Sommige aanvragen blijven we krijgen. De zoektocht naar een premium stationwagon op benzine is gebruikt heel belangrijk voor velen.
We hebben voor vandaag een vraagstuk dat vaker voorbij komt. Met nieuwe auto’s is het vrij simpel. De beste auto in het leasebudget en zo laag mogelijke bijtelling. En laten we eerlijk zijn, als je een auto van de zaak mag uitkiezen, dan houd je daar gewoon rekening mee. En terecht, over het algemeen betalen mensen die een dikke auto van de zaak rijden al behoorlijk wat belasting of in het geval van een raszuivere VVD’er: behoort deze veel belasting te betalen.
Maar als men een gezinsauto moet kopen, dan kijkt men naar heel andere dingen. De premium stationwagon op benzine is de laatste tijd erg populair. Ook in het hogere E-segment. Daar zit René ook te shoppen. Hij heeft nu nog een diesel, maar die moet het veld ruimen. Ondanks at René naar eigen zeggen 96% van de tijd in de auto rijdt, wil hij wel graag voldoende ruimte hebben voor de kinderen. Begrijpelijk, er is daarnaast niets mis met de wens om een fijne auto te rijden. Dus de zoektocht naar een premium stationwagon op benzine is een logische. Ook een lastige, maar daar komen we zo op terug.
De wensen en eisen van René voor een premium stationwagon op benzine voor 16 mille kun je bekijken in de tabel:
Huidige auto | Volvo V60 D4 |
Koop / lease | Koop |
Privé / Zakelijk | Beide |
Budget | € 16.000 |
Jaarkilometrage | 25.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Wil van diesel af |
Gezinssamenstelling | Getrouwd, 4 tieners |
Voorkeursmodellen | Audi A6, BMW 5 Serie, Volvo V70 |
No-go modellen | Frans!! |
Disclaimer dikke premium stationwagon op benzine:
Uiteraard beginnen we even met dikke vette een disclaimer. Er bestaat niet zoiets als een ‘goedkope dikke Duitse auto’. Dit zijn complexe en hoogstaande auto’s die zorg en onderhoud nodig hebben. Met complex en hoogstaand bedoelen we zeker niet betrouwbaar. Het is vaak heel erg mooie techniek, maar ook prijzig om aan te sleutelen. In veel gevallen ben je aanbeland bij een fase van de auto dat er flinke reparaties aankomen. Wil je zekerheid en lage kosten, neem dan de tips van onze eigen Uli aan en zoek de meest keurige Toyota Avensis in het budget bij een dealer met garantie. Houd er tevens rekening mee dat destijds (2008 tot 2013 ongeveer) echt iedereen nog een diesel verkoos boven een benzine.
Audi A6 Avant 2.0 TFSI Multitronic (4G)
€ 14.950
160.000 km
2012
Omdat je twee kanten op kan qua Audi A6, zullen we ze allebei eventjes behandelen. De Audi A6 van de derde generatie (de 4G) is een bijzonder fraaie automobiel. Zowel qua interieur als exterieur is het een model dat nog altijd niet belegen oogt. Integendeel. In het budget is de keuze niet enorm. Het zijn voornamelijk viercilinders (2.0 TFSI) met niet al te luxe uitrusting. Een dikke zescilinder met alle opties is aanzienlijk duurder. De 2.0 TFSI is in de A6 4G aanzienlijk betrouwbaarder dan in de vorige generatie. Tip: vraag even een foto van de eerste pagina van het onderhoudsboekje.
Dan heb je alle optiecodes (en kun je checken wat er op zit) en het chassisnummer. Dan kun je meteen kijken welke motorcode de auto heeft. Per motor-serie zijn er eigenlijk ‘unieke’ aandachtspunten. Met ander woorden, de eerste 2.0 TFSI uit 2008 kan een behoorlijk afwijkende motor zijn uit 2012 (of 2016). Om te rijden is het een voorbeeldige reisauto. De 2.0 motor is voldoende krachtig voor Nederland, niet al te dorstig en je kunt ze eventueel heel erg goed tunen. Nog een voordeel: in Nederland zijn er overal VAG-specialisten te vinden die zich over dit type ontfermen. Check hier het Audi A6 C7 Aankoopadvies!
Audi A6 2.8 FSI Pro Line Quattro Tiptronic (4F)
€ 15.450
140.000 km
2010
Toevallig had ondergetekende ook de mogelijkheid om te kiezen tussen een vroege 4G of een late 4F. In het budget kun je namelijk kiezen uit fraaie exemplaren met een zescilinder, S-Line pakket, veel opties en een automaat. Sommige hebben zelfs vierwielaandrijving. Met de 2.8 motor heb je vierwielaandrijving niet direct nodig, maar het hoort wel een beetje een Audi.
Collega @jaapiyo (die voor zijn broer nu in exact hetzelfde segment zit te shoppen) zou u er op willen wijzen dat de auto catastrofaal onderstuur heeft vanwege de motor die voor de vooras ligt. Dat klopt gedeeltelijk. De A6 van deze generatie is een goedmoedige lobbes. Het voordeel is, ook als je met 240 km/u over de Autobahn dendert. Of als je stapvoets in de file staat. De A6 4F betrekt je niet heel erg bij het rijden, maar het is wel lekker relaxed. Bekijk uiteraard het Audi A6 C6 Aankoopadvies!
BMW 523iA Touring Executive (F11)
€ 15.900
2011
180.000 km
Bij BMW heb je eigenlijk dezelfde mogelijkheden als je zoekt naar premium stationwagon op benzine. Een kale F11 of een dikke E61. Hierbij is het bijna onmogelijk om een strakke, luxe F11 te vinden met een zescilinder, lijkt het. Een viercilinder met wat opties of een crisis-spec zescilinder zijn mogelijk. Je weet wel, 17 wieltjes, stoffen tentstoelen, kleine navi en ga zo maar door. Aan de andere kant, niets geeft zo’n luxe gevoel als een zacht spinnende zes-in-lijn. Daarbij heb je achterwielaandrijving en een erg fijne automaat (alhoewel er ook handbakken zijn, kijk uit!).
