Met de GT86 (en de Subaru BRZ) heeft Toyota een technisch uitstekend en uitgebalanceerd product neergezet, zo luiden de meeste meningen. Daarom is het wellicht een goed idee dat de nieuwe BMW Z4 én de Supra-opvolger op een aangepaste versie hiervan komen te staan.
Even recapituleren: BMW schoof de overspelige Fransozen aan de kant, en sloot een dealtje met Toyota, waardoor de twee nu samen een sportwagen gaan ontwikkelen. Dat begrip is vrij rekbaar, het kan een geheel nieuw model zijn, maar ook een platform. Hoe dan ook: van BMW komt over een jaar of 4 een nieuwe Z4 uit, welke volgens Motor Trend op het GT86-platform staat, dat voor de gelegenheid wel iets steviger en iets groter wordt gemaakt.
Naast de Beierse Roadster heeft Toyota zelf natuurlijk ook nog een nieuwe Supra in de kaarten, die gezellig zijn fundamenten met de Z4 gaat delen. Aanvankelijk werd gedacht aan een V6 met hybride onder de kap, maar inmiddels heeft Toyota (Lexus) een 2,5 liter grote viercilinder gelanceerd. In combinatie met de nodige hybridefoefjes zou deze in de nieuwe Supra zo’n 400 pk moeten kunnen leveren.
Zoals wij al beredeneerd hadden is de huidige verwachting dat de nieuwe Supra er in 2017 staat, maar, omdat Japanners als het om sportwagens gaat dol zijn op rekken, krijgen we waarschijnlijk volgend jaar al een conceptversie hiervan. Mooi, kunnen we ook ein-de-lijk eens wat anders gebruiken dan die stokoude platen van de FT-HS Concept. De laatste keer dat ik die zag viel ik van mijn dinosaurus.
jrk68 zegt
Dan wordt het waarschijnlijk weer een sportwagen ipv een boulevardcruiser….
Ik kan dat alleen maar toejuichen.
spidermann zegt
WTF en de volgende 3 serie met prius techniek…
Carreza zegt
@spidermann: de 3 serie GT heeft in ieder geval al de styling van de Prius…
jrk68 zegt
@Carreza:
Wil je de Prius niet beledigen aub….
ko3n zegt
@jrk68: jawel want de priusen zijn stom
jrk68 zegt
@ko3n: Het meervoud is Prii…. en stom zegt een kind van 5.
Verklaart voor mij wel waarom je mijn opmerking niet begrijpt….
autobart zegt
@jrk68: Ach, aan zijn interpunctiefouten was zijn leeftijd al op te maken…
4991 zegt
@ko3n: tot je dan met een hybride gaat rijden, dan weet je dat het een goede zet is.
flippert zegt
@4991: niet dus. Optazen met je geitenwollensok electro troep!
4991 zegt
@flippert: ik was in het begin ook zo gekant tegen elektroauto’s totdat ik stage ging lopen bij Toyota..
zender zegt
@spidermann: Dus? Zolang hij het design maar niet krijgt. Overigens zat er bij Aston Martin vroeger ook gewoon Ford techniek in..
jens28 zegt
die concept vind ik niet geslaagt.
Carreza zegt
@jens28: jouw zin ook niet.
autobart zegt
@jens28: Misschien is een cursus Nederlands wat voor je, al was je dan de eerste keer niet geslaagd…
lincoln zegt
of de Honda NSX ..
ook zo,n gebed zonder end ..
ze laten af en toe gewoon een foto zien ..
en de bloggers duikelen over elkaar om te vertellen hoe geweldig dat ding in balans is ..
met alle emotie/passie/krokodillentranen vandien ..
en dat het hun lievelingsauto en grote droom is ..
lachen met Jappen dus ..
Megakix zegt
@lincoln: het wordt nu 2016 (dat de NSX geboren en getogen wordt) …
kaasboerin zegt
Gaan ze BMW ’n bietje zitten boycotten..
lowbird zegt
Zolang de prijs van een BMW Z4 dan ook richting die van de GT-86 gaat vind ik het best. Niet dat ik ooit een Z4 koop overigens.
salberts93 zegt
@lowbird: nou dat zal wel wat duurder worden, t word een vergroot GT 86 platform dus daar hoort een hoger prijskaartje bij
Carreza zegt
Platformpje delen vind ik nog niet eens zo erg. Wat ik onthoud is dat er wel degelijk een nieuwe Supra zit aan te komen.
Edge zegt
Je kunt zeggen wat je wil, maar die FT-HS-concept blijft een heerlijke verschijning. Gewoon een conventioneel interieur erin proppen en verkopen. Klaar is je nieuwe Supra
ronin1130 zegt
Duits-Japanse alliantie. Waar hebben we dat nog gehoord?
jrk68 zegt
@ronin1130:
Nu nog een italiaan in die mix en we zijn weer terug bij af….
ronin1130 zegt
@jrk68: altijd al halfslachtige geweest die Italianen…
Arnoud zegt
@jrk68: Een ontsteking van Magneti Marelli?
