De afgelopen dagen waren er al wat nieuwtjes uit China uitgelekt ivm de aanstaande autoshow in Shanghai die op 20 april van start gaan. We hadden jullie al gewaarschuwd voor nog wat extra nieuws, hierbij een klein voorproefje.
Brilliance A1
Brilliance zal inmiddels voor de meeste autoblog bezoekers geen onbekende meer zijn, op de AutoRAI ontbraken ze nog maar in Genève waren ze reeds met 3 modellen aanwezig. En na twee sedans en een coupe komen ze nu met een kleine hatchback die moet gaan concurreren in het Golf segment. Veel informatie is er nog niet bekend, maar die zal ongetwijfeld nog volgen. (via)
Geely Beauty Leopard
Ook van het Chinese Geely horen we regelmatig iets in Europe. Zo waren ze in 2005 aanwezig op de IAA in Frankfurt en daar toonden ze onder andere de Beauty Leopard. Dit gedrocht heeft nu (voor de 2e keer) een facelift gehad en doet nu in de verte een beetje denken aan de Alfa Romeo Brera. Oordeel zelf of het een verbetering is… (via)
Great Wall
In Europa kennen we Great Wall voornamelijk van de Hover CUV en de dreigende rechtzaak met Fiat ivm Peri die als 2 druppels water op de Panda zou lijken. In Shanghai pakken ze echter uit met een complete vloot van nieuwe kleine auto’s. (via)
Great Wall Coolbear
Great Wall Cowry MPV
Great Wall Florid
Great Wall i7
Great Wall Pery 4×4
Het lijkt erop dat Great Wall zich weinig aantrekt van de dreigende rechtszaak met Fiat, ze komen nu zelfs met een 4×4 variant. Ze moeten gedacht hebben wat Fiat kan met de Panda 4×4 dat kunnen wij ook!
Great Wall Pery & Pery 4×4
Knoopie zegt
Hmm… Erg hoog kopieer gehalte :S
Pieter zegt
Zeeeeer origineel.
Ejay zegt
Geely is toch het origineelste. Vooral Great Wall leent erg veel van Fiat en Toyota.
Floris zegt
om te janken.. net als de rest
Mr. Tessuto zegt
Ik zie alleen maar wannabe europese auto’s voorbij komen:s
Great Wall Coolbear is een Daihatsu Materia
Great Wall Cowry MPV heeft veel weg van een GrandMove
Great Wall Florid is een toy ota(rick dos;) Yaris
Great Wall Pery 4×4 is gewoon een Panda 4×4
Allemaal slecht gejat dus
robbie zegt
@Knoopie & Pieter, jullie reacties zijn anders ook niet echt origineel. Kleine tip van Robbie: probeer eens een inhoudelijke reactie te geven…
PigPen zegt
Ik zie een Yaris, Mazda2, Panda en een Materia…
floryn zegt
vooral great wall is echt schaamteloos aan het kopieren jezus en het ziet er echt niet uit
ddrik zegt
kleine tip van mezelf voor robbie: niet zeiken
die Geely Beauty Leopard is eerder Ugly, de rest is copy-paste-werk
Franqie zegt
Die Great Wall Coolbear vind ik nog best strak eigenlijk, mooier dan de Materia. Maar wel erg gejat idd…
vinox zegt
Ik vind die Leopard best geslaagd, ziet er iets uit met ballen. Die GW i7 is nochtans ook niet echt lelijk.
A-Town zegt
Ben ik het toch met vinox eens. Die GWi7 springt er toch wel tussenuit. Ik vind hem er eigenlijk best wel goed uitzien. Wat was dat andere gedrocht dat Geely maakte (met die grote rooie grill)
Fej zegt
Wat ik me eigenlijk afvraag: kunnen merken als deze ongestraft wagens kopieren van andere merken? De gelijkenis is in sommige gevallen zo groot dat dit toch tegen een of andere wet moet zijn.
astra zegt
Je kan ze in elk geval niet beschuldigen van een merkidentiteit; elk model ziet er compleet anders uit, geen stijlkenmerk (behalve het logo) wat het herkenbaar als een geely of great wall maakt. Tenzij je slecht kopieerwerk als stijlkenmerk wil zien natuurlijk ;)
JLJ zegt
Het valt me wel op dat in bijna alle namen ook de letter R wordt gebruikt. Ik vraag me dan af hoe ze dat verzinnen.
