Osamu Masuko, president van Mitsubishi Motors Corporation (MMC), is in Japan benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau, de op twee-na-hoogste onderscheiding die een burger kan krijgen.
Voor vele mensen is de jaarlijkse lintjesregen al een flinke eer. Een trapje hoger staan de Officieren in de Orde van Oranje-Nassau, en nóg hoger treffen we de Commandeurs aan. Onder hen bevinden zich illustere namen als Frits Bolkestein, en de ex-CEO’s van de grootste Nederlandse multinationals, zoals Jam Hommen en Gerard Kleisterlee.
Sinds kort mag dhr. Masuko zich eveneens tot dit illustere gezelschap rekenen, de Nederlandse ambassadeur in Japan, Radinck van Vollenhoven, speldde hem de onderscheiding op “as a sign of the high appreciation of the Government of the Kingdom of the Netherlands for the valuable contribution that Mitsubishi Motors Corporation as well as President Masuko personally have made and will continue to make during many years to the economy of the Netherlands.”
Mitsubishi wist hier vorig jaar in korte tijd en met steun van de Nederlandse overheid 10.000 SUV’s met stekker te verkopen. Is dat een eervolle hoge onderscheiding waard, of is dit niet verder kijken dan je neus lang is?
Update – desgevraagd heeft het ministerie van Economische Zaken ons een motivatie voor de onderscheiding gestuurd, waarvoor dank:
De heer Masuko is onderscheiden op grond van zijn persoonlijke bijzondere verdiensten in zijn hoofdfunctie, maar met een aantoonbare uitstraling buiten de eigen organisatie.
Zijn inspanningen en verdiensten voor NedCar, zoals destijds de investeringen in NedCar voor de personenauto-industrie waren – en zijn nog altijd – van groot belang voor de economie en werkgelegenheid in Zuid-Nederland.
Het is mede aan de constructieve bijdrage van de heer Masuko en MMC te danken dat NedCar een succesvolle doorstart heeft kunnen maken. De coöperatieve houding van de heer Masuko naar zowel de overheid (centraal en decentraal) als naar de overnemende partij, heeft geresulteerd in de overname door VDL voor een symbolische bedrag van 1 euro. Dit heeft geleid tot het behoud van 1.500 banen en de uitbouw van minimaal 400 banen dit jaar.
Tenslotte heeft de Mitsubishi groep nog altijd veel activiteiten in Nederland, waaronder een aantal Europese hoofdkantoren, enkele Europese distributiecentra en andere logistieke activiteiten, en ook nog productie- en assemblage faciliteiten. De groep is in Nederland ook zeer actief in de energiesector.
Het geheel van persoonlijke verdiensten rechtvaardigt de Koninklijke onderscheiding voor de heer Masuko.
lambo4all zegt
….en vanaf nu heb ik alle respect die ik nog had voor dit soort onderscheidingen verloren…
645ci zegt
@lambo4all: je had nog wel respect voor de onderscheidingen nadat al jaren diverse B artiesten die dingen opgespeld kregen?
lambo4all zegt
@645ci: ach dat af en toe een oud soldaat of topman daar kon ik mee leven. Bij De hersendode bn’ers hield ik even me hand voor me ogen, maar het enige waar ze deze meneer voor mogen bedanken is een extra groot gat in de schatkist.
terazino zegt
Nee. Dankzij hem zijn de NL parkeerplaatsen levensgevaarlijk geworden. Je hoor die elektrische rotzooi helemaal niet meer aankomen. Daarnaast ziet het er over het algemeen ook niet uit.
mashell zegt
“We are so happy you are no longer involved in Nedcar.” Here you go, a gold medal for you my friend.
heidekonijn zegt
@mashell: Moet hij ook aan het denken zijn. “Die calvinisten hier vinden het precies wel leuk en masse ontslagen te worden, wtf next?”
exotic zegt
“Ik heb een scheet gelaten, krijg ik nu ook een onderscheiding?”
Dit slaat toch nergens op..
berlinetta zegt
@exotic: Jij krijgt Greenpeace op je dak voor het verspreiden van uitlaatgassen.
E34M5Touring zegt
Geweldig toch, trekt de stekker uit de fabriek in Born, gooit in the proces een hele regio bijna de werkloosheid in en krijgt vervolgens van onze overheid een onderscheiding omdat ie zoveel auto’s heeft verkocht. Holland. Gotta love it…
Frux zegt
Is het eigenlijk toegestaan om met een auto zonder stekker op een parkeerplaats met laadpaal te parkeren?
Simpson zegt
Als je met een pennestreek een hele regio in het verderf weet te storten krijg je dus een lintje?