De F11 ziet er net als de A6 4G nog altijd erg vers uit. Misschien wel beter dan zijn opvolger (G30) én beter dan zijn voorganger. (E61, komt zo aan bod). Qua betrouwbaarheid moet je geen illusies maken. Kijk, ze rotten niet weg, maar die luchtbalgen gaan er een keer aan. En alle F11’s lijken te lekken bij de deuren. Ook hier het voordeel dat heel Nederland BMW’s kan onderhouden. Uiteraard hebben we een BMW 5 Serie F11 Aankoopadvies voor je!
BMW 525iA Touring M Sport High Executive (E61)
€ 14.950
2009
160.000 km
Zoals Jaap zo mooi zegt: van de E61 naar de F11 is een enorme stap. Groter dan de bij de A6’en. De E61 wordt zo fraai oud als de hit ‘Wat zou je doen?‘ uit 2002. Ondanks dat het destijds een zeer moderne verschijning was. Het mooie is, dit zie je ook in de prijzen. Dit heeft wel als voordeel dat je een hele mooie late versie kunt opsnorren. We vergeten het nog weleens, maar deze generatie is wel iets leuker om te rijden dan zijn opvolger.
Zeker als M Sport is het een strak sturende zij het iets stugge stationwagon. Het verwisselen van runflat naar non-runflat maakt de auto vaak sportiever én comfortabeler tegelijkertijd. De zescilinder in deze versie levert 218 pk, maar met een paar tweaks (spruitstuk en ECU) wordt dat 280-290 pk atmosferische pk’s! Dat is nog eens genieten! Qua ruimte is de E61 wel ietsje kleiner dan de F11, maar echt storend is het niet. Het voordeel is dat de meeste kinderziektes er inmiddels wel uitzijn. De punten waar je op moet letten kun je zien in dit BMW 5 Serie (E61) aankoopadvies!
Mercedes-Benz E250 Estate CGI (S212)
€ 14.950
2010
130.000 km
Dan komen we bij de alternatieven voor als je zoekt naar een premium stationwagon op benzine.. Onze tip van de dag: ga voor de E250 CGI Estate! Ja, deze heeft geen zescilinder motor. De viercilinder is niet extreem ‘leuk’, maar presteert op zich prima. Met 200 pk kun je in Nederland prima meekomen en in Duitsland ben je zeker niet ondergemotoriseerd. Nog een voordeel is dat de E-Klasse extreem ruim is. Je kunt bijna twee kuub aan spullen meenemen. Dat is enorm. Ook prettig is dat Mercedes elke vorm van sportiviteit heeft laten schieten. In deze auto ga je heel ontspannen rijden, zonder dat je het erg vindt.
Qua betrouwbaarheid heeft ook deze generatie genoeg aandachtspunten, maar gek genoeg lijken het er minder te zijn dan bij de BMW en Audi (ook volgens het Mercedes E-Klasse W212 aankoopadvies). Maar we willen benadrukken dat exemplarisch bewijs natuurlijk geen garantie is. Zijn er dan ook nadelen? Het is absoluut geen dynamische auto. Dus op de grens wordt het allemaal wat wollig en onhandig. Er zijn veel redelijk uitgeruste exemplaren, maar echt luxe E-Klasse zijn schaars en dus duur.
Volvo V70 T5 Momentum
€ 14.445
2010
145.000 km
Bij de Volvo V70 moesten we ons even achter de oren krabben. Aanvankelijk dachten we uit te komen op een paar Duitsers en een dikke V70 zescilinder met alle opties voor minder dan een 5 Serie. Ha! Dat is mooi niet het geval. V70’s zijn heel erg duur tegenwoordig. Zeker met een motor met meer dan vier cilinders en luxe uitrusting zijn ze bijzonder prijzig. In Duitsland importeren gaat je niet helpen, want daar lijken ze zo mogelijk nog duurder te zijn. In het budget vonden we enkele exemplaren met redelijk luxe uitrustingen. Als je je met opties van ‘en en’ houd en niet van of of’, zul je concessie moeten doen qua dingen als een glasdak, grote navi, mooie wielen, automaat en lederen bekleding.
Qua motor kom je uit op een ‘T5’, een viercilinder met iets meer dan 200 pk. Wat je wellicht niet verwacht bij een moderne auto en al helemaal niet bij een Volvo: roest. Ze kunnen roesten en in sommige gevallen nog flink ook. Het ene exemplaar lijkt er (veel) meer last van te hebben dan het andere, dus check het even van te voren. Sowieso moet je het Volvo V70 Aankoopadvies even checken. Naast dat het roest niet typisch Volvo is, is er wel meer niet echt Volvo. Ze zijn niet zo ruim als je zou willen en zo onverwoestbaar als vroeger zijn ze niet.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
broekhoest zegt
Die CVT-automaat van Audi (Multitrauma) is zo’n drama, dat moet je écht niet willen. Ik zou dan altijd een S-Tronic kiezen, als dat ten minste mogelijk is dit voor dit budget. Zo nee, dan gaan voor die F11, die droogt toch wel mooi op!
Pascal zegt
Een CVT komt er bij mij ook absoluut niet meer in! Een S-tronic qua aandrijving zeker wel, alleen bestaan er teveel horrorverhalen over DSG/S-tronic bakken. De Geartronic uit bovenstaande Volvo krijg ik trouwens ook geen halfje van, die schakelt als een ouwe bejaarde. De mooiste automaat die ik ken is nog steeds de ZF8. Schakelt snel, zijdezacht, is enigszins betrouwbaar en met name in BMW’s is de softwareafstelling top.
