De prijs van de BMW M4 Cabrio Competition xDrive is bekend. Deze is niet mals. Maar dan krijg je ongeveer wel alles wat er mogelijk is.
Bij ons in het dorp is een pizzeria die er al jaren is. Zo’n familiebedrijf al sinds de jaren ’70 actief is. De duurste pizza is de ‘Tutti Speciale’ en die pizza heeft ALLE ingrediënten erop. Gewoon alles. Dus artisjokken, bolognese, asperges, tonijn, salami, gorgonzola en ga zo maar door. Ik heb ‘m een keer besteld en het was, eh, bijzonder smerig. Gelukkig was het flesje Chianti ernaast niet verkeerd (maar dus wel nodig om het weg te spoelen).
Dat gevoel borrelt naar boven met deze BMW. Het gaat namelijk om de BMW M4 Competition Cabrio xDrive. Het is de M4 voor degenen die niet kiezen en denken: ik wil alles! In tegenstelling tot de Pizza Speciale van Mario, zit er een gedachte achter en lijkt alles iets beter op elkaar afgestemd. De M4 Cabrio werd onlangs al voorgesteld. Voor nu hebben we de prijs van de M4 Cabrio Competition xDrive voor je.
Prijs M4 Cabrio xDrive
De (consumenten) prijs van de BMW M4 Cabrio Competion xDrive bedraagt 144.040 euro. Daarvoor heb je een vierzitter met vierwielaandrijving, automaat, open dak, voldoende bagageruimte en een sperdifferentieel. Voor die 144 mille heb je wel een kaal exemplaar. Natuurlijk zit het een en ander er wel op, maar je kan ‘m aankleden met speciale Individual-kleuren en Individual-leer. Wil je juist de andere kant op: je kan ook kiezen uit het M Race Track Pack. Dat pakket behelst dingen als keramische remmen, kuipstoelen, heads-up display en een topsnelheid van 280 km/u.
Prijzen concurrentie BMW M4 Cabrio
De 0-100 km/u sprinttijd is voor alle versies gelijk: die duurt 3,7 seconden. Volgens BMW moet je 1 op 10,2 gemiddeld kunnen halen. Niet verkeerd voor zo’n slagschip. Uiteraard kijken we ook even wat je bij de concurrentie krijgt voor dat geld.
Mercedes-AMG C63S Cabriolet (A205)
€ 152.139
Voor deze moet je waarschijnlijk heel snel zijn. De Mercedes-AMG C63S Cabriolet gaat binnenkort uit productie. De sedan en Estate zijn immers al vervangen door een nieuwe generatie. Het is in feite de meest directe concurrent, alhoewel de aandrijflijn iets afwijkt. De C63 heeft namelijk een 4.0 Biturbo V8 en enkel achterwielaandrijving. De prestaties en het geluid zijn verslavend. In de regen moet je het dan maar even rustiger aan doen.
Audi S5 Cabriolet 3.0 TFSI quattro (B9)
€ 118.855
Vroeger was er nog een Audi RS5 Cabriolet, maar deze keerde gek genoeg niet terug. Het grootste nadeel van die auto was het gebrek aan koppel in combinatie met het hoge gewicht. Nu de RS5 een Porsche biturbo V6 heeft, is dat probleem opgelost. Echter, dat smaakje is er (nog) niet. De S5 Cabriolet is nu het hoogst haalbare. De auto is ongeveer even groot als de BMW M4 Cabrio. Wel is de layout anders (de S5 heeft de motor voor de vooras hangen). Met 354 pk en 500 Nm is het meer een M440i concurrent. De S5 Cabrio is de enige S5 in Europa die géén dieselmotor heeft.
Mercedes-AMG E53 4Matic Cabriolet (A237)
€ 134.181
Net als de M4 is dit een Duitse vierzits cabriolet met veel vermogen, vierwielaandrijving en hoop tech aan boord. Wel is de E53 een maatje groter. De zes-in-lijn is in dit geval goed voor 435 pk. Niet weinig, maar minder dan de M4, terwijl de E53 ook nog eens groter en zwaarder is. Qua prijs zit de E53 dan weer wel dichtbij. Aangezien we verwachten dat de C63 niet heel lang meer onder ons zal blijven, is de E53 misschien wel de meest directe concurrent.
Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (992)
€ 188.100
We kijken even de andere kant op. De Porsche 911 is nauwelijks een vierzitter te noemen. Echter, je hebt wel een bankje voor (kleine) kinderen en bagage. Laten we eerlijk zijn: ook met een M4 Cabrio ga je niet een roadtrip met vier personen houden. De 911 Carrera 4S Cabriolet is het meest ‘een sportwagen’, alhoewel het van alle 911’jes juist een van de meest geciviliseerde is. Qua prijs overstijgt de Porsche de BMW wel, terwijl de 911 ook nog eens kaler is uitgevoerd en de opties schreeuwend duur zijn. Zoals @Wouter zegt: je bent eerst 20 mille kwijt met het samenstellen en dan moet je nog de optielijsten door.
