De klanten hebben gesproken. Premiummerken zijn niet meer wat het geweest is
Wie weleens in een moderne auto heeft gereden, kan het wel zijn opgevallen. Het gaat tussen premium en niet premium wordt eigenlijk telkens kleiner. Natuurlijk, voor de betere egotrip moet je in een mat-witte CLA met AMG pakket en panoramdak met een 1,33 liter motortje rondjes rijden. Maar de gemiddelde klant is er minder van onder de indruk.
Aaan de andere kant van de Noordzee denken ze er dus kennelijk anders over. Daar waren Duitse premiummerken zeer in trek. Er lijkt echter een ommekeer gaande. Dat merkt Auto Express op, naar aanleiding van hun Driver Power klanttevredenheidsonderzoek.
Geen Duitse premiummerken in de Top 20
Voordelige of middenklasse auto’s worden namelijk meer gewaardeerd dan de auto’s van de Duitse premiummerken. Ondanks dat de premiumauto’s duurder zijn, zien de klanten die de auto’s daadwerkelijk kopen er de meerwaarde niet van in. In de top 20 qua modellen staat geen enkele Duitse premium auto. De Mercedes-Benz A-Klasse en Audi Q3 zijn de hoogst genoteerde Duitse premium auto’s.
In de lijst van merken zien we ook veel non-premium merken met Kia, Mazda, Toyota, Honda en Mitsubishi in de top 10. Gek genoeg staat op nummer 1 dan wel weer een Duits premiummerk: Porsche. Overigens zijn het vooral de Duitse premiummerken die minder gewaardeerd worden, want premium merken als Tesla, Volvo, Jaguar en Lexus halen wél de top 10.
Hoe zwaar moeten we hier aan tillen?
Auto Express is een groot Brits Magazine met een behoorlijk bereik. De uitkomsten van dit soort onderzoeken zijn weliswaar erg interessant, maar het is lastig om er keiharde conclusies aan te verbinden. Het gaat in dit geval overigens niet om specifiek de betrouwbaarheid. Het is een zogenaamd ’tevredenheidsonderzoek’.
Bij populaire premiummerken is de cognitieve dissonantie vrij groot. Als blijkt dat je heel erg veel geld betaalt voor generieke techniek en een hoop gadgets moet missen (die de auto nog duurder hadden gemaakt), kan het zijn dat de tevredenheid tegenvalt. Veel aspecten van de auto kunnen dus tegenvallen, omdat de prijs zo hoog is.
Andersom is het ook waar: als je genoegen neemt met een relatief modale middenklasser, sta je er verstelt van wat je tegenwoordig krijgt voor je geld. Enfin, de beste auto per klasse van het Auto Express Driver Power-onderzoek kun je hier bekijken.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer? Betaal je ook extra bijtelling per maand om in een kale Duitser te kunnen rijden? Of pak je een keurige middenklasser die nuchter beschouwd nauwelijks slechter is zo’n premium Duitser? Laat het antwoord weten, in de comments!
werf76 zegt
Premium is vooral marketing geneuzel. Waar zijn die merken vooral premium in:
Uurlonen
Prijzen van onderdelen
Waar zijn ze vooral niet premium in:
Duurzaamheid (helemaal niet in relatie tot de prijzen)
dutchneon zegt
Precies, premium hoort kwaliteit te zijn, op de tweede plaats komt pas luxe….
Vanaf het moment dat de Duitsers daar niet meer in slaagden ben ik bij Landrover beland. Gelukkig precies op het juiste moment, bmw en ford hadden zich er net mee bemoeid.
Charles Taycan 4S zegt
‘Gek genoeg staat op nummer 1 dan wel weer een Duits premiummerk: Porsche. ‘
Tja……👌😉
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, op de link verschijnt een mooie 3.0 CS van 1974….😉
willeme zegt
@Charles Taycan 4S: mooi he?
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, prachtig! Jeugdherinneringen. Mijn vader heeft er nog een gehad, had hij nooit moeten verkopen!😉
lars zegt
Trouwens nog gefeliciteerd met de aankoop van uw Seat Mii Electric!