Ot92 zegt
@broekhoest De nieuwere multitronic, die is uitgekomen in 2012 o.i.d, met 8 ”verzetten” is beter. Die gaat nauwelijks stuk. De veel oudere multitronic is echt een drama bak inderdaad.
Dreke zegt
Rijd nu 9 jaar met 4F5 met CVT, geen idee waar je het over hebt 🤷♂️…. bijna 14jr oud, 235dkm en gechipt, CVT altijd probleemloos, en zolang je altijd een ltr olie voorhanden hebt de TFSI ook… 🤗
peke zegt
@Dreke: oei
Straks dicht geslipte zuiger (veren)?
wimof zegt
Net zoals de Dacia (Renault) 1.2l 3 cilinder motoren, die in hetzelfde bedje ziek zijn, Nooit wat van gelezen (wegens?)
Kwam onlangs een bijdrage van Simon op Youtube tegen,
Motor had warm nog 5 bar compressie op 1 van zijn cilinders.
Hij goot er Russisch product in en hup motor hersteld, terug maximale compressie. (info voor wat het ward is
Het schadepatroon is hetzelfde dan bij de Tfsi motoren, klemmende olieschraapveer.
wimof zegt
Inderdaad, als je weet hoe dat ding werkt en je kent de beperkingen van de ketting dan zal je er niet met slippende wielen vandoor gaan en op sneeuw tractie verlies opzoeken.
Op het ogenblik dat de wielen terug grip krijgen, wordt de ketting overbelast.
Heb zelf ook 300.000 km met een Audi CVT gereden, zonder probleem.
En heb een T4 met 504000 km op de teller, met de eerste koppeling.
AudiRS zegt
@broekhoest: gewoon een quattro kiezen. dan heb je nooit een multitronic maar een oerdegelijke ZF Tiptronic of 8-traps ZF.
wimof zegt
En die gaan niet stuk denk je?
AudiRS zegt
@wimof: uit ervaring weet ik dat dat zo is inderdaad.
dawwg zegt
Juist; die CVTs zijn berucht 10+ jaar berucht; dat 1 iemand een keer gelukkig is en geen problemen kent, zegt helemaal niets. En omgekeerd geldt hetzelfde voor de ZF 8-bak; op wat initiële kinderziektes bij de introductie na; een perfect betrouwbare bak.
3246cm252kw zegt
@broekhoest: Audi is niet eens premium dus waar heb je het over?????
AudiRS zegt
@3246cm252kw: guttegut. Nou minder plastic dan het dash van een M3 ;-)
3246cm252kw zegt
@audirs666: voorwielaandrijving is een goedkopere manier voor het overbrengen van de kracht van de motor op wielen.. de nieuwe bmw 1 is ook niet premium meer… Audi kan schreeuwen wat ze willen ze doen het leuk maar blijft een gepimpte VW….
AudiRS zegt
@3246cm252kw: haha. Ja want alleen achterwielaangedreven auto’s zijn priemiejum. Ik heb nog een Mustang in de schuur. Ook RWD en niet bepaald priemiejum. Net als de Twingo rwd van de buurvrouw. Ik heb bmw 5 gereden maar heb nu de voorkeur voor mn A6 quattro. Ik zoek nl een stille, snelle, comfortabele auto zonder runflats en nerveusiteit in het stuurwiel op constante snelheid. Voor het circuit of een fraaie berg met hairpins prefereer ik een stuurmansauto als een E30 of E46, maar die zijn hier beide niet echt in de buurt.
3246cm252kw zegt
@audirs666: nee dat klopt helemaal Ford is niet premium en Renault ook niet. Ik heb beide merken ook niet genoemd. Bovendien een mustang 5.0 kost in Amerika 30k dollars dus dat kan ook niet voor dat geld met zo’n bak power. Desalniettemin een leuke auto. Je hoeft je ook niet aangevallen te voelen ik zeg alleen dan een auto die standaard voorwielaandrijving heeft niet echt premium is. RS6/s6 of een quatro is wel wat anders natuurlijk maar de basis is niet premium…
AudiRS zegt
@3246cm252kw: dus een audi a6 3.0 quattro is premium en een a6 3.0 zonder is niet premium? Het is 98% exact dezelfde auto. ;-)
3246cm252kw zegt
@audirs666: nee inderdaad! Sorry mijn fout… beide niet premium…
slickrick zegt
@broekhoest: er is slechts 1 automaat die vrijwel probleemloos is en dat is de ZF met koppel omvormer , o.a. Geleverd in de 3.0 BiTDI. De multidrama is niet voor niets uit productie genomen. En de DSG tja na al die jaren van modificaties , upgrades hebben ze misschien de grootste kinderziektes er wel uit ontwikkeld ….maar kan nog steeds niet tippen aan de ZF.
Pascal zegt
Het juiste antwoord op deze vraag is de F11 528i met die heerlijke 6-cilinder en ZF 8-traps automaat in een lekkere High Executive spec. Te verkrijgen voor rond de 15k.
jollykart zegt
Ben benieuwd naar de link, heeft ie dan 3 ton gelopen?
Pascal zegt
M’n zus heeft er een maand of 2 terug precies zo eentje gekocht. Kilometerstand 180k (origineel NL auto, NAP en volledige onderhoudshistorie).
jollykart zegt
Heeft ze een verrassend goede deal gedaan volgens mij.
