Maar ja, waarschijnlijk alsnog goedkoper dan de prijs van de 911 GT3 RS over een paar jaar.
De Porsche 911 GT3 is gisteren onthuld. Het was een mooie dag. Een hardcore racemonster met kenteken met atmosferische zescilinder. Heel erg veel mooier gaat het niet worden. Het zal ongetwijfeld een van de laatste der mohikanen zijn.
Ook leuk, vanwege die enorme spoiler is de topsnelheid slechts 298 km/u. Het gaat om rondetijden en maximale lol bij deze auto. Maar wat kost zo’n geintje dan?
Prijs 911 GT3 RS
Nou, daar hebben de prijs voor en hij is heel erg stevig. We beginnen er maar meteen mee: 325.200 euro moet je meenemen voor een kaal exemplaar. Ondanks dat de prijs van 325.200 euro het meest gecommuniceerd zal worden, is de kans klein dat iemand precies dit bedrag gaat betalen. Iedereen gaat opties bestellen en dat kan heel goed bij Porsche!
Het eerste dat je meteen bestelt, is het Weissach pakket. Dat kost je 38.425 euro. Boze tongen beweren dat als je deze optie niet aanvinkt, je niet eens ‘op de lijst komt’ en dus helemaal geen GT3 RS mag kopen. Gelukkig krijg je, als je het kruisje zet, er ook afgezien van deze overweging, wel een hele hoop voor terug. Je wordt echter wel ook gedwongen om het uitgebreide Race-Tex interieur te bestellen. Daardoor komt er nog eens dik 4.300 euro bij. Speciale PTS-lak? Dat kost je 14.827 euro! Er zitten ook goedkope opties tussen, zoals de 90 liter brandstoftank: die kost je 202 euro. Of ze ‘m ook vullen met Super Plus, is niet bekend.
Concurrentie?
We speelden wat met de configurator en kwamen met gemak boven de 4 ton uit. Uiteraard zijn we benieuwd wie het configuratiespel ‘911 GT3 RS-samenstellen‘ uit kan spelen. Niet alle opties kun je combineren, dus je moet keuzes maken. Uiteraard zijn we reuze benieuwd op welke prijs jij uitkomt.
Nu de prijs van de 911 GT3 RS bekend is, kijken we nog even tot sllot naar de concurrentie. Die zijn niet talrijk. De Lamborghini Huracán Evo STO kost 494.920 euro, en dat is nog voor opties! Een McLaren 765LT is een tandje heftiger en sneller, maar kost ‘slechts’ 412.000 euro. Een stuk goedkoper is de BMW M4 CSL Coupé, die kun je meenemen voor 215.243,27 euro.
Meer lezen? Dit zijn alle 911 RS-modellen op een rij!
DeGoudenRaket zegt
Als ze er nog een ton bovenop gooien wordt ie niet minder verkocht.
Stefje zegt
Lijkt erop dat ze er 18k extra bovenop gegooid hebben tov Duitsland. BPM had ik goed uitgerekend. Met btw correctie had ie rond de €307.000,- moeten zitten. 18k daarboven dus. Dat kan zijn omdat bepaalde opties extra standaard zijn.
Grote vraag zal inderdaad de beschikbaarheid zijn. Dan kan ie zomaar een ton over de nieuwprijs kosten op Autoscout.
Edge zegt
Volgens mij zijn we met z’n allen de Porsche-servers aan het overbelasten. De rest van het internet werkt hier als een zonnetje, maar de 911 GT3 RS configurator geeft foutmelding na foutmelding of werkt op het tempo van ouderwets internet met een inbelverbinding. Overigens kan ik ook alleen maar wat basiskleurtjes kiezen. Als ik PTS kies wordt de auto zwart en hangt de configurator zichzelf weer op.