571 PK zegt
@lars, dank je, heel attent! Vandaag helemaal in de wax gezet! Hij rijdt super, erg blij mee!👍
AutoBloglezert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sonnybonds zegt
Tesla een premium merk? grapje zeker
Redrum zegt
Hangt ervan af, als je enkel de click bait voor waarheid aanneemt, kan ik mij iets bij je verwondering voorrstellen 🤷🏻
Komende uit BMW (heb nu nog steeds een 330e hpev) en Audi, kan ik je vertellen dat het allemaal erg goed meevalt stiekem 👍….enkel dat geluid he 😋, nu ja, dat van de 330e komt ook uit de boxen
grandvitara zegt
Ik heb meerdere premium wagens mogen rijden, maar ben daar nu vanaf gestapt. Nu ga ik voor de middenweg Volkswagen. Een Tiguan R-design, Cross en een ID plus. Niet premium, maar ik vind het waar voor mijn geld.
SpiderIV zegt
@grandvitara: sterkte!
grandvitara zegt
@spideriv: whahahhaha. Valt mee hoor 😏
staal zegt
Bijtelling? Dat is alleen voor managers en directeuren.
tweetyv6 zegt
Nope.
Tel niet bij, want ik heb zelf nog 7 auto’s waar ik uit kan kiezen.
tla13 zegt
Ik ben met de huidige auto premium gegaan, een CLA Shooting brake 220d AMG-line (best dik in de opties ook)
Ding is enkel in prijs premium, in (bijna) alle andere opzichten is het zowat de slechtste auto die ik al gehad heb. Enkel een klaverblad met perfect asfalt neemt ie beter dan mijn vorige auto’s (VW Golf en een hoop Skoda Octavia’s waarvan de laatste een RS TDI was)
De auto rammelt enorm, de versnellingsbak is erg wispelturig (7-traps automaat), al verschillende keren in noodloop naar huis gekunnen, front-assist en cruise-control werken totaal niet betrouwbaar, elke onderhoud (25.000km) kunnen de remblokken vervangen worden,….
Ik ben erg blij dat de volgende terug een Skoda wordt (Superb Sportline 2.0TDI), als die ooit eens geleverd gaat worden.
PunicaOase zegt
@tla13: gaat het om de eerste of tweede generatie CLA? De eerste was idd erg matig.. Tweede gen. geen ervaring mee.
tla13 zegt
Eerste generatie, hij is nu bijna 4 jaar oud.
PunicaOase zegt
@tla13: ai :-( Alvast veel plezier met de Superb!
frank2b zegt
Je moet ook niet de hele tijd ook het rempedaal ingedrukt houden!
karhengst zegt
Daar kan ik dan weer een tegenovergestelde ervaring tegenover zetten: Ruim een ton op een C-Klasse (2016) gezet zonder ook maar een enkel probleem gehad te hebben. Zalige wagen, ondanks de destijds nog wat agrarische diesel en voor DSG-fans wat langzame automaat.
Terug naar een twee jaar nieuwere Passat was op alle vlakken een downgrade. Materiaalgebruik, wegligging, automaat (ja, DSG, prettig op de snelweg, in z’n 1 en 2 minder comfortabel), accu die bij 70.000 op was en bij nachtvorst of na een weekje korte afstanden de auto met heel veel moeite gestart kreeg. Krakend onderstel, slechtere audio, zwakkere koplampen.
Ik denk dat het heel erg per model verschillend is en dan komt nog de factor geluk om de hoek. Ik heb namelijk ook Mercedesen en BMW’s gereden waar je je echt van afvroeg of ze hun prijs wel waard zijn. Wat dat betreft is het leuk zulke wagens zakelijk te rijden, privé zou ik waarschijnlijk anders kiezen.
generaalalfa zegt
De betekenis van premium is veranderd.
Tegenwoordig ben je premium wanneer je te veel geld vraagt voor minder goede producten en een nog slechtere service nadat je je geld hebt stuk geslagen op een van deze bolides.