Pascal zegt
Ja klopt het leek mij ook. Moet zeggen dat als de prijs nog een stukje hoger zou uitvallen, ik er waarschijnlijk alsnog wel voor zou kiezen.
jaapiyo zegt
Das war einmahl. Twee jaar geleden misschien. Kan je vertellen dat er inmiddels 5.000 Euro bij is gekomen voor een enigzins acceptabel exemplaar.
frederik zegt
@Pascal: Let wel op, vanaf (geloof ik) 2012 is de 528i een viercilinder, dat wil je natuurlijk niet. Ik heb zelf een 535i maar zou wel eens een 528i willen proberen — ik mis wel de atmosferische motor uit mijn vroegere 3-serie. Of misschien mis ik de handbak dat kan ook.
baserace zegt
@frederik: er is (heel kort) een 530i met 272PK (atmosferisch) geleverd; die moet je hebben!
civicfk3 zegt
De 530i en 528i hebben beide hetzelfde blok. De 28i heeft alleen andere software waardoor de auto 14pk (wauw…) heeft, het koppel blijft gelijk. 30i software kan je erop laden zodat je alsnog die 14pk hebt trouwens.
baserace zegt
@frederik: deze: Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-530-touring-530i-executive-automaat-benzine-wit-9459ff9b-6171-4804-9314-a03fbf1a1da1?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 22.450,-
Kilometerstand: 109.185 km
Bouwjaar: 06/2012
frederik zegt
@baserace: Ja die is top (al is dit exemplaar niet mijn smaak). Maar ja, ik heb de mijne nu 6 jaar en al het onderhoud is inmiddels op orde en ik heb er al jaren weinig kosten meer aan. Ik geloof het wel even. :)
jaapies zegt
@frederik: hoe doe je dat? Is een oprechte vraag. Bij mij blijven de kosten zich maar opstapelen. Hoe krijg je je onderhoud op orde?
frederik zegt
@jaapies: Ik denk ook een kwestie van geluk. Ik had de eerste twee jaar zo ongeveer alle bekende punten (naar rechts trekken, luchtbalgen etc) en daarna alleen regulier onderhoud, wat gemiddeld €1000/jaar is bij de dealer. Oh nu vergeet ik wel dat ik vorig jaar de afwatering van het panoramadak had en dit jaar de welbekende beslagen koplamp. Maar ja hij doet het wel altijd. :)
ukbob zegt
@baserace: wit, niet origineel erop geleverde (imitatie-tokkie) velgen, kleine navi..
dan zou je hem wel heel graag met dat blok willen hebben.
baserace zegt
@ukbob: ik vindt het ook niks… maar het ging om de illustratie… deze zit beter in zijn spulletjes maar man man man wat een geld voor een 10 jarig import.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-530-touring-530i-high-executive-m-sport-272pk-automaat-benzine-zwart-722fecfc-0e4f-4acf-bca1-fe8ba5008204?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 26.945,-
Kilometerstand: 133.872 km
Bouwjaar: 10/2012
civicfk3 zegt
Ik heb een 528i gehad, en in meerdere 535i’s gereden. De 28i mocht graag toeren maken en dankzij de korte versnellingen van de ZF8HP redelijk vlot te rijden. Toch zou mijn voorkeur altijd gaan naar een 35i! Vergeet niet dat het N53 blok kwetsbare Piëzo injectoren gebruikt en directe injectie heeft. Ook de 02 sensoren en nox-sensor is een zwak punt. Ik heb 2 jaar zonder problemen gereden maar het WWW staat vol met horror verhalen. De n53 met zf8hp is wel heel zuinig te rijden trouwens! Ik haalde 1:12,5 echte verbruikskilometers op langere rijden met de cruise op 125.
Ik ben lang opzoek geweest naar de perfecte 35i in touring, met led koplampen, m-pakket, alleen rwd, alle onderstel opties (adapative drive en meesturende achteras) etc etc maar die zijn super zeldzaam. De reden daarvoor is dat rond die bouwjaren iedereen, en vooral duitsers, de voorkeur hadden voor diesel (want dat was de toekomst). Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een 30d, doordat het een diesel is was de aanschafprijs duizenden euro’s lager dan een 35i en door dat verschil kan ik nog vele jaren met veel plezier rijden. Ik rij op jaarbasis +-25.000km dus ik denk dat diesel wel uit kan in mijn situatie. De 30d is een fijne en relatief betrouwbare motor en heeft 2x zoveel koppel als mijn oude 28i.
wimof zegt
Wel, op het ogenblik dat er voor 20.000 € revisiewerken aan nodig zijn.
jollykart zegt
Bij het advies lijkt mij het zo belangrijk om te weten waarom iemand een ‘premium’ auto zoekt. Is dat vanwege de vermeende betrouwbaarheid, de selectie overdadige motoren, het mooiere interieur of gewoon om de badge? Als het om het fraaie interieur gaat zou ik eens bij een Mazda 6 gaan kijken ( ook handig voor de betrouwbaarheid). Tenzij het om de badge gaat lijkt een luxe uitrusting bijdragen aan het premium gevoel.(zit je bij Mazda ook goed) Als het om de motoren gaat dan is de E61 met N53 motor mooi en inderdaad in 525i spec naar 270 pk te chippen( het inlaat spruitstuk is vrij duur en levert relatief weinig op). Reken wel op duur onderhoud want de injectoren zijn gewoon onbetrouwbaar en zijn exorbitant duur.
jollykart zegt
Als het om ruimte en comfort gaat is een 5 GT ook nog interessant hoewel ook lastig te vinden in het budget. Een Mazda 6 2.5 V6 is past bijna in het budget. Een 6 in lijn blijft het mooiste natuurlijk. Goed rammelen met het spaarvarken en thuis verkopen dat die 6 cilinders alleen maar in waarde gaan stijgen omdat die sublieme techniek gaat uitsterven
potjak zegt
@jollykart: duur onderhoud? Na jaren Japans te hebben gereden rijdt ik nu twee jaar duits (BMW). Kan je vertellen dat de japanners een stuk duurder zijn in onderhoud.
Robert zegt
@potjak: klopt, ook mijn ervaring is dat de Japanners minder vaak stuk gaan, maar dat het onderhoud aan de slijtage gevoelige onderdelen soms echt de hoofdprijs kost.
