De prijs van de Mercedes-AMG GLE53 is uiteraard best stevig.
Ook een merk als Mercedes-AMG kan er niet om heen om schonere auto’s te bouwen. Het sportieve label van Mercedes-Benz is natuurlijk al hard op weg. Zo is de C43 AMG een viercilinder en de GLC een plug-in hybride. Ook de S63 AMG is een hybride. Daarnaast zijn er nog elektrische AMG-derivaten van de EQE- en EQS-modellen.
Er zijn echter nog voldoende modellen die ‘slechts’ een mild hybrid zijn. Mercedes maakte van de GLE-facelift gebruik om de GLE53 AMG een nieuwe aandrijflijn te geven. Officieel heet de auto de ‘Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+‘
Is dit dan ook een zescilinder?
Dan is het nu de vraag: zit er een vier- of zescilinder in? De C63 en GLC63 zijn tegenwoordig een PHEV met viercilinders en die staan hoger in de pikorde. Er is gelukkig gekozen voor een zescilinder. Deze levert nu 14 pk meer dan voorheen, 449 pk. Dan is er nog een 136 pk sterke elektromotor. Het maximum systeem vermogen is nu 544 pk en het systeemkoppel bedraagt 750 Nm.
Daarmee kun je in 4,7 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is naar goed gebruik begrensd op 250 km/u. Het is overigens geen PHEV zoals de GLC63: je kan met de GLE53 namelijk lange stukken elektrisch rijden. De accu heeft een capaciteit van 31,2 kWh.
Daarmee is het mogelijk om 80-86 km af te leggen (afhankelijk van de wielen die je kiest). De Coupé-versie (die is er ook meteen) kan zelfs 82-87 km halen. Snelladen kan tot 60 kW. De elektrische topsnelheid is 140 km/u.
Prijs Mercedes-AMG GLE53 (en die van de concurrenten)
De prijs van de Mercedes-AMG GLE53 is nu ook bekend. De Mercedes-AMG GLE53 is er vanaf 132.597 euro. De Coupé kost 135.570 euro.
Kijken we eventjes naar de concurrentie, ziet het er ongeveer zo uit:
- Volkswagen Touareg R | € 99.990
- BMW X5 xDrive50e M Sport Pro | € 106.648
- Audi Q7 TFSI e quattro Competition | (tijdelijk niet leverbaar, was 112K)
- Porsche Cayenne S E-Hybrid | € 124.600
- Range Rover Sport P460e Dynamic SE | € 125.253
- Mercedes-AMG GLE53
Ja, de Mercedes is het duurst, maar heeft ook de meest competente aandrijflijn. De ’53’ heet namelijk een kleine 100 pk meer dan wat de concurrentie te bieden heeft, op de Cayenne na. De Porsche komt weliswaar dicht in de buurt qua prestaties, maar is standaard bijzonder sober uitgerust en de opties zijn erg prijzig.
Dutchdriftking zegt
En nu moet er nog iemand in Stuttgart wakker worden en deze aandrijflijn in de C63 hangen…
Johanneke zegt
Ik snap het ook niet. De woonboot krijgt wel een mooie motor, de sedan wordt afgedroogd op prestaties en verbruik door de concurrentie omdat er een 4 pitter in zit. Heel bijzonder.
Benny_Weisz zegt
Prijsvergelijking met de rest gaat een beetje scheef omdat de GLE een mild-Hybrid is, terwijl al die anderen een stekker hebben.
Pordon zegt
De GLE heeft ook een stekker…
Richmond zegt
Het is een normale hybride, je kan snelladen en volledig elektrisch rijden
waterisnat zegt
De bmw heeft ook “maar” ~50pk minder en is net zo snel. Scheelt wel €40k
haroldv zegt
Precies.
Stefje zegt
Halve procent bijtelling in Duitsland vanwege rijbereik. Zal wel goed verkopen.