KIA is de nummer één in Nederland. Maar wat iedereen wil weten is hoe het zit met Duits premium. Wie won de Premium Wars in Nederland over 2022?
Wij autobloggers weten al een tijdje een ding zeker: iedereen wil eigenlijk Duits premium rijden. Maar dan ook echt, iedereen. Natuurlijk rijdt niet iedereen Duits premium. Maar dat is niet omdat men het niet wil. Je hebt mensen die per se (bijna) nieuw willen rijden en het niet kunnen betalen. Je hebt ook nog steeds inverse badge snobs (uitkijken voor deze mensen). Deze claimen niet zo’n ‘poenige’ badge te willen. In werkelijkheid willen deze mensen het áller áller graagst Duits premium.
Je hebt daarnaast nog de mensen die ‘het idee’ van een Jaaag, Alfa of Maser leuk vinden. Maar die er vervolgens niet omheen kunnen dat Duits premium net wat betere infotainment heeft, er meer dealers zijn en wat andere praktische dingen net een tikje beter voor elkaar zijn. Dus ook zij willen uiteindelijk Duits premium. Tesla rijders konden even zichzelf voorhouden een nieuw en verbeterd type mens te zijn. Maar nu willen ze een Taycan of een Audi e-tron GT. Aan het eind van de dag wil dus iedereen Duits premium.
We wachten in spanning af wie van de drie wereldwijd ‘gewonnen’ heeft dit jaar. Maar we kunnen al kijken naar de uitslag van de ‘Premium Wars’ in Nederland over 2022. Oplettende lezers weten het al vanuit ons overzicht van de best verkochte merken. Maar ach, daar iedereen Duits premium wil, lichten we het nog maar een keer uit. En kijken we ook even naar dat contrast met die andere premium merken. Daaruit blijkt namelijk…iedereen wil…juist ja.
Premium Wars Nummer 1: BMW (17.138 units)
Jawel hoor, BMW heeft in Nederland weer flink huisgehouden in 2022. München heeft Stuttgart en Ingolstadt dik en dik verslagen. BMW werd zelfs het vijfde best verkochte merk überhaupt in Nederland. Is het dan eigenlijk nog wel premium?
Feit is dat zelfs als je de non-premium voorwielaandrijvers weg zou laten, BMW het meest verkocht heeft van ‘de drie’. En dat doen hoeft in principe niet. Audi doet immers bijna niks anders dan voorwielaandrijvers verkopen in Nederland en Mercedes heeft ook FWD in de segmenten waar BMW dat heeft. De puristen zal het echter toch soort van deugd doen dat de FWD 1-Serie, ondanks de eerste plek van BMW als merk, mínder verkoopt dan zowel de A3 als A-Klasse. Kijk BMW, dat krijg je er nu van als je je omlaag laat trekken tot dat niveau.
Van de premium sterkhouder met RWD, de 3-Serie, werden er echter een nette 2.166 verkocht. Meer dus dan 1-Serie’s. Daarmee verslaat de Dreier ook de nieuwe C-Klasse en vermorzelt ‘ie de A4. Ook de al wat oudere 5-Serie gaat lekker met 1.325 stuks. BMW’s grote SUV’s doen het traditioneel goed. De X5 gaat in verhouding tot de Q7 en GLE als een speer over de toonbank (factor 3 vaker verkocht).
Qua elektrisch trekt de i4 samen met de iX3 het paard met 2.411 respectievelijk 1.853 verkochte exemplaren. De gewöhnungsbedürftige iX vond echter ook 912 klanten. De iX1 en i7 zijn nog maar net op de markt en vonden tot op heden nog ‘maar’ 43 respectievelijk 59 Nederlandse klanten.
Premium Wars Nummer 2: Audi (13.852 units)
Audi moet het wereldwijd nu al enkele jaren doen met plek drie, maar pakt in Nederland plek twee. Dat is wel met name te danken aan de kleinere modellen. De A3 verkoopt ongeveer vijftig procent beter dan de A-Klasse en 1-Serie. De A1, waar BMW en Mercedes onder eigen naam geen concurrent voor hebben, is ook nog 864 keer verkocht.
