Welkom in de wereld van premium C-segmenters met vier deuren en een coupélijn! Mercedes heeft deze niche vannacht officieel geopend in Detroit, en dit is wat je er aan kwijt bent in Nederland.
De 4,63 meter lange CLA (formaatje C-Klasse) is een van de vele varianten die op het onderstel van de nieuwe A-Klasse zullen herrijzen. Alle motoren, van de CLA 180 tot aan de CLA 250, zijn vanochtend al aan bod gekomen. Nu gooien we de prijzen in de mix:
Met uitzondering van de CLA 250 vallen alle modellen in de 20%-bijtellingscategorie. Over de optielijst: COLLISION PREVENTION ASSIST is standaard op alle versies en 4MATIC vierwielaandrijving is vanaf medio 2013 leverbaar.
Mercedes geeft je de optie uit twee onderstelvarianten. ‘Comfort’ voor de luxisten, en ‘Sport’ indien er gehoekt moet worden. Prijzen van de CLA45 AMG zijn er nog niet, wel weten we dat de levering van de reguliere CLA’s in april begint.
33 mille voor een gekrompen CLS. En 20% bijtelling. Zie we hier een lease/verkooptopper in wording?
KEV9 zegt
zowaar zomaar een mooie merc.
E34M5Touring zegt
33 mille voor een gekrompen CLS. En 20% bijtelling. Zie we hier een lease/verkooptopper in wording?
Euhhh 41k voor een diesel. En die gaat geleased worden. Ik vind het flink geld. Zeker aangezien het vanafprijzen zijn. En ik bij de dealer in Apeldoorn een A180 van 55k heb gezien….
TimoBac zegt
@E34M5Touring: Maar 35.000 heb je wel een BMW 320i. Scheelt wel weinig vind ik..
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Daar hebben ze dan wel de hele optielijst op geplempt.
Ik heb weleens een hele nette 250sport zien staan bij de dealer voor 58 mille.
Maar 42 mille kaal voor he leasebakkie vind ik persoonlijk wel een berg knaken. Daar vind ik hem toch niet mooi genoeg voor.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Jawel, maar we praten wel nog steeds over de basismotorisering. En met leer, navi paar mooie wielen ga je bij Merc zo richting de 50k. En dat is een klap geld voor een A klasse coupe.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Yep, het kost en berg en rijdt een beetje….
lamborgfan zegt
@jrk68: jij hebt hem al gereden? Awesome.. Als je reacties ook nog een keer wat toevoegen, doe je een berg en doe je het nog goed ook (;
Benny_Weisz zegt
@E34M5Touring: @E34M5Touring: Bij de AMG dag van de Stern Groep afgelopen najaar in Lelystad stond er een A200 CDI met zowat alle denkbare opties erop en eraan. Kosten rijklaar: EUR 71.000,-!!!!
Ik moest er ook drie keer kijken voor typefouten en vooral rekenfouten maar tevergeefs….
300e zegt
@bennyweisz: vind het een mooie auto maar 71000 voor een 136pk diesel is wel erg gortig. Voor hetzelfde geld heb je een e350cdi / 535d van 2 jaar oud. Ja verbruikt meer ja je betaalt meer wegenbelasting maar wel 10x meer auto…
E34M5Touring zegt
@bennyweisz: Ja iedereen riep dat altijd over BMW en Audi maar bij Das Haus kunnen ze er ook wat mee zeg. Ik vind dat echt heel flink geld voor zo’n kleine friemel. Kan me nog herinneren dat iedereen liep te gillen toen de 1serie kwam. WAAAAATTT zoveel geld voor in feite een Golf. Moet je nou is zien. 42k reed je met een 123D de showroom uit. Heb je wel 210pk diesel en rwd.
sjon zegt
Dat is een zeer competitieve prijs voor een Merc die er zo uit ziet!
moveyourmind zegt
@sjon: Precies! Het is en blijft een hoop geld, maar helemaal niet verkeerd voor zo’n auto. Lijkt me ook dat deze Mercedes behoorlijk waardevast zal zijn. Uiteindelijk gaat het gewoon om de kosten per kilometer.
laucoop zegt
net wat we niet nodig hebben maar toch zeer geslaagd!
patrick043 zegt
Zoals altijd prachtig Mercedes! Alleen die navi, ziet er toch niet uit..
lincoln zegt
32.495 euro ..
in het blanke staal ??
of zit grondverf tegenwoordig al in het standaard pakket ..
