De VS is redelijk verzadigd, in Europa hoeven we de komende jaren geen wonderen te verwachten, China vlakt wat af, en India heeft het momenteel moeilijk. Daarom richten Audi en Mercedes hun pijlen op Brazilië, waar ze per 2017 een verdrievoudiging van hun verkopen willen realiseren.
Van de BRIC-landen wordt momenteel even expliciet naar Brazilië gekeken. Het land heeft een groeiende rijke middenklasse, en die mensen kunnen allemaal best zo’n statusrijke Mercedes of Audi gebruiken, aldus de filosofie van de Duitsers.
De automarkt an-sich is met zo’n 4,3 miljoen verkopen al de op drie-na-grootste ter wereld, maar het zijn nog vooral de Volkswagen Gols en de Fiats (800.000 verkopen per jaar voor Fiat) die er de dienst uitmaken op de met babes gevulde autoshows en daarbuiten.
De luxemarkt zal per 2017 onder gunstige omstandigheden zo’n 100.000 auto’s omvatten, een verdrievoudiging van de huidige omvang, maar nog steeds relatief klein in vergelijking met bijvoorbeeld China, waar Audi alleen al 400.000 auto”s verkoopt. Desondanks zullen de Duitse Drie onderling hard knokken om een zo groot mogelijk stuk van de Braziliaanse taart te claimen.
Zo gaan zowel Audi, Mercedes als BMW in Brazilië produceren (dat scheelt weer importheffingen): Mercedes bouwt een fabriek die de C-Klasse en GLA moet maken, Audi’s fabriek neemt de A3 en Q3 voor zijn rekening, en BMW heeft nog niet gespecificeerd wat er in Zuid-Amerika gebouwd gaat worden. (via Automotive News)
Toegegeven, het zijn niet de verlengde E-Klasses en 5 Series zoals die met megamarge in China de dealer uitvliegen, maar groeimarkten moet je koesteren, zeker nu. En wie weet zit er ook nog wel wat rek in de vervangingsmarkt, met al die temperamentvolle vrouwen en stuntelende rijkelui…
Foto: R8 Spyder in Brazilië, uit deze video.
Fidenza zegt
Begrijpen die Duitsers het niet dat je niet kan blijven groeien….
yerrie zegt
@Fidenza: in ’40-’45 klopte dat, maar zo lang niet iedere bewoner van deze planeet in een duitse auto rijd zijn er (theoretische) groeimogelijkheden, daarna moeten ze gaan uitbreiden in een galaxy far far away
E34M5Touring zegt
Natuurlijk nog veel ‘oude’ klandizie daar. Misschien wat voor Lotus. Die lijmen veel. Succesgarantie.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Belt met opa…, zeg opa, als je voor “premium” gaat, een welgemeend advies van je kleinzoon. Ga voor 1 van die 2 merken waar je nog mee gereden hebt voor je naar Rio vertrok….
Je weet wel, die met dat vizier of die propeller.
berlinetta zegt
Over 50 jaar is Afrika zeker de groeimarkt?
E550 zegt
@berlinetta: Al geef je ze 50 miljard, dan nog wordt het nooit een groeimarkt. Op Noord-Afrika en Zuid-Afrika na, wordt het nooit iets met Afrika. Zoveel grondstoffen en nog kunnen ze er niks mee.
Esprit_de_Flandre zegt
@e550: Dat ligt eerder aan het Westen dan aan Afrika…
tvr1974 zegt
Kom regelmatig in Brazilie en de afgelopen jaren is het aantal auto’s verdrievoudigd.. De wegen echter niet met als gevolg dat alles nu al vast staat in de grote steden.. De premiummerken zijn overigens rijkelijk laat want er is momenteel een behoorlijke rem op die groei gekomen.. Dus ben benieuwd hoeveel premium bakken ik daar ga zien in de komende jaren