Dat wordt hopen en bidden dat het dievengilde niet langskomt.
Overigens is dat natuurlijk altijd het geval, want zelfs als je goed verzekerd bent is het nooit leuk als de grijpgrage klauwen van boefjes aan je spullen zitten. Maar het is natuurlijk extra zuur als je niet goed verzekerd bent. Toch zou precies die situatie zich volgend jaar weleens vaker voor kunnen doen, tenminste volgens de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM.
Het heeft allemaal te maken met moderne luxe in de vorm van Keyless Entry. Jaren geleden besloten enkele techneuten van luxe merken dat er meer dure opties op de optielijst moesten staan hun klanten echt niet belast konden worden met de zware taak om hun autosleutel in de hand te nemen om hun auto’s te ontgrendelen. Dankzij ‘slimme autosleutels’ kan je de sleutel (die niet meer de vorm van een sleutel hoeft te hebben) gewoon in je portemonnee laten zitten alvorens je auto te betreden en op een startknopje te duwen. Gemak dient de mens.
Helaas bleken en blijken de nieuwe slimme sleutels het dievengilde enorm in de kaart te spelen. Vroeger moesten dieven nog een theedoek om hun ellebogen wikkelen om een raampje in te tikken en wat met draden frotten onder het stuur om je auto te jatten, nu staan ze verdekt opgesteld met een apparaatje om het signaal van je sleutel te kloneren. Zoals alle luxe snufjes komen slimme sleutels ook naar steeds meer producten voor Jan Modaal en dat betekent dat de jatgevoeligheid een steeds groter probleem wordt. En ondanks dat merken als BMW, Audi en Mercedes extra beveiligingen invoeren, zijn ook de nieuwste auto’s nog steeds kwetsbaar, aldus Kiwa SCM:
Ook 90 procent van de auto’s die dit jaar van de band rolt en zo’n systeem heeft, is kwetsbaar.
De keuringsinstantie ziet het als haar taak om wat te doen aan deze ernstige misstanden en overweegt volgend jaar bepaalde systemen af te keuren. En daarmee komen we bij de crux van dit bericht: de meeste autoverzekeraars eisen bij auto’s van 50.000 Euro en meer goedkeuring van het beveiligingssysteem. Zonder grondige analyse van data durven we wel te stellen dat juist deze auto’s bovengemiddeld populair zijn bij boeven. Mocht de soep zo heet gegeten worden als ‘ie is opgediend, moet je dus even opletten als je die nieuwe BMW 318 od Mercedes C160 gaat speccen: doe heel voorzichtig met de optielijst. (via NOS.nl)
Robert zegt
Het is misschien wel drastisch, maar ergens vind ik het goed. Er wordt al járen gewaarschuwd voor slecht beveiligde draadloze netwerken en verbindingen (internet of things, etc.) Misschien dat de fabrikanten nu eens wakker worden.
apriliarsv zegt
@RRRobert: exact, 100% mee eens. Gênant hoe makkelijk diefstal is, evenals het jatten en opnieuw inbouwen van RNS-units
edward330d zegt
@RRRobert: hoezo wel goed? Alsof het normaal is dat we elkaars spullen zomaar afspraken! De omgekeerde wereld lijkt mij. Laat ze beter dat tuig proberen aan te pakken ipv de automobilist weer met extra risico en kosten opschepen.
edward330d zegt
@edward330d: afpakken ipv afspraken….
Robert zegt
@edward330d: jij mist mijn punt volledig, denk ik. Ik moedig geen diefstal aan, ik moedig juist de dwang aan die verzekeraars toepassen om fabrikanten te dwingen nou eens goed na te denken over hoe hun producten nou eens serieus beveiligd kunnen worden. Het is te gek voor woorden dat je > € 50k aan een auto spendeert waarbij elke gauwdief met de intelligentie die de gemiddelde junk overstijgt, zo’n auto zonder al te veel moeite en schade kan meenemen.
edward330d zegt
@RRRobert: je hebt gelijk mijn interpretatie was anders dan die van jou. Op dit punt heb je gelijk en is de fabrikant te laks. De verzekeraars helaas ook want uiteindelijk betaald de consument/automobilist de rekening weer. De EU zou op dit punt net als met de uitstoot normen bepaalde eisen moeten stellen qua beveiliging. Zolang de fabrikanten niet worden teruggefloten gebeurd er niks. Overigens blijf ik bij mijn standpunt dat we van elkaars spullen af moeten blijven ; )
pomoek zegt
@edward330d: beetje naïef, als je er nu zo over nadenkt of niet?
pa045 zegt
@edward330d: het is niet de taak van de verzekering om de boeven te pakken. Hun taak is het financieel compenseren van een incident waar je niks aan kan doen.