Alwood zegt
Mjah, lijkt weer mooier dan het is. CLA zal mogelijk iets meer aangekleed zijn dan de C maar het verschil met de C180 (2000 eurie) is in mijn ogen erg klein. Tot 1 januari had de C-klasse bovendien ook 20% bijtelling.
CLA lijkt toch echt een kleiner autootje dan de C. Wel lang maar ik gok dat bagage- en interieurruimte minder zijn. Ook is ‘ie weer 4000 duurder (!) dan de A. Vreemd.
mashell zegt
@Alwood: ach die 4000 euro meerprijs ten opzichte van de reguliere A klasse zal de importeur wel laten verdampen als over een jaar blijkt dat de CLA niet verkoopt.
petrolhead61 zegt
dat is net zoveel als een BMW 316i (32.990,–), die is toch wel wat groter en ruimer, zeker niet lelijker en ook nog met een grote flatscreen te leveren…
kaasboerin zegt
@petrolhead61: RWD, wat weer ‘duurder’ is te produceren..
Maar goed, het is allemaal peperduur in mijn ogen.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Die CLA is ook FWD in de basis. Dus lekker glibberen over rotondes.
racerx zegt
Onderstel van de A klasse, houdt dat voorwiel aandrijving in?
kapiteinaudi zegt
@RacerX: CLA komt ook met 4WD.
racerx zegt
@kapiteinaudi: Dat had ik in de gaten, maar de basis versie heeft dus FWD. Zonde, past minder bij een dergelijke auto vind ik.
kapiteinaudi zegt
@RacerX: Is idd zonde. Audi heeft hetzelfde probleem vind ik. Bijna alle modellen kun je kopen met FWD, zelfs een A8.
The360box zegt
@kapiteinaudi: Wat is er nou zonde/slecht aan als je hem ook gewoon met 4wd/rwd kunt kopen?
kapiteinaudi zegt
@The360box: Bij dit maakt het niet veel uit maar dat je een A8 met FWD kunt kopen is gewoonweg een schande.
jack_abarth zegt
Doe mij voor die 45.000 maar een V60 T5 momentum. Ietsjes trager, maar een stuk praktischer.
jeanclaude zegt
Als je het vergelijkt met een Passat CC die zelfs in een klasse hoger opereert, vind ik de prijs schandalig.
The360box zegt
@jeanclaude: Je zal waarschijnlijk wel voor de looks betalen.
mashell zegt
@The360box: Welke looks, ik zie een 5 deurs A- klasse zonder raamstijlen en met aangeplakte kofferbak.
Alwood zegt
Of je koopt voor hetzelfde geld een kei veel betere Volvo S60.
Voorwielaandrijving hebben ze nu toch allemaal.
Een D3 is bovendien een stuk (!) goedkoper dan de 220CDI en dan heb je wel een heerlijk brommende vijfcilinder.
Alwood zegt
*D4 maar nog steeds dezelfde heerlijke vijfcilinder dus…
E34M5Touring zegt
@Alwood: Dr staat een gloednieuwe Summum V70 op trader voor 42k. Dus full options.
RuVi zegt
@Alwood: voor 39k heb je inderdaad een D4 R-design met business pack!
C220AMG zegt
Uhmmm… tja, ik moet wennen! Hij ziet er erg bekrompen uit, en dat lijkt nog eens versterkt te worden door die coupe lijn die daardoor weer heel erg hoog uitvalt. Hmm.. Even wachten met oordelen tot ‘k m gezien heb in het echie!
ferrari94tr zegt
Ik wil em wel, vooral de diesel. Maar die is wel erg aan de prijs. Ik koop over vijf jaar wel een cla met drie ton op de klok.
birdboy zegt
€45 voor een kale CLA250?!? Prijzige grap. CLA200 lijkt me prijstechnisch het leukst.
birdboy zegt
@birdboy: Ik bedoel natuurlijk €45k
Alwood zegt
@birdboy: zo val je dus ten prooi aan de marketingmachine…
Aannemend dat er weinig tot geen verschil in de uitrusting zit betaal je €3000,- voor een bescheiden vermogensupgrade.
