![F12berlinetta](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/ferrari-f12berlinetta-prijs.jpg)
3,7 Euroton, dat ben je in Nederland kwijt om de 740 pk en 690 Nm sterke F12berlinetta op naam te zetten. En daarmee is hij iets meer dan 30 mille goedkoper dan de Ferrari 599 GTB (€404.704) waarvan hij het stokje overneemt.
Dankzij de wijzigingen in de BPM-tarieven per 1 juli is de CO2-uistoot van nog groter belang geworden in het beprijzen van auto’s. En Ferrari speelt daar handig op in met zogenaamde HELE-uitvoeringen (High Emotion Low Emissions). Modellen met een aantal aanpassingen om de CO2-uitstoot te verlagen. Een soort mueslificatie voor de crème de la Crème.
Van de F12berlinetta komt in Nederland een HELE-uitvoering op de markt die 369.589 euro kost en 350 gram CO2 uitstoot. Zonder HELE-goodies zet deze knol je 386.359 euro terug. Een verschil van 16.777 euro omdat er 30 gram CO2 minder wordt opgehoest, not bad. Ook de California en 458 Italia zijn er al met financieel aantrekkelijke HELE-pakketten.
Ben je voor deze bedragen klaar? Niet als je nog met de potlood langs de optielijst raast. Een witte toerenteller? €580 aub. Scuderia Ferrari Logo’s? Dat is dan €1.100. Het logodopje in de velgen uitgevoerd in Carbon Fibre? Een lieve 500 euro erbij. Een tweekleurig interieur van leer kost €2.200 en met een beetje alcantara erbij tik je hiervoor €3.300 af. Het interieur volhangen met koolstofvezel zet je €4.620 extra terug, om maar een paar prijzen (ex BTW) te noemen.
De precieze introductiedatum in Nederland is overigens nog niet bekend. Liever iets anders uit de Ferrari-stal, bijvoorbeeld de vierzits FF? Ook die is per 1 juli goedkoper geworden en kost €363.564, voorheen was dat €372.377. En dat allemaal dankzij het 1 juli-effect.
Iemand enig idee hoeveel het in België zou kosten?
@Nv: – €100.000 ofzo?
@sdk16420: = koopje ;)
Het is een mooie auto maar aan die achterkant kan ik maar niet wennen. Alleen daarom al is de ff de betere auto.
Mooi ding. Maar die optieprijzen! Belachelijk!
@jeffreym3: Vind je? Naar verhouding met de totale prijs van zo’n ding vind ik die prijzen juist erg meevallen! Dit zijn opties die bij een gemiddelde Audi ook zo duur zouden zijn volgens mij.
@Vanquish: Familielid had ’n paar jaar terug een nieuwe A6 gekocht, ik geloof zo’n 35k kaal.. Uiteindelijk 65k met opties..
@kaasboerin: a4 bedoel je zeker?
@stanlee: Ah, excuseer, was blijkbaar 45k.. Toch 20k aan opties..
@kaasboerin: Dat bedoel ik dus! Dan vind ik een paar duizend euro voor nieuw leer niet veel geld. Maar ik kan me herinneren dat Ferrari’s vroeger veel duurder waren qua opties. Zouden ze dit doen om klanten meer opties te laten aankruisen? Wie weet verdienen ze er dan nog meer aan.
@Vanquish: Nou, 500 euro voor carbon naafkapjes en logo’s. Valt inderdaad wel mee dan. Mijn pa betaalden 500 euro voor een iPod draadje (achteraf inbouw)..
@jzaero: Dat is behoorlijk achterlijk… xD
@jzaero: Dat is achteraf. Als je het tijdens de productie doet, kost het misschien 100 euro…
@kickass: @Vanquish: Klopt, achteraf moet het dashboard eruit (bij mijn auto in ieder geval) en opnieuw geconnect worden. Dealer uurtarieven zijn nou niet goedkoop, maar goed het ging hier om een BMW uit hun Huisselectie (2e hands)
@jzaero: met dashboard bedoel ik radio, cd wisselaar, sierlijsten en deel van de bovenste luchtroosters.
@Vanquish: vind ik ook, vond het juist niet bepaald duur..
Bepaalde Duitsers hanteren andere prijzen.
@jeffreym3: deze auto is dan ook niet voor jou bedoeld… Je wilt niet weten wat een beurt kost… ;-)
Nog een paar gram eraf, dan past hij in je budget.
@meneersander: me
@meneersander: bijna goed…. mijn of m’n
@harie: Grammar Nazi!
Nee, hij heeft gelijk. We zijn toch geen stel primaten hier met het ‘me pa’, ‘me auto’?
@jensdm: Neanderthaler :-)
@harie: Je hebt volkomen gelijk;)
Liever een hele ferrari dan, als die ook nog goedkoper is zeker wel.
Dat wordt aardig wat hameren op m’n spaarvarken.
Maar was is er anders aan de HELE uitvoering? Als die uitvoering 100% gelijk zou zijn geweest hadden ze die toch wel als standaard gemaakt zou je denken.
@Donstil: O.a. startstop systeem. De CO2 uitstoot op de standaard cyclus is lager, en dat scheelt geld. Zie ook ferrari.com, daar wordt het mooi uitgelegd.
@BeQuietAndDrive: Ja minder CO2 leek me idd al maar hoe ze dit hadden opgelost was ik even benieuwd naar. Start-Stop op je Ferrari van bijna 4 ton is wel een lachertje trouwens.
Sta je bij het Stoplicht, gaat je auto in startstop, komt er een GT-R naast je staan voor een sprintje :P .