Zo’n Mazda 6 staat bij mij vrij hoog op het lijstje om op termijn m’n C-Klasse te gaan vervangen, maar ze zijn schaars, en daardoor(?) prijzig.
Een andere Japanner met potentie is de Honda Accord, maar die moet je helemaal met een lampje zoeken. En een reservering van 800-1000 euro per 10.000 km aan onderhoudskosten is een must.
Johanneke zegt
Ik heb een 98 galant, 2 jaar nu, 20k gereden. Iedere cent die ik uitgeef hou ik bij in een spreadsheet. Ik zit nu op 60.5 euro per maand aan onderhoud.
1x grote 1x kleine beurt
Nieuwe remschijven en blokken voor (290 euro)
Abs ring + kleppendekselrubber vervangen
Kachelonderdeel vervangen
Zelf 2 lampen vervangen, 25 euro ofzo
2 apk’s (loopt niet gelijk met onderhoud, doe onderhoud nu iedere 14 maanden totdat dat wel het geval is)
Gewoon bij de merkloze garage laten doen. Ik vind het helemaal niet gek toch, 60 per maand?
redbeams zegt
@potjak: Ligt eraan welk japanner…een nissan schaar ik niet onder japanse betrouwbaarheid meer.
potjak zegt
@redbeams: Nissan en later Mitsubishi. Auto’s waren beide betrouwbaar maar een kleine en grote beurt zijn kostbaarder dan bij BMW.
Johanneke zegt
Wat doen ze dan? Kleine beurt is toch wat filters en olie. Per merk zit daar toch weinig verschil in.
redbeams zegt
Heb je daar ook cijfers van want wat is duurder vergeleken met de bmw en om welk type nissan/mitsubishi gaat het?
Bedoel…als je een bmw 116 vergelijkt met een patrol of pajero dan is het appels met peren en snap ik dat de bmw voordeliger in het onderhoud is.
jollykart zegt
Ik doelde specifiek op de n53. Geweldig mooie complexe motor maar injectoren Bobines en bougies gaan er vlot aan. Het pretpakket noemt BMW dat. Injectoren zonder montage tik je momenteel 1800 voor af. Nu wilde ik perse een atmosferisch 6 in lijn dus daar hoort een beetje pijn bij. Daarom is het zo belangrijk dat iemand goed nadenkt over waarom hij een premium auto wil. Onderdelen bij een Japanner zijn vaak duurder maar met een Mazda zou ik het denk ik wel aandurven( geen ervaring). Met de altijd geroemde Honda Civic (fn 2006) vond ik regulier onderhoud bizar duur idd.
DeWitteCondor zegt
@jollykart: eens.
Maar geen van deze auto’s is geschikt met 4 tieners + 2 volwassenen. Dus de aanvraag is ook wat gek, tenzij ze nooit samen weggaan. De e-klasse had optioneel een 3e zitrij in de kofferbak, maar daar wil je als tiener niet zitten.
Ik zou een Mercedes R klasse zoeken. In fraaie uitvoering met weinig kms.
karhengst zegt
De Mazda 6 is een fraaie wagen maar wel een segment kleiner. De sedan was nog vrij groot omdat deze voor de Amerikaanse markt gedacht was, maar de station kan je dus echt niet met bovenstaande pakezels vergelijken.
Met 4 tieners vraag ik me echter af of een MPV niet de betere optie is.
Turbo S zegt
Hoe zit het eigenlijk met die andere iedere zaterdag terugkerende rubriek “mijn auto”?
kenner zegt
@mercedesbenze350cdi: ik mis de YOLO, je kan niet alles hebben helaas
toyotavenray zegt
Ford Mondeo met 2.0 ecoboost 240 pk.
En er staat 1 Passat met 3.6 V6 op AutoScout24.
Richmond zegt
@toyotavenray: niet premium, dus niet wat de aanvrager zoekt
toyotavenray zegt
@benja01: dus een Passat die vol met opties zit is niet premium.
In mijn ogen wel
potjak zegt
@toyotavenray: Volkswagen wordt niet gezien als premium daar is Audi voor.
Richmond zegt
Een skoda zit voor minder geldvol met opties. Kia’s ook. Maakt ze ook niet premium. Onder Premium worden echt specifieke merken verstaan: Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Lexus. Dat is gewoon zo of je het nou er mee eens bent of niet.
Johanneke zegt
Rijdt een heel dikke mondeo of mazda 6 dan echt slechter dan deze wagens? Het enige dat je misschien mist is luchtvering, iets wat ik graag mis gezien het onderhoud wat dat vraagt.
karhengst zegt
FWD en geen optie tot zwaardere motoriseringen.
Nu heb je met de Mondeo en Mazda waarschijnlijk de beste FWD modellen te pakken en zullen ze vast beter rijden dan de Audi. Maar qua infotainment en eventuele andere luxe, fraaie audio, geluidsisolatie, stoelen, zal het mogelijk toch een andere ervaring zijn.
jarnobakker zegt
@Johanneke: de mondeo was ook te krijgen met adaptieve vering. Heeft mijn S-max wel in ieder geval.
smijsie zegt
@benja01: eens, maar dat is Volvo ook niet. Zeker niet van deze generatie.
Thomas20vt zegt
@toyotavenray: technisch gezien maakt t niet veel uit. De 2.0 ecoboost en de T5 uit de V70 zijn dezelfde motor.
3246cm252kw zegt
@toyotavenray: ze hebben het over premium…….
Dutchdriftking zegt
Tip van Flip: een F11 5-serie 520i. Deze motor is gelijk aan de 528i en met een chipje zit je op 530i waarden. Geen zijdezachte 6 pitter, wel 420nm koppel tegen een acceptabel verbruik. Kijk uit met vroege modellen, die hebben last van rek in de distributieketting. Het lijken wel TFSI motoren…
Pascal zegt
Die motor van een 520i is toch niet gelijk, want de 528i is een 6-pitter?
