De prijs van de Cadillac Lyriq wordt interessanter dan die van de directe concurrent van Tesla.
Van alle modellen die Tesla heeft verkocht, is de Model X wellicht het meest polariserend en het minst populair (als we de Roadster even niet meerekenen). Dat zie je aan de verkoopcijfers. Waar er van de Model S zo’n 14.500 exemplaren zijn verkocht in Nederland en de Model 3 meer dan 32.600 (!), blijft de Model X met iets meer dan 5.100 stuks behoorlijk achter.
Premium crossover
Dat is eigenlijk enorm gek. Want de Model X zit in een segment dat erg populair is. Dermate populair dat merken als Audi (e-tron), BMW (iX3), Mercedes (EQC) en Jaguar (I-Pace) dit segment hebben uitgekozen om grote aantallen te maken qua EV’s. Daar komt nog een premium crossover bij, want ook Cadillac is voornemens een dergelijke auto op de markt te brengen: de Lyriq.
EV-vaandeldrager
Cadillac moet GM’s vaandeldrager worden als het gaat om elektrische aandrijving en luxe. Daar zijn ze extreem langzaam mee, want we leven al in 2020 en de Model X is inmiddels alweer vijf jaar oud. Maar we zijn erg lyrisch (haha) over de Lyriq. Niet in de minste plaats door de zeer gewaagde styling. Er is nu nog een reden: de Lyriq wordt goedkoper dan de Tesla Model X.
60.000 dollar
Dat meldt Automotive News. Volgens het zeer betrouwbare medium heeft Steve Carlisle (GM honcho) aangegeven dat de Lyriq behoorlijk gunstig geprijsd gaat worden. Jazeker, de prijs van de Cadillac Lyriq is min of meer bekend. Sowieso met ‘vijf cijfers, geen zes” en niet beginnend met een 7 of hoger. Dat zou betekenen dat de goedkoopste variant rond de 60.000 dollar gaat kosten, aldus Automotive News.
Serieuze elektrische auto
De Cadillac Lyric schijnt een serieuze auto te worden. Het accupakket is 100 kWh groot. Op een volle lading kun je 483 km behalen. Je kan tot 150 kW snelladen en 19 kW Level 2 thuis laden. Er komt een versie met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.
Opmerkelijk
De scherpe prijs van 60.000 dollar is bijzonder opmerkelijk. Wellicht dat General Motors een geheime productiemethode heeft ontdekt, want ook de nieuwe Chevrolet Corvette is aanzienlijk goedkoper dan de gevestigde orde. De Tesla Model X kost in de States 74.690 dollar (Long Range Plus). Op een volle accu kan deze 507 km rijden. In Nederland kost de Model X Long Range 88.990 euro.
Planning
De Cadillac Lyriq staat gepland voor 2022. Of de auto naar Nederland komt, is niet bekend maar zeker mogelijk. Cadillac is op dit moment actief in Europa (ook in Nederland) en met zo’n Lyriq gaan ze niet gebukt onder CO2-taksen.
screamer zegt
Het is helemaal niet gek dat de verkopen van de Model X achter blijven, het is namelijk een enorm lelijke auto. Net een rijdend ei.
ontopic: deze Lyriq ziet er lekker uit!
mashell zegt
Niet waar, de Model X lijkt helemaal niet op een ei, de Model X lijkt op een walvis!
frank2b zegt
Tesla Baluga?
Edge zegt
Wacht even, is Cadillac nog actief in Nederland? Als ik op de website van Cadillac ga kijken, zie ik enkel een paar US import specialisten en een verdwaalde Opel dealer die niks meer met Cadillac doet. Dat zou ik niet bepaald actief willen noemen, maar eerder “via een omweg te krijgen”.
Als je van de Lyriq (en toekomstige elektrsiche Cadillacs) een succes in Nederland wil maken, zal Cadillac ook echt zelf aanwezig moeten zijn, verwacht ik. Men hoeft niet meteen een gigantisch dealerpand op elke autoboulevard neer te zetten, maar het Tesla/Polestar model zou best wel eens kunnen werken voor Cadillac
willeme zegt
@Edge: ja, ze zijn nog actief in Nederland. Op dit moment kun je alleen de XT4 bestellen.
E34M5Touring zegt
Er zit een GM dealer in Amersfoort. Of ze heel actief zijn weet ik niet maar via hen kun je wel gewoon een nwe Caddy oid bestellen.
lecomte zegt
@Edge: Wacht even, denk je echt dat Cadillac iets geeft om de verkopen in Nederland?
henkp1 zegt
Laat maar komen!
flik2punt0 zegt
Die linkjes van filmpjes dat werkt echt voor geen meter als je er overheen scrolt gaat je hele scherm zwart. Bij Android tenminste… verder wel interessant dat die lager geprijsd is
tymo zegt
Zal dit dan de eerste Cadillac worden zonder ladderchassis?
basman147 zegt
Op dit moment heeft alleen de Escalade nog een ladderchassis, de rest heeft al lang een monocoque. Caddillacs zijn tegenwoordig best wel modern?.
snowbird zegt
Wat een “slimme ” opmerking …Cadillac’s zijn tegenwoordig super modern…doen niks onder voor dat “Duitse ” spul…!
tymo zegt
@snowbird: als ik de filmpjes van Doug deMuro bekijk krijg ik zelf toch een ander idee. Staan ze op een hoger plan tov 10-20jr geleden: ja. Maar er is een reden dat zelfs in de VS het marktaandeel grosso modo jaar op jaar terugloopt.
snowbird zegt
Wereldwijde verkoopaantallen zijn juist omhoog voor derde jaar op rij..aldus CNBC artikel…daar gaat het om…en Cadillac wordt het merk van luxe / electrische voertuigen voor GM. Gelukkig hoeven we niet allemaal in een Tesla te rijden…
basman147 zegt
Overigens verwacht ik eerder een prijs van 69.999,99 zoals de marketing-meneer het nu zegt, en dan is het nog maar afwachten met welke specs, een basismodel met achterwielaandrijving en een 60 of 70 kw accu is natuurlijk ook gewoon mogelijk.
Dat truukje gebruiken ze ook bij de Corvette, want het basismodel met de scherpe prijs is schijnbaar nauwelijks te vinden.
fanboy zegt
De Chevy Bolt is ook relatief goedkoop voor de hoeveelheid kWh die erin zit. Dus misschien dat het ze wel lukt.
caprio zegt
Ik zag de Model X een keer naast een Mercedes Vito staan en zowaar de hoogte, lengte en breedte kwamen aardig overeen, dus die walvis klopt wel.
astra zegt
@caprio: overdrijven is ook een vak hè.
joki zegt
Een X5 is ook zo hoog als de gemiddelde bestelwagen hoor…
Maar deze Cadillac vind ik wel een statige wagen, beetje Range Rover achtig…
karaya zegt
Qua design zijn ze goed bezig bij Cadillac.
jometdebanjo zegt
Geen bpm toeslag dit keer voor Cadillac. Dat scheelt veel. 70.000 voor de Europese markt? Of zoals met meerdere autos zoals de Renault Zoë die bij ons netto cataloguswaarde veel en veel hoger begint’(soort van toch BPM heffen??)