De prijs van de Porsche 718 Cayman GT4 RS is niet voor de poes. Maar ja, had je anders verwacht?
Vanochtend werd de ultieme Porsche Cayman onthuld, de GT4 RS. Het is de uitvoering die we allemaal heel graag wilden, maar nooit kregen. Porsche is niet kinderachtig geweest. Het is niet zomaar een 718 GT4 met minder uitrusting en een sportuitlaat. Zo is de motor uit de 911 GT3 afkomstig en in dit geval goed voor 500 pk!
De prijzen van de Porsche GT4 RS zijn nu ook bekend. Mocht je hopen dat het een koopje iss: nee. Het is een speciale Porsche gebouwd door de Motorsport-divisie, die zijn nooit goedkoop. Daarbij is het een auto met een atmosferische motor. Die zijn op papier altijd wat minder gunstig qua uitstoot. Dit resulteert vervolgens in een flinke CO2 BPM-boete. Uiteraard moet de tussenhandel er ook nog iets aan verdienen.
Prijs Porsche 718 Cayman GT4 RS
De prijs van de Porsche 718 Cayman GT4 RS is … 222.000 euro. Dat moet je niet omrekenen naar guldens, uiteraard. Het is een schrikbarend hoog bedrag. Een bedrag waarvoor je ook een heel erg fatsoenlijke Porsche 911 kunt kopen. Het ding is, dit soort auto’s zullen nooit meer gebouwd gaan worden. Dit is de laatste der mohikanen. We hebben gezien met de generaties van de GT3 RS van de 911 dat ze al gauw voor meer geld verkocht worden dan dat ze nieuw moesten opbrengen. Wellicht dat Porsche de marges iets heeft verhoogd: ze worden immers toch wel verkocht. Als je nul opties aanvinkt, ziet ‘ie er zo uit:
Opties
De prijs van 222.000 euro is dan nog maar het begin. Het is namelijk een Porsche, dus je kunt ‘m aankleden totdat je portemonnee of partner tegen begint te stribbelen. Voor 16.699 euro heb je het Weissach-pakket, dat standaard het Clubsport pakket behelst. Keramische remschijven (PCCB) kosten 8.356 euro. Non-metallic blauw? 3.394 euro. Opvallend is dat de reguliere metallic kleuren nu net zo duur zijn als de speciale kleuren.
Is het allemaal heel erg duur? Nee! Een bagagenet in de voetruimte van de passagier is gewoon gratis. Ook een leuke optie in de geest van de ‘RS’ is het verval van audio- en communicatiesysteem. Dan heb je geen radio en navi, maar bespaar je wel een paar kilo. Ook die optie is 0 euro. In plaats daarvan heb je extra opbergruimte voor als je een doosje aardbeien wil meenemen. Ofzo.
Prijzen concurrentie Porsche 718 GT4 RS
Uiteraard hebben we ook even gekeken naar de concurrentie. Daar kunnen we kort over zijn: die is er nauwelijks. De enige auto die gelijkwaardige prestaties biedt, is de Porsche 911 GT3. De andere is – opmerkelijk genoeg – de Alfa Romeo Giulia GTAm. Auto’s als de Nissan GT-R, Mercedes-AMG GT en dergelijke zijn niet meer leverbaar. De échte sportwagens van McLaren en Ferrari zijn weer ietsje prijziger. Het is wachten op de BMW M4 CSL enerzijds en de McLaren Artura anderzijds. Tot die tijd hebben we dit korte overzichtje:
- Porsche 718 Cayman GT4 | 154.100 euro
- Porsche 911 Carrera GTS | 191.800 euro
- Alfa Romeo Giulia GTAm | 226.888 euro
- Porsche 718 Cayman GT4 RS | 222.000 euro
- Porsche 911 GT3 Touring Package | 248.800 euro
- Porsche 911 GT3 | 249.212 euro
- Porsche 911 Turbo | 258.400 euro
De prijs van de Porsche 718 Cayman GT4 is bekend, dus dat betekent dat je ‘m ook kunt samenstellen in de configurator. Degene die de duurste 718 weet samen te stellen, wint het internet.
Met dank aan Jeffrey voor het tippen!
