Mercedes heeft een prijskaartje aan de AMG GT gehangen. Dit is wat de vermeende [insert concurrent]-killer gaat kosten.
Houd in je achterhoofd dat de AMG GT in slechts twee varianten komt. Beiden veel krachtige dan de zescilinder instapversies van de 911 en de F-Type, die bij respectievelijk €112.000 en €85.800 beginnen. De instap-AMG GT heeft 462 pk, terwijl de AMG GT S er 510 uit de turbogeblazen 4.0 V8 weet te halen. Wat zoiets kost? De reguliere AMG GT mag de Nederlandse showrooms verlaten voor vanaf €145.400. De S-versie – die is uitgerust met krachtigere remmen en een elektronisch sperdiff – gaat minimaal €165.950 kosten.
Dan is er ook nog de AMG GT Edition 1, met een carbon dak, een zwart aerodynamicapakket en een een Black Diamond interieurpakket. Mercedes vraagt hier doodleuk €180.350 voor. Slik…
Prijs Mercedes C63 AMG
Wil je liever een 510 pk sterke AMG met meer deuren, meer achterbank en meer kofferruimte? Opteer dan de Mercedes C63 AMG S. Ook daar is de prijsstelling van bekend gemaakt vandaag. De sedan kost minimaal €108.595, voor de Estate mag je €111.995 achterlaten bij de dealer. Wil je hem zonder ‘S’ (476 pk), dan begint de prijs bij €99.995, terwijl de S-loze Estate je minstens €103.495 kost.
Nou, kies maar.
Model | AMG GT | AMG GT S |
---|---|---|
Cilinderinhoud | 3.982 cm3 | 3.982 cm3 |
Vermogen | 462 pk @ 6.000 rpm | 510 pk @ 6250 rpm |
Koppel | 600 Nm @ 1.600 - 5.000 rpm | 650 Nm @ 1.750-4.750 rpm |
Verbruik | 9,3 l/100 km | 9,4 l/100 km |
CO2-emissie | 216 g/km | 219 g/km |
Rijklaar gewicht | 1.540 kg | 1.570 kg |
Kg/pk verhouding | 3,33 kg/pk | 3,08 kg/pk |
0-100 km/u | 4,0 seconden | 3,8 seconden |
Topsnelheid | 304 km/u | 310 km/u |
Prijs | €145.400 | €165.950 |
tupperware zegt
Blijft natuurlijk een berg knaken maar het valt me eigenlijk nog mee.
Qua prijs loopt hij aardig in de pas bij de F-type.
Donstil zegt
De Tandjes zeg, nou voor €60,000 verschil vink ik dan wel wat opties aan op een F-type :)
tupperware zegt
@Donstil:
Als je appels met peren wilt vergelijken wel, doe je het met appels en appels echter..
Een F-type R coupé begint bij €148,700, die zit er dus netjes tussenin qua prijs.
Die mag dan 550pk hebben, qua prestaties legt die het op papier nipt af tegen beide uitvoeringen.
Qua looks zou ik die €60K ook in mijn zak houden en een F-type S nemen als ik tussen die 2 zou moeten kiezen.
lambo4all zegt
@tupperware: ik snap niet hoe jullie aan de 60,000 verschil komen..? Een f type S kost 104duizend. Een gt 145. Scheelt dus ongeveer 40.000 euro. Helemaal geen gek prijsverschil als je naar de auto’s kijkt.
Donstil zegt
@lambo4all: een f-type begint bij 85.000 staat in het artikel.
Minder vermogen dat zeker, maar dan heb je dus 60.000 ik dat te compenseren met andere motoren of met meer uitrusting als pure snelheid je niet zoveel doet.
Ik vind de V6 S f-type top trouwens, kijkt me meer dan snel zat en bespaar je nog steeds 40k
exclusieviteitsfreak zegt
@Donstil: Het is toch wel opvallend te noemen dat auto’s in Nederland meer kosten dan in Belgie.
Pordon zegt
Ondanks dat die prijzen niet geheel een verrassing zijn is het toch wel weer een bak geld zeg. Maar mocht ik het geld hebben dan had ik ‘m direct besteld
kapiteinaudi zegt
Kost een fortuin, maar dan heb je ook wel een prachtige auto. Ik zou hem verkiezen boven de F-Type.
henkhupelschoten zegt
en dan komt de optielijst nog…. maar zou hem wel boven een f-type of 911 kiezen! en als je iets doet dan doe je het goed, gelijk de s versie dan maar.
Ram-G-maN zegt
Da’s grappig de instapper is dus exact €1000 duurder dan de Nissan GT-R (€144.400).
Vink een kekke kleur op je GT-R, bijvoorbeeld donkerblauw en je zit op exact hetzelfde bedrag als de instap AMG GT.
