Als de geruchten blijken te kloppen betekent dit goed én slecht nieuws.
De legendarische sixties-Ford GT 40 kreeg in de moderne tijd een vervolg in de vorm van de Ford GT-zonder-40, in beide iconen mocht Wouter vorig jaar het lange lijf vouwen. Inmiddels zijn we al weer flink wat jaartjes verder, en dienen de geruchten van een nieuwe Ford GT zich aan. De derde generatie zou in januari in Detoit zijn snuit laten zien, in conceptvorm. JA! DOEN!
600+ pk
Tot zover het goede nieuws. Het wellicht iets minder goede nieuws speelt zich af onder de kap: volgens dezelfde geruchtenmolen zou zich hier namelijk een V6 Ecoboost met turbo(‘s) bevinden. En ook al pompt deze naar verwachting 600+ paarden naar de achterwielen: een Ford GT zonder (supercharged) V8 is als Bonnie St Claire zonder witte wijn, als Gordon zonder lijn, als krachttraining zonder pijn, een Volkskrant zonder azijn, en als een Land Rover zonder terrein (sorry, ’t is december).
Mixed feelings dus: een derde Ford GT willen we allemaal zien, maar dan toch het liefst met een grommende, zuipende, valse V8 onder de geventileerde motorkap. En een schuimbekkende Jeremy Clarkson ernaast, als het even kan.
Laten we eerst maar eens afwachten of er in Detroit daadwerkelijk een nieuwe hete Ford staat. Het zou wel rijmen met het eerdere Le Mans-gerucht. Carscoops spreekt van een gelimiteerde productierun, ergens in de orde van grootte der Carrera GT, zo’n 1.200 stuks.
Foto: Ford GT in Arizona, autojunk.nl
mannetje zegt
BOEEE, BOEEE wij willen V8!
mannetje zegt
@mannetje: Offtopic, alvast hele fijne feestdagen gewenst aan al mijn lieftallige, meegaande, niet eigenwijze, supersexy, nooit zeurende (behalve Lincoln) mede auto bloggers, ik ben skiën. Dikke doei en tot in 2015 Xx
gregorius zegt
@mannetje: dan heb je juist tijd met je Vodafone bundel in de skilift!
Donstil zegt
@mannetje: Ga je ergens skiën zonder internet. Wat een armoe.
bofkont zegt
@Donstil: Als je daar niet zonder kunt is het pas armoede ;)
thierryvth zegt
@Donstil: internet zal minder probleem zijn dan skiën, de Alpen zijn groen dus hoop dat hij een ander continent op zoekt
hillegaar zegt
@mannetje: voornamelijk apres skiën zeker veel plezier [img]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/q82/p526x296/10402725_766837346721726_2386592388581428303_n.jpg?oh=45c39a71a69e3657a39374d4f87e4bea&oe=5543777D&__gda__=1425895547_9bef736ef14b7050b3f245c571df36aa[/img]
crackdavid zegt
@hillegaar: Alleen apres, weinig skiën..
thierryvth zegt
@crackdavid: ach de wintersport was al een Salou/Benidorm in de sneeuw geworden de afgelopen 20 jaar dus heel veel maakt het niet meer uit.
malefunk zegt
@mannetje: Break a leg! Of kan dat alleen in het theater? :P
pudi zegt
@mannetje: wij? De donme kracht groep?
JamesBond007 zegt
Tja, dat zal wennen zijn als het zover is. Aan de andere kant, de 918 en de P1 hebben ook een “kleinere” motor dan hun voorlopers. En dat zijn nou ook niet de minste performers!
6cilinder zegt
@JamesBond007: GT40 = V8. Trouwens niet echt een lekkere vergelijking met twee hybride wagens met rond de 900pk…
joost1990_2 zegt
Ik zeg: laat het bij de tweede generatie, de kans dat de derde weer een icoon wordt is klein, vanwege de nieuwe wetgevingen. Bij de vorige konden ze nog vrijwel ongebreideld hun gang gaan.
Rob zegt
@Joost1990_2:
Tuurlijk, die tweede generatie gaan ze nooit meer overtreffen, maar dat is toch geen reden om geen nieuwe supercar meer te gaan bouwen…?
Joost1990_2 zegt
@Rob: ben bang dat het een flop wordt. Teveel design, minder nostalgisch en minder karakteristieke motor. Dan is het niet meer de GT zoals hij was.
Rob zegt
@Joost1990_2:
We weten natuurlijk nog niet hoe hij er uit gaat zien he.
Maar misschien moeten ze hem dan maar gewoon een ander naampje geven en niet presenteren als GT opvolger. Problem solved ;-)
malefunk zegt
@Joost1990_2: Ik ben juist wel voor een remake… Met de huidige technologische ontwikkelingen en designmogelijkheden. Kijk naar een Camaro, Mustang of een SLS… Misschien niet opnieuw bekroond als icoon maar mijn inziens een mooie aanvulling op het aanbod.