Nouja, als je het gezelschap ziet (Kleisterlee, Fritsje) klinkt dat ook niet zo vreemd
Design_Driven zegt
Fantastisch:
Je sloopt gestaag een heel auto bedrijf (laten we eerlijk zijn Mitsubishi is al jaren de weg kwijt)
Trekt bruut de stekker uit een NL fabriek
en hoppa een onderscheiding! Zal wel een vriend van de familie zijn mij dunkt. Prik die onderscheiding liever op Wim
peter_vandepas zegt
Denk aan Born: Nedcar.
Denk aan Almere: turbo fabriek van Europa.
Mitsubishi heeft meer gedaan dan phev’s leveren.
stamp zegt
@peter_vandepas: Precies. Ik vermoed dat de stekker UIT Born en IN de PHEV niet de belangrijkste verdiensten zijn geweest.
Denk Carisma; trok Born uit het slop (met Volvo combi). Heeft u de poster nog?
Denk Colt; trok Born verder ( met Smart combi ). Welke nederlander kocht m niet? Juist: U , nederlanders zelf, liet de Colt voor wat ie was.
Denk Outlander (vorige generatie) (met Citroen C-Crosser / Peugeot 4007 ). De Mitsu vond nog redelijk aftrek, als voordelige/luxe caravantrekker. De PSA variant liep (loopt?) helemaal niet
’t liep allemaal in Nederland van de band ( naja, Limburg, toch een soort van Nederland toch? ) :-P
Denk sociaal plan voor werknemers ( of dat succesvol is geweest, geen idee)
peter_vandepas zegt
@stamp: ik denk dat de belangrijkste verdienste de turbo’s zijn. VW, BMW, Renault maken allemaal gebruik van de Turbo’s uit Almere.
Jetlag zegt
@peter_vandepas: Da’s geen Mitsubishi Motors… ;-)
BJ zegt
Bizar. Wij zouden als burgers een bedankje van Mitsubishi moeten krijgen omdat ze de wereldwijde jaar productie van die gedrochten hier kwijt kunnen dankzij die stupide subsidies die van ons belastinggeld gefinancieerd worden…
klaasb zegt
Corruption in the Netherlands is not growing its only becoming more visible.
fapfap zegt
Dus nu mag hij commanderen?
mout zegt
1) Ik vind niet dat de president van Mitsbishi deze onderscheiding verdient. Want a) zo geweldig is de bijdrage van Mitsubishi aan NL niet, en b) deze president in persoon heeft wel bijgedragen aan het vertrek van Mitsubishi uit Born, niet aan de komst.
2) Toch snap ik het lintje wel. In Azië draait alles om aanzien en eer. Uitgebreide welkomst-ceremonies, kasten vol insignes en onderscheidingen. Als NL geen lintje geeft als dank voor bewezen diensten, reken er dan op dat (ook andere) Japanse fabrikanten NL passeren als het aankomt op investeringen.
Lucb zegt
Uiteindelijk belanden we allemaal tussen een stel planken onder de grond of in een oven. Wat kun je nu meer met zo’n onderscheiding, behalve een beetje pronken.
Edge zegt
Die lintjes stellen al jaren geen ruk meer voor. Iemand die één keer een oud vrouwtje heeft geholpen met oversteken kun je bij wijze van spreken al nomineren voor zo’n onderscheiding. Leuk voor hem, maar in mijn ogen zegt zo’n lintje niks meer.
Jetlag zegt
Wat een stelletje azijnpissers hier, zeg.
Degenen die rancuneus over NedCar zijn, moeten eens bedenken wat MMC voor Born heeft betekend, toen Volvo en (toentertijd) Daimler-Benz uit Born vertrokken.
Precies….
Eren wie ere toekomt!
Maarten123 zegt
Of ze nu uit Born zijn vertrokken of niet, feit is dat Mitsubishi jarenlang in die regio de kar heeft getrokken. Om die man nu uit te foeteren is typisch Nederlands. Ook al doe je jarenlang zaken, als je vertrekt ben je de lul. Hier ben je zo succesvol als je laatste handeling.
Als we willen dat ze nog een keer terugkomen, dan zou ik het maar aanpakken zoals hierboven. Goede tactiek.
mashell zegt
@Maarten123: de manier van vertrek is ook van belang. En dat heeft Mitsu niet zo netjes gedaan.
norge zegt
Hoeveel Hollanders heeft tie van de hongersnood gered?
alfista zegt
lintje als dank voor het totaal afbouwen van duizenden arbeidsplaatsen en vernietigen van ons nationale auto-erfgoed genaamd DAF, bedankt!!