The results are in. BMW is wereldwijd, net als in Nederland, weer de winnaar. Is de nummer twee ook hetzelfde?
Zoals we laatst al betoogden, wil iedereen eigenlijk een premium Duitser rijden. In Nederland, maar ook wereldwijd. Voor alle drie van de alombekende merken, geldt dat de Nederlandse markt nog geen procent van de totale afzet voor zijn rekening neemt. Zo weten we weer even waar we staan als gidsland.
Enfin, in Nederland was het dus BMW voor Audi en Mercedes. Maar om maar met de deur in huis te vallen: wereldwijd is Audi de nummer drie en Mercedes de nummer twee. De boksbeugel doet het gewoon lekker met A1-tjes en vooral A3-tjes in ons land. Ze vallen misschien niet direct op, maar er rijden er stiekem gewoon veel van rond. Meer dan A-Klasse’s en 1-Series. In de rest van de wereld zijn andere auto’s en andere segmenten populair en daar laat Audi het een beetje afweten vooralsnog. Enfin, hieronder de harde cijfers:
Nummer 1: BMW met 2.100.692 units (exclusief MINI en Rolls-Rizzy)
BMW moest een beetje inleveren ten opzichte van autoverkopen BMW 2022, maar houdt dus vast aan de kroon. Helemaal vanzelfsprekend is dat niet, want van 2016 tot en met 2020 was Mercedes de grootste. In het eerste halfjaar boekte BMW de grootste minnetjes, wat men wijdt aan de bekende globale uitdagingen van het moment.
Het vierde kwartaal biedt hoop dat de toekomst rooskleuriger is, want daar werd juist een plus geboekt van 10,6 procent. Ook BMW’s met een M doen het goed en verkochten beter dan ooit. Hoewel dat vermoedelijk ook wat te maken heeft met het feit dat bijna alle BMW’s tegenwoordig een M hebben.
Vooral in China en in Europa is een terugval in verkopen te noteren. In Amerika valt het alleszins mee met een minnetje van slechts 1,3 procent. De verkoop van EV’s voor de hele groep verdubbelde naar 215,755 stuks. Over die andere merken gesproken; die maken het totaal voor de BMW Group 2.399.636 verkochte units in 2022. MINI boekte een minnetje van drie procent. Rolls-Royce daarentegen verkocht andermaal meer auto’s dan ooit. De echte rijken worden immers alleen maar rijker.
Nummer 2: Mercedes met 2.043.900 units
Mercedes verkopen werden vanochtend al apart behandeld. Het merk is nog steeds koning in sedans uit het topsegment. Dan bedoelen we dat boven de E-Klasse, dus de S en de EQS. Mercedes is tevens de koploper van de Duitse drie qua EV verkopen, met wereldwijd 319.200 exemplaren. Dat terwijl deze modellen in Nederland relatief juist niet zo hard lopen. Vooral in Azië is Mercedes koning. Het verkocht daar maar liefst 987.800 auto’s.
Nummer 3: Audi met 1.614.231 units
Audi is wereldwijd de nummer drie op enige afstand van de andere twee. We schrijven nu al enkele jaren dat Audi ooit op weg leek de grootste te worden, maar dat die opmars al enige tijd stagneert. Het merk boekte een klein plusje in Europa, maar ging vijf procent omlaag in Amerika en een krappe negen procent in China + Hong Kong.
Audi heeft misschien ook wat last van concurrentie uit eigen huis. Porsche doet inmiddels ook zo’n 300.000 units per jaar. Met een beetje creatief boekhouden zou je die bij het aantal van Audi kunnen tellen, maar zo werkt het niet. Ook qua EV verkoop is Audi nog de nummer drie, met 118.000 verkochte units. Het kan toch niet anders dan dat vooruit gaat als die fraaie RWD A6 e-tron er komt…?
Image-Credit: BMW E31 8-Serie via Autojunk
ECU zegt
Audi is gewoon een B-merk. Re-badged VW/Skoda, cijfers zijn facts.
Mensen met smaak en kennis, laten dit pauper merkje terecht links liggen.
CYBRTRK zegt
Als je smaakt hebt laat je BMW’s zeker links liggen, wat zijn die hokken toch lelijk tegenwoordig
doublechevron65 zegt
Maar verkoopt… Dus het design met de 🐽is een verkoop topper! Uiteindelijk gaat het om de harde centen.
Robert zegt
BMW verkoopt? Is dat wel zo? Ik zie anders maar weinig echt nieuwe BMW’s rijden, en als ik ze al tegen kom zijn het de meer klassiek vormgegeven (X)1- en (X)3 Serie (want nog steeds populair in de lease).
ouwedibbes83 zegt
BMW is met de volume modellen zoals de (X)1, (X)3 en (X)5 toch niet zo de bocht uit gevlogen qua design? Mss spreekt het de doelgroep in de groeimarkten wel aan.
