Is de prijs van de elektrische MINI Countryman interessanter dan die van de benzine-versie?
Nou, dames en heren, we zijn eindelijk aanbeland bij een belangrijk punt: elektrische auto’s zijn nu goedkoper dan auto’s met benzinemotor. Nu weten we dat het rijden van een elektrische auto goedkoper is. Je kan thuis laden, er is nu (nog) geen motorrijtuigenbelasting en er is vrijstelling van de BPM. Maar dat resulteerde vaak nog niet in goedkopere elektrische auto’s ten opzichte van de benzinebroeders.
We zien dat het prijsniveau meer en meer naar elkaar toegroeit. Elektrische auto’s zijn relatief gezien ietsje goedkoper aan het worden. En in Nederland kunnen we altijd vertrouwen op onze kornuiten in Den Haag die jaarlijks de BPM-duimschroeven aandraaien.
Dus het is vooral dat benzine duur is geworden. Dat blijkt ook uit de nieuwe prijs voor de nieuwe elektrische MINI Countryman.
Prijs elektrische MINI Countryman
Nog niet zo lang geleden kon waarde collega @loek verklappen wat de vanafprijs is van de MINI Countryman: 45.990 euro De prijs van de elektrische Countryman is nu bekend en die is *TROMGEROFFEL*….: 43.490 euro!!! Dat is 2,5 rooitjes minder!! Maar het wordt beter, want dankzij de prijs van de crossover-EV van MINI kom je als particulier in aanmerking voor de SEPP-regeling!
Voor die 44 mille krijg je een elektromotor die 191 pk levert en ze afvuurt op de voorwielen. De accu heeft een capaciteit van 64.7 kWh, waarmee je zo’n 450 km volgens de NEDC moet kunnen halen. Het is dus zeker geen karige instapversie, deze elektrische Countryman.
Qua laden is het niet slecht voor de klasse, maar we hebben beter gezien: maximaal kun je 130 kW snelladen. Maar nogmaals, voor een instapper is het allemaal prima. Soms heb je van die speciale instapuitvoeringen bij elektrische auto’s met een piepkleine batterij en ernstig trage laadcapaciteit. Daar is nu geen sprake van.
Vierwielaandrijving en 313 pk
Wil je een beetje meer power, dan kan dat ook. Je dient dan de MINI Countryman SE ALL4 te bestellen. Dat is de allereerste volledig elektrisch vierwielaangedreven MINI OOIT!!! Het is een bijzonder specifieke categorie, maar een primeur is een primeur.
Deze versie heeft dezelfde batterij, maar twee elektromotoren die gezamenlijk 313 pk leveren. Dat lijkt op de aandrijflijn van de iX1 30e en dat klopt ook: technisch zijn die auto’s nauw aan elkaar verwant. De MINI Countryman SE ALL4 kost 49.490 euro.
En een benzine-variant
Tenslotte is daar nog een benzine-versie, de Mini Countryman S All4. Die kost 53.990 euro. De prijs van het topmodel – de 306 pk sterke Mini Countryman JCW ALL4 – was al vastgesteld op een kaakontwrichtende 76.990 euro.
Prijs elektrische MINI Countryman in vergelijking met concurrentie
Uiteraard vergelijken we de prijs van de Mini Countryman met die van de concurrentie. Daarbij valt ons op dat de de Countryman nog niet eens zo gek geprijsd is. Sterker nog, de auto is vrij voordelig. Voor een compleet oordeel moet je even de uitrusting van de Countryman en de concurrentie naast elkaar leggen, maar voor 44 mille heb je dus een premium crossover met voldoende pit en voldoende range. Dat is anno 2024 geen slechte deal te noemen:
- Renault Scénic E-TECH EV60 170 pk Evolution | € 42.470
- Fisker Ocean Sport | € 43.900
- Nissan Ariya 63 kWh Engage | € 44.900
- MINI Countryman E | 43.490
- Skoda Enyaq iV 60 Selection | € 44.990
- Tesla Model Y | € 45.993
- Honda e:Ny1 Elegance | € 47.600
- BMW iX1 eDrive20 | € 48.319
- Toyota Bz4X Active | € 49.285
- Mercedes-Benz EQA 250+ Business Line | 52.546
bas2014 zegt
Range?
willeme zegt
@bas2014: ongeveer 450 km. Het definitieve precieze aantal kilometers dat je ermee kunt rijden, is nog niet bekend gemaakt.
Robert zegt
Dan ben ik wel benieuwd wat deze auto straks in België gaat kosten.
flyerbunch zegt
Op de website van mini.be staat hij erop vanaf 46250€
erce zegt
-edit: dank u, klopt helemaal! –
rollingstoned zegt
Ooit waren het leuke wagentjes, maar bij deze generatie zijn ze verworden tot een karikatuur van zichzelf.
Richmond zegt
Dat was bij de vorige al mk3 mini en mk2 countryman
rollingstoned zegt
Die waren idd ook al minder, maar deze generatie maakt het wel heel erg bont.
Gulli zegt
Als je vanaf de C-stijl naar achteren gaat wordt het design wel een ontzettende puinhoop zeg. Hoeveel lijntjes, hoekjes en kleurtjes wil je hebben op de vierkante meter? (niet dat de neus vrijuit gaat maar die waren we al gewend)
fanboy zegt
Hij is niet meer de mooiste. Maar wel een belangrijk signaal dat de EV goedkoper is dan de benzine versie.
Ook in andere landen met minder BPM zal de prijs dicht bij elkaar zitten.
michaelras zegt
hij was toch al nooit de mooiste? Ik heb hem ook een jaar in de private lease gereden vorige generatie Countryman, maar mooi… ;-) ?
Motomoto zegt
Veel te veel overhang voor en achter. Ik kan er niet aan wennen. Design holt achteruit. Zeker familie van BMW…
MarcoM zegt
Doe mij maat een Coutrywoman, die ziet er een stuk knapper uit.
ometom zegt
Wat een graflelijk hok, echt vanuit elke hoek