Over het algemeen geldt bij Audi dat hoe hoger het segment, hoe minder er -ook relatief- verkocht wordt. De A4 doet ‘maar’ 866 units en de A6 (die later dan de huidige 5-Serie op de markt kwam) slechts 377 exemplaren. Ook de Q7 en A8 moeten hun concurrenten (dik) het nakijken geven. Die laatste is met 28 verkochte exemplaren een exoot in vergelijking met de Siebener (130 units zonder i7) en S-Klasse (201 units).
Lichtpuntje voor Audi is dat de elektrische modellen wel hard gaan. De e-tron doet 2.316 units en de Q4 e-tron 3.255 units. Die laatste is daarmee de derde best verkochte EV van Nederland. De chique e-tron GT tenslotte voegt daar nog 153 units aan toe. In de (achterwielaangedreven) toekomst, kan Audi dus andermaal de jacht openen op de concurrenten.
Premium Wars Nummer 3: Mercedes (12.295 units)
En dan tenslotte Mercedes. In Nederland is dit merk traditioneel gezien gewoon wat minder populair dan wereldwijd het geval is. De A-Klasse verkoopt zoals gezegd wel beter dan de 1-Serie, dus dat mag een opsteker heten. De (nieuwe) C-Klasse blijft ook in de buurt van de 3-Serie. De E-Klasse daarentegen zit wel dichter bij de A6 dan bij de Fünfer. ’s lands taxicentrales mogen dus wel even overnieuw investeren.
Nou is het bij Mercedes natuurlijk zo dat men tegenwoordig naast de reguliere programmering ook voor praktisch elk model een EQ-model heeft. Deze snoepen wellicht wat verkopen weg. Dat kannibalisme is er bij de andere merken wellicht minder, zou je denken. Echter, bij elkaar opgeteld, doen deze het alsnog minder goed qua afzet dan de EV’s van BMW en Audi. De EQA, EQB, EQC, EQE, EQS en EQV zijn respectievelijk goed voor 754 (A), 584 (B), 197 (C), 402 (E), 397 (S) en 166 (V) units.
Lichtpuntje is voor Mercedes wel dat Das Haus in het ’traditionele’ (lees: geen SUV) topsegment nog steeds de toon aangeeft. De S-Klasse is de best verkochte van het trio S, 7, A8 en de EQS voegt daar dus nog eens relatief flink wat units aan toe. Apart is echter wel dat bij de grote SUV’s zoals gezegd BMW dan weer (ruimschoots) de toon aangeeft.
Nummer…veel: wel premium maar niet Duits
Ja en dan nog even die blik op de andere premium merken. Hoe ernstig is het? Wel, Alfa Romeo heeft in totaal 320 auto’s verkocht. Jaguar moet leven van 232 verkopen. Lexus doet het met 411 stuks en Maserati met 34 units. Dat houdt dus allemaal niet over. Duits premium vermorzelt alles en iedereen.
Behalve Volvo, want dat doet verrassend genoeg 12.891 units (en dus meer dan Mercedes). Dat ligt vooral aan het belachelijke succes van de XC40 (6.821 stuks). Ook de V60 en XC60 doen het nog aardig. Maar de Chinezen Zweden doen het dus wel oké in Nederland. Veel artsen in het land, kennelijk.
Volvo is dus wel de uitzondering. Zeker als je bedenkt dat ‘echte’ dure bakken zoals Bentley’s (130 stuks) en Ferrari’s (69 stuks, noice) niet heel veel minder -of zelfs meer in het geval van Maserati- doen.
