De prijs van de Enyaq Coupé RS iV is lager dan welke Jaguar dan ook.
Stel je voor dat je iemand tegenkomt uit 1992. Iemand die dertig jaar geleden in slaap is gevallen en nu pas wakker is geworden. Dat zal dan waarschijnlijk die ene natuurwetenschapper kunnen zijn die de schavuiten van de FvD van wetenschappelijke dat voorziet of de stylisten van Jeremy Clarkson. Maar stel, je moet zo iemand uitleggen wat een Skoda Enyaq Coupé RS iV precies is. Dan heb je nog best een lastige tijd.
We gaan het voor je proberen. Het is een extra snelle versie van de Enyaq iV. Dat is een elektrische crossover van het Tsjechische merk. In dit specifieke geval gaat het om de ‘coupé’. In feite is het gewoon een hoge liftback, maar coupé-SUV klinkt beter (alhoewel het dus geen van beide is).
Prijs Enyaq Coupé RS iV
Enfin, het apparaat ziet er best vlot uit en dankzij een maximaal vermogen 299 pk is het daadwerkelijk ook een vlotte auto. De prijs van de Enyaq Coupe RS iV is namelijk best scherp. Je moet er namelijk 58.990 euro voor betalen.
Dan heb je standaard die 299 pk en het accupakket met een capaciteit van 82 kWh. Uiteraard is vierwielaandrijving ook standaard. Je kan in 6,5 seconden naar de 100 km/u sprinten en maximaal 180 km/u rijden. Op een volle accu haal je 505 kilometer.
Die grille heet ‘Crystal Face’ en is uitgerust met 131 LED’s plus een horizontale LED-strip. Ons doet het voornamelijk denken aan het gebit van de Method Man in de jaren ’90. Daarnaast krijg je voor dat geld ook 20 inch lichtmetalen ‘Taurus’-wielen, 21 is optioneel mogelijk. Wat alleen mogelijk is op de Enyaq RS iV Coupé: deze kleur Mamba Green.
Concurrentie
Uiteraard kijken we ook een naar de concurrenten van de Skoda Enyaq Coupé RS iV. In dit geval kijken we naar het dikste wat je kan krijgen voor zo’n 60 mille. Dat zijn ondertussen al behoorlijk wat auto’s:
- BMW i4 eDrive40 | € 60.629
- Ford Mustang Mach-E AWD 75 kWh | € 59.865
- Hyundai Ioniq 5 Lounge AWD 77,4 kWh | € 59.700
- Kia EV6 AWD GT-Line 77.4 kWh | € 59.995
- Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line | € 61.490
- Nissan Ariya e-4ORCE Evolve 87 kWh | € 61.390
- Polestar 2 Dual Motor 78 kWh | € 59.400
- Tesla Model Y Long Range AWD | € 64.000
- Volkswagen ID5 GTX 77 kWh | € 55.850
- Volvo C40 Recharge Twin Pure Ultimate | € 60.495
Korte conclusie: als het gaat om ruimte, prestaties en uitrusting zit je geramd. De meeste auto’s in het overzicht schieten ergens te kort. De Mercedes is erg duur en een maat kleiner. De BMW i4 is krapper en kaal uitgerust. De Kia en Hyundai lijken de meest logische concurrenten, maar zijn niet echt sportief.
Samenstellen is mogelijk op de configurator!
cossiekiller zegt
Nu ja, hij is ook lelijker dan elke Jaguar…
917 Porsche + Audi zegt
@cossiekiller; Heb je de E-pace al eens goed bekeken. De naam Jaguar niet waardig.
subaru555 zegt
Met die titel ben ik wel benieuwd wat de goedkoopste Jaguar is dan. De XE heb je vanaf 59.013 volgens Jaguar Nederland
kaeser zegt
Nu maar hopen dat er iemand Mamba Green aanvinkt :)
bernoulli zegt
Ik zou me er vrij opgelaten in voelen.
schreute01 zegt
Een Skoda met het uiterlijk van een Tesla. Het moet niet gekker worden!
karhengst zegt
Een Tesla met het uiterlijk van een BMW. Het moet niet gekker worden!
(Vind het model namelijk nog meer op een X4 dan op een Model Y lijken)
flyerbunch zegt
Duurder dan z’n broer ID5 GTX?
gezondverstand zegt
Allemaal te duur!!
vbarchetta zegt
“Enfin, het apparaat ziet er best vlot uit en dankzij een maximaal vermogen 299 pk is het daadwerkelijk ook een vlotte auto” Ik kan van 0-100 in 6.5 seconden en 180km/h topsnelheid nou niet echt een vlotte auto noemen. This zeker niet langzaam, maar de meeste elektrische auto’s komen echt wel iets vlotter van hun plek, om over de topsnelheid (back to the 80’s) maar helemaal niet te beginnen….
gezondverstand zegt
De meeste EV’s zijn nog lager begrensd.
Wat denk je hoe snel de range omlaag gaat bij hoge snelheden.