Zeker als je least kan je die 156pk natuurlijk véél goedkoper op een C180 ‘vrijchippen’ dan dat je hem bij Mercedes koopt.
TimoBac zegt
Gaaf ding en nette prijs!
vagibiza zegt
Als kleine c klasse coupe vind ik het best wel een leuke auto voor die prijs. Dan staat er toch wel iets leuks op je oprit.
bmwe46csl zegt
41 voor een diesel is wel erg veel
berlinetta zegt
Vanwaar het prijsverschil van ongeveer €10k tussen de 200 en de 250? Ik vind het nog steeds erg duur allemaal. Zeker voor een auto die waarschijnlijk niet zo praktisch zal zijn.
The360box zegt
Nooit van dit ding gehoord tot nu, alleen vind ik €33.000 wel veel voor de instappert ondanks het mooie sporty design.
Lucb zegt
Wat een geld voor een auto als deze
thefavis zegt
Toch balen dat ik niet nominaal studeer. Anders was er een kans geweest dat ik dit gebakje nog kon uitkiezen voor de lease.
e21e30 zegt
Het bijtellingsverhaal klopt niet, alleen de CLA 180 BE Edition valt in 20%, vraag de uitstoot maar eens op …
El_Bastardo zegt
cla: 4,63 lang
3-serie sedan: 4,62 lang
het verschil in plaats en ruimte zal wel meevallen.
De keuze tussen deze twee zal eerder een kwestie van smaak en emotie zijn dan een rationele keuze. Aan de andere kant, wanneer is dat niet het geval bij auto’s?
Ik kan nog steeds niet wennen aan die ‘grote koplamp’ trend. Niet bij de a-serie modellen en niet bij de 1-serie.
xilver zegt
Sterk, in België kan dus €5.000 van de prijs afgehaald worden.
4991 zegt
belgische prijzen?
E34M5Touring zegt
@4991: Nog steeds onderweg. Laatst gespot rond Kroatië
C220AMG zegt
@4991: Prijs vanaf 27.951
4991 zegt
@C220AMG: aan de hoge kant voor een a-class, niet?
imaginenl zegt
Ik denk dat de CLA nu vooral veel C klasse klanten wegsnoept
meneersander zegt
Bijna net zo duur als een MB C-klasse sedan…
amg65 zegt
Dat ‘losse’ scherm op het dashboard vind ik maar niks.. Achterwielen lijken veel te klein met de rest van de achterkant. Voor de rest ziet ‘ie er goed uit!
C220AMG zegt
Krijg nou wat, de automaat versie heeft hetzelfde pookje als een S-klasse/ML/GL
Emile_Benz zegt
FWD, dus laat maar… Die dame daarentegen… ;p
camber24 zegt
Hmmm… Ook toch wel het overwegen waard…
hardewaarheid zegt
Het interieur is naar mijn mening te ‘druk’, daarnaast hadden de luchthappers in de achterbumper achterwegen gelaten mogen worden. Voor de rest is het een erg mooie auto voor een redelijk zacht prijsje.
dunhozzie zegt
Ik wil die goedkoopste kale versie wel eens zien. Eens kijken wat er a) nog op zit en b) hoeveel nog over blijven van zijn looks. Eerste reactie: te duur!
johnny23 zegt
Was Mercedes serieus aan het overwegen als volgende auto, maar nu … Wat een gedrocht! Compleet uit balans. Neus is veel te laag voor de rest van de auto. Heeft een dronken designer de neus van de nieuwe C op de kont van een S geplakt ofzo?
kevinmb zegt
@ C220AMG: Dat krijgt elk model voortaan. 7G-DCT.
@ xilver: Inderdaad. BPM…