Ander referentiepunt: Porsche verkoopt 2.244 auto’s per jaar. Kan je nagaan. Een Jaguar is dus tien keer ‘exclusiever’ dan een Porsche in Nederland. Koop dan?
mjpamsterdam zegt
EDIT: toegevoegd
rutgerg zegt
En nu wil ik wel eens weten hoeveel Lexus in de States heeft verkocht en BMW/Audi/Merc… iets zegt me dat lexus daar de grote winnaar is.
Groninger zegt
Donald Trump is daar ook president geworden dus dat zegt niet zo veel.
ya314 zegt
De verkopen van BMW en Mercedes liggen meer dan 10% hoger dan die van Lexus in de USA.
Audi verkoopt de helft van Lexus, die Yanks snappen dus wel wat de echte premium merken zijn.
https://www.goodcarbadcar.net/2022-us-vehicle-sales-figures-by-brand/
Dutchdriftking zegt
Tjonge, mijn Italiaanse bella is dus premium. Dat wist ik niet.
KEV9 zegt
Alsjeblieft zeg, duits premium ze worden op alle fronten door de Koreanen voorbij gevlogen. En over een jaar of 5 kun je daar de Chinezen ook bijschrijven
mashell zegt
Stond zondag aan de snellader bij iOnity in Rheine. Naast mij stond een iX3, die laadde met 120 kW redelijk snel, aan de andere kant stond een Skoda Enyaq 60 die maar 50 kW haalde (vergeten de snellaad optie te bestellen???). Mijn e-tron laadde gewoon constant met 147 kW. Maar naast de Enyaq sloot tegelijkertijd met mij een Ioniq 5 aan, die laadde met boven de 200 kW en was op 80% toen ik op 50% was. Die Koreanen hebben hun zaakjes echt goed voor elkaar!
Homer55 zegt
Spannend, een oplaadrace.
autogedrocht zegt
Wel knap om 23x het woord premium in één artikel te krijgen. Ik mag hopen dat het sarcasme is.
OT wel opvallend dat Mercedes zoveel achterloopt op BMW. Een vergelijk tabelletje met types zou wel mooi zijn ;-)
karhengst zegt
Mercedes doet het vooral goed bij verhuurbedrijven net over de grens.
PunicaOase zegt
Is er een reden waarom die A4 zo slecht verkoopt? Is toch best een strakke wagen met mooi interieur? Verbaas me dat de 3-serie (ook goede wagen) het zo veel beter doet?
willeme zegt
@punicaoase:
De Audi A4 is een wat ouder model (2016). Het grootste probleem is dat die auto niet echt veel PHEV of andere interessante lease-versies kent, terwijl de zakelijke leasemarkt erg belangrijk is. De BMW 3 Serie kun je krijgen met meerdere PHEV-aandrijflijnen en dan kun je nog kiezen uit een Touring en eventueel xDrive. Ook denk ik dat veel A4 prospects de geringe meerprijs van een A5 Sportback voor lief nemen en dan dat model kiezen.
jaapiyo zegt
Die laatste vliegert gaat niet op broseph. De 4-Serie minus i4 doet namelijk ook meer units dan de A5.
willeme zegt
@jaapiyo: dan nog kunnen wat A4 klanten overgestapt zijn? Heeft verder niet zoveel met BMW te maken (overigens is de 4er ook een stuk nieuwer dan de A5, dus logisch dat die beter verkoopt).
atrak zegt
Wat mij het meest verbaasd is de A3 die zie ik echt zelden tot nooit rijden. Voornamelijk de Mercedes A200 maar die kan natuurlijk ook al 2 jaar oud zijn. Wat de A4 betreft is het ook de geringe keuze aan motoren en het is een wat ouder model. In de 3 serie kan je nog kiezen uit 6 cilinders en of diesel.
jaapiyo zegt
De A4 is inderdaad wat ouder. Maar in Nederland is dat percentage zespitters in 3-Serie’s natuurlijk erg laag. En de A6 is juist nieuwer dan de 5-Serie, maar verkoopt (aanzienlijk) slechter. Relatief gezien nog slechter dan de A4 versus 3-Serie zelfs.
mashell zegt
Ik denk dat iedereen die een A6 wil (die een stuk modernere uitstraling heeft dan de 5 serie) uiteindelijk gewoon met een e-tron naar huis gaat, die biedt meer auto voor minder geld.
alloallo zegt
Ik vind de A6 gewoon duur geworden. Vroeger was de a6 iets goedkoper dan een 5 serie.