“weet nog iemand een goede naam?”
“wat dacht je van Cowry”
“Cowly?”
“Nee, Cow…, wacht ik schrijf het even voor je op…”
A-Town zegt
Laat maar zitten. Heb hem al gevonden: http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/15/geely-fengyin-concept-2007-wtf
Wat een verschrikkelijke schepsels zeg.
heinz zegt
tja, ik vind het erg jammer, op ontwerpers moet je niet bezuinigen.
michiel_^$ zegt
beter goed gejat dan slecht bedacht zullen ze gedacht hebben
Citrofiel zegt
Copycats all over the place! Help! Vooral die Panda’s en Yarissen zijn wel heel erg… (ik weiger om ze een anderen naam te geven) En waar ken ik die A1 nou van? Is het BMW?!
chrizzzie zegt
@ Mr. Tessuto drie van de vier auto´s die jij daar noemt zijn geen Europese auto´s maar aziatische modellen die het daar veel beter doen als in Europa. Het is dan ook niet meer als logisch dat China ervoor kiest om hun auto´s hierop de baseren. Immers goed gejat is beter als slecht verzonnen.
slk55 amg zegt
oké, waar zullen we eens beginnen….
de Geely Beauty Leopard:
een chinese kruising tussen een brera GTA, en een Skyline.
de Great Wall Coolbear:
een regelrechte kopie van de Scion Xb/Daihatsu Materia
de Great Wall Cowry MPV:
heeft leuke M5 velgen…..
de Great Wall Florid:
een kruising tussen de toyota yaris en de Scion Xa
de Great Wall i7:
ziet er leuk uit, maar heeft wel erg veel weg van de toyota yaris
en tenslotte de Great Wall Pery (4X4):
zoals bekend een kopie van de panda, maar dan wel een zeer geslaagde kopie.
kort om:
de chineese zullen (voorlopig) schaamteloos door blijven kopieren.
Hester zegt
Tja…maar als de prijs erg laag is, dan verkoopt het wel hoor!
Vooral die groene Great Wall Pery 4X4 lijkt mij erg leuk!
hairry zegt
Zoals altijd met alles dat van China komt : ” Mooie verpakking, de inhoud is brol.”
Volledig in plastiek en je weet wel waar je dan uitkomt. In de recyclagebak.
ikke>>>>jan zegt
achterkant van great wall i7 is dienen van de clio
voorkant van de great wall florid is juist nen toyota auris
martijnn zegt
die i7 vind ik wel gaaf! :D
David USA zegt
Copy-boys die chinezen, maar lekker eten maken kunnen ze wel!
Lustigson zegt
Schaamteloos, zeg.
Sei zegt
**cough** **cough** copy paste
Bramzel zegt
Heeft Great Wall een deal met Toyota of zijn dit de meest schaamteloze ripoffs ooit?
Ik moet zeggen dat die Brilliance de enige leuke chinese auto is van het rijtje, de rest is óf oerlelijk óf gejat van japanners.
Bramzel zegt
Trouwens, leuk die Audi velgen onder de Coolbear en die 3-serie velgen onder de Cowry. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? ;)
Stefan Schuilenburg zegt
Zoals hier al vaker gezegd, is er wel het één en ander ‘geleend’ van andere merken.
Maar hoe dan ook; de i7 vind ik er vreselijk strak uit zien! (al leent ook deze de achterkant van de Clio sport) Het enige wat er mist zijn kleine mistlampen in de voorbumper.
Knoopie zegt
@robbie
Hoe kun je hier nou een opmerking met inhoud op geven?
Jan zegt
Ik vind die Billiance A1 wel erg op de Citroën C4 lijken… en de rest is al besproken, waarbij ik wel wil zeggen dat wij de Scion xB kennen als Materia, maar feitelijk is de Daihatsu dus de Scion. En dus is het logischer het een kopie te noemen van die auto.
Tsja copy paste is vast goedkoper.
Patjuh zegt
LOL?? Gewoon ff kopieren en we hebben een auto:
Great Wall Florid: Een toyota Yaris??
Great Wall i7: Hier zitten duidelijk de vormen van een Suzuki SX4 in…
Maarja dat is het enigste waar ze goed in zijn he….
