We hebben helemaal geen goedkope Chinese EV’s nodig, met het nieuwe platform van Stellantis!
We moeten de verkoopcijfers nog even afwachten, maar het lijkt erop dat Stellantis met hun nieuwe Smart Car-platform goud in handen heeft. De eerste twee auto’s op dit platform (de nieuwe Citroën ë-C3 en de nieuwe Opel Frontera) zijn namelijk heel aantrekkelijk geprijsd. We kunnen niet anders zeggen.
Nu volgt een derde auto op dit platform: de Citroën C3 Aircross. De naamgeving is een beetje verwarrend, maar deze is dus een maatje groter dan de normale C3. Het is een tweelingbroertje van de eerdergenoemde Opel Frontera. Van die laatste is de prijs al bekend, en die was zeer concurrerend.
Prijs Citroën C3 Aircross
Wat blijkt? De Citroën-versie is nóg goedkoper. De elektrische ë-C3 Aircross is er al vanaf €27.390. Dat is nog ruim €3.000 goedkoper dan de vrijwel identieke Frontera. De versie met benzinemotor is er al vanaf €25.580. Dat scheelt ruim €3.600 met de Opel. En die was al niet duur.
Krijg je dan een enorm kale uitvoering? Dat valt reuze mee, want je hebt gewoon standaard cruise control, een head-up display en parkeersensoren achter. Wél is er bezuinigd op het infotainmentsysteem. Standaard krijg je alleen een smartphonehouder. Maar hé, in een Ferrari Purosangue moet je ook gewoon navigeren op je smartphone.
Zeven zitplaatsen
Ook bijzonder: de C3 Aircross is optioneel met zeven zitplaatsen te krijgen. Die optie is echter voorbehouden aan de benzineversies. De ë-C3 Aircross is er helaas alleen als vijfzitter. Dat is jammer, want een elektrische zevenzitter onder de 50 mille zou heel erg welkom zijn.
Actieradius
Met zo’n prijs mag je niet teveel commentaar hebben, maar de range van de ë-C3 Aircross is helaas wel beperkt: slechts 300 km. Er is echter nog een versie met 400 km range op komst. Als je toch liever voor benzine gaat kun je kiezen uit 100 pk of 136 pk met mild hybrid-ondersteuning.
Concurrentie
Om te kijken hoe scherp de prijs van de C3 Aircross nu echt is pakken we even de concurrentie erbij (die grotendeels uit eigen huis komt). Daarbij gaan we uit van de elektrische versie:
- Citroën ë-C3 Aircross (300 km range): €27.390
- Opel Frontera Electric (300 km range): €30.499
- MG ZS EV (440 km range): €35.885
- Fiat 600e (408 km range): €35.990
- Hyundai Kona Electric (377 km range): €36.995
- Citroën ë-C4 (355 km range): €37.205
- Jeep Avenger (399 km range): €38.500
- Peugeot e-2008 (342 km range): €39.270
Zoals je ziet is de ë-C3 echt aanzienlijk goedkoper dan de concurrentie. De C3 Aircross is bijvoorbeeld bijna €10.000 (!) goedkoper dan een Kona, die nog iets kleiner is. De Citroën is zelfs een stuk goedkoper dan een MG ZS, die het altijd van zijn prijs moest hebben. De MG heeft weliswaar flink meer range, maar het zegt wel iets. Citroën heeft hiermee een echte prijsknaller in huis.
potjak zegt
Zeker een scherpe prijs ten opzichte van de concurrentie. Hopen dat het met de kwaliteit goed zit anders blijft het een…. Citroen zoals wij deze al jaren kennen.
Dutchdriftking zegt
En het ziet er nog geinig uit ook. Goed gedaan!
wimof zegt
Misschien geven ze, net zoals Toyota, 10 jaar waarborg (grapje)
shicomm zegt
Eerlijk is eerlijk ; deze prijs is erg netjes.
De grote vraag is alleen ; laat ie je staan als het er op aan komt ? ( a.k.a. kom je er uberhaupt de showroom mee uit zonder issues ? )
Johanneke zegt
We gaan het meemaken, maar ze hebben hopelijk de kinderziektes er nu uit bij PSA. De 1e lichtingen 208 en corsa EV’s hadden wel mankementen, oplaadpoort issues vooral volgensmij. We zijn nu wat jaren verder, ze zouden dit soort problemen opgelost moeten hebben lijkt mij.
vopo zegt
Dit geeft maar weer aan dat we prima zonder die Chinese auto’s met overheidssteun kunnen in Europa.
MarcoM zegt
Toch raar, heel goedkoop, alsof Jan Modaal even dik 27k af kan tikken, nee die blijft lekker in zijn Golf of Astra van 2001 rijden.