Het is momenteel geen incident meer, maar een zekerheidje dat sommige auto’s gestolen worden. Mede geholpen door een gadget welke het zeer eenvoudig maakt dit te doen.
Het zou wel mooi zijn wanneer de pakkans en de straffen voor dieven hoger worden. Dat wel. Maar daar heeft een verzekering niks mee te maken.
edward330d zegt
@pa045: dat klopt wat je zegt alleen is het wel zo dat de consument met zulke dingen telkens de dupe is.
slickrick zegt
@edward330d: SCM is niet verantwoordelijk voor het oppakken van boeven….
Anyway ik vind het terecht dat ze die auto alarmsysteem afkeuren. Iedere boeren lul kan z’n setje bestellen en met je auto wegrijden. Wordt eens tijd dat de auto producenten hier toch eens wat meer engineers op zetten, ipv alleen meer schermen in je auto proppen
dees zegt
@rrrobert: Inderdaad. Vrij oude hack waar men het over heeft en nog steeds worden er vrij dure autos gemaakt en verkocht die er vatbaar voor zijn.
De fabrikanten boeit het blijkbaar niet dus moet de overheid maar ingrijpen.
Zou de hele EU mogen doen.
Erik zegt
@dees: de fabrikanten boeit het zeker, slechte beveiliging is meer jatwerk is meer omzet, er wordt immers weer een nieuwe besteld/geleverd. Het is maar net welke kant je van het muntje bekijkt.
elemento zegt
@RRRobert: heb klasse 5 en defa geplaatst
mout zegt
@rrrobert: Hoezo drastisch? Dit lijkt me de kern van verzekeren en certificeren. Sterker: Hoe komen systemen die in de praktijk zo lek zijn als een mandje überhaupt aan een certificaat?
Ik vind het niet kunnen dat fabrikanten klanten laten bijbetalen voor extra makkelijk te kraken systemen.
Ik juich het toe dat de diefstal van dure bakken niet langer wordt betaald uit de premie van de rest van het wagenpark.
560pk zegt
@mout: golf en polo (niet direct “dure bakken”) worden het vaakst gestolen. Toevallig heb ik wél drie “dure bakken” voor de deur, (verplicht) voorzien van klasse 5 alarmsysteem, met bijbehorende hoge premie en daar bovenop jaarlijks 3x 500 euro voor de alarmcentrale. Imo behoorlijk lastig te stelen en ook niet te verzekeren bij alle van de radio bekende “Inshared, “unitedconsumers” of andere ramsj verzekeraars. Valt dus wel mee hoe “Jan Met De Pet” de verzekeringen van dure auto’s subsidieert.
erwine60 zegt
@RRRobert: het is niet altijd de schuld van de fabrikant.
Er zijn diverse standaarden waar een fabrikant zich aanhoud.
Ik ga er vanuit dat jij nu surft via een WPA V2 protocol.
Hierin zitten beveiligingslekken, dit zorgt er voor dat jij nu degene bent die een onveilig protocol gebruikt.
Maar WPA V2 is een standaard dus daar verander jezelf niks aan.
Echter zijn er wel wat dingen die je kan ondernemen om het iets veiliger te krijgen.
ablogjunk zegt
“Hun klanten echt niet belast konden worden met de zware taak om hun autosleutel in de hand te nemen om hun auto’s te ontgrendelen.”
