![De Q5 was een van de grote aanjagers voor Audi in 2012](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/Audi-Q5-2013-02.jpg)
De opmars van Audi lijkt niet te stuiten. Lagen ze van de Grote Duitse Drie twee jaar geleden qua verkopen nog op de derde plek, zoals de zaken er nu voor staan is juni de laatste maand geweest dat ze BMW voor zich moesten dulden, en nemen ze per juli het stokje over.
Zowel Audi, Mercedes, als BMW noteren behoorlijke groeicijfers. Onderling is er echter een behoorlijk verschil in groeitempo. Kijken we naar de cijfers over de eerste helft van 2012, dan noteert Audi +12,3%, BMW +8,3% en Mercedes +6.9%.
We slingerden onze calculators aan, en berekenden dat met deze groeipercentages Audi per juli voor het eerst in zijn geschiedenis op de hoogste trede plaats mag nemen (weliswaar met slechts 3.000 – 4.000 meer verkopen dan BMW, maar toch). Waarschijnlijk komt de Dom Perignon over een maandje uit de ijskast in Ingolstadt.
Deze verschuiving is interessant om waar te nemen. Mercedes, traditioneel een topverkoper, verliest terrein. Er wordt weliswaar nog steeds flinke groei genoteerd, maar als je concurrent bijna dubbele groeicijfers neerzet, dan moet je je toch zorgen maken. Wat denken jullie: gaat Audi comfortabel richting de top, of komen de andere twee wel weer langszij?
Voor de duidelijkheid hebben we alle cijfers voor je op een rijtje gezet:
En hier de resultaten, inclusief BMW Group en Daimler:
Ondertussen laat Audi’s CEO, Rupert Stadler, weten dat Audi pas per 2020 voor de kroon van ‘nummer 1 premiumfabrikant’ gaat. Hierbij doelt hij waarschijnlijk op het inhalen van bovengenoemde groepen.
Was te verwachten… Wat iedereen er ook van vindt, Audi is gewoon ontzettend populair. En velen kiezen tegenwoordig liever een Audi dan een BMW of een Merc.
@Jimmy: Klopt Audi mag dan wel saai zijn, en na een tijdje zal de mindere kwaliteit van de auto te voorschijn komen, maar het uiterlijk spreekt iedereen wel een beetje aan. Ook gaat men lekker op in de grijze massa met een audi. En zoals u weet is er de laatste jaren al een trend rond het Audi rijden, dikke pluim voor de marketing boys van Audi aangezien dit door hun gerealiseerd is en een knap staaltje werk is. Ze hebben zich los weten te maken van het imago dat ze het merk zijn dat hetzelfde is als VW alleen iets beter. Ze staan nu gewoon als premium top of the line bekend(hoewel soms de kwaliteit toch achter blijft en na een jaartje alles zoals bij een VW verkeerd begint te gaan).
@drivingpleasure: + ze hebben natuurlijk ook een heel divers aanbod, aan ik blijf erbij dat de R8 een goede stap is geweest. Aangezien Audi nog niet met een sportieve auto bij de normale consument bekend stond, nu denkt men ik rijd een Audi die hebben ook zo’n snelle R8 dan moet mijn auto ook de shit zijn. Klinkt raar maar het menselijk brein legt dit soort combinatie bewust of onbewust. Lijkt me leuk om van BMW ook weer een keer zo’n auto te zien, het is al zo lang geleden (mclaren en M1).
@drivingpleasure:
mcLaren heeft destijds alleen het blok door bmw laten ontwikkelen en bouwen. Verder heeft bmw hier niks mee te maken.
Een opvolger voor de m1 zou wel leuk zijn, die ziet er zelfs na ruim 30 jaar nog niet echt gedateerd uit.
@jrk68: Klopt Mclaren heeft inderdaad de auto gebouwd. Maar destijds heeft BMW zo’n ontzettend bruut blok ontwikkeld dat ze daar een aparte versnellingsbak etc. voor moesten ontwikkelen omdat niks wat er toen bestond de kracht van deze motor aan kon. Omdat de meeste mensen weten dat BMW dit blok heeft ontwikkeld hebben ze heel lang kunnen voortborduren op dit succes(nu de dag is het nog steeds een hele snelle auto, en sprint er in het begin zelfs nieuwe super cars uit). Ik dacht mij te herinneren dat BMW daarom ook deels heeft afgezien van de M1 omdat ze destijds meer dan genoeg succes hadden met de F1.
