Ah, er is dus wel degelijk een reden om deze te verkiezen boven de Renault Clio. De prijs van de Mitsubishi Colt is hier.
Mitsubishi lijkt op dit moment een beetje in zwaar weer te zitten. Op de Europese en Amerikaanse markten zijn er bijna geen auto’s meer die echt van henzelf zijn. Het is een groot feest van ‘gerebagdede’ Renaults en Nissans. In Azië, Afrika en Oceanië is Mitsubishi alsnog een een enorm groot merk, wat meteen verklaart waarom ze nog altijd gewoon blijven bestaan.
De Outlander in de VS is een Nissan (namelijk de X-Trail) en in Nederland is de Mitsubishi ASX een Renault Captur. Ook de nieuwe Mitsubishi Colt is eigenlijk een Renault, in dit geval een Renault Clio. De wijzigingen zijn vrij beperkt. Er zitten andere logo’s op en dat is het dan wel. Een manier voor Mitsubishi om zichzelf te onderscheiden is een aantrekkelijke prijs.
Prijs Mitsubishi Colt
Dat is niet helemaal gelukt, want Mitsubishi Nederland heeft de prijs van de Mitsubishi Colt gezet op 21.990 euro. . Dan krijg je een variant met een 64 pk sterke 1.0 motor (wow!) en een handgeschakelde vijfbak (puristisch). De ‘Pure’-uitvoering heeft standaard wel airco, cruise control, lichtsensor, regensensor, lane assist, verkeersbordenherkenning en je kan je eigen muziek afspelen via het 7 inch grote instrumentarium.
Stapje hoger
Een stapje hoger staat de ‘Intense’. Deze heeft Apple Carplay en Android Auto, lichtmetalen patta’s, climate control, achteruitrijcamera en privacy glass (onder andere). Je moet dan wel meteen de 1.0 turbomotor met 90 pk nemen. De prijs is dan ook meteen 24.995 euro.
De luxere First Edition is een tijdelijk model en heeft 17 inch velgen, 9,3 inch multi-mediascherm en adaptieve cruise control. Ook kunnen je handen en bips verwarmd worden. Dan ben je 26.990 euro kwijt. Nog luxer is de Instyle, die heeft een 10 inch multi-mediascherm, Bose soundsystem, multi-sense en 360 graden camera. Deze is er vanaf 28.490 euro.
Vanaf de Intense kun je ook kiezen voor een andere motor, de hybride met 145 pk. Deze heeft een 1.6 viercilinder én twee elektromotoren. Mocht je bang zijn voor de Franse techniek in deze Japanse auto: je krijgt sinds standaard 8 jaar fabrieksgarantie bij Mitsubishi.
Prijs concurrentie
Uiteraard lopen we ook eventjes langs de concurrentie om te kijken hoe duur die zijn:
- Dacia Sandero Essential TCE 100 G| € 16.700
- Skoda Fabia 1.0 MPI GreenTech Ambition | € 20.990
- Suzuki Swift Smart Hybrid Comfort | € 20.995
- Toyota Yaris 1.0 VVT-i Comfort | € 21.695
- Mitsubishi Colt 1.0 Pure | € 21.990
- Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion | € 21.995
- Kia Rio 1.0 T-GDI ComfortLine | € 21.895
- Mazda 2 e-SkyActiv-G 90 Centre-Line | € 22.190
- Renault Clio | € 22.950
- Seat Ibiza 1.0 MPI Reference | € 23.250
- Opel Corsa 1.2 ‘zo basis dat ‘ie geen naam heeft’ | € 23.349
- Peugeot 208 PureTech 75 Active | € 24.040
- Volkswagen Polo 1.0 MPI ‘Basisuitvoering Zonder Naam’ | € 25.890
Paar opvallende dingen. De Dacia heeft wél een prettig turbomotortje, maar géén airco (da’s een optie voor 600 euro). Ook is de Dacia in ruimte een B-segment auto, maar verder vrij sober aangekleed. Maar hey, het scheelt je duizenden euro’s en dat is enorm veel in dit segment. Naast enorm kale uitvoeringen valt ook op dat sommige merken een crisismotor hebben met minimaal vermogen.
Bij Volkswagen brachten ze ‘m zelfs weer terug, alhoewel de Polo beduidend duurder is dan al zijn concurrenten. Alleen de Mini en Audi A1 zijn duurder in dit segment. Wat ook opvalt, als je gaat voor de 100 pk sterke turbomotor met een beetje leuke uitrusting, kosten de meeste concurrenten 25 mille. Dat is met de Mitsubishi Colt niet anders.
Joris24 zegt
Ik vind het zelf wel jammer dat opties als lane assist en verkeersbordherkenning tegenwoordig op een auto ‘moeten’ van de EU om ncap sterren te krijgen. Enerzijds omdat als je niet in staat bent om binnen je lijnen te blijven of verkeersborden te herkennen, je überhaupt geen auto zou mogen rijden. Als optie begrijp ik dat het rijden makkerlijker maakt, maar om het te verplichten jaagt mensen op kosten én er zit weer meer elektronica in een auto die stuk / verouderd kan raken.