992 zegt
Ik legde iets meer budget bij en kocht een 992 GT3. Heerlijke motor en specs maar ik zou nooit van mijn leven een 718 kopen. Vind het net niet……
c4seum zegt
@992: ik mag alleen maar dromen ooit genoeg geld te hebben om een nieuwe porsche te kopen, maar ik zou denk ik juist voor de cayman gaan. Ik vind de 918 stiekem ook een van de mooiste porsches ooit gemaakt. De 718 vind ik qua looks en sound ook niet zo best… Overigens vind ik de 992 ook niet mooi. Doe mij maar een 991.1C2 met de 7speed manual zonder die quad tip uitlaat (is geloof ik standaard met sport chrono). Maar goed, dromen zijn niet voor niets dromen.
c4seum zegt
@c4seum: herstel, 981 cayman
Stefje zegt
@c4seum: geloof me maar, als je ooit wel zoveel geld hebt dan kies je niet zo makkelijk meer voor deze tov de 911. Dan ben je ineens bang voor wat anderen van je vinden, van de afschrijving, evt cetera. In NL gaat deze nog geen fractie van de GT3RS doen. Maar in Duitsland, waar bpm geen ding is en de auto echt stukken beter geprijsd is, zal het een frontrunner worden.
berlinetta zegt
Ik zou voor een Cayman GTS gaan en met de rest van het geld andere leuke dingen doen. Ieder zo z’n ding.
ty5500 zegt
@992: Terechte keuze, de GT3 lijkt toch nog een stuk meer value for money te bieden en zelfs quasi op dezelfde prijs uit te komen als je de cayman wat leuk uitrust (gezien veel op de GT3 geen meerkost heeft). Misha heeft ondertussen al een leuk vergelijkingsfilmpje tussen beide.
https://youtu.be/eUTRK5NR6g0
ghost zegt
Heerlijke auto die in NL weer eens compleet overpriced is. Jammer.
rutgerg zegt
Die aardbeien doen t m he. Zowel hier als bij die camper..
thomcarspotter zegt
Als bij de GT63 non S hierboven.
rutgerg zegt
@thomcarspotter: willeme heeft denk ik een natte droom gehad over aardbeien vannacht…
JanJansen zegt
Dit platform stuurt door zijn middenmotor beter dan de 911.
Dit soort auto’s worden instant klassiekers. Soms is het jammer dat er gespaard moet worden voor een huis en studie voor de kinderen.
berlinetta zegt
Ach die kinderen zijn toch echt je eigen keus ;)
rutgerg zegt
@berlinetta: iemand met de naam janjansen kan natuurlijk niet zonder kinderen..
JanJansen zegt
Haha, scherp!!
baardmijt zegt
@rutgerg: Hahaha! 1
maarteno zegt
@willeme ben tot 288404 euro gekomen….kan je ook 3,12 basis 718s voor krijgen 😂
luckyluke zegt
Ja of 64232 bakjes aardbeien
kniesoor zegt
Dus als ik het goed begrijp is de ‘gewone’ GT4 RS wél met handbak te krijgen. Dit i.t.t. de Clubsport versie, die er alleen met PDK is.
ty5500 zegt
De GT4 RS is enkel met PDK te krijgen, ongeacht clubsport of niet
kniesoor zegt
De foto’s suggereren iets heel anders . . .
ty5500 zegt
@amghans “Like every modern RS model, the new 718 GT4 RS is exclusively available with the Porsche dual clutch transmission (PDK).”
https://newsroom.porsche.com/en/2021/products/porsche-718-cayman-gt4-rs-la-auto-show-26459.html
Je ziet op de ‘versnellingspook’ ook letters bovenaan zoals bij een automaat en hiernaast ook peddels achter het stuur. Maar begrijp dat je er een manuele versnellingsbak in zag, want dat had ik ook..
kniesoor zegt
Yaaiks, je hebt gelijk ! Dank.
sanderz28 zegt
Mooi ding maar ik koop dan liever de GT3 touring👌
iphonistvongates zegt
Wat gaat Porsche doen met de GT3 RS….motorvermogen naar 550+ PK? Deze 718 versie heeft nu de top ingenomen tot de GT2 RS uit de couveuse komt. Ik vind deze 718 versie zeer geslaagd 👍
kniesoor zegt
De 991.2 GT3 RS heeft 520 pk. Maar veel rek zit er niet meer in dit blok, geloof ik. Dus zal wel ergens tussen de 530 en 540 pk worden.
Racing not posing zegt
Rijtest aub?
r3fl3x zegt
Gewone GT4 en de Spyder zijn wel echt koopjes als je het lijstje concurrenten bekijkt. 718 GTS 4.0 hoort er ook wel bij. Porsche Centrum Rotterdam heeft een net-ingereden Agaat-grijze 981 GT4 te koop staan voor net geen 115k. Dat lijkt me ultiem: wel het echte Rennsport-onderstel, maar nog geen partikelfilter.
hanse1one zegt
€ 153.000 in BE
kniesoor zegt
Daar word je als NL-er knap chagrijnig van 😠
st33fie zegt
De laatste der mohikanen… hoe lang wordt dat al geroepen.