Maar wat je ook uit dit onderzoek kan halen is dat mensen die het geld hebben voor dit soort auto’s (100K+) wat minder snel tevreden zijn. En wie kan ze ongelijk geven. Stap eens in een nieuwe KIA of Peugeot en je ziet dat het verschil met Mercedes of Audi helemaal niet zo groot zijn.
In ieder geval niet zo groot als het prijskaartje doet vermoeden.
PunicaOase zegt
Als ik het interieur(materiaal) van bijv. een 3-serie vergelijk met een degelijke non-premium auto zie ik ook maar weinig verschil.. Wel werkte de infotainment een stuk beter en sneller. Dat is dan bij Lexus weer helemaal niet zo.. Al met al maakt het volgens mij allemaal niet zo veel meer uit..
mpgc zegt
Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken. Ik heb Ford, Fiat, Renault, Opel en Volvo gereden voor ik over stapte naar BMW. Nu aan mijn vijfde toe (G20). Ik vind het nog steeds elke cent waard.
tysson zegt
@mpgc: eens
Homer55 zegt
Ik rijd old school/joungtimer premium Duitser.
Gewoon 15-20 jaar oud met veel opties en een lekkere V6 automaat.
Nieuw is leuk en aardig, maar ook gevoelloos en robot.
frank2b zegt
Misschien hebben die Britten het gewoon niet zo met die Duitsers ….
rogerzz zegt
Ook in Engeland heb je boomers die liever 5000 km per jaar in de Kona Electric of Chinese MG stickerauto rijden met gunstige milieu-regels en dat ie dan heel blijft, ze het een 10 waard vinden qua prijs/waarde en dus waardering. Ik vind zulke statistieken toch vrij onbetrouwbaar om eerlijk te zijn (door de lage kilometers icm potentieel hoge leeftijd van respondenten). Afschrijving/aanschafprijs is daar ook heel anders. In Nederland zou ik bijvoorbeeld niet zo snel een Peugeot 508 PSE kopen van 72.000 euro (!!!) met een gierende afschrijving, lastig vergelijken met andere landen en die conclusies over te nemen voor Nederland.
Maar de Kona wint dus van alles daarzo. Hoeveel kilometer zullen die dingen gemiddeld rijden bij Boomers in de UK? Een van de meest zaaddodende auto’s lijkt mij zo, prima boodschappenbeuker met hoge instap voor 50+ en fiscale regeltjes om van de profiteren, ik sla even over. Liever ‘premium’ – niet voor de buurman, maar 100% voor mijzelf :)
Autored zegt
Bijna full option Toyota Corolla touring sports 2.0 hybrid Gr sport voor 38k hier. Ontzettend veel auto voor je geld. Snap niet dat mensen zoveel geld uitgeven voor bijvoorbeeld een kale Bmw of Audi.
PunicaOase zegt
@Autored: dat is een fraaie auto, die waarschijnlijk nooit stuk gaat: goede keus! Wel vind ik de infotainment vrij slecht werken en rijdt het wat ‘saai’.. Kofferbakruimte is weer heel goed :-)
Autored zegt
Bedankt!
Ja ik moet zeggen dat ik in de eco en normale stand de auto niet saai maar gewoon erg comfortabel vind rijden. In de sportstand kun je wel degelijk mooie bochtjes pakken en is de gas en stuur repons lekker direct. De infotainment ben ik het mee eens, daarom gebruik ik alleen maar Android auto.
kareljansen zegt
Je bedoelt; “premium is gelukkig weer premium doordat niet meer iedereen er 1 kan betalen”
sparks zegt
Ik reed destijds in de hagelnieuwe Toyota Corolla en daarna (zelfde dag) in de A klasse.
Persoonlijk vond ik de Corolla in alle opzichten beter. Dus dat zegt het voor mij wel.
Dat gezegd hebbende ben ik wel erg tevreden met mijn BMW F30.
Tony zegt
Ik heb reeds 26 auto’s gehad. Verschillende premium. Mercedes, Volvo, BMW, Porsche. Rij nu met een Mazda. Zeer tevreden. Volgende zeker terug Mazda.
