De prijs van de nieuwe GR Yaris is krankzinnig.
Zitten we net te verkondigen hoe goedkoop auto’s worden (de Seat Ateca is flink afgeprijsd), komt Toyota met een bericht. Je kan de nieuwe GR Yaris namelijk bestellen. Daar zijn wij natuurlijk heel erg blij mee, want het is de leukste B-segmenter van het moment en misschien zelfs aller tijden.
Onlangs is de auto licht aangepast. De motor heeft nu meer vermogen (280 pk) en meer koppel (390 Nm). Daarnaast pakte Toyota de cockpit aan, er is nu een automaat leverbaar en het Torsen-diff is standaard. Kortom, dat klinkt allemaal als goed nieuws, mits de prijs een beetje te behappen is.
Prijs nieuwe GR Yaris
En is dat zo? Nou, nee! De Toyota GR Yaris is namelijk onmogelijk duur geworden in ons koude kikkerlandje. De vanafprijs is bekendgemaakt en we moesten even schrikken, beven en kirren tegelijk, want Toyota vraagt er 81.795 euro voor. 81.795 euro!!!
De goedkoopste manier om een GR Yaris te rijden, is een ‘Performance’ te kiezen met handbak. Die is er dus vanaf 81.795 euro. Ga je voor de Premium-uitvoering, dan ben je 85.795 euro kwijt. Een Premium heeft dan als extra uitrusting gesmede BBS-wielen, JBL-installatie, wat rijveiligheidssystemen en verwarming voor bips (stoel) en hand (stuur).
Maar nu wordt het pas echt heftig met de prijs. Wil je een automaat? Die is duurder: 94.295 euro voor de Performance en 98.295 euro voor de premium. De enige opties zijn metallic lak (795 euro) of parelmoerlak (1.050 euro). Kies je die laatste op je nieuwe GR Yaris premium met automaat, dan moet je 99.345 euro overmaken. Dat is bijna een ton voor een Yaris! Dat is simpelweg krankzinnig.
Hoe komt die hoge prijs van de nieuwe GR Yaris tot stand?
We doken eventjes de prijslijst in om uit te pluizen hoe dat nu precies komt. Het antwoord laat zich raden, want het ligt aan de Nederlandse overheid. Toyota zelf vraagt 39.221,49 euro tot 44.690,91 euro voor de Yarissen. Vervolgens komt er BTW tussen de 8.236,51 euro en 9.385,09 euro overheen. In Nederland hebben we een Roverheid die aan graaien doet, getuige de BPM bedragen. Voor de handbak geldt een BPM-boete van 33.419 euro en op de automaat zelfs 43.301 euro. Inderdaad, van die 100 mille die je over moet maken, gaat het meeste geld naar moedertje staat.
Hoe komt het zo? Nou, je betaalt op elke gram CO2 extra belasting. De GR Yaris is een auto met enkel een benzinemotor en een transmissie die is afgesteld op acceleratie. Dit betekent dat de auto tijdens de WLTP-cyclus op deellast redelijk vervuilend is: de handbak stoot 197 gram CO2 uit en de automaat zelfs 215 gram. Nu doen zoveel auto’s dat, maar die kunnen in de WLTP-cyclus dankzij elektrische hulpsystemen WEL een stuk zuiniger rijden. Dus eigenlijk straft de overheid de GR Yaris omdat ‘ie te eerlijk is.
Alternatieven?
Dan de concurrentie van de nieuwe GR Yaris. Die is er natuurlijk niet. Ga je voor een GR Yaris Premium met automaat, kun je bij Toyota ook terecht voor de GR Supra Legend Premium, die kost 100.395 euro. Of wat dacht je van de Supra viercilinder, die is er vanaf 72.995 euro. De Audi S3 is groter, luxer, meer premium en heeft meer vermogen en kun je krijgen vanaf 79.333 euro. De BMW M135i xDrive is bijna een koopje met een vanafprijs van 71.545 euro. Kortom, de nieuwe GR Yaris is heel erg duur. Zeker als je bedenkt dat de vorige GR Yaris er vanaf 50.495 euro voor de deur stond.
Check hieronder de rijtest met de pre-lift GR Yaris:
Meer lezen? Dit zijn alle Starlets en Yarissen op een rij!
dare2think zegt
Deze Yaris wordt niet verkocht vanwege zijn yaris-eigenschappen, dat maakt hem dus ‘speelgoed’. De Yaris doelgroep is niet de doelgroep van de GR. Er is geen concurrentie. Om die redenen kan de prijs compleet losgekoppeld zijn van het originele type auto. ‘En dat voor een Yaris’ is dus een denkfout, het is in feite helemaal geen Yaris meer ;)
willeme zegt
@dare2thinkg:
Je weet dat je zelf komt met ‘en dat voor een Yaris’, hè? ;-)
mashell zegt
Als het lijkt op een Yaris, het door Toyota als een Yaris wordt verkocht en er Yaris op staat dan is het gewoon een Yaris. Ook als er een dikke onzuinige motor inzit.