Zou t kunnen dat MB, en in mindere mate BMW, zich qua smaak en ontwerp meet op de Chinese markt zijn gaan richten, waar Audi minder die richting op evolueert? Dat MB daar bijn de helft van z’n salesvolume doet, had ik niet door. Benieuwd of daar dezelfde modellen populair zijn, of dat de verdeling sterk afwijkt.
CYBRTRK zegt
Dat over China zou best kunnen, want die EQ modellen van MB vind ik ook niet echt mooi, maar MB en BMW verkopen wel. En ik als ‘Europese’ koper vind Audi op dit moment toch wel het mooiste van de Duitse 3
rogerzz zegt
Jouw Renault is ook een Dacia met een ruitje op de neus he? Man man, de ANWB boomers die beweren dat een Audi R8/Lambo Huracán feitelijk een Skoda/Up! is sterven maar niet uit lijkt het.
Nederland is vanzelfsprekend niet echt representatief maar ook in de rest van Europa zie ik bijna geen nieuwe modellen van BMW rijden zoals de i4. Gevoelsmatig gek, maar zoals de gemiddelde vakkenvuller altijd zou zeggen: ‘cijfers zijn facts’.
Richmond zegt
Waarom zou een vakkenvuller dat zeggen? Die heeft niks te maken met cijfers of facts.
camber24 zegt
Kom eens wat vaker buiten Nederland. In België is BMW het meest verkochte merk.
AudiRS zegt
Daar wonen ook heel veel nektasjes.
AudiRS zegt
B-merk. Hahaha. Je weet duidelijk niet waar je over praat… met je “facts”.
Trek eens een chromen omlijsting van een luchtroostertje af.
Die zit bij Audi op 12 punten vast, bij een VW in dezelfde klasse met 4 puntjes.
Dat voorkomt kraken op langere termijn. Dat is maar klein voorbeeldje van premium.
camber24 zegt
Dus als je Audi rijdt moet je iedere keer uitleggen dat jouw chroomlijstje met 12 ipv 4 punten is bevestigd. Wow. Dat wist ik niet. Wereld van verschil inderdaad. Man man, een Mercedes of BMW is toch veel meer een premium en merk met een eigen gezicht dan Audi.
AudiRS zegt
Nee. Gelukkig snappen veel autoliefhebbers dat. Het is maar een voorbeeldje maar zit in veel meer. Ga het eens ervaren!
Tonnie zegt
Fijn dat het overal zo vast zit, maar bij mij kraakte alles, ging van alles kapot en niks behalve het stuur en schermpje (wat ook helft vd tijd niet fatsoenlijk werkt) voelde evt “premium”. Echt veels te weinig om de verkoopprijs van €30k te kunnen verantwoorden. Bovenal zijn de standaardstoelen echt zwaar ondermaats. Echt een schoolvoorbeeld voor geldklopperij.
3246cm252kw zegt
Precies!
Richmond zegt
Die kennis is duidelijk aan jou voorbij gegaan
camber24 zegt
Helemaal mee eens, Audi totaal overrated. Oude wijn in nieuwe zakken. Trapt niemand meer in. Weinig vernieuwend. Meest duidelijke voorbeeld is de Q4 e-tron versus de Enyaq/ID.4. Klein beetje opsmuk, voor veel extra geld.
AudiRS zegt
En toch zit de Q4 wezenlijk anders in elkaar. Dat het best duur betaald wordt ben ik met je eens want de techniek is grotendeels zelfde van die set.
Ed Mini Einser zegt
Ik zou ook niet 4x willen trouwen met een volkswagen ;)
BMW en Mercedes-Benz blijven gewoon de duitse toppers! Mensen willen gewoon premium en beleving.
cossiekiller zegt
Dat zijn dus meer dan 8 miljoen knipperlichten (per jaaar!) die gefrabiceerd worden voor niets!
karhengst zegt
Nou ja, willen. Er is gewoon weinig keus wanneer je achterwielaandrijving in combinatie met een flinke diesel zoekt en het geen SUV moet zijn. Qua design zou hier direct een Peugeot of Mazda voor de deur mogen komen, Opel, Volvo of Toyota ook geen bezwaar. Maar je levert gewoon in op rijgedrag. Waarom men wegloopt met die FWD gebakjes is mij overigens een raadsel.
Daarnaast snappen ze het leasespelletje gewoon heel goed hier in Europa.
Mars2 zegt
MB verkocht 117.800 BEV’s. De genoemde 319.200 is inclusief PHEV. BMW verkocht 172.011 BEV’s. Audi 118.196 stuks.