DAT zegt
Aziaten kennen weinig gewetensbezwaren als het gaat om kopieren.
In hun cultuur is het geen verdienste origineel te zijn.
ZIj vinden ons Europeanen gek dat wij altijd wel willen zijn.
ag zegt
de Great Wall i7 heeft wel een mooie grill..
Wasmand zegt
Over pakweg 10 jaar verwacht ik er wel iets van! In het verleden zijn ook de Japanse producenten niet serieus genomen, en inmiddels staat bijvoorbeeld Toyota aan de top qua aantallen en kwaliteit. Over uiterlijk zeg ik bewust niets, daar valt niet over te twisten. Goede ontwikkeling derhalve in China.
carfreak zegt
achterkant Great Wall i7 is juist ne clio
voorkant Great Wall Florid lijkt op den toyota auris
en de voorkant van den Brilliance A1 doet mij ewa aan de fiat croma denken
w-j zegt
die geely is gewoon een verneukte versie van de nissan GTR, en great wall is heel goed in het zelf niet verzinnen van vormen:S
Jela zegt
there’s wanna be, and there’s geely
Passat zegt
Gelijk verkopen aan die Amerikanen, die hebben ook geen smaak.
Wat_een_gezeik zegt
Great Wall heeft wel erg veel gestolen hoor, stelletje boefjes zijn het!
Mr. Tessuto zegt
@chrizzzie
ja daar heb je gelijk in…
mijn punt was eigenlijk meer dat het allemaal gejat was
maar bedankt voor de correctie
Wasmand zegt
Wat een kinderachtige reacties zeg! Ik kan ook gaan roepen dat BMW’s precies op Audi’s lijken en dat Mercedes het lelijke broertje is. Kom nu eens met inhoudelijke argumenten…….
michiel_^$ zegt
Great Wall Coolbear _honda accord_voorkant Ni£t
joep zegt
die brilliance a1 vind ik wel wat weg hebben van de kia ceed
Frank zegt
Misschien lijken ze wel op hun voorbeelden, op het gebied van veiligheid en kwaliteit hebben ze nog heel wat in te halen. En dit zal ook voor de kopers in Europa duidelijk zijn. Deze generatie auto’s is het nog geen bedreiging voor de gevestigde orde, de volgende generatie auto’s zouden wel eens echt concurrerend kunnen gaan worden. Erg? Welnee, concurrentie kan toch geen kwaad… en die lonen in China gaan vanzelf omhoog.
BaRa zegt
Goh, ik hoor jullie anders nooit klagen wanneer Audi al hun auto’s uitrust met hetzelfde scheerapparaatrooster. Of wanneer Volvo de achterkant van de C30 op de V70 plakt. Of wanneer de lichtblokken aan de achterkant een doorslagje worden van de lichtblokken aan de voorkant. Da’s nou typisch Europese fabrikanten: ze brengen een concept uit die er best wel goed uitziet, en dan plakken en copiëren ze stukjes en brokjes op alle modellen die ze in het gamma hebben zitten. En dan hebben ze een zogenaamde merkidentiteit. Met andere woorden: alles ziet er zo ongeveer hetzelfde uit, of het nou past – of niet. Zou dat nu Europese ontwerpersarmoede zijn? Of zijn het echt alleen de Chinezen die zich hieraan bezondigen?
Jaap zegt
Ik snap niet waarom ze van zulke (concept)auto’s maken! en die Great Wall i7
lijkt wel een toyota yaris…wat dan weer niet zo heel negatief is bedoeld
patrick zegt
Ik heb toch zo’n schijthekel aan chineese autofabrikante, voor zower je ze zo kunt noemen.
werkelijk alles is gejat, ik zie daar een mengels van een golf/307 voorbij komen, en een mooie combinatie van een jaxuar concept en een Nissan gt r34 als ik me niet vergis…
en mooie a8 velgen ondar dat misbaksel wat ze een coolbear noemen…
driep triest dus, blegh
floris zegt
@jaap omdat ze dan autos verkopen de europese markt overnemen en fukkie rijk worden…. en verder die great wall nep yaris die vind ik pas lelijk echt een ubahleipe voorkant.
