Wat gaat dat kosten, zo’n klein elektrisch autootje?
De Honda e is één van de keuzes voor een elektrische auto in het B-segment. De kleine Japanner lijkt op papier helemaal niet zo potent. Een actieradius van 220 km is verre van het hoogste in zijn segment. Honda zegt dit te compenseren met kwaliteit en technologie. Dat moet blijken, maar het gaat er in ieder geval niet spartaans aan toe in de kleine elektromobiel. Alles leuk en aardig, maar wat kost het?
Na schattingen en buitenlandse prijzen is dan nu de kogel door de kerk: 34.500 euro. Met de configurator kun je de auto nog een beetje aankleden, waardoor een bedrag van meer dan 40.000 euro ook niet buiten bereik valt. Aankleding heeft Honda op zich wel begrepen: je kunt de auto krijgen in een paar leuke kleurtjes en zelfs heuse optiekpakketten. Standaard komt de auto met luxe opties zoals LED-verlichting, stoelverwarming en cameraspiegels. De Advance-versie voegt daar nog Honda Park Pilot, stuurwielverwarming en een centraal cameraspiegelsysteem aan toe.
Aan de ene kant zou je zeggen dat de prijs/actieradiusverhouding van de Honda daarmee laag is vergeleken met bijvoorbeeld de Opel Corsa-e en Peugeot e-208. Aan de andere kant is de Honda e een wezenlijk andere auto en zit hij vol(ler) met luxe opties vergeleken met die twee. De auto waarmee je de Honda e écht kunt vergelijken is de MINI Cooper SE, die overigens met zijn 235 km rijbereik voor 34.900 euro verdacht dicht in de buurt komt van de kleine Honda. Vanaf vandaag kun je afreizen naar de Honda-website of dealer om een Honda e aan te schaffen.
ihrte zegt
Dan zou ik toch gaan voor een ID3. Krijg je wat meer waar voor je geld, ondanks dat dit een super leuk autotje leek te worden.
kennone zegt
@ihrte: ik zou voor een Fiat 500 Abarth Competizione gaan!
emping zegt
@kennone: iets met wortels en komkommers…
RickB zegt
@kennone: Fiat. Huiswerk nog niet af?
Jochempie zegt
@kennone: Ik niet, zit als een tractor.
harrie zegt
@ihrte:
Beetje aangekleede ID3 zal wel een pak meer kosten…
vetnek zegt
@ihrte: geen ID, we gaan het zien.
koeberg zegt
Die prijs mag. De Honda-e is een modestatement voor de betere middenklasse. Een boodschappenwagen voor erbij. Het is niet de bedoeling dat Jan Modaal deze auto als gezinsauto gaat rijden. Dat zou funest zijn voor het imago.
hondafiel zegt
@koeberg: dat geldt wat mij betreft voor alle Honda’s.
joejojo2012 zegt
@hondafiel: Inclusief die van Max?…..
tenaci zegt
@koeberg: ik was het volledig met je eens geweest als ze de conceptversie in productie hadden genomen. Nu vind ik het een stuk minder een modestatement…. Helaas.
berlinetta zegt
@koeberg: Maar waarom zouden mensen die dat zogenaamde modestatement willen rijden kiezen voor een Honda en niet voor een Mini? Ik moet nog maar eens zien of dit aanslaat in NL.
fordnut zegt
@berlinetta: Omdat een Mini er alleen maar lelijker op geworden is. Ik vond de orginele Mini erg leuk. En toen is die verkracht door BMW.
berlinetta zegt
@fordnut: De verkoopcijfers laten toch iets heel anders zien.
Robert zegt
Een leasetopper voor elke directiesecretaresse en andere ondersteunde functie bij willekeurig welke hipster company op de Zuidas.
E.e.a. staat of valt denk ik wel met de afgegeven levertijden; da’s bij de 4% bijtellers misschien nog wel het vaakst de doorslaggevende factor.
Ram-G-maN zegt
@rrrobert: Hipster Company op de Zuidas? Sure thing mate.
flutterby zegt
@RRRobert: nou die verplaatsen zich denk ik liever in de elektrische Mini dan een Honda.
emping zegt
@flutterby: precies
BaRa zegt
@rrrobert: Waar kan ik tekenen?
fanboy zegt
Helaas, alles is uitgekomen zoals verwacht. Dus in de lagere segmenten is dit waarschijnlijk de beste EV met te weinig range en te hoge prijs.
Hoewel ik geen van al deze nieuwe auto’s in B en C segment heb gereden (ze zijn er nog niet eens) denk ik nu al dat de Honda de best rijdende is (achterwielaandrijving en sportief ingesteld). Zou me ook niet zoveel verbazen als hij kwalitatief het best is en het efficientst.
Maar de prijs kun je niet verantwoorden, als je straks ook zo’n E-up of Citigo voor 12.5K minder kan kopen.
Ook al zullen die minder leuk zijn en rijden.
Je moet hem als alternatief zijn van de eveneens relatief dure Mini, maar daar zullen wel meer mensen voor kiezen.
El-Loco zegt
@fanboy: en ik vermoed dat wanneer de hype na 1 jaar gaat liggen de restwaarde flink kan tegenvallen
fanboy zegt
@el-loco: Ja dat zou kunnen, maar vooralsnog valt het me iedere keer tegen met elektrische auto’s, hoe lang ze erover doen om wat te dalen in waarde. Ook vanwege de sterke export daalt de prijs niet snel.
towi1989 zegt
Ik heb er op de IAA in kunnen zitten. Ik vond het een leuke autotje in de basis, maar al die schermen in het dashboard en de camera’s als spiegels waren gewoon verschrikkelijk slecht.
vetnek zegt
@towi1989: beter dan dat de IAA in jou heeft kunnen zitten.
erce zegt
@towi1989: leg eens uit wat er zo verschrikkelijk slecht aan was?
