De nieuwe Acura MDX is een fraaie premium SUV met eventueel 355 pk!
Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Het is een eeuwenoud gezegde. Voor mensen uit Nederland in het bijzonder en Europa in het algemeen gaat dat ook op. Als het gaat om auto’s zijn wij bovengemiddeld lastig te verleiden tot iets nieuws.
Nieuwe Acura MDX
Zonde, want daardoor missen we een hoop. In sommige gevallen is dat een goede zaak, maar af en toe is het best jammer. Zo konden we gisteren kennis maken met de Genesis GV70. Een auto die verrassend geslaagd is qua interieur, styling en techniek. De nieuwe Acura MDX past ook in het rijtje.
Teasercampagne
De auto werd al een tijdje aangekondigd middels vele teasers. Deze hebben wij even aan je voorbij laten gaan, maar het eindresultaat wilden wij niet aan jullie onthouden. Acura is het luxemerk van Honda en de MDX is hun vlaggenschip als het aankomt op SUV-crossovers.
Alleen voor de weg
Het nieuwe model is in alle opzichten iets gegroeid ten opzichte van de oude MDX. Bijzonder is de double-wishbone ophanging voor en een mulitlink ophanging aan de achterzijde. Ondanks dat het een praktische crossover moet zijn, moet de nieuwe Acura MDX de keuze worden voor petrolheads. Buiten de gepaande paden zul je niet heel erg ver komen, maar dat was ook precies niet de bedoeling.
Interieur nieuwe Acura MDX
Volgens Acura is het interieur hun beste werk als het op ‘premium’ aankomt. Het blijft een populaire term. Er is gebruik gemaakt van open-porig hout, geborsteld aluminium en zacht Milano-leder. Zelfs het interumentarium is bekleed met leder. Dat instrumentarium is ook helemaal nieuw, met de Acura Precision Cockpit. Deze kun je helemaal naar wens indelen zodat je ziet wat jij daadwerkelijk wil zien.
Techniek nieuwe Acura MDX
We gaan verder met de techniek. De nieuwe Acura MDX kun je krijgen met twee motoren. De eerste is een atmosferische 3.5 VTEC zescilinder met 290 pk. Deze is gekoppeld aan tientraps automaat die de krachten overbrengt op de voorwielen. Het SH-AWD systeem (SH staat voor Super Handling) optioneel leverbaar.
Dikke Type S met 355 pk
Een stapje hoger staat de MDX Type S. Type S is de benaming voor sportief getinte Acura’s. In dit geval heeft de auto een 3.0 V6 met turbo, goed voor 355 pk. Deze is voorzien van vierwielaandrijving, 21″ velgen, 275 mm brede banden rondom en Brembo remmen. Ondanks dat de auto officieel niet naar Nederland komt, is de kans aanwezig dat een oplettende spotter er tegen eentje bij Winkelcentrum Bankrashof in Amstelveen tegenkomt.
cls350sb zegt
Poh wat een mooi ding!! Via grijze import over aantal jaartjes misschien leuk!
gregorius zegt
Mooi ding.
De ontwerpers die mooie SUVs wilde maken bij Honda, heeft Honda maar bij Acura gestald. Daar hebben ze mooie elementen van andere SUV’s samengevoegd. Er overheen hebben ze een Acura sausje gegooid, want dat moest, en dit is het resultaat. Ik vind t mooi.
Maak m Hybride icm die 1.5 VTEC Turbo die ze hebben liggen en je verkoopt er zo een klap in Europa. Desnoods gooi je er weer een Honda badge op.
PS: Zag vandaag zo’n Honda e rijden; dat ding is bijna net zo hoog als een 1e generatie BMW X3 (waar hij langs reed); serieus groot.
willeme zegt
@gregorius: Ja, dat viel mij ook al op! Er stond er eentje naast mijn oude 3 Serie. De Hond e leek veel breden en hoger. Echt bizarre dimensie heeft dat ding.
sr20det zegt
@willeme: ach dat is met een id-3, i3 en leaf natuurlijk ook het geval
willeme zegt
@sr20det: dat is zeker waar. Gevoelsmatig zit de Honda e een klasse lager. Meer Mini Electric dan ID3.