Jaguar F-Type Convertible P450 R-Dynamic AWD
€ 151.466
Om te voorkomen dat we enkel en alleen naar Duitse auto’s kijken, pakken we er een concurrent uit Engeland bij. De Jaguar F-Type loopt al een tijdje mee. De auto is onlangs gefacelift. Daarbij is de juiste manier van downsizing toegepast: de V6 is vervangen door een V8. De enige reden dat we ‘m meenemen in dit vergelijk is dat deze F-Type 450 pk heeft, anderhalve ton kost en vierwielaandrijving heeft. Ondanks dat Jaguar ‘m ‘Convertible’ noemt, is het een raszuivere roadster.
Nu de prijs van de BMW M4 Cabrio Competition xDrive bekend is, kun je ‘m samenstellen in de M4 configurator en bestellen. De productie start binnenkort. Eind juli 2021 staat ‘ie dit automobiele equivalent van een pizza met alles erop en eraan te shinen in de showroom.
ericd zegt
BMW M4 cabrio: alles er op en eraan, maar geen ansjovis… wel de grille om een paar vissies op te BBQen.
O plaat zegt
Veel geld voor een lelijke neus, ja we moeten dit blijven herhalen zo dat we niet aan wansmaak gewoon worden.
ktm690sm zegt
@shiva: Ik vindt de neus mooi. Smaken verschillen
Richmond zegt
Als die 20.000 euro was geweest had de neus dus niks uitgemaakt?
O plaat zegt
Ja, niemand die klaagt dat een Dacia Duster niet moeders mooiste is, het is goedkoop en degelijk. Ideaal voor mensen die niets om een auto geven. Zat deze neus op een goedkope Chinese wagen zou ik het ook nog vergeven.
kniesoor zegt
De prijs is zo te zien concurrerend, maar Moeder Maria, wat een geld. Ik zou het er niet voor over hebben, een cabrio mag wel een (stevig) tandje minder gemotoriseerd/geprijsd zijn.
rikus zegt
Moeten we het gewicht nog benoemen?
por100 zegt
Jazeker: Deze auto heeft een zeer goede prijs/gewicht verhouding. Ga maar eens zoeken, bijna nergens zoveel kilo’s voor je euro’s!
willeme zegt
@rikus: alle auto’s in dit lijstje zijn erg zwaar. Zo rond de twee ton leeg EU. Jag en Porsche zijn iets kleiner en lichter. Maar ja, topmotorisering, AWD, Automaat en cabrio is een recept voor zwaarlijvigheid ;-).
por100 zegt
Ja maar die modellen pretenderen toch iets anders imho dan een bmw met volwaardig M-badge. Als er een m4 csl van 1500kg massa leeg tegenover komt te staan is alles vergeven en vergeten ;-).
willeme zegt
@por100:
M heeft nog nooit gestaan voor een lichtgewicht auto. Zelfs de vroege M-modellen (M3 E30, M5 E28 et cetera) waren standaard behoorlijk luxe uitgerust en kon je zelfs voorzien van bijzondere opties. Een AMG, Audi RS of Jaguar SVR is ook voornamelijk heel erg dik en niet zozeer lichtgewicht. Daar had BMW de CS, CSL en GTS badges voor.
Houd er even rekening mee dat de meetmethode nog niet zo lang geleden is gewijzigd. Dus veel auto’s zijn ineens een klap zwaarder geworden zonder dat er ook maar iets veranderde. De ‘kentekengewichten’ zijn de gewichten zonder bestuurder, brandstof, vloeistoffen et cetera. Ook gebruikten de fabrikanten de lichtste standaardversie. Zo kon een kale BMW 330i 1.450 kg wegen. Maar, als je de opties standaard waren geweest, viel het met gemak 100 kg hoger uit. Als je dan nog het EU gewicht pakt, zit je ineens 100-150 extra daarboven. Dus een auto van 1.700 kg weegt ineens 1.925 kg zonder dat er ook maar iets is gewijzigd.
AB-lezer @onehp weet hier veel meer vanaf dan ik en kan het veel beter toelichten ;-)
rikus zegt
@willeme: oh dat weet ik @Willeme. Maar in voorgaande topics was het gewicht wel een dingetje. Ik had gewoon enorm de behoefte om wat open deuren in te trappen.
por100 zegt
En ik zet die deuren graag wagenwijd open
por100 zegt
Vind de M440i met zijn 94K basisprijs de betere keus. Maar goed er zal vast een aardig groepje mensen zijn die het beste van het beste van het slechtste moet hebben.
atrak zegt
@por100: Het liefst zou ik een kale M4 coupé met handbak willen. Over een jaar of 10 verwacht ik dat je nergens meer een handbak kan krijgen in een nieuwe wagen.
nofxke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
EnthousiaST220 zegt
Wat blijft de f-type toch gaaf, ook tussen modernere modellen.
ouwedibbes83 zegt
@finn1996: idd, goede proporties, weinig onnodige lijnen of frutseltjes, wel het gespierde uitstralen. Een plaatje om naar te kijken, zeker die foto 3/4 van voren.
Bernadette zegt
Ziet iedereen wie het gezicht met geen smaak is achter de auto.