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Alfa 6C? :)
Hupke zegt
Eerst zien dan geloven.
De gt86 is niet geschikt voor een z4 opvolger.
Bmw is te luxueus en het is een cabrio.
jrk68 zegt
@Hupke:
Wat heeft luxe met een platform van doen? En er komt immers ook een open GT86.
Hupke zegt
@jrk68:
Een platform heeft te maken met hoe de wagen geproduceerd gaat worden en hoe dus ook het constructie principe van z’n chassis is.
stihl zegt
@Hupke: want er is iets mis met het onderstel van de GT86???
Hupke zegt
@stihl:
Alles of niets naargelang hoe je het bekijkt.
Laten we zeggen dat het niet het meest high-tech is.
Het is misschien wel een leuk goedkoop onderstel.
Hupke zegt
@stihl:
Alles of niets naargelang hoe je het bekijkt.
Laten we zeggen dat het niet het meest high-tech is.
Het is misschien wel een leuk goedkoop onderstel.
stihl zegt
@Hupke: Overigens heeft het platform weinig te maken met hoe de auto wordt gefabriceerd. Het is een basis waarop ze verder werken.
meneersander zegt
Wordt het iig een leuke auto:)
lemans96 zegt
Heel slim van BMW. Het beste van de japanners combineren met hun eigen goeie motoren.
Dit kan niet anders dan een heel goed huwelijk worden.
imba zegt
@lemans96: Welke goeie motoren? Het enige wat heel zal blijven is het uitgeleende platform…
berlinetta zegt
@imba: Heeft BMW slechte motoren dan? Dat kun je toch niet zeggen.
imba zegt
@berlinetta: Heb je de laatste 10 jaar in een coma gelegen of zo?
lemans96 zegt
@imba: Ja. BMW bouwt de laatste jaren zo veel slechte motoren… Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom ze zo populair zijn en ze top omzetten draaien.
*Schud hoofd en neemt niet serieus*
imba zegt
@lemans96: Iets met oogkleppen en schijn status. Iets waar je wel achter komt als je groot bent.
voytekbe zegt
@imba: Ze hebben anders sinds de E46 met kop en schouders de beste diesels, zowel de 2-liters als de 3-liters zijn echt topmotoren. Heb eens weekje met een 3liter diesel in een A5 rondgereden en dat is echt een zwaar teleurstellend blok terwijl de 30D echt wel een sportief blokje is voor een diesel te zijn. Gaat als een speer en, voor een diesel, klinkt het echt niet slecht.
Bij de benzinemotoren heb je mss betere opties maar ze hadden de S54, S55, N55 en nu de nieuwe N20 wat echt een geweldig blok is voor een vier cilindertje te zijn… Wordt overal geprezen en staat in de top 10 vd beste motoren als ik me niet vergis.
imba zegt
@voytekbe: Correctie, TOT en met de e46. Daarna ging het alleen maar bergafwaarts met de betrouwbaarheid. Vooral bij de 4 cilinders.
voytekbe zegt
@imba: maw… jij bent degene die in een coma heeft gelegen? Maar aan de Integra avatar veronderstel ik dat enkel Aziatische motoren goed zijn ? Fanboyisme anyone? (Ja ik ben zelf een BMW rijder maar ik zeik geen andere merken af als de beweringen onzin zijn)
lemans96 zegt
@voytekbe: Ik ben zelf ook een japanners fan(Celica GTfour ;-) ) maar je bent gewoon een gigantische Dodo als je de motorbouwkunst van BMW miskent.
Denk aan hun wereldberoemde 6 in lijn motoren, die fantastische V8 in de Z8(en toenmalige M5), die briljante V10 uit de één na laatste M5 en natuurlijk die magistrale V12 die BMW voor de McLaren F1 gemaakt heeft, waar ze tot twee keer toe Le Mans mee gewonnen hebben.
imba zegt
@lemans96: ”wereldberoemde, fantastische,briljante,” <- Zo zo, recht uit het bmw fan catalog. Schattig, maar overbodig.
imba zegt
@voytekbe: Integra? Je kennis laat je in de steek. Beweringen? Wie heeft het over beweringen. Ik constateer een feit. Aziatische (Japanse in dit geval ) motoren zijn vele malen beter gebouwd dat die van bmw of elke andere duitser. Bmw in dit geval kent nu eenmaal veel problemen. Dit is algemeen bekent.