Jaap zegt
@floris Als ze de europese markt willen overnemen merk k daar nog weinig van…en met al dit ‘moois’ zal dat ook niet gaan lukken. heb jij hier wel is een brilliance zien rondrijden? Om hier de markt over te nemen zullen ze echt met wat beters moeten komen! Kijk naar lexus, dat nu pas goed begint te verkopen. Dat heeft ook jaren geduurt. De chinezen zullen ooit wel goed op de Europese markt gaan verkopen, maar dat zal nog vele jaren duren en dan zijn de Duitsers/fransen/Japanners waarschijnlijk nog steeds de merken die beter verkopen!
Rick dos zegt
Weet je wat ik zó ontzettend goed vind van onze Chinese medemens?
Dat ze zulke pakkende namen kunnen bedenken voor een auto. Ik bedoel, zeg het maar eens hardop: “Ik heb een Geely Beauty Leopard.” Of “Ik? Ik rij een Great Wall Coolbear”
Dat rolt toch lekker van je tong? En je weet dat je gelijk alle aandacht van de dames hebt…….
stefan zegt
De Great Wall Cowry MPV is een directe kopie van de toyota noah.
Van de chineese auto industrie gaat nooit wat goeds komen, ik weet niet hoe mensen het in hun hoofd krijgen om de chineesen met de japaners te vergelijken. Japaners kopieerden nooit zo erg zij maakte van de begin af all mooie en snelle auto’s zo als de nissan skyline en gloria en de toyota crown en mazda cosmo.
Kijk maar naar de koreanen die zijn 20 jaar verder en ze maken nog steeds niks anders dan goedkoope en smaak loose auto’s zonder ziel.
stefan zegt
En de chinesen kopieeren zelfs naamen de leopard is een nissan.
floris zegt
@jaap ”heb jij hier wel is een brilliance zien rondrijden?” nee want dat merk bestaat nog niet eens in nederland! hoewel ik het zelf ook niet echt mooi vind (hoewel ik vind het niks lelijker dan de fiat panda) wat ze maken denk ik dat het wel snel zal aanslaan in nederland als ze het maar goedkoop houden en dat zal zeker gebeuren (hoewel ze moeten ook niet afgaan op de crashtest net als die landwind). jij vergelijkt het qua imago met lexus. dit is wel de scheefste vergelijking die ik me kan bedenken. mensen in dat segment zijn toch wel 100 keer meer bewust over imagos dan in de klasse van deze autootjes. die daihatsus verkopen toch ook prima.
Jaap zegt
@floris ”jij vergelijkt het qua imago met lexus” bedoel ik niet! Ik bedoel dat het voor lexus lang heeft geduurt voordat hun auto’s aan begonnen te slaan. Dat lexus zich in een hoger segment bevind zal hier ongetwijfeld ook mee te maken hebben, maar in het lagere segment waar jij over praat is er nog meer concurrentie. Daarbij komt nog het punt wat je zelf zegt dat de chinese auto’s nog niet heel veilig zijn, zoals de europese. En in deze tijden laten veel mensen bij hun aankoop de veiligheid van een auto meewegen. De uitrusting zal ongetwijfeld aan de hoge kant zijn, maar er zullen waarschijnlijk nog veel technische mankementen aan de auto’s zitten. Ik zou dan voor een degelijke auto gaan, zoals een toyota aygo
floris zegt
@jaap jij beweert dat in deze tijden mensen veiligheid zeer belangrijk vinden en dat dat ook in het segment van de stadsautos geld. hoe verklaar je dan dat de fiat seicento met 1 ster ncap (de slechtste autoscore in een ncap test ooit) nog redelijk goed verkocht word? in het goedkoopste segment zijn er veel mensen die zich puur laten leiden door prijs en niks geven om veiligheid en kwaliteit. dat heb ik volgens mij onderhands toch echt wel bewezen met mijn voorbeelden. jij zal daar ongetwijfeld je eigen mening over hebben en ik heb hier de mijne en wat mij betreft is deze discussie daarmee voorbij.
Citrofiel zegt
@ BaRa; Maar de Europeanen hebben het tenminste nog zelf bedacht, namelijk voor die ‘andere modellen uit het gamma waarvan gekopieerd wordt’, zoals jij zegt. De Chinezen stelen het van andere merken. Dat is mijns inziens toch heel wat anders.
Bol zegt
doe mij een kielie bjoetie leppert en 148 met sambal baaaai
lincoln mark8 zegt
wel hele trieste namen …. toch?
