De prijs van de BYD Dolphin is bekend gemaakt. En ze zijn zeer interessant, want zelfs de duurste komt in aanmerking voor de SEPP!
Op de Nederlandse automarkt is er op dit moment sprake van een invasie van Chinse automerken. Sommige komen ons bekend voor, anderen zijn echter compleet nieuw. Een niet geheel onbekende is BYD.
Die staan voornamelijk bekend vanwege hun logo dat net niet op het logo van BMW leek. Tegenwoordig hebben ze een nieuw logo en een enorme modelrange. Het is nu dan ook een bijzonder serieus automerk.
Gaan we met zijn alleen massaal over op het Chinese auto’s? Nou, waarschijnlijk wel. Net als met Japanse auto’s in de ’70 en met Zuid-Koreaanse auto’s in de jaren ’90 zijn we een beetje afwachtend. Maar als je kijkt naar de stappen die gemaakt zijn in de afgelopen 10-20 jaar, dan is er geen reden meer om niet over te stappen
Prijs BYD Dolphin
Natuurlijk staat en valt heel erg veel met de prijs. Vuistregel is dat de nieuwkomer goedkoper moet zijn dan de gevestigde orde. Ook met het oog op de zakelijke markt wel handig. Anders is de afschrijving te hoog en dus de leaseprijs. Met de BYD Dolphin weten we dat ze bij BYD Nederland in elk geval bloedserieus zijn om grote aantallen af te zetten.
De BYD Dolphin is er namelijk al vanaf 29.990 euro! Dat is bijzonder voordelig voor een vijfdeurs C-segment hatchback. Je krijgt uiteraard wel bescheiden techniek met deze prijspakker. De motor levert namelijk slechts 95 pk en het accupakket heeft een capaciteit van 45 kWh. Daarnaast heb je een 1 fase lader en ‘snelladen’ gaat ook niet bijster snel, met 60 kW.
De uitrusting is overigens dik voor elkaar, want je krijgt standaard elektrische stoelen, 12,8 inch touchscreen, Apple CarPlay, climate control en vegan kunstleer. Als iets vegan kunstleer heet, kunnen we het dan niet gewoon bekleding noemen?
Boost & Comfort
Vervolgens, een stapje hoger staat de BYD Dolphin Boost. Die heeft dezelfde batterij, maar een veel sterkere elektromotor met maar liefst 177 pk. Ook heb je multi-link achterwielophanging in plaats van een starre as. Tenslotte zijn er 17 inch two-tone lichtmetalen velgen.
Nog een stapje hoger vinden we de BYD Dolphin Comfort. Deze heeft een elektromotor met 204 pk, maar ook een grotere accu (60 kWh).
Daarnaast heeft de Comfort-uitvoering stoelverwarming en een hoop USB-C-poorten en zes luidsprekers. De Dolphin Design heeft ook 204 pk motor en 60 kWh batterij, maar nog luxere uitrusting zoals een panoramadak, two-tone lak, privacy glass en je kan draadloos je smartphone opladen.
Prijzen BYD Dolphin:
- Active (95 pk – 45 kWh) | 29.990
- Boost (177 pk – 45 kWh) | 32.990
- Comfort (204 pk – 60 kWh) | € 36.490
- Design (204 pk – 60 kWh) | 37.990
Ondanks dat de Active de prijspakker is, lijkt de Boost een prima aanbieding te zijn. 82 pk voor slechts 3 mille is geen geld. Goed om te weten: op alle modellen is de SEPP-regeling mogelijk! Dus nog eens 2.950 euro korting!
Prijzen concurrentie BYD Dolphin
- BYD Dolphin Active | € 29.995
- MG 4 Standard Range | € 32.285
- Nissan Leaf | € 35.090
- Renault Mégane E-TECH EV40 Equilibre | € 38.370
- Cupra Born Impulse | € 39.990
- Volkswagen ID3 Pro Business 58 kWh | € 44.990
De BYD is de goedkoopst elektrische C-segment hatchback. Zo simpel is het.