RiKe zegt
Te duur, next
Dutchdriftking zegt
En nu maar wachten op de tuners die deze weer laten lijken op de concept van weleer. Dat is zinvoller dan AMG’s nog dikker maken.
emping zegt
@dutchdriftking: precies, die staan al te trappelen.
BaRa zegt
@emping: Dat wordt lastig. Andere voor- en achterlichten, andere maat banden en grotere spoorbreedte, van 5 naar 3 deuren…
emping zegt
@bara: van 5 naar 3 deueren zal lastig worden, de rest is best te doen. Valt best wel iets leuks van te maken.
str8six zegt
Het had zo mooi kunnen zijn…
rolov zegt
Er had 10k minder op moeten staan. Helaas weer.
jwst zegt
80.000gulden?
lekkerlinksrijden zegt
@jwst: ik zat er net aan te denken en te lachen, een b-segmenter voor 80K, wel humor
mahansz zegt
@jwst: 2002 belde net, ze willen je florijnen terug ?
bischero zegt
@jwst: ja zo lust ik er nog wel een paar, ooit gedacht een miljoen gulden te betalen voor een jaren ‘50 doorzonwoning in een middelgrote stad?
rolov zegt
@bischero: terugrekenaars snappen er niks van.
_Eend_ zegt
@rolov: Wat terugrekenaars meestal niet doen is hun salaris terugrekenen. In 2001 was een modaal inkomen €27.000 (fl 59.500), nu is dat €35.500 (fl 78.000)
rolov zegt
@jwst: als je zo gaat doen kunnen we met zijn allen krom gaan liggen als we alles gaan terug rekenen. In Utrecht 1.3 miljoen gulden voor een rijtjes woning van 60 vierkante meter. Dat is pas lachen, enz enz
fastforward zegt
Te duur en te weinig bereik. Zal dus wel een succes worden
BeQuietAndDrive zegt
Opvallend dat zowat alles elektrisch momenteel tussen de 35K en 40K kost. Ongeacht segment. SUV, B-segment, C-segment, allemaal rond die prijs. Ik snap wel dat 99,9% lease is, maar dan nog.
maferick74 zegt
Hoe lang moeten jullie ongeveer sparen om 35-40k neer te kunnen leggen voor een autootje?
vetnek zegt
@maferick74: ik heb een vrouw die het sneller uitgeeft dan ik het verdien dus praktisch nooit.
koeberg zegt
@maferick74: Ik ga zo’n auto echt niet privé kopen hoor!
birdnerd84 zegt
Configurator zegt vanaf 35.335, AB zegt 34.500 euro. Wat is het nu?
birdnerd84 zegt
@birdnerd84: 35.330 bedoel ik
djohnson zegt
@birdnerd84: eens, ook ik kom alleen 35.330 tegen….
willeme zegt
@birdnerd84: Beide prijzen zijn geheel correct.
Loek zegt
@birdnerd84: 35.330 euro lijkt de prijs incl. rijklaarmaakkosten te zijn. De prijs die wij via Honda kregen was exclusief die kosten.
FB_1835551006461686 zegt
Mennnnn hij is zo lelijk geworden uiteindelijk. Terwijl het concept zó tof was. Actieradius ook te laag.
birdnerd84 zegt
Sommige opties maken de auto wel een beetje lelijk.. zoals deze optionele 17″ wielen en U.R.B.A.N Pack zwart-blauw: https://i.imgur.com/Do0JyL2.png
atenzaz zegt
Helaas te duur geworden…zonde
allesmetturbo zegt
Deze en de e-208 vind ik echt allebei erg leuke gebakkies. Zou nog lastig kiezen worden..
Of toch liever een oude diesel?
jdpetrolhead zegt
Verwarrend stuk. Het is toch simpel: Opel Corsa-e, Prijs: 30.999 euro, actieradius 330km óf Honda-e, Prijs: 34.500 euro, actieradius 220km… Ongeacht de luxe binnenin een makkelijke keuze: meer actieradius voor minder geld met de Opel.
Loek zegt
@jdpetrolhead: en dat gaat er dus fout in vele redenaties. Niks ten nadele van de Corsa maar het is een basale auto. 34.000 euro voor wat je terug krijgt qua luxe en beleving in die Corsa is echt enorm veel. Je doet het dan puur voor de actieradius.
De Honda e komt standaard met luxe opties en goede afwerking/materialen. En ja, om dat ‘betaalbaar’ te houden moet je inleveren op actieradius.
romeo_milan zegt
Ja het is een hoop geld.
Maar de omrekening die een aantal mensen hiervoor doen van euro naar Guldens klopt niet helemaal meer.
De euro zou nu op een koers zitten van 1,80 i.p.v. de 2,20371 van destijds.
On topic; Jammer dat het uiteindelijk resultaat (of de ontwikkeling van concept naar productieversie) de auto naar mijn idee een stuk minder leuk heeft gemaakt. Hoe de auto er in het echt uit ziet weet ik nog niet. Ik moet afgaan op de foto’s.
In de Urban EV concept kon je de eerste generatie Civic vrij makkelijk terug zien. Bij de productieversie heb ik dat niet.