Orichinals® zegt
In een groot land, aan de andere kant van de wereld van waar wij leven, China, is vrijheid in van alles en nogwat beperkt. Als de inwoners dan toch in staat zijn, om de hier boven getoonde auto’s, in de rest van de wereld aan de man te brengen, dan is dat opzich al een prestatie. Welvaart en voorspoed zal hopelijk de inwoners van China de komende 30 jaar ten deel vallen.
Maar uitspraken over veiligheid en bouwkwaliteit van de huidige generatie chinese auto’s doe ik (nog) niet, later misschien, als echt en onomstotelijk bewezen is, wat de veiligheden zijn, of juist hadden moeten zijn. Ook de bouwkwaliteit is voor later een zorg. Ook al hebben de kort geleden geïntroduceerde auto’s een niet te beste indruk gemaakt, andere auto’s, andere merken, nieuwe kansen.
Voor nu de vraag: Mogen deze auto’s geëxporteerd worden naar hier?
Ja. Beter goed gejat, dan slecht bedacht en er kan nooit genoeg concurrentie zijn, zodat de prijzen van overige merken, in het zelfde segment, ook concurrerend worden. Een concurrent erbij is marktaandeel eraf, tenzij je als merk optijd inspeelt op de concurrentie.
Nee, illegaal kopiëren, zoals in een aantal gevallen hierboven (b)lijkt te zijn, moet je zoveel mogelijk tegengaan en dan beginnen bij de bron, zoals je begint bij elke vorm van misdaad, om die tegen te gaan?
Mijn conclusie: Laat maar komen, je hoeft het niet te kopen.
Sjuul zegt
Toch grappig. Er zijn al wat originele en authentieke (voor zover mogelijk) Chinese modellen voorgesteld, zoals de Chery A3 en A6 en inderdaad de A1. Maar Autoblog kopt liever weer wat oude meuk in van een automerk dat voorlopig geen opwachting zal maken in Europa.
Jammer.
BaRa zegt
@ Citrofiel: Kijk om je heen, en vraag je af wanneer je nog eens echt innoverende vormgeving in autoland hebt gezien. Ik heb het niet over de concepts, maar wat er van de band rolt. Af en toe heb je eens een ontwerper die eens wat mag doen, maar meestal is het echt wel business as usual. Laat me even de A5 in herinnering brengen. De reacties hier waren niet van de lucht: “rip-off van de 3-coupé!”, “lijk verdacht veel op de 406 coupé”, enzovoort. In deze thread wordt nu precies hetzelfde verteld over de chinese auto’s. Waar ligt het verschil? Ze maken auto’s voor de massa, en ze hanteren een populaire vormentaal. Dat doen alle autobouwers ter wereld.
Orichinals® zegt
@ BaRa
Je hebt wel een beetje gelijk, maar ik mis dan als afsluiting van jouw statement de opmerking dat, het door de chinese autobouwers wel heel letterlijk wordt genomen, om dicht in de buurt van de concurrentie te komen, maken zij gewoon bijna het zelfde. Daar zit dan net het verschil met wat de mensen in europa roepen, als er een nieuwe auto op de markt komt:”Hij lijkt op dit of op dat”. En dat is wat anders dan het is het zelfde, zoals de chinese het nu laten zien. [zie Great Wall Pery 4×4 = Fiat Panda Cross 4×4]
autofreak zegt
heel wat hoeken blew wat een stijl moet kotse!
mercedesfan zegt
wat een gedrochten
Sjuul zegt
Webmaster, doorzoek het forum van dat ene grote autoblad eens. Daar staan een aantal nieuwe foto’s van de Brilliance A1 en die laten echt een verdraaid fraaie hatchback zien.
Het is in het voordeel van Kia en Hyundai dat Brilliance niet dit jaar nog volledig over de streep komt, want vooral voor die merken betekent Brilliance directe concurrentie.
autoblogger zegt
Oh, dat autoblad wat nooit aan bronvermelding doet? ;)
ik zag hier wat plaatjes, maar zie weinig verschil met de afbeelding hierboven…
http://66.249.91.104/translate_c?hl=en&langpair=zh%7Cen&u=http://www.pcauto.com.cn/zt/07sh/car/fenlei/huachen/0703/432854.html