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
Dutchdriftking zegt
Dit of een jong gebruikte auto voor 30k? Lijkt mij voor de particulier geen ingewikkelde keuze. En wat zakelijk betreft, hiermee durf je toch niet voor te komen rijden bij je klanten… Mogelijk kan het als deelauto.
DAT zegt
Advertorial
Roadster1976 zegt
Hoezo? Een advertorial wordt totaal anders geschreven denk ik.
W115 zegt
De jan modaal-merken kunnen inpakken. China helpt ons het milieu verbeteren🇨🇳🌈
werf76 zegt
Veels te kleine auto. Maar eerlijk is eerlijk, wel meer bereikbaar.
Richmond zegt
Hoezo veels te klein? Even groot als een ID3…
Edge zegt
Als je ziet wat je voor je geld krijgt is dit gewoon een hele goede deal. Het enige nadeel is dat je dan in een auto rijdt waarvan de achterlichten de het enige designelement van het exterieur is dat er enigszins modern uitziet. De rest van het exterieur had ook zomaar uit 2005 kunnen komen.
lekkerlinksrijden zegt
Klopt, echter geeft 95 procent vh volk daar helemaal niets om. Kijk naar de Tesla model Y, veel auto voor je leasebedrag maar niet om aan te gluren maar dan weer wel aan de top vd verkooplijsten.
petroldrinker zegt
Mooie advertorial dit…
Als je hiermee durft aan te komen rijden (uberhaupt met een chinees merk auto), ben je in mijn ogen niet goed snik, no way in hell dat ik er 1 lease of koop ooit.
En Build Your Dreams? Nou die zullen zij zeker nooit bouwen 🤣🤣🤣 eerder mijn nachtmerries gezien het EV’s zijn
mundus zegt
Ik vind dit een aanstootgevend lelijke auto. Ik kan er geen goede beschrijving aan geven, misschien past Bert van Bert en Ernie nog het beste..
Maar wel fijn dat elektrisch rijden eindelijk steeds goedkoper wordt.
shicomm zegt
Goedkoopste c segmenter… da’s niet iets om over te juichen imho…
Zelfs de instapper is erg kostbaar naar mijn idee.
Enig voordeel is dat de seagull ( als ie komt.. ) dan wel goedkoper moet worden….
Als die onder de 25k kan dan heeft byd een hele goeie kans van slagen.
mijosu zegt
Er is zeker een reden om niet over te stappen op Chinese auto’s. China is niet zo’n fijn land. En ja ik weet het….
maotje zegt
Kijk eens in huis wat allemaal uit china komt. Tel ook onderdelen mee. En begin vooral bij je kledingkast en je schoenen.
ronnys zegt
Het klopt dat China geen fijn land is, maar deze laten staan omdat het uit China komt en vervolgens in de auto te stappen met een dikke grijns omdat die V8 zo heerlijk klinkt op dat sap uit Rusland (dat via omwegen, want goedkoop) of uit SA. Dat maakt dan weer niet uit.
De wereld is niet perfect en daar mag best op gestuurd worden, maar wees dan graag wel consequent.
detroitv8 zegt
Ai! Op je portemonnee besparen of om politieke redenen toch overslaan?
Nah, zo’n moeilijk keuze is dat niet.
Robert zegt
Tja, China heeft zo’n beetje driekwart van de wereldmarkt voor lithium productie in handen; datzelfde geldt min of meer voor zaken als elektromotoren, elektronische componenten, enz., enz., dus met élke EV ongeacht het merk rij je rond in iets wat voor een aanzienlijk deel ‘made in China’ is.
MarcoM zegt
Ik koop liever een dikke benzinebak voor 20k en heb dan 10k om op te stoken en onderhoud te doen in plaats van zo een, tja.
maotje zegt
Welke dikke benzinebak koop jij nieuw voor 20k?