Je hebt geen kids begrijp ik @jaapiyo ?
potver7 zegt
@ablogjunk: Jawel, maar hij heeft ze afgericht. Koters doen niets liever dan op knopjes drukken, je hoeft ze alleen maar even te leren welke.
ablogjunk zegt
@potver7: Haha juist….dat geeft de betekenis keyless een nieuwe invalshoek. Helemaal keyless als ze vervolgens niet meer weten waar ze hem gelaten hebben…
Edge zegt
@ablogjunk: hoe deed men dat een jaar of 20 geleden dan? Of 30 of 40 jaar geleden?
ablogjunk zegt
@edge: Vroegah….ik leef graag in het nu met wat technische snufjes die het leven makkelijker maken (ook helaas voor de boefjes).
flutterby zegt
@edge: Ga is even snel je reactie in een brief naar Autoblog sturen. Dat nieuwewetse spul is niets voor jou.
tge1 zegt
@edge: Toen waren de mensen nog niet obees, aan de “mindfulness” bullshit en gebruikten ze nog gewoon een sleutel voor de auto.
sjeppie156 zegt
@ablogjunk: Dan zet je ze maar ff neer ik heb nog een e36 en ik moet ook gewoon ff alle zooi op de grond zetten om mn sleutel uit mn zak te halen. Die 1e minuut langer dat je kind weg rent en je er achter aan moet moet je dan maar incalculeren.
ablogjunk zegt
@sjeppie156: ….had ik ook maar een e36. Dan moest ik ze ook neerzetten….
monsieurleloure zegt
Terecht, ik als oncourante autokoper draai op voor extra premie waar ik niets van doen heb.
alex1589 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alex1589 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
PunicaOase zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lecomte zegt
Dat wordt een gratis loden kistje met logo van de dealer bij je nieuwe auto, waar je slimme sleutel thuis in kan, en hopen dat de verzekering dat goed keurt.
Zo hebben verzekeraars weer een smoes om de premie omhoog te gooien dan wel nog meer eisen te stellen aan zo’n systeem, want anders geen verzekering.
dees zegt
@lecomte: OF, de auto fabrikanten gaan eens een systeem ontwerpen wat wel werkt? En wat niet al jaren zo extreem zwak is?
lecomte zegt
@dees: Was het maar zo simpel. Tot zo ver wordt elk systeem weer omzeild, want het dievengilde evolueert gewoon mee.
Edge zegt
@lecomte: en juist daarom moeten de autofabrikanten met de tijd meegaan en mee innoveren. Als het toch niet uitmaakte omdat het boevengilde wel mee evolueert, waarom monteren we überhaupt dan nog sloten op onze bezittingen? Linksom of rechtsom jatten ze je spullen toch wel.
lecomte zegt
@edge: Natuurlijk moeten autofabrikanten innoveren en hulde voor de fabrikant(en) die een niet te kraken systeem weet te verzinnen die betaalbaar is. Tot nu toe niet gelukt helaas.
vingers zegt
@lecomte: Hier is alleen de evolutie van de fabrikant stil komen te staan en dit was vanaf het begin al erg twijfelachtig systeem qua veiligheid.
560pk zegt
@dees: zelfs het Pentagon is te hacken. En jouw Renault Captur dan niet?
moveyourmind zegt
Met de huidige stand van techniek moet het toch niet zo moeilijk en duur zijn om aan de huidige beveiliging een vingerafdrukscanner in de portiergreep en de startknop in te bouwen. Of nog beter gezichtsherkenning.
Kan de auto zich gelijk jouw persoonlijke instellingen aanpassen… Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ze je van het bed komen lichten als ze ’s nachts voor de deur de auto proberen te stelen. Maar als je zorgt dat de auto je vrouw ook herkent schuif je haar als vrijwilliger naar voren en kan je jezelf nog een keer lekker omdraaien.
kniesoor zegt
@moveyourmind: geen enkele behoefte (noch noodzaak) om m’n biometrische gegevens te delen met m’n auto. En/of de dealer, die dat allemaal probleemloos kan uitlezen. Net als IoT grotendeels volstrekt overbodige prullaria wat mij betreft.
rufctr01 zegt
@moveyourmind: biometrisch is niet de oplossing, dan wachten ze je wel op en zetten ze een pistool tegen je hoofd.
Ik heb ook geen idee wat wel een oplossing is, als ze de auto willen hebben krijgen ze dat ding toch wel in handen.
Edge zegt
@rufctr01: Allemaal terug naar de fiets en het OV. Als je geen auto hebt, kunnen ze hem ook niet stelen
pomoek zegt
@rufctr01: onzin, dat kan toch nu ook al? Stelen is iets anders dan beroven. Er zijn, gelukkig, nog relatief minder mensen die beroven dan stelen. Inbrekers breken ook in het minst goed beveiligde huis in de wijk, ze gaan niet het huis beroven waar ze de meeste opbrengst verwachten.
