Interessante ontwikkelingen in de premium oorlog. Wie verkocht wereldwijd de meeste dikke Duitsers in 2021?
Een nieuw jaar, een nieuwe vriendelijke competitie tussen de Duitse pemiummerken. Ooit slokte Mercedes bijna het noodlijdende BMW op, doch sinds Herbert Quandt de Beierse Motorenfabriek redde van dat lot, vechten de twee een harde strijd uit om de dikste der dikke Duitsers te zijn. Wellicht zal men bij Mercedes nog wel eens gedacht hebben ‘hadden we maar net wat meer geboden’. Doch aan de andere kant kan je zeggen dat de concurrentie de twee concerns naar grote hoogtes hebben doen stijgen.
Iedereen wil Duits premium
Het gevolg is in ieder geval wel geweest dat iedereen nu Duits premium wil rijden. De Fransen, Italianen en Britten zijn gedecimeerd. De Japanners en Amerikanen zijn gevlucht naar andere markten. Iedere Europeaan wil een dikke BMW of Merrie voor de deur. Ooit leek Audi daar tussen te komen, maar de boksbeugel is nu alweer wat jaartjes afgehaakt in de premium wars. Wellicht slaan ze spoedig terug met hun (RWD!) EV’s. Blijft de vraag over, wie van de twee kemphanen heeft afgelopen jaar de kroon opgeëist en de meeste premium gebakjes weggezet?
BMW herovert de kroon
Wel, dat is BMW geweest! Jazeker, na een verstikkende Mercedes dominantie sinds 2016 (dit klinkt bekend in de oren), hebben de Münchenaren de kroon weer heroverd. In 2021 gingen er circa 2,2 miljoen Beemers over de toonbank (exclusief Rolls-Royce en MINI), wat ondanks het chiptekort een nieuw record is. Mercedes daarentegen boekte een minnetje van zo’n vijf procent en komt nog net boven de 2 miljoen verkochte Mercs uit (exclusief busjes en Smart).
Mercedes heeft zich gefocust op echte Dickschiffs
BMW is dus ondanks de moeilijke designs lekker bezig. Eigenlijk is dat misschien wel slecht nieuws, want dan is er dus geen reden om weer met normale designs te komen. Maar goed, laten we de feestvreugde niet dempen. Ook voor Mercedes is er bij het slechte nieuws overigens goed nieuws. Das Haus verkocht namelijk relatief veel lucratieve echte Dickschiffs. Het merk heeft er ook gedeeltelijk bewust voor gekozen om de chips die er wel waren in te zetten om de echte dikbolides te maken.
Zo werden er een record aantal AMG’s verkocht (145.979). Nou zou je dat nog kunnen wijten aan het aan inflatie onderhevige begrip ‘AMG’. Doch er werden ook een recordaantal G-Klasse’s (41.174) en Maybachs (15.730) verkocht, wat per definitie peperdure bakken met prettige winstmarges zijn. Wellicht kan dat de pijn een beetje verzachten in Stuttgart. Welk premiummerk heeft jouw hart? Laat het weten, in de comments!
Johanneke zegt
Nieuw doet het mij allemaal erg weinig, op een paar modellen na (stick shift M modellen bijvoorbeeld). De rest, boeie. Je weet toch dat de grote aantallen in de mercedes met renault genen zitten. En de BMW’s met 3 pitter. Daar is niks premiums aan hoor.
elemento zegt
@Johanneke: beter 3 pitter dan renault erin
e36thuglife zegt
Echte strijders boeken Bimma.
Merrie met ze lelijke banaan vorm is voor Lil Kleine achtige wannabe fokbois.
Vroeger maakten ze wel dope waggies zoals 190 en W140 maar toen heten ze nog gewoon Benz.
saxoke zegt
@e36thuglife: mooi omschreven. Ik denk nog vaak terug aan de W124. Telkens als ik er 1 zie blijf ik het een mooi model vinden
Groninger zegt
@e36thuglife: je schrijft Pauperkabouter verkeerd.
kniesoor zegt
Heb niet perse een voorkeur voor het ene of andere merk, heb zowel Mercedii als BeemerTs gereden, allemaal een beetje het snellere spul. Beide merken maken fijne otomobielen in dat segment.
406_v6 zegt
De Japanse Mercedes… Lexus dus
erikabarth zegt
@406_v6 tja wannabe premium vooral.
Hans zegt
Niets verkeerd aan Renault
saxoke zegt
BMW, het meest verkochte merk in België in 2021
lithiumion zegt
Ik snap niet waar die algehele hang naar Duitse auto’s en Duitse ‘priemiejum’ in het bijzonder, vandaan komt.
sabrerator zegt
Ik ook niet, wil er voor mijn verdriet nog niet in rijden.
erikabarth zegt
@sabrerator Dat heb ik nu met Engelse auto’s.
