De nieuwe MINI is vandaag volledig onthuld en we hebben een prijsindicatie. Hoe erg is de schade?
De volledig nieuwe MINI Cooper -dit keer heet ‘ie echt Cooper- is onthuld als de nieuwe steunpilaar van MINI. Want ook al kun je kiezen voor grotere modellen, de klassieke MINI blijft de belangrijkste auto voor het merk. De auto die het DNA van MINI weergeeft. Hoe gaat MINI de komende jaren hun Cooper een potente speler maken?
MINI Cooper Electric
Daarvoor moeten we heel even terug naar de vorige MINI Electric (F56). Dat was een soort probeersel, zo lijkt het. De F56 was niet per definitie ontworpen als elektrische auto en dat betekent meestal niet zo veel goeds voor de efficiëntie. Dat bleek: de WLTP range was iets meer dan 200 kilometer, maar als alles tegenzit betekent dat 100 tot 150 km op één lading. Dat is op zich niet voor iedereen een probleem, maar met een vanafprijs van rond de 38.000 euro is een auto met dat soort beperkingen wel een moeilijk verkooppraatje. Toch heeft MINI, zoals je vanmorgen kon lezen, er nog aardig wat van verkocht.
Nieuweling
Bij de nieuwe MINI Cooper Electric (J01) is het belangrijk dat dit anders kan en moet. Qua specs is dat gelukt. De Cooper Electric, het basismodel, komt nu 305 km ver. Daarboven zit nog de Cooper SE, die 402 km ver komt. De MINI Electric is vanaf nu ook echt ontworpen als elektrische auto en dat werpt zijn vruchten af.
Prijzen
We hebben helaas nog geen Nederlandse prijs, maar in Duitsland heeft MINI de prijs van de nieuwe MINI Cooper SE onthuld. Er is goed nieuws en slecht nieuws. Om met dat laatste te beginnen: hij is duurder geworden. In Duitsland kostte de oude MINI 35.700 euro en de nieuwe Cooper SE kost 36.900 euro. Dat verschil is echter marginaal. En dat is goed nieuws, want de auto is wel flink verbeterd. Voor die 1.200 euro krijg je bijna het dubbele qua rijbereik.
Nog beter nieuws: dit gaat dus om de SE. De reguliere MINI Cooper Electric met de kleinere accu gaat dus minder kosten. Rekenen we dit even om naar Nederland: de uitgaande Cooper SE kost hier 38.690 euro, wat precies 3.000 euro meer is dan de Duitse prijs voor de uitgaande SE. In Nederland zit je dus naar verwachting naar zo’n 39.900 euro te kijken voor een nieuwe Cooper SE. Als ze de Electric rond de 35.000 euro kunnen prijzen heb je een prima deal.
Niveaus
Om nog even iets dieper in te gaan op de nieuwe MINI Cooper SE: voor de nieuweling kun je kiezen uit vier niveaus. De basis is de Essential, het woord zegt het al. De basisversie van de SE. Daarboven zit de Classic, die 42.560 euro kost in Duitsland. De nóg iets beter aangeklede Favoured gaat je 43.760 euro kosten en de toptrim is een leuke verrassing.
JCW!
Ja: er komt een heuse MINI Electric JCW! Het John Cooper Works-label is wat MINI gaf aan de dikste bommetjes van de line-up. Nadeel: het lijkt erop dat het voor nu gaat om een trimniveau. Je krijgt dus vooral een wat sportiever design mee met unieke velgen, de optie voor een rood dak en hertekende bumpers. De specs blijven hetzelfde. MINI was voor de vorige generatie aan het experimenteren met een elektrische Cooper JCW GP, wat naast een pace car voor de Formule E niet concreet werd. Als MINI een bloedhete JCW GP voor deze generatie onthult, moet ‘ie wel elektrisch zijn. We wachten af. De JCW trim als sportpakket gaat 45.060 euro kosten.
De Nederlandse prijzen worden binnenkort onthuld en dan weten we ook of onze voorspelling klopt. Voor nu mag je rekenen op zo’n 3.000 euro bovenop de uitgaande SE, met de wetenschap dat er een goedkoper model naast komt.
fisto zegt
Jammer dat het geen mooie auto meer is. De eerste twee generaties new mini vond ik echt mooie karretjes en hadden echt een eigen niche met unieke design elementen. De zwarte spatborden en de recht opstaande voorruit bijvoorbeeld. Dat die voorruit niet handig is voor en EV begrijp ik, maar het karakter van de originele Mini is er nu echt wel helemaal uit wat mij betreft. Mijn eerste auto was een originele Mini, en mijn huidige auto een R55. Helaas zal het daarbij blijven qua Mini’s.
Richmond zegt
Amén!
rollingstoned zegt
Inderdaad. De originele Austin/Morris Mini is een geweldig ontwerp, en de reincarnatie van Frank Stephenson is ook zeer geslaagd imho. Maar dit?
fanboy zegt
Tja het rijbereik van de oude was niet fantastisch, maar eigenlijk ook weer niet zo’n probleem. Want voor velen is het geen aankoop voor de lange afstanden en/of is het de tweede auto.
Nieuw rijbereik is prima, snelladen had nog iets sneller gekund.
rogerzz zegt
En hij is iets sneller? Ik geloof dat Wouter in het filmpje 184pk zei, maar op de website van Mini staat hij er al (zonder prijs) maar wel standaard met 218pk op de SE versie. En meer is beter!
Richmond zegt
Dat is meer dan de Cooper s R56
moveyourmind zegt
Een Mini uitrusten met velgen zoals de grijze op de bovenste foto en er dan nog Cooper op durven plakken.
Ziet er meer uit als een Mini Blooper.
De uitvoeringen op de andere foto’s zien er gelukkig stukken beter uit. Niet zo karakteristiek als de eerste generatie New Mini’s, maar altijd nog stukken beter dan menig ander nieuwe auto.
Richmond zegt
De hele mini is nu een grote blooper
PunicaOase zegt
Met JCW pakket ziet er weer heerlijk uit. Nog steeds typisch een MINI die je zo herkend. Prima actieradius en lekker rap.
Ben benieuwd naar de Countryman JCW, maar ik vrees het ergste..
rwdftw zegt
Ik weet niet of ik hem leuk moet vinden. Ik ben opgegroeid in een klassieke Mini en een Traveller, met 2 van die deurtjes achteraan. De eerdere New Mini’s waren erg leuk maar ik vind deze gewoon tever 2023 in getrokken. Het is te strak, te glad.
En dan 40k voor dit autootje. Dat geeft 39 concurrenten waaronder de Fiat 500e. Daarvan staan er nu zo’n 1300 op kenteken dus een hardloper is het niet. Je moet dus echt op zoek zijn naar een klein stadsautootje wat je overal kwijt moet kunnen raken.
supertjeduc zegt
De lease prijs van de ouwe viel wel mee ten opzichte van de prijs , heb er wel eens over gedacht
mashell zegt
De Cooper kan niet in het rood? Wat een unverschämtheit!
PunicaOase zegt
In classic en JCW trim wel lijkt het..