Ik zou het wel weten.
gop1 zegt
@AutomotiveDesigner: De GTR neem ik aan? En zelfs die is in Nederland veel en veel te duur.
lambo4all zegt
@AutomotiveDesigner: ikook! de prachtige veel comfortabelere Benz natuurlijk. zo’n plastic sprintbak is leuk voor een weekje, maar daarna is het gewoon een keiharde lawaaierige stuiterbak en geen tijdloze mooie grandtourer. De GT zal waarschijnlijk altijd speciaal voelen, ook als je met 30 kilometer per uur door de file rolt. en wees nou eerlijk, 4.0 en 300kmh is toch hard zat?
ghost zegt
@lambo4all: zoiets verwacht je ook bij een AM Virage, toch bewees TopGear’s James May dat het anders was gesteld met comfort..MB moet dat ook nog maar waarmaken.
lambo4all zegt
@ghost: ik verwacht meer van een miljarden concern als daimler dat een splinternieuwe sportwagen op de markt zet dan van een klein bedrijf in geldnood dat een auto met al bijna 10 jaar oude techniek in elkaar schroeft..
dennisjuh95 zegt
@AutomotiveDesigner: Inderdaad! De AMG GT!
JamesBond007 zegt
@AutomotiveDesigner:
Dit zijn volgens mij gewoon “ordinary people” problemen. Want ik denk dat als je 150k over hebt voor een auto, en dat dus kan betalen, je nog wel meer auto’s hebt staan.
Ik zou de AMG GT kiezen puur vanwege looks, en het rijgedrag etc. zal ongetwijfeld prima in orde zijn.
heidi zegt
Man man man, wat een prijzen zeg. Maar dát zijn we nu wel gewend in nederland. Het blijft wel ontzettende gave wagen. Ik zou nooit de jaguar f-type kiezen.
anakiet zegt
Vind hem nog steeds een beetje vreemd. Doe mij deze maar.
http://www.autoblog.nl/gallery/Mercedes/C63_AMG_W205_2015/Mercdes-C63-AMG-W205-017.jpg
Hou ik nog wat over voor een lichte sportwagen voor erbij ;)
mbkevin zegt
@anakiet: wil je echt niet als je zon C63 hebt! Die vervuld al je automotive wensen
jorden zegt
Is de Jaguar zo scherp geprijsd? Of is het zo’n super ontwerp dat ik hem een klasse hoger inschat?
Pordon zegt
@jorden: Qua specs e.d zul je de AMG GT beter kunnen vergelijken met de Jaguar F-type R. Die begint ook pas bij €148.000,- Grootste verschil in prijs zal liggen in het gebruik van een V8. Mocht Mercedes ooit een AMG GT V6 maken dan zal deze dichter in de buurt komen van de Jaguar F-type S denk ik.
fconderkantlat zegt
komt er ook een 4matic?
mbkevin zegt
@arashrsf: nee
Corrado16v zegt
Als je dit zo ziet vraag je je toch af waar het fout is gegaan met de SLS, de SLR was daarvoor naar mijn mening ook een stuk mooier. Ja, ik snap dat het niet allemaal directe opvolgers van elkaar zijn, maar de stijlelementen komen er bij de AMG GT en de SLR een stuk beter uit in my humble opinion.
jaapiyo zegt
@Corrado16v: Bij de SLS zijn ze ooit nog begonnen met een chassis dat destijds de nieuwe Viper had moeten worden dus dan zit je al aan bepaalde dimensies vast. Deze AMG GT is de SLS’ svelte European cousin.
mbkevin zegt
Wat een onzin
jaapiyo zegt
@mbkevin: Tsja Mercedes fans ontkennen het graag omdat ze niks willen weten van de ‘lowly’ Chrysler genen in de dikste Merc van de laatste paar jaar maar door een paar bekende feiten, gekoppeld aan wat logisch nadenken, weet de logische nadenkert die niet verblind wordt door merkliefde genoeg:
http://www.motorauthority.com/news/1046235_report-mercedes-benz-sls-amg-was-originally-the-next-viper
http://m.leftlanenews.com/mercedes-sls-really-a-next-gen-dodge-viper.html
Merc heeft gewoon een goede kans gezien gebruik te maken van wat R&D die al gedaan was door Chrysler om de SLS te creëren en houdt dat liever onder de pet omdat de SLS veel meer moest kosten dan een Viper.
knipperlichtje zegt
@Corrado16v: ik vind deze auto juist een hondendrol vergeleken met de SLS. Die had naar mijn mening een veel volwassenere strakke look.
jaapiyo zegt
Had ‘m geschat op 140K dus dat komt wel redelijk overeen. Flinke bak geld maar vergeleken met een 911 of F Type coupé met V8 niet buitensporig veel…
In Duitsland begint ‘ie overigens bij 115K, dus de roverheid pakt ook weer een leuk bedragje bovenop de BTW.
paulaner zegt
@jaapiyo: Ik schrik niet zo van dat bedrag als je kijkt wat een M5 e63 doen.