”Fanboyisme anyone?” Nee, niet bepaald. Ik ben niet merk gebonden. Als bmw’s/merc/audi net zo degelijk waren dan had ik mischien wel een duitser gehad.
voytekbe zegt
@imba: Mijn kennis houdt zich niet bezig met op de hoogte te zijn van alle kleine cornflakes auto’s. Maw, iedereen kan zich vergissen.
voytekbe zegt
@imba: Even gegoogled: http://www.bmwblog.com/2012/06/13/engine-of-the-year-awards-2012-bmw-wins-with-four-six-and-eight-cylinders-n18-n20-n54-n65/
Nuff said
kaasboerin zegt
@voytekbe: Hij heeft als avatar een Civic met een giga-taartschep..
Lekker laten gaan dus.
imba zegt
@kaasboerin: Giga-taartschep? Hoe groter hoe beter. Het liefst schroef ik er een F1 spoiler op…of van een speedboat…
jrk68 zegt
@voytekbe:
Nu wil ik je droom niet wreed verstoren maar een engine off the year award krijg je op basis van innovatie niet op basis van betrouwbaarheid.
Hoewel ik liever een BMW rij dan een japanner moet ik wel zeggen dat je die blokken echt heel betrouwbaar zijn. Dat is het BMW/PSA blok in de Mini bijvoorbeeld niet.
Over andere BMW motoren kan ik niet oordelen daar ik daar geen ervaring mee heb.
voytekbe zegt
@jrk68: Nee hoor weet ik. Een Toyota motor is betrouwbaarder dan die van een Beemer maar om een BMW motor onbetrouwbaar te gaan noemen? Heb in 10 jaar tijd nu 4 BMW’s gehad. E46 compact, E46, E90 en E89 en nog nooit enig probleem gehad dus naar mijn ervaring is er niets aan de hand. Elke auto heeft vlot minstens 30k km per jaar gedaan…
Is niet omdat Toyota betrouwbaarder is dat een BMW motor daarom onbetrouwbaar is?
voytekbe zegt
@jrk68: Neem nu de 2-liter diesel ten tijde van de E46. Welke fabrikant had een alternatief met gelijkaardige vermogenscurve en koppel? Ik vond van men E46 naar men E90 een ‘downgrade’ op vlak van rij-ervaring. De E46 is nog altijd de beste BMW die ik ooit gehad heb. (over de E89 ga ik nog niet oordelen na 20k km)
imba zegt
@voytekbe: ”Engine of the Year Awards” is NIET ”Reliability of the Year Awards” Je link zegt geen snars. Als je nu een verwijzing had gehad van ”motor geht kaputt des jahres auszeichnung” dat had ik wel wat aan je gehad.
lemans96 zegt
@imba: Kinderachtige reposte vrind. Alle cijfers spreken je simpelweg tegen. Iets met begrijpend kunnen lezen en rekenen enzo… ;-)
imba zegt
@lemans96: Welke cijfers? Die 4 cilinders kennen niets anders dan problemen. Ik spreek genoeg mensen in vak die je heel wat kunnen anders vertellen. Knul, haal die paardenkleppen eens van je ogen en doe je research voor je weer wat onzinnigs zegt.
melkkoe zegt
@imba: koop maar een starlet, dan kun je tegen iedereen roepen dat je auto niet kapot te krijgen is. Want dat is toch het enige dat telt voor echte Asia-fanboy.
imba zegt
@melkkoe: Dus jij zegt dus dat iemand die een Japanner wil of heeft geen behoefte heeft aan meer pk’s? Je bent nogal bevooroordeeld. Het is niet het een of het ander. Je kunt beiden hebben.
kapiteinaudi zegt
De GT86 is een heel goede kleine sportauto dus een perfect platform voor een Z4.
Ik zeg het niet snel over een BMW maar zo’n Z4 is toch zo mooi, toch stukken mooier dan een TT en zeker dan een SLK.
salberts93 zegt
GT86 is een van mijn favorieten, dus heel goed dat er meer met t platform gebeurt! de oude Z4 vind ik niks, de nieuwe wel dus de derde word ff afwachten!
jdmfan zegt
Eigenlijk zou ik het veel leuker vinden als ze samen een mooie 6-in-lijn bouwen, daar hebben ze allebei ook veel ervaring mee. Hybride vind ik nog niet eens zo erg, maar alsjeblieft GEEN 4 cilindertje.
voytekbe zegt
Ik ben een beetje sceptisch als Z4 rijder maar we zien wel. Als het goed is, is het goed. Top wegligging met een BMW look & interieur, lijkt me goeie combo.
Vraag me enkel af hoe het dan gaat zitten met evt M versies en de M-ophanging ed… Z4 stuurt nu al enorm strak maar denk dat dat toch ook komt omdat de M-divisie serieus in de pap heeft zitten brokken tijdens de ontwikkeling. Zie ze nog niet echt een ‘echt’ M-product leveren op basis van een Toyota platform… Achja speculeren, time will tell.
Nogmaals, als het goed is, is het goed. :)