Dutchdriftking zegt
@Pascal: na de facelift kreeg de 528i geen 3.0 258pk maar 2.0 4 pitter met 245pk 😉
Pascal zegt
Ah vandaar!
okmer zegt
Bij nieuwere modellen (LCI?) is de 528i een 4 cylinder en geen 6 cylinder meer. Blok is grotendeels gelijk aan de 520i maar ander spruitstuk. Rest van het verschil is software en je kunt zelfs de software van een 523i of 528i in de DME van een 520i flashen.
jmeverts zegt
@okmer: en andere zuigers in de 28i tov 20i. Maar om nou een n20 blok aan te bevelen…
kareljansen zegt
@dutchdriftking: Heb het niet nagekeken, maar die zullen voor dit budget vast niet te vinden zijn?
Dutchdriftking zegt
@kareljansen: de 528i niet, de 520i lukt prima. Je hebt natuurlijk geen M pakket of 20 inch wielen, en ook niet altijd leer. Ook zal er minstens 150k op de teller staan, maar dat is met vrijwel alle opties hier het geval.
beorn zegt
Ik kan niet in het hoofd van de aanvrager kijken, maar waarom geen diesel? Wordt niet echt duidelijk uit het verhaal. Alsof je nog in het centrum van een of andere groenlinkse stad wilt komen. Lekker dieselen, veel koppel, meer aanbod, ik zou het wel weten.
AudiRS zegt
@beorn: tegenwoordig is men angstig voor diesel. Met dank aan de gecreëerde haat door onze milieulobby en onbetrouwbare politiek.
baserace zegt
@beorn: eens; zeker als je 25k per jaar rijdt… ik zou lekker door blijven rijden in de V60 D4!
Variomatic zegt
@beorn: snap ik ook niet, bij dit soort auto’s ben je rond de 13 tot 15dkm per jaar al break even met een diesel in vergelijking met benzine (ja, rekening houdend met de hogere MRB en zelfs verzekering..). Een liter diesel is nog altijd ca 30 tot 35 cent goedkoper, dat is al jaren zo..
Variomatic zegt
@variomatic: je vergeet de significant lagere tweedehandsprijs er nog bij op te tellen!
sidelo zegt
@beorn: Diesel is nu een groot risico waarschijnlijk over een paar jaar niets meer waard terwijl door schaarste de benzine auto’s veel waarde vaster zullen zijn.
civicfk3 zegt
Als je nu 2de hands koopt kan je naar mijn mening beter een vol opties diesel aanschaffen voor de prijs van een karige benzine versie, zeker in het geval van een BMW/Audi. De aanvragen rijd 25k per jaar dus na 4-5 jaar zal hij meer afschrijven op een benzine dan een diesel die hij al voor 5-6k minder koopt.
Variomatic zegt
@sidelo: ja, en maakt dat nog heel veel uit dan als je er 15k in steekt en hem waarschijnlijk toch ‘op’ gaat rijden? Nee. Voor 15k heb je momenteel veel leukere en jongere diesels dan benzines..
sabrerator zegt
Ik lees dat de aanvrager 4 tieners heeft.
De Duitse premiumstations staan niet onmiddellijk bekend om hun enorme beenruimte achterin. Zou een dik aangeklede Skoda Superb niet een betere optie zijn? Kunnen ze de tiener-stelten lekker kwijt.
DeWitteCondor zegt
@sabrerator: al deze auto’s zijn max 5 personen. Ze zijn met 6. Dus ik begrijp het ook niet.
Ik zou dus voor een MB R klasse gaan. Kunnen 6 man in met alle ruimte. En lijkt nog enigszins op een station.
Dutchdriftking zegt
@sabrerator: tienerkinderen willen niet mee. Zeker niet allemaal tegelijk
billymobiel zegt
De Volvo is geen aanrader. Om er bij de 2.0 een beetje gang in te houden, maakt de auto relatief veel toeren om de turbo in beweging te houden. Dit maakt de auto erg nerveus, wat niet bij het karakter van de auto past. Hierdoor geen fijne reisauto. Nooit echt met plezier in gereden, relatief snel weer afscheid van genomen.
XM'etje zegt
@billymobiel: de Audi en BMW schaar ik juist in het rijtje komt er niet in. Blijft de Volvo over:)
smijsie zegt
@billymobiel: Eens. En naar mijn mening oogt, voelt en rijdt de Volvo ook een klasse lager dan de andere opties
AudiRS zegt
@billymobiel: als het een volvo wordt zou ik wel een der laatste 5 cilinders kiezen. Het kan nu nog…
3246cm252kw zegt
@billymobiel: nee hehe Volvo is niet eens premium… we zitten toch op Autoblog? Daar zitten toch mensen met verstand van auto’s???
volvo-s60-adept zegt
@billymobiel: met alle respect, maar waar haal je dat vandaan? Ik heb de ‘oude’ 2.0T, dezelfde Ford-ecoboostmotor. Ding sleurt er echt serieus hard aan, zelfs zonder chip is dit heel acceptabel. Verder best wat op aan te merken, maar dit in ieder geval niet.
monsieurleloure zegt
BMW F11 met 6 cilinder uit dit rijtje.
wildbeest zegt
Heb zowel de e-klasse als de 5 serie f11. De mercedes is oer oersterk, nauwelijks wat mis mee. De funf (6cil) is de betere rijmachine maar vraagt om aandacht bij de garage. De E is wel een 4 cilinder.
juwett21 zegt
Mobile.de staat een groter aanbod. Als je slim importeert heb je voor hetzelfde geld er wel een met ‘premium’ aankleding.
deepep zegt
Lekker voor een V70R gaan met handbak, heerlijke 5pitter en awd zijn rond die prijs te vinden met leuke volvo kmstand 200k, voordeel youngtimer.