Blijkbaar meer mensen, want er is geen enkel zelfstandig Engels merk meer over.
sabrerator zegt
@erikabarth:
Fijn voor je. Voel je je nu superieur?
erikabarth zegt
@sabrerator calimero gedrag, moet je niet doen.
toniominestrone zegt
@lithiumion: probeer eens een proefritje.
erikabarth zegt
@lithiumion Moet je eerst zelf eens ervaren. anders kun je niet meepraten.
lithiumion zegt
@erikabarth: Wauw… dat is je reactie?!… geen ervaring? Waar op gebaseerd? Mijn ervaring is oa een Mercedes 350e. Niet de grootste en of dikste wat Das Haus te bieden heeft, maar ook zeker niet een budget-uitvoering. Heerlijke cruiser en trekt ook nog lekker. Geweldige afwerking en niet eens lelijk. Ja, die is in alles, allemaal een tandje beter, dan zijn niet Duitse/premium-concurrent. Je rijdt er in en je begrijpt waarom… Dat wil zeggen bijna: de prijs kwaliteit/beleving verhouding tov elk vergelijkbare andere wagen, niet zijnde Mercedes, BMW, of misschien een Audi, kan dat in mijn ogen niet goed praten. De meerwaarde die je 3x over de kop, betaalt, voor een fractie andere beleving, is alleen gebakken marketing bullshit. En dat snap ik dus niet, dat men bereidt is zoveel extra voor neer te leggen, voor maar zo weinig extra. Ik snap het concept van status en dat dat werkt voor een heleboel die naar verlenging van een lichaamsdeel op zoek zijn. En dat er ook nog merk-liefhebbers zijn. Maar dat verschil kun je van z’n levensdagen niet weg zetten als premiejum. En toch lukt het ze, een shitload aan mensen denkt dat het zo is, dat geef ik ze, de Duitse premiejum-fabrikanten. Maar goed, voor degene die het wel snappen, jullie hebben elkaar gevonden: de priemiejum-seeker enerzijds en /of Mercedes, BMW, evt een Audi, anderzijds.
erikabarth zegt
@lithiumion ah dan begrijpt u het dus wel wat premium is.
intimrasiert zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mustang750supersnake zegt
n wagen van meerdere jaren oud die het ondanks alles nog steeds zonder morren doet, zonder duur onderhoud en camera’s die alles voor je in de gaten houden zodat je ook nog zelf mag nadenken of je van baan wisselt….met nog echte knopjes op het dashboard en analoge tellers…..met als enig schermpje dat van de radio en airco……..
dat vind ik premium……
e36thuglife zegt
E36 vriend bullet proef.
mc96 zegt
BMW is de weg kwijt, BMW heeft de slag gemist met elektrische auto’s, een BMW zonder zescilinder is geen echte BMW, BMW verkoopt alleen maar voorwielaangedreven driecilinders, bla bla bla bla.
Mini Joe zegt
Premium ? 😩
aziz zegt
Audi, waar blijf je?
mashell zegt
Goede vraag. Misschien naweeën van het diesel schandaal? Dat de A4 inmiddels een oud model is? Dat sommige importeurs (zoals eentje in Leusden) het merk hoger in de markt zetten dan de concurrentie?
erikabarth zegt
@aziz @mashell doe dan ook even onderzoek voordat je zomaar iets gaat roepen.
Audi doet het wereldwijd best prima, vooral EV sales.
Successful first half-year for Audi:
record deliveries and strong profits
cossiekiller zegt
Als je een Mini en alles onder een 5 serie bij een ‘dikke premium Duitser’ mag tellen, is het ook geen eerlijke vergelijking…
LaLancia zegt
De wereld is een grote “Keeping up appearances” show geworden. Dmv het rijden in een van de Duitse Drie kunnen we laten zien dat het zo goed met ons gaat. Zie ook IG, TikTok etc..
kniesoor zegt
De mens leeft al op basis van vergelijk zolang-ie bestaat. In de oertijd werd er gekeken naar wie de mooiste, beste koe had, nu naar de mooiste, beste heilige koe 🙂
Johanneke zegt
Maar echt. Zolang je maar een ‘dikke’ mercedes hebt met 2 mega uitlaten en een 1.3 renault motor. Dan weet de wereld hoe goed je gaat.
lexis zegt
Jammer dat met dergelijke artikels enkel maar gepolariseerd wordt ipv van eens meer te nuanceren vanwaar deze hoge verkoopscijfers komen. Inderdaad iedereen wil mischien premium rijden. Maar in veel landen is het vooral het systeem van de salariswagen of firmawagen die het mogelijk maakt dat ” te” dure autos toch een redelijk marktaandeel kunnen veroveren dankzij relatief goedkope leasing en hoge restwaarde speelt de hoge cataloogwaarde een stuk minder. Zal ongetwijfeld in Duitsland ook meespelen. Maar technisch gezien komen de non premium en premiums steeds dichter tegen elkaar . De mainstream modellen van de premium merken zijn heus niet zo vooruitstrevend onderhuids. Bv BMW bouwt al een hele tijd slechte motoren (onbetrouwbaar, distributie ketting problemen, lekkende kleppendeksels, egr kleppen die smelten enz ). Maar daar zal de lease rijder niet wakker van liggen want op de end of life van 3 jaar rijdt die al in een nieuwe glimmende Beemer of Merc. Maar als particulier best toch eens over nadenken als je de dure premium ownership cost wil of kan dragen.
Alfarobert zegt
Wat er premium is aan Duitse auto’s heb ik nooit gesnapt. Die AMG blokken worden door 1 persoon in elkaar gezet he.Hoeveel man werkt daar wel niet? 136.000 blokken per jaar? Herrieblokken want voor mooi geluid moet je echt in Engeland of Italie wezen. Daar komen ook de mooiste auto’s vandaan.Design komt niet uit Germany.
erikabarth zegt
@alfarobert dat is puur subjectief, maar uw Italiaanse passie deel ik ook.
Duitse auto’s vind ik ook geweldig.
renskuhh zegt
@Alfarobert: “mooi geluid moet je in Engeland zijn”, bijna al die blokken komen van Duitse merken en schoonheid is subjectief.
mauwerd zegt
Duitse wagens zijn klasbakken. Zo’n BMW 3 of 5 of X5, dat rijdt altijd geweldig. Mooi afgewerkt, sportief als je wilt en comfortabel als het moet. En alle keuze. Duur, ja, maar kwaliteit kost geld.