Het hele punt van deze wagen is juist dat het een Yaris is, maar dan wel leuk! En helaas onbetaalbaar…
Jurgen zegt
Vooruit dan, zo belachelijk veel geld voor een Toyota, moet niet gekker worden, geef mij voor dat geld dan maar een BMW M2 met de kop eraf, toch een stuk leuker speelgoed.
THSD zegt
Andere klasse maar dan heb je de landcruiser 300 nog niet gezien…die zijn nog een stukje prijziger.
Michel-GR zegt
Zeker niet! Die M2 rij ik helemaal zoek en heb bovendien ten alle tijden grip!
willeme zegt
@michael-GR: beide auto’s zijn heel erg tof! Prijsverschil tussen een nieuwe GR Yaris en een nieuwe M2 is wel wat klein, helaas.
Onehp zegt
Zoals je wilt, verschillende auto’s. Kennis van me heeft zen M2 verkocht wegens te zwaar en een GR Yaris gekocht. Zelf had ik ook een M2 in de bestelling die ik oversloeg omdat levertijd toen >1 jaar bleek, sinds de GR Yaris verlang ik helemaal niet meer naar een M2…
Dutchdriftking zegt
Stel, je importeert er straks eentje van een jaar of 5 oud uit Duitsland, hoeveel rest BPM betaal je dan nog?
RobTWo zegt
€13000,- voor een automaat.
Dutchdriftking zegt
Klinkt als een plan. Als particulier binnen EU geen btw meer over de aankoop, dan gaat het nog ergens op lijken.
Benny_Weisz zegt
Ach ja, de goedkoopste Aston Martin ooit kostte ook iets van EUR 70k,- nieuw….en die kwam ook bij Toyota vandaan!
991TurboS zegt
Het wordt steeds gekker met die BPM. Veel te gek inmiddels want je kan Toyota toch niks kwalijk nemen dat zij 40k voor deze auto vragen.
Michel-GR zegt
Motor in de mijne maakte fabriek-af ook al 280pk op de dyno. Nu na aardig wat modificaties is de auto ook wel hoe ik hem wil hebben. Hij klinkt lekker en is een klap feller. Voor 81K kaal is hij toch wel aan de dure kant helaas.
petroldrinker zegt
bijna 100K voor een Yaris (ja ik zou altijd de automaat nemen, is sneller dan de handbak immers), ik moet ff bijkomen van het lachen hoor…. krankzinnig en dat puur en alleen dankzij de roverheid met hun belachelijke BPM regels
mashell zegt
Als je Yaris GR zo duur is kun je er maar beter heel voorzichtig mee rijden, ongeveer net zo als je opa in zijn Yaris van €24.595…
alcantara zegt
100k voor een sneu 3 cilinder boodschappenwagentje LOLLLLL
Benny_Weisz zegt
Bij BMW vroegen ze 1/2 ton meer voor een i8….ook een drie pitter
mashell zegt
Maar dat was een sportwagen met vleugeldeuren, een BMW en bovenal geen Yaris…
Benny_Weisz zegt
Maar wel een drie-pitter….
Onehp zegt
Als GR Yaris eigenaar raak je me in het hart. Maar het is waar, het is ook mijn boodschappenwagen. Je kunt er ook andere dingen mee doen maar dat is moeilijk uit te leggen aan iemand die in een land woont waar je nog nauwelijks mag en kan rijden, en dan wordt het ook sneu. Je hebt dus helemaal gelijk eigenlijk en ik verwacht dan ook niet dat er veel verkocht zullen worden. En geen nieuws van de speciale Ogier en Rovanperä edities, die doen vast ook boodschappen, die in andere landen nog eens 20k+ extra kosten….
Visje66 zegt
Schrijven in ieder geval genoeg af als je ziet waar ze 2ehands voor tekoop staan. 50% van de nieuwwaarde foetsie.
mc96 zegt
De yaris heeft in NL een beetje las van het feit dat hij is gebaseerd op een kleine auto. Dan wordt ie met zijn sterke motor en relatief hoge uitstoop heel erg zwaar belast. Zonde. Deze regels hebben de hot hatchbacks in NL als bijna doen uitsterven. Maar het raakt de Yaris nog harder.
escort77 zegt
Zou Toyota zo’n automaat ook niet vrij eenvoudig kunnen voorzien van een stads- of eco-modus? Niet bedoeld om te frauderen, maar gewoon als mogelijkheid om rustig in de stad te kunnen rijden? Ik kan me ook voorstellen dat dat legale gunstige effecten heeft op BPM-achtige belastingen overal.
Fruitcake zegt
220.000 gulden voor een Yaris in 2000