Raine zegt
Ik heb sinds ruim 3,5 jaar één van de 3 in NL ingevoerde Generatie 3 (2014) Acura MDX en ik kan zeggen: een fantastische auto. Ik ben een autofanaat en heb diverse leuke (sport) wagens, heb de MDX als dagelijkse auto. Als voorgangers daarvan heb ik o.a. een Cayenne Turbo, een ML500 en een ML 63amg gehad en ik kan zeggen.. hoewel ik de overmaat aan pk’s van die voorgangers soms wel een beetje mis, is de MDX met zijn 290pk ook geen stakker. Heb wel wat aanpassingen gedaan om de typisch Amerikaanse probleempjes op te lossen, in de vorm van een speciaal op maat gemaakt onderstel, grotere en bredere wielen en betere remmen, maar nu is het een fantastische auto, met uitzondering van het vermogen op eigenlijk bijna alle dagelijkse gebruikswensen fijner en beter dan de genoemde voorgangers EN .. er is in die 3,5 jaar nog helemaal NIETS aan kapot gegaan… dat kan ik van de zgn “premium” voorgangers en met name de Mercedessen niet zeggen.. die hebben zeer regelmatig in de werkplaats gestaan met telkens defecten waarvan meestal gezegd werd: oh ja, dat gebeurt vaker.. echt triest de kwaliteit daarvan en ik was er daarom na de vele reparaties helemaal klaar mee, wilde weer Japanse kwaliteit.. Nog geen seconde spijt gehad dat ik de ML63 heb weg gedaan voor de MDX. Ik verbaas me er eigenlijk telkens weer over hoe fijn ik de auto vind, terwijl ik hem eigenlijk op de gok heb gekocht
utregcity zegt
@Raine: Kijk, iemand met ballen! Chapeau voor je keuze.
baardmijt zegt
@Raine: Toffe keuze, en fijn dat je dit hier deelt, leuk om te lezen. Geniet ervan verder!
Dutchdriftking zegt
Niks voor Nederland, geniaal in Amerika. Ik had graag gezien dat Acura, Lexus en Infiniti het beter zouden doen in Nederland. Maar helaas.
335istage1 zegt
Prijzen beginnen bij $44.500 hahaha dus hier zou die tegen de 80.000euro zijn vanaf….. als het niet meer is
edit: Maar wat een prachtige wagen zeg.
toyotafortuner zegt
Fraai ding! In Amstelveen rijdt er nog wel eens een oudere model in t paars op Tsjechisch kenteken rond. Ook mooi
Raine zegt
Dankzij ons BPM stelsel is import van deze fijne auto helaas economisch oninteressant.
Mijn 2014 MDX welke met een expat is meegekomen en daardoor dus belastingvrij geïmporteerd kon worden, heeft op het kenteken ruim 56.000E BPM staan, nieuwprijs 106.500 E…..
Dat gaat dus niemand importeren tenzij wanneer er via een zijspoor een flink lagere BPM kan worden gerealiseerd… :-(
Probleem voor mij is dus t.z.t.. wat ik er voor in de plaats zal gaan nemen, want zou zo niet weten welke andere auto de overmaat aan luxe (uitgebreider en beter dan wat in mijn bij eerste koper nieuw 200.000E kostende ML63amg zat) combineert met de Japanse kwaliteit die ik bij de Europese top niet kan vinden.. en de met mijn wijzigingen op topniveau gebrachte wegligging
unknown32 zegt
@Raine: Ik heb bijna nog niets voor gehad met Mercedes’en die ik heb/had (E250, V250 en S350). De zware motorisaties zijn bij elk merk problematisch naar mijn gevoel… S8, 760Li,…
Raine zegt
Ik heb momenteel nog een CLK 550 cabrio en ook daarbij elektronica mankementen gehad.
Heb met alle 3 Mercedessen dus ook elektronische, niet- zware motorisering gerelateerde problemen gehad: op 2 auto’s een achterste sam-unit met kortsluiting door vocht, op 1 defecte LED achterlicht units, op 2 kapotte ABS sensoren….. en dus ook nog de nodige andere (mechanische zaken.
Die elektronische manco’s hebben dus niets met zware motorisering te maken.
En dit alles met auto’s van 5-8 jaar oud, dealer onderhouden en met tussen 60- 100K Km op de klok.
Vind ik niet kunnen bij een “premium” merk.
Raine zegt
Foutje, dubbelpost door aanpassing
Raine zegt
Ik heb momenteel nog een CLK 550 cabrio en ook daarbij elektronica mankementen gehad.
Heb dus met 3 Mercedessen ook elektronische, niet- zware motorisering gerelateerde problemen gehad: op 2 auto’s een achterste sam-unit met kortsluiting door vocht, op 1 defecte LED achterlicht units, op 2 kapotte ABS sensoren….. op 1 twee kapotte parkeersensoren door vocht en met name bij de ML’s dus ook nog de nodige andere mechanische defecten.
Die elektronische manco’s hebben dus niets met zware motorisering te maken.
En dit alles met auto’s van 5-8 jaar oud, dealer onderhouden en met tussen 60- 100K Km op de klok.
Vind ik niet kunnen bij een premium merk welke pretendeert “das beste” te zijn…
Mijn Ford Transit heeft tijdens door mij zelf intussen ruim 120K gereden Km vrijwel niets gemankeerd en de door veel premium rijders geminachte Japanners kunnen het dus duidelijk nog veel beter..
utregcity zegt
En ze hebben nog meer fijns: https://www.acura.com/future-vehicles/tlx-type-s
Stylez zegt
Volvo meets Mazda. Niet verkeerd.
driftkicker zegt
@Stylez: ik zie hier niks van Volvo in. Het ziet er Aziatisch uit.