@drivingpleasure: mindere kwaliteit? ga uw mond wassen, vergelijk een A4 van 2008 en een 3 serie van 2008 , kwaliteitverschil lol..
@KaCh1ng: lol ja doe is. Denk dat je bedrogen uit komt. Mompelt iets met tsi en kettingen……..
@E34M5Touring: iemand die niks van autos kent? 1.2 TFSI en 1.4TFSI zit in een a4? dacht het niet
@KaCh1ng: ja, dan is BMW duidelijk de betere van de 2. Zelfs mijn garage zegt het, en die verkopen BMW en Audi.
Hmn des te eentoniger de modellen worden des te hoger worden de verkoopcijfers best raar.
Als je honderd mini’s ziet zie je één rolls royce, jammer dat het niet zo werkt.
Leuk vergelijk maar in het 2de staatje gaat het even mis.
Binnen de VAG groep vallen Seat en Lamborghini onder Audi.
Dus als je bij BMW de Mini en Rolls verkopen opteld en bij Mercedes de Smart’s en Maybach’s dan moet je dat bij Audi ook doen met Seat en Lamborghini.
Dat is wel zo zuiver.
was getekend een niet BMW, Mercedes of Audi Fan
@jrk68: Ja nu je het zegt. Erg raar..
@jrk68: mag je Ducati dan ook al meetellen? :D
Ik vind het ook een rare vergelijking, want moet je dan niet de verkoopcijfers van de volledige VAG groep nemen? VW, Skoda, Audi, Seat, Lamborghini, Bentley, … Dan komen ze makkelijk op 1
Want een mini en een smart horen naar mijn mening niet onder de noemer Premium.
@stanny:
Nee sinds 1992 bestaad de vag groep uit 2 poten waar het personenwagens betreft. VW,Skoda en Bentley als normale poot en Audi,Seat en Lamborghini als de sportive poot.
Wie weet veranderen ze dat als Porsche is ingelijfd in een normale en een priemiumtak.
@stanny: audi, vw, seat,skoda zijn ook verre van premium.
Heb het bewust weggelaten, omdat het verschil VAG – de rest te groot is. Om dan nog Seats, Skoda’s etc er bij te slepen werd me te uitgebreid. Ik heb bewust daar de lijn getrokken, hoewel ik natuurlijk wel weet dat Audi niet op zichzelf staat.
@sir_smokalot: ok thanks voor de verduidelijking
@jrk68: Ja en Audi is destijds opgekocht door VW. Dus die verkopen vallen allemaal onder VAG. Anders vallen de verkopen van Audi ook onder VW, en dat is waar alle Audi boys bang voor zijn want dan krijg je het zelfde liedje als vroeger dat je gewoon in een iets beter VW rijdt.
Tja, mensen hebben een nieuwe leasert nodig..
Al een aantal jaren is het kudde volk mega Audi geil, Buurvrouw of collega rijd een Audi, dan wij ook.
@stanny Dan heb jij er blijkbaar geen kijk op.
Audi is gewoon een soort van premium Volkswagen!’
Hoewel er aan beide niets premium aan is.
Verder klopt dit artikel niet. Audi is geen fabrikant dat is de VAG dus moet je alle merken erbij optellen.
BMWgroep met alle merken en Mercedes met alle merken.
Nissan met alle merken.
Toyota etc…
@pokerface: je weet toch wel dat premium gewoon een marketings woord is. In Amerika zijn ze er gek op daar kan je bijna elke auto een zogenaamd premium sound system krijgen of zelfs premium bekerhouders. Er bestaat niet zo iets als èèn premium auto. Want die is voor iedereen anders. Voor iemand die al blij is met een fiat panda is dat de premium auto en voor iemand die een BMW rijd is dat zijn premium beleving.
@pokerface: VAG is geen fabrikant. Het is een holding die 11 merken bevat, van MAN tot Porsche. Voor mij is een merk een fabrikant als het eigen R&D en eigen productie heeft. Audi is dus welzeker een echte fabrikant, Alpina eigenlijk niet.