En semi-offtopic: Top Gear (UK) heeft een video van een dik halfuur waarin de nieuwe GT3 RS met Andreas Preuninger van Porsche wordt doorgenomen. Henry Catchpole heeft voor Carfection een vergelijkbare video opgenomen van bijna drie kwartier. Wordt het niet eens tijd dat Wouter en Martijn ook een middagje met Andy koffie gaan drinken? Ik denk dat de meesten van ons Engels of Duits wel verstaan, en anders is er altijd nog ondertiteling.
Dutchdriftking zegt
@Edge Haha, nou inderdaad. Dan maar aan het werk en volgende week weer proberen.
leaper035t zegt
Haha klopt :)
De Belgische configurator doet het nu wel.
Voor mij in het zwart met standaar velgen aub. En die RS-stickers rechtstreeks de vuilbak in.
okdoei zegt
Mij lukt het redelijk. Zie alleen de wijzigingen niet en de basisprijs meldt ie niet omdat er geen BPM berekend kan worden.
Spuiten van de autosleutel: €391. Hoe?
Vloermatten van €1006, uiteraard.
Zit nu op €105.159 aan opties, kan nog wel een paar opties bij maar gros zit erin. Wat ik wel jammer vind is dat ik met het Weissach pakket geen isofix aansluiting kan regelen. Kleine op komst en die wil ik toch ff mee t circuit opjagen. Porsche wordt het dus niet voor mij als dit niet veranderd kan worden. Jammer.
kniesoor zegt
Zelfs als Porsche de isofix niet af fabriek zou leveren in combi met het Weissach package, zou die er alsnog ingebouwd moeten kunnen worden. Het Weissach package behelst geen structurele veranderingen, die een isofix aansluiting onmogelijk zouden maken voor zover ik kan zien.
okdoei zegt
Mooi. Kan ik m’n huis verkopen en alsnog deze auto niet kopen.
kniesoor zegt
De kunst in het leven is om in oplossingen te denken, niet in problemen. Gewoon een beetje gaan bijklussen in Colombiaans marcheerpoeder in de avonduren en je hebt het benodigde budget zo bij elkaar.
bitd zegt
In de schaalstoelen past geen enkel standaardzitje, geen isofix dus.
Edge zegt
@willeme: Nou wil ik toch wel even weten hoe je die mintgroene met blauwe velgen hebt samengesteld. Zowel op de Nederlandse, Belgische als Duitse configurator kan ik alleen standaardkleuren kiezen (bij kleur naar keuze/PTS wordt de auto zwart) en qua velgen kan ik kiezen tussen aluminiumkleurig en goud. Doe ik iets verkeerd of hebben jullie een andere configurator gebruikt?
italia007 zegt
Ik zit met hetzelfde… iemand die weet hoe je dit kan oplossen?
anthwan zegt
De McLaren hoort hier niet thuis nasr mijn idee, klinkt als een Dyson (vergeleken met de GT3 rs en de Huracan) en voelt als 13 in een dozijn.
Friez zegt
Ik vind het altijd weer knap hoe snel Porsche zijn configurator online heeft bij een nieuw model. Kunnen ze bij BMW, Audi en Mercedes nog wat van leren. De M3 Touring is bijvoorbeeld nog steeds niet te configureren.
leaper035t zegt
Idd sterk! Van zodra een model in de media wordt gepresenteerd is binnen de week de configurator online. Goede IT en MKT-afdeling hebben ze daar.
cheatah zegt
Waarom zou je een M4 CSL hiermee vergelijken? Totally different league
Edge zegt
Het hele punt van dat stukje is dat de 991 GT3 RS een beetje in een niemandsland zit omdat andere hardcore versies van snelle auto’s ofwel fors goedkoper zijn (M4 CSL) ofwel fors duurder zijn (McLaren, Lambo)
papa zegt
De nieuwe snelle uitvoering van de Corvette c8 is misschien een voordeliger alternatief z06 dacht ik dat die heet
kniesoor zegt
Dat is denkbaar, al zal het prijsverschil misschien niet eens heel groot zijn. Kan zo snel niet terugvinden wat het uitstootcijfer van de C8 Z06 is om de BPM te kunnen berekenen.