Alle meerprijzen van Audi draaien de a6 de nek om.
mashell zegt
Wie een A6 wil kiest een e-tron en dat kon ook wel eens zo zijn voor de A4 rijders. Die gaan rekenen en ontdekken dat netto in de maand de e-tron goedkoper is.
sabrerator zegt
Ik wil ABSOLUUT nooit of te nimmer Duits premium!
Voor geen goud. Al kreeg ik geld toe.
Ook geen Duits niet premium, gewoon geen Duits.
baardmijt zegt
Je weet niet wat je mist. Ze koken vaak bovengemiddeld goed en ze hebben nog een beetje dat onderdanige.
mcshine zegt
Ik maar denken dat écht Duits-Premium Porsche was, en dit vooral de sub-top. Ik ben benieuwd , zonder proefrijden staat er een 225e Xdrive in bestelling.
Richmond zegt
Waarom niet proefgeredrn?
meetsysteem zegt
Nou zeg, tegen zo’n dikke Polo zeg je heus geen nee denk ik…
jensoffbutton zegt
Wel verbazingwekkend dat Volvo meer verkoopt dan Mercedes.
Als je naar het gamma kijkt zijn er 4-5 tal keer meer Mercedes modellen.
Less is more. Beter één model hartstikke goed maken ipv te prutsen en knippen & plakken.
mashell zegt
Volvo heeft de XC40. Dat is een hit en daar is ook nog eens een elektrische variant van. En de V60 en XC60 zijn ook wel erg mooi. Nederland is traditioneel een Volvo land en het Volvo aanbod is gewoon erg sterk.
rutgerg zegt
Zo werkt het in restaurants ook… beter 4-5 goede en verse gerechten op het menu dan 20 gerechten die je nooit allemaal vers kunt bereiden…
Richmond zegt
Bmw heeft net zoveel modellen, als Mercedes dus daar ligt het niet aan.
karhengst zegt
Mercedes heeft het vooral aan zichzelf te wijten omdat het van alle merken verreweg het hardste getroffen is door de supply chain perikelen. De nieuwe C-klasse is al lang en breed uit, je ziet hem zelden. Bij BMW kon je hooguit eventjes geen high-end audio kiezen. Bij Mercedes was de helft niet leverbaar of met minstens een jaar levertijd.
Daarnaast is de nieuwe C gewoon niet zo goed als de vorige was ten opzichte van de vorige 3-Serie. Mindere afwerking, sponzige remmen en minder verfijnde aandrijflijn in het algemeen.
Richmond zegt
Ik denk dat veel niet premium merken zich achter de oren moeten krabben, dat bmw het gelukt is om 5e te worden.
1ercoupe zegt
Van de 1-Serie zijn er zo weinig van verkocht omdat er een giga levertijd op zit. Meer dan 12 maanden op sommige momenten.
Richmond zegt
Dat is bij de andere modellen ook.
Svenska II zegt
Mooi! Blijf ik lekker exclusief Lexus rijden, en iedereen uitlachen…
thjvanvlerken zegt
Mijn gevoel zegt dat Volvo beter in de opties en motorisering zit dan de Duitsers. De Duitsers zijn vaak niet echt premium, een kia is vaak beter in de opties etc. Genesis al in de call jgets te zien in NL?
audirs3 zegt
Waarom geen Tesla bij niet-Duitse premium merken?
Dakhaas zegt
Lol
piebepost zegt
15 jaar geleden vlogen de 147’s en 156’s je om de oren, nu zetten ze nog maar 320 auto’tjes om. Rampzalig.