@pokerface mee eens, ondanks dat de vag groep er dan toch nog met vlag en wimpel bovenuit steekt.
VAG wordt meestal niet gezien als onderdeel van de Duitse 3. Dus eigenlijk zou Audi helemaal niet in het rijtje horen aangezien het geen onafhankelijke producent is
@ruudw: wie is dan wel nummer 3 als er over Duitse drie wordt gesproken? Porsche lijkt me ook niet helemaal vergelijkbaar met Merc of BMW.
Mercedes hinkt toch wel duidelijk achterop!
Ik heb even de verkoopcijfers geraadpleegd en dan merk je toch dat de E-klasse, voor Mercedes een belangrijke wagen, het niet goed doet. Niet tegenover zijn voorganger en niet tegenover bvb de BMW 5-serie.
@carreza Dan zou ik als ik jou was nog een keer goed door je verkoop cijfertjes gaan.
@kwaliteituitturijn: excuseer? Ik geef je even de feiten…
Mercedes-Benz E-klasse (nieuw model 2002): 3861 stuks
Mercedes-Benz E-klasse (nieuw model 2009): 1997 stuks
BMW 5-serie (nieuw model 2004): 3454 stuks
BMW 5-serie (nieuw model 2010): 4022 stuks
Nog commentaar?
In NL t/m juni:
5 Serie: 2.504
E-Klasse: 818
@sir_smokalot: Dat is alleen de Nederlandse markt, niet echt een de grotste markt voor deze merken volgens mij. In een land als Slovenie zal dit weer anders zijn…
@sir_smokalot: groot verschil toch…
@kwaliteituitturijn: Mercedes doet het naar mijn idee met de C klasse ook erg goed. De nieuwe E klasse gaat volgens mij ook best goed: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=69&t=39208
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=69&t=50093
Joh je gaat toch niet zomaar een nieuwe fabriek openen! Als Mercedes-Benz duidelijk achterop hinkt Carreza?
@pokerface: Tja, kijk naar de feiten. Een stijging van 6,9% is zeker niet slecht, maar vergelijk dan met de cijfers die Audi en BMW presenteren…
brrr.. saai, burgerlijk saai is kennelijk immens populair en het rijd ook nog eens middelmatig voor een veel te hoge prijs alleen een echte S schijnt wel aardig te zijn maar een basis Audi of zelfs S line is in vergelijk tot andere niet echt je van het. Dan kun je beter een Bimmer kopen als je zo nodig Duits wilt rijden. Nou ja aan mij zijn deze eenheidsbraadworsten op wielen niet besteed (te saai, te klinische, te veel hetzelfde, te duur, te kaal, en nog meer te in negatieve zin).
Maar ik vind het wel ontzettend knap dat de marketing machine van VAG dit toch voor elkaar weet te krijgen. Als je zo iets dufs zoveel weg kan zetten is dat een 10 met een griffel. Die gasten verkopen zelfs een lege schoenen doos nog voor de hoofd prijs. Mijn complimenten.
@nokia: Klopt, de instappers hebben allesbehalve een spannend rijgedrag, maar daar zoeken veel mensen ook niet naar. Ik vind het heerlijk als ik weet welk wiel wat doet en op wat voor oppervlakte zij zich bevinden, maar voor 99% is het toch slechts een vervoersmiddel, in dit geval een te dure dan, want een Passat doet alles net zo goed.
Dit komt volgensmij ook alleen maar omdat Audi’s een stukje goedkoper zijn dan BMW’s en Mercedessen.
@DonEmilio: Kijk Emilio. Audi met een BMW en Mercedes vergelijken is hetzelfde als Appels met Peren vergelijken.
Audi is goedkoper omdat het geen premium merk is, maar het wel wil zijn.
@pokerface: @lambo4all ben het volledig met jullie eens. BMW zei het ooit zelf al :“Just because Audi will price the car in the premium segment does not make it a premium vehicle.”