Variomatic zegt
@deepep: nadeel eerder, omdat de prijs ineens 1.5 tot 2 keer zo hoog is ‘omdat fiscaal aantrekkelijk’ wanneer ie 15 jaar oud is. En is de aanvrager ondernemer/zelfstandig?
isleofman zegt
Het advies om die oude e61 te tunen maar 290 pk 😂
Rob zegt
De E61 is een geweldig mooie auto. Tis misschien niet de meest populaire mening, maar ik vind die generatie eigenlijk de mooiste 5-serie gebouwd.
Maar om daar nu de F11 voor te laten staan…. Dat dan weer niet.
bmw1cabrio zegt
Hoe krijg je 4 tieners en 2 volwassenen in een station? Of hebben ze er nog een 6/7 zitter naast?
larini zegt
@bmw1cabrio: 2 in de achterbak
bmw1cabrio zegt
Ik snap niet waarom mensen met een relatief klein budget perse premium auto’s willen. Wil je zo graag ergens bij horen?
In dit budget zijn de kilometerstanden hoog, leeftijd net te oud en complexe techniek met grote kans op onderhoud. Waarom wil je dat risico lopen als je dat waarschijnlijk niet echt kan dragen? Een Kia, Japanner oid is veel slimmer.
Ik kocht destijds in dit budget een 3 jr oude Peugeot 508 met 70K op de teller. 4 jaar lang zonder problemen in gereden. Superbetrouwbaar.
560pk zegt
@bmw1cabrio: volledig gelijk: ik heb in 2006 een E61 550 gekocht (nieuw), waarin ik nog steeds rondrijdt. Heerlijke auto, nog steeds supersnel, maar, om m „fabieksnieuw“ te houden, stop ik er toch wel zo’n 6 duizend euro per jaar in. Verstandig? Nee. Leuk? Ja! Ik heb ook nieuwere, turboblok BMW‘s, één met veel meer vermogen, maar de atmosferische V8 in de E61 blijft toch veruit de leukste motor: gas geven vanaf laag toerental, en dan gaat het lineair door tot aan jubelen; geen turbomotor die aan die sensatie kan tippen.
Variomatic zegt
@bmw1cabrio: maar niet met de 1.6thp neem ik aan?
kuip zegt
Voor de F11 gaan. Ik heb zelf een F10 523i en het is echt genieten met een 6 pitter.
Even langs de tuner geweest om de ‘begrenzing’ eraf te laten halen en je hebt vrij simpel het vermogen van de 528i of zelfs nog iets meer.
Mocht je hiervoor gaan, let wel op of dat de injectoren al eens vervangen zijn, dat is een dure grap en de injectoren die er nieuw in geleverd zijn gaan vroeg of laat kuren vertonen.
civicfk3 zegt
Volgens mij heeft de 23i geen DISA kleppen maar de 28i/30i wel een 2-stage inlaat? Je kan met chippen de pk’s wel aardig gelijk trekken maar het koppel onderin is met de 28i toch eerder beschikbaar.
e38ossie zegt
“Ook hier het voordeel dat heel Nederland BMW’s kan onderhouden.” Hoezo. Beetje beledigend voor de BMW specialisten die voor deze technieken heel wat trainingen hebben moeten volgen. Ik zie als BMW monteur genoeg doe het zelf gepruts door you tube monteurs. Geloof mij. Het herstel van dit soort gepruts kost vaak meer dan gelijk goed laten doen.
lekkerlinksrijden zegt
Altijd voor de Giulia station gaan, oh wacht…..
MarcoM zegt
Wat zien de Mercedes en BMW opeens oud uit zeg! Ik zou een Alfa kiezen.
net10 zegt
Zelf snap ik nooit dat je met een dergelijk budget naar premium merken gaat kijken. Dit zijn allemaal modellen waar je enorm op leeg kan lopen. En die je zeker niet koopt om de betrouwbaarheid.
Voor dit budget kun je beter kijken naar een Ford Mondeo, (of een Renault Laguna 3/ Talisman). Waarom Frans uitgesloten wordt snap ik niet. Met de Laguna 3 heb ik heel veel jaar gereden, was enorm betrouwbaar, hele fijne auto, en erg goedkoop in onderhoud en reparaties.
seatleon zegt
@net10: helemaal mee eens. Bij veel van dit soort auto’s mag je wel rekenen op flink wat onderhoudskosten in de komende jaren. Als je dat meerekent kun je inderdaad beter non-premium gaan rijden.
kniesoor zegt
Met een 6-persoonsgezin zie ik de logica van de wensenlijst ook niet helemaal. Maar mocht ik het niet begrepen hebben : de E-estate lijkt me, vanwege de gro(o)t(st)e binnenmaat/laadruimte, de meest geschikte suggestie. Nee, het is geen vlijmscherp rijijzer, maar wel een soeverein rijdende, heel solide aanvoelende oto.
cloverleaf zegt
Ga voor een C-klasse, 3er of A4 als je zonodig “premium” wilt voor dit budget. 4 tieners krijg je toch niet kwijt. En het scheelt flink in onderhoud.
Variomatic zegt
@cloverleaf: scheelt flink in onderhoud?? Wat dan? Zitten dezelfde aandrijflijnen in..
schreute01 zegt
“Ben je aanbelandt” is nou niet echt premium grammatica.
kniesoor zegt
😂
barchettadriver zegt
Met dit budget kun je idd beter voor een gewone d-segmenter gaan. Pak een van de laatste 2014er Mondeo ba7 mk4. Heb je een veel jongere, veel beter uitgeruste auto dan al het premium spul, en hij rijdt ook nog eens beter dan alle premium auto’s. Zoek dan naar een Titanium X of Titanium S, en je rijdt echt een hele grote, ruime en dikke auto.