Juist omdat ze een icoon willen evenaren zullen ze veel moeite in een dergelijk project steken.
Ik laat me graag verrassen… :)
Rob zegt
Ze gaan dus een opvolger bouwen voor de mooiste supercar allertijden en mooiste retroauto allertijden….
Ik ben benieuwd, maar het kan haast niet dat ze GT, zoals op bovenstaande foto gaan, evenaren. Dan kan gewoon niet….
Rob zegt
@Rob: Dan = dat
knipperlichtje zegt
Dan hadden we toch al 300 teasers langs moeten zien komen? Ach, verras me maar Ford.
malefunk zegt
@knipperlichtje: NSA houdt dat tegen…
berlinetta zegt
Ze hebben toch net een nieuwe V8 ontwikkeld voor de Mustang? Dan pleuren ze die toch ook gewoon hierin.
carmasterr zegt
Ford had zich al toegespitst op de 3.5 Ecoboost in hun Daytona Prototype race voor het USCC.
Een straatversie van die racemotor is dan niet meer dan logisch. En een nieuwe GT is daar de ideale verpakking voor.
Toch zie ik liever wel een V8-optie, dat hoort gewoon.
carmasterr zegt
@carmasterr:
*racer
potver7 zegt
Van de GT hebben ze er iets meer dan 4000 gemaakt. Zo bezien denk ik dat ze van de opvolger met V6 ook niet meer dan 1200 gaan verkopen, de overige 2800 maken ze stiekum (na de mid-life facelift) toch maar met V8.
arii zegt
Iedereen zeurt hier over het motor (duh, logiesch dat het een v8 moet zijn), maar ik zit me eigelijk te bedenken hoe erg ze de looks gaan verneuken. Of zal het meer een opgefriste gt zijn die onderhuids gewoon nieuw is?
Corrado16v zegt
De GT40 was een icoon, de GT was tof, maar had naar mijn mening niet de overtuiging die hij zou moeten hebben. Deze opvolger zou waarschijnlijk nog verder van de legende afstaan. Maar aan de andere kant, een supercar van Ford zie ik graag komen. Misschien kan deze zich op een andere manier profileren met het V6 Ecoboost blok en zich niet proberen vast te houden aan de GT40.
maxw126 zegt
Genoten van het rijmpje!
Mika_Hakkinen zegt
Waarom gewoon niet met wat nieuws komen ipv weer gaan uitmelken.
rolov zegt
@Mika_Hakkinen: wat zeg je? Porsche? Lambo? Ferrari? Moet ik nog even door gaan?
norge zegt
Dit gebeurt ech nie, misschien als export model voor boomknuffel Europa maar not at home….
phaeton zegt
Model boven de Mustang, anders genaamd en gelijnd dan GT(40): ja. Succes gegarandeerd: nee. GT naam er daarom op plakken? Nee.
De GT40 was een icoon en de GT erg gaaf, met een derde versie wordt het een Mini of 911. Ook iconen, maar de GT40 moet met zijn design exclusief blijven. Een eenmalige retro verpakking houdt dat in stand, al het andere doet afbreuk aan de naam.
Carreza zegt
Beste Ford-designers,
Gelieve het ontwerp van de tweede generatie 1 op 1 over te nemen. Alles wat jullie eraan veranderen is te veel. Oh, en waag het niet om er een Aston Martin grille in te plakken.
Groeten,
Een bezorgde Ford GT fan.
bofkont zegt
Een van de weinige mooie Amerikaanse auto’s.
jagxjl zegt
Hahaha @sir_smokalot is weer eens onverbetelijk
jagxjl zegt
@jagxjl: onverbeterlijk met r natuurlijk
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Jeremy Clarkson ernaast om iedere 300 km de tank weer vol te gooien omdat die achterhaalde Yanks de verhouding V8 – benzinetank niet goed hebben ingeschat.
deladude zegt
… Als ze maar van het design afblijven…
henrie zegt
Wat een mooie foto… al zeg ik het zelf… ;)
ettie zegt
Zo gek zijn ze niet daar in Michigan volgens mij. Ze laten zo’n icoon volgens mij gewoon in zijn waarde
E34M5Touring zegt
Zolang ze de looks niet verneuken kan ik best over het gemis van een V8 stappen. Die bi-turbo EcoBoost is een prima motor met enorm veel koppel, als die straks in 600+pk trim komt zal dat helemaal een megakoppel worden. Ben benieuwd!
Esprit_de_Flandre zegt
Heeft Ford daar wel geld voor? En zouden ze zich niet beter eerst richten op modellen die wel verkocht kunnen worden…
davelepeef zegt
Leuk idee, maar laat ze eens aan de slag gaan met een nieuwe Capri-achtige! Een leuke coupe op een Focus onderstel of iets dergelijks?