staat het zo. Vandaar mijn verbazing. Gomp
henkiebb zegt
Lees dan dat staat er
Willy500E zegt
Mooi design, jammer van het matige interieur. Prijs is te hoog
dolledries zegt
Duurder dan een Roma, en dan de roosters etc uit A,C,E,S ENal het afgeleide spul … totaal geen exclusief gevoel van binnen. He pap, jouw sportwagen ziet er net zo uit als mama’s A-klase van binnen ..
ghost zegt
Prijzen van tegenwoordig …. Zucht