Ook met deze uitspraak ben ik het volledig eens ;)
@DonEmilio: haha, dat dacht jij. sommige modellen die in de prijslijst staan bij audi kan je nieteens zo kopen, omdat er heel veel essentiele dingen niet op zitten zoals airco, een radio en soms zelfs nieteens wielen. Audi dealers MOGEN vaak nieteens de versies verkopen die in de prijslijsten staan omdat ze die bij inruil niet kwijtraken omdat ze zo kaal zijn als een armeense cel. voor een audi met opties betaal je evenveel als een bmw of merc.
Ben ik de enige die het niet fijn zou vinden als ik nu een audi rij? Weet je gelijk dat ”iedereen” een audi rijdt.. Lekker origineel.
@jeffreym3: Jaren is het geweest dat ‘iedereen’ BMW zou rijden, aangezien zij van de Duitse drie bovenaan stonden. Daarbovenop komt ook nog eens dat de E46 die wij beiden rijden, de Ford Mondeo oversteeg met verkopen, dus heel erg exclusief kan je dat ook niet noemen. Waar ik een Audi niet voor wil rijden is puur voor de afstandelijkheid in het rijden, dat verzin ik niet, maar heb ook daadwerkelijk met Audi’s gereden. Op een of andere manier is het gewoon een auto die zijn werk doet, in alle rust. Dat is voor de meesten gewoon prima, maar ik zoek iets meer gevoel bij het rijden. Dat voel je overigens door de gehele VAG range heen. Alles voelt in grotere lijnen hetzelfde, van een kleine Polo tot aan een grote A6, de techniek en ambiance is overal wel vergelijkbaar.
@jeffreym3: BMW verkoopt nog steeds de meeste auto’s…
Jij meent dat de E-klasse het niet goed doet, knap dat jij dat kunt onderbouwen met enkel verkoopcijfers met betrekking tot Nederland.
Dan moet je gewoon duidelijk zijn in wat je bedoelt, ik reageer op onzin die jij verkondigt.
Maar gelukkig zijn zowel de dealers als MBNL wel tevreden over de gehaalde aantallen in Nederland.
Dus ga jij maar weer lekker verder met onzin verspreiden dan ga ik weer over op inhoudelijk wel interessante onderwerpen.
Maar ik laat mij niet de les lezen door de eerste de beste snotneus.
@kwaliteituitturijn: Pff… zo kan ie wel weer hoor. Neem een bakkie koffie en ga weer aan het werk…
@kwaliteituitturijn: Oh, je bent zo eentje die altijd ergerlijke commentaren schrijft.
Goed om weten, dan moet ik in het vervolg niet meer de moeite doen om te reageren.
@nokia Amen.
@pokerface Gelukkig ben ik niet de enige ;)
pennelikkers heaven!!
Marge is alles!
@jansen Nahh liever niet, vrij op Maandag ;) dus alle tijd.
sir smokalot zou bij de Belgische staatstelevisie kunnen beginnen. Daar word het nieuws verdraaid om het publiek te manipuleren.
Dus eigenlijk staat BMW gewoon voor op audi? Net als in … bv…. België
En wat verdraai ik dan precies? Alle cijfers staan gegeven, afkomstig van de 3 afzonderlijke fabrikanten. Zwart-op-wit. Dus nogmaals: hoe probeer ik het publiek te manipuleren en wat is mijn belang daarin?
@sir_smokalot: Er lopen twee discussies door elkaar, en niet iedereen weet heel goed die twee gescheiden te houden. Aan de ene kant is er de discussie wie is de grootste Duitse ‘premium’ autobouwer, nu BMW maar waarschijnlijk zo Audi en aan de andere kant de discussie verkoopt de Mercedes E-klasse goed. Die laatste discussie wordt alleen gevoerd op basis van Nederlandse cijfers, dus is die discussie waardeloos. Meneer Smokalot, niets aan de hand dus.
@sir_smokalot:
Misschien had je dat 2de staatje achterwege moeten laten.
Dat vertroebeld het beeld terwijl het aan de stand niets veranderd.
En toch kun je die drie niet heel goed met elkaar vergelijken. Daimler is bezig met een verjongingskuur. Met name de A- en B-klasse moeten dat onderstrepen. Bij de C-klasse zie je dat dat al z’n vruchten afwerpt, erg hoge verkoopcijfers ondanks de net geintroduceerde 3-serie. Bij Audi komt het gross van het volume van de A1, A3 en A4. Mercedes is niet actief in de markt van de A1. Daimler enigszins wel met de Smart maar dat ligt toch anders.