Daarnaast is het onzalige plan om allerlei van deze ‘veiligheidssystemen’ verplicht in te bouwen die gaan piepen en al je data doorsturen naar de grote boze EU zodra je ook maar een klein beetje buiten de lijntjes kleurt voor mij ook een heikel punt. Big brother heeft deze systemen nodig en dat is ook mede de reden waarom ze verplicht worden. Zelfs een mitsubishi colt moet 24/7 te monitoren zijn, want o wee als je 120 rijdt waar 100 mag als het rustig is. De auto’s van nu worden met deze verplichtingen steeds meer klaargestoomd voor een politiestaat en ik vind dat geen fijne gedachte.
karhengst zegt
Ik vind het ook nogal een vreemde toevoeging op dergelijke boodschappenwagentjes die normaalgesproken de snelweg amper zien. Die systemen zijn daarom echt van geen enkele meerwaarde want die spelen hun troef juist op de lange afstand. En zelfs daar kan je er niet van uitgaan dat ze feilloos werken.
Van alle regelingen die de autolobby tegen kon houden, hadden dit wel de meest zinvolle geweest. Maar goed, het is een indirecte vorm van protectionisme en stuwt de verkoopprijs omhoog, win win dus. Behalve voor de consument dan.
Richmond zegt
Europa gaat geen onderscheid maken op gebruik van auto. Moet je ook niet willen. Je klaagt al dat het bepaald wordt dat het erop moet zitten. En dan wil je ook nog dat Europa het onderscheid gaat maken tussen auto ’s die voor de lange afstanden bedoeld zijn en voor stadsverkeer. Kun je gelijk ook navi, airco, cruise control, abs, asr, esp eraf halen. Heb je ook niet nodig als je max 50 rijdt. Kan Europa ook vooraf bepalen om zo de auto toegankelijker te maken
Joris24 zegt
Ik zou het wel prettig vinden als de verplichte basis minder duur is. Dat je airbags verplicht, soit. Maar dat je lane assist, verkeersbordherkenning et cetera ook gaat verplichten vind ik mensen onnodig op kosten jagen. En wat mij betreft, als je geen navi, cruise control of airco wil heeft dat geen invloed op de veiligheid, maar wel op de kosten.
Johanneke zegt
Wij hebben zo’n 69pk a segment gebakje als 2e auto. En dat is gewoon langzaam. 13.5 seconden naar de 100 ofzo? Maar dat weegt in ieder geval maar 880 kilo oid. Als je dit vermogen in een veel zwaardere moderne B segment hebt, man dat is janken. Die Polo gaat in 17 seconden ofzo naar de 100, echt bizar. Altijd doorsparen voor meer vermogen.
ggj1987 zegt
In de stad is het prima, een provinciale weg gaat nog net maar op de snelweg heb je er niet veel aan.
berlinetta zegt
Zo weinig vermogen in een B-segmenter, bizar zeg. Op de snelweg moet je echt je best doen om met minimaal 80 km/u in te voegen.
karhengst zegt
Airco uit, trappelluik open.
rutgerg zegt
Waarom staat de prijs vd Renault Clio niet bij de concurrentie? Lijkt me toch de belangrijkste gezien de kuch overeenkomsten
broekhoest zegt
Die staat er wel degelijk tussen, 5e van onderen gezien.
Neem nog even een bakje koffie, meestal gaat het dan wel weer. ;)
rutgerg zegt
Zo goeiemorgens… of hij stond er net nog niet of ik moet toch echt langs hans anders
tortuga zegt
Had het zelfde probleem. Is omdat die niet in het rood staat dat je er over gaat.
broekhoest zegt
Het begint een beetje een langspeelplaat te worden dat het allemaal veel duurder want inflatie etc… Kan het toch niet laten helaas; 10 jaar terug kocht je voor het geld van een instap-Polo een Fiesta ST. Dan hield je nog ca. 300 ekkermannen over voor een chipje van de lieve mensen bij Mountune ofzo. *SNIK*
OT:
1000 EUR is wel een redelijk bedrag t.o.v. de Franse bloedverwant. De vraag is of je die bij eventuele inruil niet alsnog moet aftikken in de vorm van afschrijving.
rwdftw zegt
Bizar. 10 jaar geleden reed je voor 15k in een nieuwe Clio. Nu is dat 21k.
rutgerg zegt
Ach in de jaren 90 reed iedereen in een opel kadet van 10000 gulden. Nu is de opel kadet van deze eeuw een Tesla van minimaal 45k…
tortuga zegt
23k voor de Clio
youknowme zegt
Wat ziet het Renault logo er raar uit tegenwoordig
dree16v zegt
Wie gaat zoiets nou kopen? Ik ben benieuwd. Wordt er zelf niet warm of colt van (sorry)