De prijs van de Peugeot e-Boxer is officieel. Heel erg goedkoop is de grootste Peugeot van het moment niet.
De elektrische auto is in opmars. Ook de elektrische bedrijfsauto wordt telkens populairder. Logisch, want diverse overheden hebben al een verkoopban aangekondigd op de auto en bedrijfswagen met verbrandingsmotor. In Noorwegen is het al zover in 2025, in veel landen houd met 2030 aan.
Wellicht dat de transformatie al véél eerder gaat plaats vinden. Als de elektrische auto betaalbaarder wordt, het laden sneller gaat en de actieradius voldoende is, zijn er natuurlijk veel minder redenen om te kiezen voor een benzine- of dieselauto. Uiteindelijk zal elektrische een beter alternatief zijn.
Prijs Peugeot e-Boxer
Over prijzen gesproken, bij de geheel elektrische Peugeot e-Boxer zien we ruimte voor verbetering. De prijs is namelijk net bekend gemaakt en deze is niet mals. De elektrische bestelwagen kost namelijk een lieve duit.
Er zijn twee versies. Beide hebben dezelfde 100 kW elektromotor aan boord. In Lucky Luke-taal: dat zijn 136 paarden. Het verschil zit ‘m in de batterij die je erbij besteld. De instapper kost 57.990 euro en heeft de 50 kWh accu. Daarmee haal je zo’n 200 km volgens de WLTP.
Prijs Peugeot e-Boxer 75 kWh
Dat is voor sommige ondernemers net even te krap. Er is gelukkig ook een bus met 75 kWh-accupakket. Dan is het mogelijk om volgens de WLTP zo’n 340 km te halen op een volle lading. De prijs van de Peugeot e-Boxer met deze batterij is 66.380 euro.
Duurder dan diesel
Dat is flink geld voor elektrisch rijden, want een diesel is drie keer goedkoper (vanaf 22.200 euro). Eerlijk is eerlijk, de e-Boxer is veel completer uitgerust dan de gewone diesel-versie. Daarbij hoef je niet te schakelen bij de e-Boxer. De L1- en L2-varianten hebben altijd de 50 kWh-accu, de L3 en L4 (die zijn langer) hebben de 75 kWh-batterij. Het maximaal mogelijke laadvolume bedraagt 17 kuub.
Ondanks de hoge prijzen, is het nog steeds een interessante bus. Ten eerste omdat alle bussen in dit segment vrij prijzig zijn. Auto’s als de e-Crafter zijn ongeveer even duur. Ten tweede is de TCO (Total Cost of Ownership) veel doorslaggevender dan aanschafprijs. Als laatste kun je met zo’n elektrische bus wel gewoon de stad in de komende jaren. Wel handig als je daar moet zijn met je bus.
De Peugeot e-Boxer is per direct te bestellen.
René zegt
Leuk, dus als je in een milieuzone woont kan je straks extra betalen voor je installateur, want alleen de duurdere installateur rijdt in zo’n luxe/dure bus. Een simpele beunhaas komt niet want die rijdt nog in een dieseltje.
reactief zegt
Een beunhaas wil je sowieso niet, dus als dat je redenering is betekent dat alleen maar winst! Haha…
alfisstii zegt
@René: als je met je volle verstand in een milieuzone woont met bijbehorende huizenprijzen kan je die duurdere installateur ook wel betalen
mashell zegt
@René: de gebruikskosten van zo’n elektrische bus liggen veel lager. De aanschafkosten zijn ook niet zo interessant. Het gaat om het verschil tussen aanschafprijs en restwaarde in combinatie met de gebruikskosten.
Dus goede kans die installateur die lekker goedkoop rijdt in zijn elektrische bus inderdaad een slimmerik is die zijn klanten extra weet te laten betalen voor zijn besparingen want milieu en hoge aanschafkosten…
flutterby zegt
10k voor 25 kWh, gekkenhuis… Zitten Apple logo’s op of zo?
TheMaster zegt
@flutterby: Tesla was in 2018 met de Model S/X een stuk duurder. 20k voor 25kwh.
grasvreter zegt
Duh. Is met super liquid retina hd XDR promotion center screen, en het glas is van sapphire induced ceramic shield. It just works.
erik64 zegt
Het klinkt natuurlijk wel leuk die 340 km maar hoe zit het als de bus beladen is met een paar honderd kilo ?
Voor mijn bedrijf heb ik een Boxer waar gereedschap, een boot enz enz inzit…….
En dan nog een puntje, we voeren o.a inspecties uit voor het waterschap en dan zit je echt in gebieden waar je dus niet kan laden……Nah voor mij de eerst komende jaren nog maar stoken op dat duivels sap.
lekbak zegt
@erik64: dan is deze eerste generatie elektrische bus dus niet voor jou. Misschien is het over een jaar of 5 wel heel anders. Er zijn wel degelijk toepassingen voor deze bus.
Dutchdriftking zegt
Kom maar door, scheelt een hoop stinkende bestelbusjes in de binnenstad. En met Range anxiety heb je ook een stuk minder aannemers op je bumper zitten.
wimof zegt
Stinken de huidige euro 6 busjes ook?
De inkijk die het rtbf programma gisteravond over het delven van de noodzakelijke metalen liet anders een niet zo een fraai beeld zien.
Maar ja, het ligt ver van onze achtertuin, dus…
Baroen zegt
@wimof: Zo is het @wimof. Elkaar maar na laten over zogenaamd stinkende busjes. De hel van de mijnen heeft men het liever niet over.
cazzo046 zegt
Wat kan hij trekken?
lekbak zegt
@cazzo046: als je de bus vol gooit met ballast waarschijnlijk wel een tonnetje of 12.
cazzo046 zegt
OK, wat MAG hij trekken?