Denk dat dit ook voor Mercedes een der laatste Mohikanen wordt. Zonder elektromeuk..
utr1984 zegt
Voor datzelfde geld heb je ook een BMW i8. Dan doe sowieso maar de Benz. Tenminste geen halve elektrische auto met driepittertje.
mashell zegt
Nu is Mercedes nooit een bescheiden merk geweest maar ik vind het wel erg arrogant om ruim boven de Porsche 911 prijzen te gaan zitten. Zelfs al heeft deze AMG GT bakken meer vermogen dan nog zou ik deze Mercedes tussen F-type en 911 plaatsen. Op deze manier blijft de keuze voor de 911 een gemakkelijke.
tupperware zegt
@mashell:
Kijkt even wat een 911 kost met ongeveer 500pk.
991 GT3 (475pk) kost 195.300,- euro en een 991 (520pk) turbo mag weg vanaf € 186.700,-
Koopje dus die AMG V8GT..
gtwillem zegt
@tupperware: Porsche pk’s zijn een stuk duurder, inderdaad. Maar vaak ook ‘sneller’.
tupperware zegt
@gtwillem:
True, maar dat was zijn punt niet..
gtwillem zegt
@tupperware: Wat ik er mee bedoel te zeggen dat een Carrera S met Powerkit (430pk) qua prestaties heel erg dicht bij de F-Type V8 en AMG GT komt. En die heb je al vanaf 130k ongeveer
berlinetta zegt
Ik begin die Mercedes wel steeds meer tr waarderen. Ik zou toch wel even goed moeten nadenken als ik mocht kiezen tussen deze en een F-Type. Een 911 valt meteen af.
persian1 zegt
Ik kijk toch even verder…
stephanotis zegt
jrmpower24 zegt
@stephanotis: Ik zou voor de F-type R gaan zonder twijfel.
Ook qua geluid komt de Mercedes niet eens in de buurt van de F-type R.
steef2 zegt
@jrmpower24: En je rijdt een Jaguar. Hoort het geluid veel beter als je de cabrio neemt. Geen C-klasse met een andere carrosserie. Al zal de merc vast veel sneller gaan. De Jag is ook meer een GT, geen bloedsnelle sportwagen.;)
mbkevin zegt
@stephanotis: merc graag, interieur, ontwerp, betrouwbaar, overal dealers, veilig enzenz
jmcclane zegt
Tja heb een zwak voor de 911 en de F-type is een schoonheid, de AMG GT komt niet in mijn rijtje voor. I know it’s a different car, maar de SL vind ik een aantrekkelijke Benz, die mij aan het twijfelen zou zetten.
gtwillem zegt
Mooi hoor. Maar voor 150k koop ik liever een gebruikte SLS.
sydney zegt
@gtwillem: voor 150K? Een SLS schrijft bijna net zo als ie optrekt,maar overdrijven is ook een vak.
gtwillem zegt
@sydney: Ik zie er een staan voor 157.000, 19.000km uit 2010. Doe mij die maar ;-)
sydney zegt
@gtwillem: Dan heb toch liever een nieuwe 911 dan een (bijna)vijf jaar oude SLS, maar daar ben ik een rare in.
gtwillem zegt
@sydney: Ik begrijp je punt. Voor 160.000 heb je een keurige 911 Carrera S met powerkit en wat opties.
Maar de SLS is een bijzondere auto. Zeldzamer ook. En er is niet echt een opvolger van. Of voorganger (SLR was extreem veel duurder, GT staat lager in de markt). Daarnaast denk ik niet dat SLS’en nog enorm in waarde gaan zakken.
Maar het allerbelangrijkste is nog: over 5-10 jaar is de SLS nog steeds een schitterende auto. De 991 is dan een prima auto, maar eigenlijk moet je de nieuwere (992?) Porsche hebben.
levon zegt
Volgens mij de goedkoopste in zijn klasse.
gwnfinn zegt
voor 150k koop ik liever een heel wagenpark op autoscout..
SimonMc zegt
Elektronisch sperdiff…Bleh
v60polestar zegt
Ik zou voor de f-type gaan denk ik. Maar dit is ook een mooie auto.
mbkevin zegt
Goede verhouding met C63 en FType.. Wat kost een instap 911? En eentje met 500pk?
marc94 zegt
@mbkevin: je moet je niet blindstaren op pk’s. Voor dezelfde prestaties op papier heb je geen 500pk nodig in een porsche. Rijgedrag blijft persoonlijk.
jensgib zegt
Oh, valt wel mee… … … “sarcasm off”
jippie zegt
Ook al zou ik het kunnen betalen dan zou ik ’n nog niet kopen om de simpele reden dat ik deze overheid zo idioot veel belastinggeld niet gun.
JanJansen zegt
Hopelijk ook een met een 6-cylinder in lijn en vleugeldeuren, want wat lijkt dit ding toch veel meer op de 300sl dan de sls dat doet.
grandmasterb zegt
Lelijke niets zeggende achterkant, een soort mislukte imitaie van de 911-achterkant. De F-type is beeldschoon, deze mercedes kan qua uiterlijk daar totaal niet aan tippen