De prijs van de E-Klasse All-Terrain is bekend. En nee, het is geen koopje, maar je krijgt wel geld terug als je betaalt met een 100.000 eurobiljet.
Het is nuchter beschouwd het beste alternatief voor een SUV of crossover: de Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain. Dit is net als de Audi A6 Allroad een chique Duitse stationwagon die ietsje is opgetuigd c.q. opgeruigd en voorzien van een sterkere motor en luxere uitrusting.
De auto werd onthuld op de IAA 2023 in München, alwaar wij de auto in het echt konden aanschouwen. Uiteraard is het succes van de auto afhankelijk van de prijzen die er betaald moeten worden om te kunnen laven aan de geneugten van zo’n opgehoogde E-wagon.
Prijs E-Klasse All-Terrain
Zoals de kop aangeeft beginnen we met het verklappen van de prijs van de E-Klasse AllTerain. De vanafprijs is 83.880 euro. Ja, 83.880 voor een instapper met een viercilinder. Voor dat je in het met vitriool gevulde toetsenbord kruipt, het is niet zómaar een viercilinder. Voor die 83.880 euro krijg je namelijk de E300de All-Terrain.
E300de
Het is voor het eerst dat klanten kunnen opteren voor een plug-in hybride bij de All-Terrain modellen. De E300de is een combinatie van een viercilinder dieselmotor met een elektromotor. Gezamenlijk levert deze combinatie een systeemvermogen van 292 pk en een systeemkoppel van 700 Nm.
Daarmee sprint je in 6,9 seconden naar de 100 km/u en kun je een topsnelheid halen van 213 km /u. Dat moet wel een begrensde zijn, maar we vragen ons alleen af waarom precies op die specifieke snelheid.
E450
Dan de E450. Dat is de chique variant met enkel en alleen een benzinemotor. Het is meteen een van de mooiste motoren die Mercedes-Benz bouwt: een 3.0 zes-in-lijn met turbo, goed voor 381 pk aan vermogen en 500 Nm aan koppel. Daarmee sprint je in 4,7seconden naar 100 km/u en kun je een topsnelheid halen van 250 km/u, eveneens begrensd. De prijs voor de E-Klasse All-Terrain met deze motor: 117.675 euro.
En dan zijn we nu aanbeland bij de afdeling ‘concurrenten’. Dat is een lastige, want de auto is uniek. Een plug-in hybride met dieselmotor is al een bijzondere combinatie. Dat komt eigenlijk niet voor. En in deze klasse al helemaal. De klasse bestond uit de Audi A6 Allroad en de Volvo V90 Cross Country, maar beide auto’s worden niet meer geleverd in Nederland.
thjvanvlerken zegt
300de – is het een benzine of diesel? Ik zie in de tekst eerst benzine en dan diesel? Of ben ik scheel.
Iniedergeval mooie wagen, staat op mijn lijst voor ooit. Zoiets ala ev kan ook leuk zijn!
AudiRS zegt
Goh wat zou die “d” betekenen… 😉. dat AB hierna zegt “benzinemotor” is een typefout. De motor is waarschijnlijk de OM 654.
Jochen zegt
De 300de is altijd een hybride diesel. Ook bij dit model.
Loek zegt
@alle bovenstaanden: was inderdaad een typefout, is inmiddels gefixt!
Johanneke zegt
Dit is natuurlijk wat crossovers hadden moeten zijn. Gewoon een normale auto die wat meer off-road kan. Stukken beter dan al die obesitas modellen die nu zo populair zijn.
Die E450 is wel een echt lekkere wagen zeg. Geen absurde styling ofzo, gewoon goed, snel, ruim, luxe. Ik hou er van.
ouwedibbes83 zegt
Alleen even dat zwarte ongespoten plastic eraf en een tikkeltje verlagen, dat zou m goed doen denk ik…
Loek zegt
@ouwedibbes83: nou, je kan bij een Audi Allroad dat plastic meegespoten krijgen met de carrosseriekleur. En dat staat echt heel goed, wellicht nog beter dan een standaard A6.
mashell zegt
Je wilt een standaard E-klasse estate. Ook goed maar juist dat zwarte plastic maakt dit een stoere wagen. Mensen die zoiets laten meespuiten die hebben het niet begrepen…
Dutchdriftking zegt
Ooit door Volvo bedacht als ideale auto voor vuile, koude of besneeuwde gravel wegen, inmiddels toch wel flink verbeterd door de Duitsers. De ideale daily.
tjorque zegt
En dan heb je zo’n hybride slagschip met een koffer van een miezerige 460 liter…
een auto van dat formaat moet voor mij minstens 660l koffer hebben.
Anders is zonder van de materialen.
Johanneke zegt
De berekening slaat nergens op. Ze stapelen wat sponsjes tot de ruit of cargo cover en dat is het dan. Ding van een station is dat je nog een stukje verder kan stapelen.
appiejappie zegt
De accu ligt heel ouderwets als een stapel tuintegels achterin. Neemt zo een heleboel ruimte in.
waterisnat zegt
Ook al kun je het niet (meer) vergelijken met de audi and volvo varianten, dan nog is het wellicht handig om te weten dat het bij gelijke outfit ongeveer 15k boven op de E-klasse estate is en 25K onder de GLE.