@Donstil: Dan heb je in elk geval een excuus :p
@Donstil: dan zet je de machinetto is een van de 6 andere standen ipv comfort;)
Wat een mooie auto.. Vroeg me al wat ze zouden moeten doen om dit een stapje boven de 458 te plaatsen.. De optie prijzen zijn waarschijnlijk ex btw en EX BPM dus daar komt nog meer bovenop dan alleen de 19% of 21% btw.
Hoeveel kost eigenlijk de optionele brandblusser?
@jack_abarth:
2 tientjes bij de bouwmarkt, moet je zelf ff een stikkertje regelen.
vind hem gwn echt heel.erg gaaf de nieuwe Ferrari’s van tegenwoordig vind ik echt mooi geworden… hoop dat de opvolger van de enzo (als die er al komt) nog mooier wordt al wordt dat moeilijk.
Wat kostte de 599 GTO eigenlijk? 339k geloof ik he? Nog stuk mooier ook naar mijn mening.
@rubenpriest: Die was in 2010 zo’n €441.000,- in Nederland.
@BeQuietAndDrive: waarom is een Aventador dan 312k. Dan zijn die Ferrari’s toch way overpriced? Of is dat ook zonder BPM prijs..
@rubenpriest: De Aventador kost incl belastingen inderdaad ook zo’n 4,5 ton. De CO2 uitstoot nekt deze auto’s nogal, overigens bepaalde die uitstoot in 2010 op een andere manier de prijs dan nu in 2012, dus da’s lastig vergelijken. Een 599 GTO zou in 2012 -zou die nog leverbaar zijn geweest- ook goedkoper zijn geworden.
@rubenpriest:
Is een Aventador niet een “luxe” supercar en een 599 GTO een Circuitbeest wat op straat mag?
@jack_abarth: nou als je kijk naar de prestaties is de Aventador rijp voor het circuit. Maarja, belachelijke prijzen natuurlijk. 4,5ton zou ik never nooit over hebben voor een auto :P
@rubenpriest:
Ik denk dat je het moet zoeken in bochtensnelheid, remafstand etc etc… en niet in prestaties m.b.t. vermogen en 0-… snelheden.
@jack_abarth: wat dat betreft heb ik me nog niet zo verdiept in de Aventador
Lijkt Audi wel qua optieprijzen…
Trouwens, wanneer gaan jullie hier ff een rijtest mee doen dan!??!1
Die is echt niet mooi, ik zou er zo een toyota, hyundai of zelfs dodge badge ofzo op verwachten. Echt een slecht ontwerp. Veel te druk en lelijk.
@Hupke: smaken verschillen.
@Hupke: toyota, hyundai of dodge badge… Ik begin nu sterk af te vragen of je uberhaupt wel is een van die merken in het echt hebt gezien.. Get real gast, dit is een ferrari pur sang
Geweldige bak, en nog goedkoper dan z’n voorganger ook.
Laat wel weer goed zien dat van het hele belastingstelsel in Nederland geen reet klopt.
Tientallen muesli wagens worden duurder na 1 juli maar de dikste Ferrari 10k goedkoper.
Voor dat geld toch liever een Lexus LF-A
Gewoon doorsparen voor de GTO-uitvoering die hopelijk binnen 2 jaar beschikbaar is of de 458 italia scuderia bestellen.
Die voorkant vind ik nog wel kunnen maar die achterkant is gewoon afschuwelijk.
Prachtige auto. Vooral in Blu pozzi of Blu scozia.
Hele mooie auto. Echt prachtig. Wel ontzettend duur maar goed, de mensen die hem kopen liggen toch niet wakker van de prijs. De aventador is een goede concurrent, dat wel
Dus als ik mijn huis verkoop heb ik genoeg voor dit bakkie en een stacaravan? Hmmm ,twijfels en keuzes…
Veel te duur en niet eens zo bijzonder. Er zijn mooiere en leukere apparaten te verkrijgen.
In deze klasse heb ik twee favorieten weliswaar 2 totaal verschillende auto’s maar goed. Veel en veel liever de nieuwe SRT Viper en de nieuwe AM Vanquish. Het mooie bij de Viper is dat ik nog genoeg geld over houd voor een redelijke gezinswagen erbij en voor dagelijks gebruik de Audi RS6 Avant.
Zo zien we het weer.De Ferrari’s worden goedkoper en de Corsa weer duurder.Onze regering zorgt weer goed voor onze milionairs.De kleine man(jij en ik)komen steeds moeilijker rond.
Prijzig baasje, kost een stuk meer dan de Aventador.
Gaat gewoon weer als warme broodjes over de toonbak en over 4 jaar vindt iedereen ‘em geweldig.
Ik zou gaan voor de VW, daar pak je echt voordeel me t.o.v. dit ding. Meer laadruimte, airco wellicht..
@The360box: En waarom zou er in een Ferrari geen airco zitten…?
@xilver: Ooit gehoord van de 430 Scuderia?
@The360box: Dat is ook een hardcore versie en zowat de enige zonder (fxx, xx-varianten ook natuurlijk). De normale uitvoeringen hebben allemaal airco, zelfs de 599 Aperta.
Mijn barbecue was veel goedkoper
@paere: Met een barbecue kan je timen, deze niet…
Wat zullen keramische remmen dan wel kosten? Als het logodopje in carbon €500 is…
Veel geld maar het is dan ook wel een prachtige wagen.
Keramische remmen zitten er standaard op, kost dus niets extra. Normaal onderhoud is 7 jaar gratis bij nieuwe Ferrari’s. En, als je lang genoeg wacht, is hij miljoenen waard, kortom een prima investering. Audi´s of Golfjes rijden dat is pas duur, die zijn later niets waard.