
Audi heeft de prijs bekendgemaakt van de Audi e-tron S met meer dan 500 pk.
De reguliere modellen van Audi zijn er als S en de meeste gevallen ook als RS. De Duitse autofabrikant heeft besloten om ook van de elektrische e-tron een S-variant uit te brengen. Het recept is echt wel wat anders in vergelijking met een gewone e-tron. Zo heb je in de basis achterwielaandrijving, bijna 100 pk meer en zijn er nu drie elektromotoren verantwoordelijk voor een aandrijflijn.
De Audi e-tron S en e-tron S Sportback werden in juli voorgesteld. Toen maakte de Duitse autobouwer duidelijk dat je de modellen vanaf oktober bij de dealer kon bewonderen. In aanloop naar de marktlancering is nu de prijs van de Audi e-tron S gecommuniceerd.
Nog heel even de specs. De e-tron S levert 503 pk en 973 Nm koppel. 0-100 km/u is in 4,5 seconden gedaan. In de basis heb je achterwielaandrijving met dit model. Alleen als het nodig is komt quattro om de hoek kijken. Dit is quattro met een elektrische torque vectoring. Volgens Audi moet het zelfs mogelijk zijn om drifts te maken met deze EV. De actieradius bedraagt 358 kilometer voor de e-tron S en 365 kilometer voor de e-tron S Sportback.
Maar goed. Je kwam hier natuurlijk voor de prijs van de elektrische auto. De nieuwe Audi e-tron S begint bij 107.210 euro. De e-tron S Sportback kost je minimaal 109.610 euro. Daarmee zitten beide elektrische auto’s in het hogere segment. De kans is dus klein dat je deze vaak gaat tegenkomen op de Nederlandse wegen.
Als je een beetje gas geeft wat is dan je actieradius? 250km? Zou dubbel moeten zijn om mij te overtuigen. Tot dan hybride voor mij.
De Audi e-tron zuipt inderdaad als een Tempelier. Dus die komt zelfs met een forse batterij niet zover als je zou willen. Wil je wat meer bereik dan kun je beter bij Tesla zijn. De long range model 3 of S bijvoorbeeld.
@koeberg: of die nieuwe air, voor 150k us dollars
@9114life: er stond laatst een “leuke” test in de ANWB caravan editie over de E-tron.
Was een perfecte en sterke caravan trekker, echter was de accu binnen 100km leeg…..
@ds3thp: dus jaar in, jaar uit naar de Ardennen.
@herve11f: Friesland, Flevoland of Franeker kan ook.
Elektrisch rijden is gewoon het beste excuus om je van de caravan te verlossen.
Prachtige auto, mooiste EV na de Taycan. Maar bedroevende range..
Stevige prijs! Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom dit prestatiepotentieel niet uit de standaard E-tron met 400 pk komt. Kijk naar de concurrentie, een Ipace of willekeurige Tesla zijn ook zwaar en groot, maar accelereren een stuk sneller met vergelijkbare vermogens. En dan heb je nog een betere range ook.
@rezi: omdat het alleen jongetjes van 16 zijn die wild gaan op dat soort specs.. ‘tesla doet het in 3,5’ ‘audi doet het in 5,5’ bla bla..
Really, is dat je verklaring? We zitten hier op een autoforum he, waar hele artikelen worden gewijd aan auto’s die weer net 0,2 seconde sneller zijn dan hun voorganger. Dit artikel gaat over een sportievere versie van een model, waarbij één vd voordelen de snellere acceleratietijd is. Daarnaast, het enige wat ik aangeef is dat ik niet snap dat de 400 pk versie niet beter presteert en toch zo’n beperkte range heeft. Lezen is ook een kunst :-)
De standaard stalen E-tron weegt 2465 kg en de aluminium Jaguar I-Pace ‘maar’ 2133 kg vandaar de betere prestaties van de I-Pace met hetzelfde vermogen.
Ah, dat scheelt nog best veel inderdaad! Thanks
@rezi: het kan ook zijn dat de een conservatiever is met opgave dan de andere. Auto Motor und Sport zal ze vast wel testen of getest hebben
Het zal nog wel even duren voor dat ik Marktplaats aanslinger om een tweedehandsje van deze te scoren, maar het is wel gewoon een knappe auto. Nu nog snel doorkomen met die e-tron coupé….
Een range van 358 km…..dat moet een geintje zijn, toch? Zoveel ruimte om accu’s te plaatsen in een SUV van dit formaat.
Gebruik van stoelverwarming, airco, navigatie, ruitenwissers, multimedia enz. wordt zeker afgeraden tijdens het rijden?
> Zoveel ruimte om accu’s te plaatsen in een SUV van dit formaat.
Zeker. En Audi heeft er een whopping 95kWh in geplaatst (waarvan bijna 10kWh marge). Helaas kan Audi maar 358km uit al die elektrische energie persen. Een verbruik normering van 268 Wh/km. In een WLTP-cuclus! Volgens mij sluiten ze die batterijen kort.
@koeberg: ze gebruiken een type motor dat langer mee gaat, minder zeldzame aardmetalen bevat maar die behoorlijk onzuinig zijn. Of Audi hier nou zo’n slimme keuze gemaakt heeft? De focus van de klanten ligt alleen maar op actieradius.
@iphonistvongates: De stoelverwarming is juist gunstiger voor het vervruik, omdat het de warmte brengt waar je het nodig hebt.
Dan liever de ‘lichtgewicht’ aluminium Jaguar I-Pace die zo’n 400 kg lichter is met een actieradius van 470 km.
@volt: 470km in een i-pace. Laat mij niet lachen ?
@volt: en een dramatische laadsnelheid
@nautique206: Niet meer. De huidige kunnen gewoon 3 fase opladen.
@nautique206: hebben ze inmiddels gerepareerd toch? Een nieuwe iPace krijg je in een nacht aan de lader wel vol.
Mooiste EV naast Taycan inderdaad.
Jammer dat hij zoveel te kort komt. Maar dan nog zou ik eerder misschien deze kiezen dan de Walvis-Tesla X
Nog een snellere Metro? Dat is het gevoel wat mij overkomt als ik in een EV rij.
@scrmeagle: snel, soepel en met een vreemd geurtje?
Moet zeggen dat hij er in deze uitvoering erg goed uitziet.
0,00000 emotie