Daarnaast is Mercedes-Benz voor het eerst weer marktleider geworden in de Verenigde Staten, nipt voor BMW, Lexus en Audi. Grote omzet generatoren voor Mercedes zitten er overigens ook aan te komen: de nieuwe S-klasse en de introductie van de A-klasse. De E-klasse heeft inderdaad veel pijn van de 5-serie introductie.
Allemaal juist. Het zou eens aardig zijn om te kijken naar de marge die er per verkochte auto wordt gedraaid, want daar kon Mercedes het nog wel eens aardig in doen. Hoewel…we kennen allemaal de optielijst van Audi. Hoe dan ook, pure cijfers zijn natuurlijk wel altijd een aardige indicator van de handel en wandel van dat moment.
@sir_smokalot:
Audi heeft denk de beste marge. 5,3 miljard winst in 2011 tov 4,9 voor de hele BMW group. MB kan ik niet zo 1 2 3 vinden maar zal vast niet nog hoger zijn ;)
Audi heeft natuurlijk ook grote schaalvoordelen door het VAG concern. Als die niet de beste marge hebben doen ze toch wat verkeerd, zeker nu met de 2 modulaire platformen waar zo’n beetje alle auto op worden gemaakt.
@anakiet: Je moet nooit de netto winst nemen om bedrijven te vergelijken. Al helemaal niet als je opzoek moet gaan naar de marge. Van netto winst zijn ook zaken als (eenmalige) belanstingsvoor- of nadelen, afschrijvingen etc. afgehaald. Je kunt beter naar operationele winst, bruto marge, EBITDA of misschien EBIT kijken.
Daarnaast zijn de groepen niet goed met elkaar te vergelijken. BMW heeft een vrij grote motoren divisie en Daimler een gigantische Truck, Bus en financiele tak. Mercedes maakt ongeveer de helft van de totale omzet uit.
Dat bij Audi de marges het hoogst liggen wil ik wel geloven. De schaalvoordelen die zij bereiken binnen de VAG groep zijn ongeevenaard. En inderdaad hun optielijsten zijn een feest voor de winst..
@anakiet: Audi bouwt ook minder sterke en minder betrouwbare auto’s, je krijgt bij Audi gewoon een schroef extra waar ze die bij VW weglaten waardoor die net nog wat sneller kapot gaan.
@sir_smokalot en @anakiet:
Een snel rekensommetje laat zien dat Mercedes-Benz inderdaad een hogere gemiddelde prijs heeft dan BMW en Audi.
Mercedes-Benz (+Smart,Maybach) €57,4mrd/1260000 = €45.555
BMW (+Mini, Rolls-Royce) €68mrd/1668000 = €40.767
Audi €44,1mrd/1304000 = €33.742
Dus dat is de omzet van de verkoop van auto’s minus de hoeveelheid verkochte auto’s. Dus daar komt dan de gemiddelde prijs per verkochte auto uit. Ik weet, het klopt nooit 100% en er zitten altijd ‘maars’ aan maar toch is het een goede indicator.
@raphael:
“Ik weet, het klopt nooit 100% en er zitten altijd ‘maars’ aan maar toch is het een goede indicator.”
Zoe iets er aan toevoegen dan maar ? :)
En het is operationele winst……
“Audi heeft in het fiscale jaar 2011 wederom nieuwe records gezet als het gaat om het aantal afleveringen, de omzet en de winstgevendheid. Het aantal afgeleverde auto’s bedroeg ruim 1,3 miljoen en de omzet steeg tot 44,1 miljard euro. De operationele winst bedroeg meer dan 5,3 miljard euro. De operationele return on sales steeg van 9,4 tot 12,1%.”