560pk zegt
@rufctr01: eindelijk iemand die het snapt ;)
lecomte zegt
@moveyourmind: Die vingerafdrukscanner is helaas ook geen geweldig idee. Hakken ze je vinger af.
De optie van je vrouw als vrijwilliger naar voren schuiven kan wellicht beter werken ? “Nee ik kan u niet helpen, het is de auto van mijn vrouw” hahaha
trustmeiamanengineer zegt
Mercedes heeft het probleem al ‘opgelost’ door een bewegingssensor in de sleutel te monteren. Als ‘ie 5 minuten stilligt zend hij niet meer uit en is het signaal dus ook niet meer door te lussen.
haroldv zegt
@trustmeiamanengineer: BMW ook (G30 / huidige 5 serie). Dus lijkt me dit bericht achterhaald.
loserboi932 zegt
Als ze echt je auto willen gaan ze wel met een vuurwapen naar binnen. Maar keyless is idd gratis meenemen. Ben blij dat ik nog een oud hok heb. Van het nieuwere model staan honderden filmpjes op YouTube hoe ze er keyless mee weg rijden.
bartsmit zegt
Mijn sleutel ligt in een metalen blik.
pomoek zegt
Het punt is natuurlijk dat de beveiliging van deze sleutels niet op orde is. Dat is een serieuze klacht naar de industrie denk ik. Kortom: aan de slag!
daihatsucuore zegt
Mijn Daihatsu is al future-proof. Als je de linkerdeur openmaakt dan blijft de rechterdeur gewoon op slot. Zo kunnen de dieven zelfs niet je auto in als ze vlakbij je staan. Slimme jongens die Japanners.
mout zegt
@daihatsucuore: Nou je het zegt! Mijn ’80 Volvo heeft ook een briljante oplossing: Een sleutel met een baard. Die geeft een fysiek signaal dat je zelfs in de auto niet kunt kopiëren. De keuze welke deuren je open laat gaan, maar je gewoon helemaal zelluf, met van die zwarte knopjes!
FieRo zegt
@daihatsucuore: mijn oude vw variant heeft 8 jaar niet op slot gestaan.
Kans is groter dat er een ruitje wordt ingetikt dan dat er gechecked wordt of een deur open kan.
Daarnaast was het toch al een lelijk vw hok. Beste verzekering.
BrutaalAapje zegt
@fiero: Ideaal voor een ramkraak…
bartsmit zegt
@daihatsucuore: met geld toe zullen ze die van jou ook niet jatten denk ik ?.
focusrs1 zegt
Aluminium zakje.. problem solved!
Gebruik dat al jaren (meerdere auto’s) maak me nergens druk om.
tge1 zegt
Tsja, luiheid wordt zo subtiel afgestraft.
haroldv zegt
Volgens mij is het al opgelost bij de huidige modellen, zoals eerder beschreven. Dus praat iedereen obv oude technologieën. Interessant ja, maar de verzekermaatschappijen zijn dus ‘te laat’.
mashell zegt
Je vindt een nieuwe term “slimme sleutel” uit om aan te geven dat de techniek achter key less entry niet erg slim in elkaar zit…
elmerblues zegt
Iedereen heeft het maar over blikken of loden doosjes..op aliexpress zijn keyless entry bags te koop voor anderhalve euro en daar komt geen signaal doorheen (heb er zelf ook eentje).
maxidyne zegt
Gewoon een BearLock nemen!
Stijnson zegt
@maxidyne: Zeg ik ook al jaren. Sommige verzekeraars vergoeden het monteren of je krijgt korting op montage. In Tsjechie is bijna elke auto er mee uitgevoerd.
maxidyne zegt
@stijnson: al mijn vrachtwagens zijn er mee uitgerust, zelfde geldt voor mijn privé auto’s.
robert110 zegt
Is er eigenlijk wel een tijd geweest waarin auto’s wel moeilijk te jatten waren? Volgens mij is de diefstalgevoeligheid van auto’s altijd wel een dingetje geweest.
erwine60 zegt
Tijd voor hoppende frequenties en wisselende beveiligingssleutels.
Toevallig van de week met iemand ideeën over uitgewisseld om eens in te gaan kijken.