Cupatea? zegt
Duits premium? Overroepen in de moderne volksmond en helemaal waar bij de inmiddels (bijna) youngtimer gekroonde rijtuigen. Althans, voor zover mijn ervaring reikt.
Tot onzer genoegen hebben we een Mercedes B-klasse (170, manueel) staan; gebouwd in 2009. Uiteraard helemaal ‘Oma-spec’: Muisgrijs exterieur in combinatie met putdeksel-plastic doppen en een licht beige, stoffen interieur met wat hout(-achtige) inlegstukjes. Heb geen schrik, het geruit, dik geweven lakentje is aanwezig om de koffervloer te beschermen tegen het fruit van de lokale markt op woensdagmorgen.
Enfin, ter zake. Na inmiddels twaalf jaar dienst tuft dit guitig bakje nog steeds met evenveel flair deugdelijk en minder deugdelijk wegdek af. Menig vervangvoertuig of aangedrongen testrit van de dealer bevestigden het geluk en genot van onze vierwieler. Daarenboven is er nooit verder gesleuteld moeten worden dan een standaard groot of klein onderhoud. De iets hogere aanschafprijs t.o.v. de concurrentie betaalt zich hier dubbel en dik terug.
Aangaande BMW heb ik minder te vertellen vanuit persoonlijke ervaringen. Onze buur heeft 21 jaar met plezier zijn 520d automaat uit 1998 gereden, maar heeft hem uiteindelijk uit verveling ingeruild in 2019 voor een Toyota CH-R. Een zeer goede vriend rijdt sinds kort vol teleurstelling een jonge occasie X1 sDrive18i na een jammerlijk ongeluk met zijn Honda CR-V uit 2008. De standaarden bij mijn goede vriend zijn misschien wat slecht gevallen bij de overstap naar de BMW.
Audi kende minder succes in onze ogen. De A6 van onze kapster uit 2006 draaide volledig in de soep na een plots en hevig olielek in Frankrijk in 2008; op reis richting Spanje. Iets nagenoeg gelijkaardigs overkwam mijn Mama. Wederom een zeer plots en hevig olielek nekte haar Q5 uit 2015 in 2016, amper honderd kilometer na het onderhoud. Gewoonweg tragisch.
Kortom, als u in de occasiemarkt bent, koop uzelf een frisse B-klasse met het obligaat geruit en dik geweven lakentje in de kofferbak. De goden van de afschrijving hebben ondertussen ook goed hun werk gedaan ;)
GielMK1 zegt
Het is heel simpel. NL mark is hoofdzakelijk lease.
Dan kiezen mensen voor imago en bijtelling.
(brandstofverbruik maakt toch geen .. uit want tankpas)
Gaat het om je eigen geld, dan gaat het meer om waar voor je geld en degelijkheid.
net10 zegt
De niet premium merken zijn steeds luxer, en zijn hoogwaardiger afgewerkt , en doen vaak absoluut niet onder voor de premium merken. Maar zijn wel veel goedkoper, en scoren meestal hoger op betrouwbaarheid. De uitslag verbaast mij dan ook niet.
goodvibrations zegt
volgens hun onderzoek:
Nog genoeg Duitsers te vinden.. Als je premium wilt èn kwaliteit kies dan Lexus.. Toch legt die het vaak af omdat ze net iets minder modern zijn of uitstraling hebben.. Wel mijn keuze geweest.. gewoon geen gezeik, lage onderhoudskosten en ook nog eens haal & breng service..
Best electric car: Hyundai Kona Electric
Best executive car: Mercedes E
Best compact executive car: Tesla Model 3
Best premium compact family car: Mercedes A
Best compact family car: Kia Ceed
Best sports car: BMW 2
Best premium mid-size SUV: Lexus NX
mwti zegt
Een Rolex of Tag Heuer is ook niet beter dan een Casio en toch verkopen ze er veel. Een Stone Island jas is ook niet beter dan een Tommy…. Maar wel drie keer zo duur. En toch kopen we ze. Waarom? We willen laten zien dat we bijzonder en succesvol zijn. Dat is het spelletje wat veel mensen spelen.