Wou er niet zo’n BE verhaal van maken en zoals een leraar altijd zei:
Profit is an opinion, Cash is a fact
Over de Cashflow hoeven ze Audi ook geen zorgen te maken…
@raphael:
Volgensmij zijn Audi en BMW redellijk vergelijkbaar in de modellen die ze verkopen, Mercedes zit er volgens mij net boven. In verhouding verkoopt MB meer e en s klasses en BMW en Audi meer 3/5 serie en A4/A6 modellen. Was hier ooit eens artikel over de “premium” markt in de VS, gemiddelde prijs van een Lexus of MB was bvb een stuk hoger dan een Audi.
@Carreza Op je pikkie getrapt kerel?
En nog een keer voor alle duidelijkheid, cijfers met betrekking tot aantal verkochte auto’s is GEEN benchmark.
In ieder geval niet in Nederland, daar is de afzet en de markt veel te klein voor.
Omdat de markt zo klein is is de Marge op een verkochte auto vele malen belangrijker als aantallen.
De marge op Audi ligt over het algemeen ook veel lager, ook erg logisch als je naar het dealernetwerk van VAG (pon) in Nederland kijkt, met zoveel vestigingen. Het is namelijk veel makkelijker om 3 verschillende dealers in een regio tegen elkaar uit te spelen met offertes.
En kom het nu niet afstrijden ik spreek uit ervaring.
@kwaliteituitturijn: Het artikel gaat over VERKOOPCIJFERS, dus ik reageer op basis van VERKOOPCIJFERS. Op basis van VERKOOPCIJFERS doet Mercedes-benz het minder goed, punt uit.
En als ervaringsdeskundige zou je toch moeten weten dat de E-klasse het overal in Europa minder goed doet dan de 5-serie. Aangezien dit een Nederlandse blog is, presenteerde ik de Nederlandse verkoopcijfers, logisch toch…
@kwaliteituitturijn: oh, en wil je in vervolg even op de reply-knop drukken, want je replies verschijnen nu altijd onderaan het artikel… moeilijk om te volgen zo ;)
We vergeten dat Scania ook onder de VAG valt. Waarom gaat VAG niet gewoon de Saab fabriceren? Ik vindt een Saab nu meer stijl hebben dan de gemiddelde Audi ;-)..Oh en we hebben MAN ook nog.. VAG is gewoon de grootste wereldwijd.
Carreza jij kan alles zo goed onderbouwen, dus dan kan je dit draadje ook makkelijk volgen.
@pokerface: Niets te maken met het oorspronkelijke artikel en niet interessant genoeg. Dus nee, dank je.
Massa hysterie.
@ruudw : praat toch niet zo idioot , welke is dan de duitse 3?
@KaCh1ng: Misschien bestaan de ‘Duitse drie’ helemaal niet…
@Jansen: Ik heb even gegoogled en de Duitse drie komt alleen op Autoblog terug, in ’n artikel over de DTM… dat is denk ik dus de eis; rij je in de DTM of niet… jammer Porsche.
haters gaan haten
@KaCh1ng: amen my man amen :D
gay-wars ..
dat wordt een handtasjes en naaldhakjes gevecht .. spannend ..
Audi zal nog harder gaan vanwege de nieuwe A3, daar hebben toch mensen op gewacht. Maar Mercedes zal met de nieuwe A echt een grote verkoopspurt gaan inzetten, eindelijk een Golf van Mercedes dat willen we allemaal wel.
@mashell: Als Audi haar vanaf prijs van de A3 vanaf 25 duizend euro niet veranderd? Alleen dan zal de A3 sneller gaan dan de nieuwe A klasse want die is er al vanaf 28 duizend euro en is dus ruim 3 duizend euro duurder.
Hoewel de vergelijking een Golf van Mercedes volstrekt misplaatst is. Er is al zoveel vraag naar de nieuwe B klasse dat ook de A klasse in die nieuw geopende fabriek zal worden gebouwd.
Audi is geen topmerk, je ziet er net als de VW’s teveel van. Allemaal saai en hetzelfde. Mercedes en BMW onderscheiden zich t.o.v. VAG.
Zijn alle 3 topmerken. Wie nou precies de grootste is maakt niet uit, áls ze maar groot zijn. :D
Natuurlijk Audi doet het goed. De A1 is de grootste troef die Audi in handen heeft voor de “telling”. Die A1 was een slimme zet van Audi…
BMW kan MINI niet meetellen. Maar 2012 is nog lang. BMW zal zich moeten redden met de 1 en 3 serie die beiden wereldwijd nog opgang moeten komen.
ik ben blij dat ik niet in zo’n piemelvergroter, 4 cockringen in de grill, rij! Ach, ik probeer de Audi rijder lekker in zijn waan te laten dat ze iets geweldigs hebben gekocht. Na 4 jaar ziet het leer er niet meer uit, bladdert het interieur van ellende uit elkaar en beginnen de problemen voor de omgekatte Škoda’s.
@rufctr01: Je bent in de war met je speelgoedautootjes vermoed ik. Daar staat ‘made in China’ op als het goed is. ;)
@Tommy2: jaja…VAG fanboys willen nooit iets slechts over hun merk horen. En als ze zo goed zijn, waarom hebben alle VAG dealers er een mega werkplaats bij? Ze kunnen niet alleen van het onderhoud en verkoop Ik zag vandaag ook een 2 jaar oude A4 avant langs de kant staan met de motorkap omhoog.
@rufctr01: Dat is geen argument, alle autos kunnen stuk, ook BMW’s, Merdedes’en en Audi’s. Het ligt bijna altijd aan de mensen zelf die hun auto niet goed onderhouden, maar er alleen maar in van A naar B rijden.
@Tommy2: dat snap ik ook wel! Maar, als je een Audi rijder spreekt dan hebben ze er nooit iets mee. Maar als je hun rekeningen bekijkt dan zijn er vaak zeer veel reparaties geweest. Ik heb de balen dat een merk zich premium noemt maar het totaal niet is.
@rufctr01: Premium bestaat niet, Duitse degelijkheid daarentegen wel.
Ik kan niet concluderen dat bijvoorbeeld Audi significant van minder van kwaliteit is dan overige Duitse merken. Ik heb in toch wel een behoorlijk aantal Audi’s gezeten en gereden, het voelde allemaal degelijk aan en zag er netjes uit, en modellen van 15 jaar oud zien er soms nog uit alsof ze 2/3 jaar oud zijn. Dat zegt wel iets over de kwaliteit.
Audi is op een aantal fronten zelfs zeer goed van kwaliteit. Zo gebruiken ze bijvoorbeeld gemiddeld zwaardere uitlaten dan Volkswagen waardoor deze langer meegaan. Check zelf maar eens, al snel 2x zo zwaar. En zo zijn er nog tal van onderdelen die zwaarder zijn uitgevoerd zoals de ophanging etc. Het enigste wat een kriem is, zijn de elektronicaproblemen. Maar daar veel merken last van tegenwoordig..
@Tommy2:
Duitse degelijkheid??? Is niets van te merken bij n vlam vattende r8 ;)
@rufctr01: Ik geef je gelijk, want het is een piemelvergroter met vier cockringen in de grill.
Quattro van Audi? Ja die foto zegt genoeg, Quattro is een achterhaalde techniek.
quattro is Italiaans voor ‘vier’. en Quattro is bedoeld voor op de weg. Welke idioot denkt wow ik heb Quattro en een Audi en ik ga even wijs doen op grof terrein.
De Audi quattro was het eerste Audi model voor op de weg met vierwielaandrijving die in serie werd geproduceerd.
Iedereen weet dat een VAG auto geen grof terrein aan kan, zelfs de BMW X5 en Volvo kunnen dat (toen) niet en Mercedes wel, die leende haar onderstel van de concurrent.
WOEHOEW, go Audi go go go!!! quattro heerscht punt.
@nomar:
Je hebt helemaal gelijk,quattro heerst zie hier maar: http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/26/x-ongeschikt-audi-s8-kan-geen-terreinrijden
Dit is de beloning, voor visie, die mensen door 100% inzet, een aantal jaren geleden hadden.
Het is niet de auto.
Het zijn de mensen die dit ding gemaakt hebben.
Elke andere mening die ik lees van zeer gewaardeerde autobloggers schuif ik onder het tapijt.
Behalve @nomar. Perfecte uiting van passie voor een auto. Punt.
Meer Audi’s kan geen kwaad. Al zijn ze geen zwart of zilver…
@kickass: Nog meer cockringen in de gril op de weg? Nee dankjewel!