Waarom Mk4 en geen mk5? Mk4 rijdt beter en is doorgaans betrouwbaarder want beter gebouwd (Belg versus Spanjaard). Qua opties ontlopen ze elkaar niet veel, en ja, de Mustang neus van de Mk5 is idd gaver, maar de Mk4 is ook nog eens ruimer,
Eigen ervaring: van 110k tot nu 250k, buiten onderhoud gesneuveld: parkeersensor van 15€, regensensor ad 35€ en daklampje ad 20€. Nieuwe set navi kaarten voor 35€. Heb m nu iets van 4,5 jaar geloof ik.
mark383 zegt
Ik heb het idee dat dit een fictieve aanvraag is, althans eentje die het gemiddelde is van velen?
Zou persoonlijk altijd voor de F11 gaan. Jammer dat ze zo duur geworden zijn. Wie had ooit verwacht dat dat soort auto’s in prijs zouden stijgen?
Met een diesel F11 heb je overigens een veel betere deal, kan wel uit met 25dkm per jaar. En dan heb ik het nog niet eens over de aanschafprijs gehad…
Variomatic zegt
@mark383: klopt, het aanbod diesels is gigantisch en ze zijn veel goedkoper in de aanschaf
Dizono zegt
Gelukkig weer zo’n pretentieuze snob die met drie uitroeptekens duidelijk moet maken dat hij echt geen Franse auto wil. Voor een derde van het budget een Laguna 3 2.0T Initiale Aut. gekocht. Met dank aan jullie Frans-haters voor een grijpstuiver leer, hout, dikke audi, meesturende bixenon, keyless, alles elektrisch, fijne zestraps automaat, soepel blok. Maar ja, lang niet zo priemijum als een kale A6 of funfer natuurlijk.
Bastiaan Williams zegt
En ook nog betrouwbaarder dan een Audi. Mooie keus gefeliciteerd!
jmeverts zegt
@Dizono: zo’n f11 ziet er toch gewoon veel mooier uit dan een laguna. Ik snap de aanvrager wel…
Variomatic zegt
@Dizono: pretentieuze snob..?? Echt joh?
Dizono zegt
Kom op, met dit kilometrage en met 4(!) kinderen is een grote, premium stationwagen op benzine toch vooral een keuze voor de bühne toch? Laten we nou niet doen alsof deze auto’s je heel emotioneel bij het rijden betrekken. Ze brengen je comfortabel van A naar B (welk land maakt hier ook al weer hele goede auto’s voor?), maar zijn vooral een statement naar de buitenwereld. Nou ja, iets met pretenties dus.
Beter zou deze René even kunnen gaan rekenen of hij niet voor 500 piek in de maand een Lync &co kan leasen. Ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit. Ik zag bij de no-go’s nog geen “Chinees!!1!’…
Daarnaast, waarom stuur je een vraag in als je al weet dat het een van deze vier auto’s moet worden? Ga gewoon proefrijden dan.
Variomatic zegt
@Dizono: pretenties, buhne, snob: dat zijn jouw woorden en perceptie en ik vind ze nogal kort door de bocht, helemaal voor een van mede-auteurs van Autoblog.
Heb jouw model Laguna ook wel eens gereden (2 liter automaat, benzine) en dat rijdt op zich prima, maar het komt echt NIET in de buurt van de afwerking, verfijning, het comfort en de rij-eigenschappen van de F11, W212 en A6 4G. Ook niet als ie goed in z’n opties zit. En dat weet je zelf ook heus wel.. Voor het budget waarbinnen jij zocht is die Laguna een van de betere keuzes, dat dan weer wel. Maar als je meer wil besteden, auto’s waardeert en zoveel km’s per jaar maakt is er toch niets mis met bijv een F11? Zolang hogere onderhoudskosten geen probleem zijn koop je voor 15k iets waar de grootste afschrijving al heeft plaatsgevonden en je relatief veel waar voor je geld krijgt.
Zoals je het nu doet voorkomen stel je eigenlijk dat als iemand 15k te besteden heeft, het van jou alleen mag worden besteed aan een Mondeo/Avensis/Passat/Laguna omdat alles daarboven ‘alleen maar voor de buhne en voor pretentieuze snobs is’.. beetje raar om dat op een blog van/voor autoliefhebbers te lezen, of wa..?
Dizono zegt
Vooropgesteld dat ik al lang niet meer voor Autoblog schrijf, was nuance destijds ook niet mijn speerpunt. Liever gewoon die knuppel in het hoenderhok. En ja, tuurlijk is een dikke Benz of BMW meer auto dan een Laguna. Mooier ook trouwens.
Het gaat me vooral om de vanzelfsprekendheid waarmee het altijd maar deze auto’s zijn die je zou moeten hebben. Voor het budget van een E segment premium heb ik die Renault en (tweewielig in dit geval) speeltje waarmee ik zo nu en dan het circuit opga. Als je 16k te besteden hebt en ratio toch aan de kant zet (anders kwam er toch een diesel of hybride met zoveel km’s), kun je dan echt niet tot een iets originelere keuze komen die de benzine nog wat sneller door het bloed laat stromen?
Pascal zegt
Dat is nogal een (vrij onvriendelijke) aanname die je doet. Misschien heeft de beste man gewoon zin in een dikke premium Duitser en voelt ie weinig bij Franse auto’s. Dat wil helemaal niet zeggen dat ie alleen maar met ‘de Buhne’ bezig is, en trouwens ook niet dat ie een keuze moet maken die anderen zogenaamd ‘origineel’ vinden. Hij moet maar 1 ding: lekker kopen wat ie zelf leuk vindt.
redbeams zegt
@variomatic: Als ik over jouw woorden en perceptie mag beginnen is het altijd kort pittig kapsel toch? Dus nou niet @Dizono erop afvallen want dat is zijn mening en eerlijk gezegd deel ik die ook.Laguna is wellicht niet premium genoeg maar wel een verstandige keuze.
Variomatic zegt
@redbeams: het blijft je wel bij hè.. ik begin nu toch nieuwsgierig te worden naar het uiterlijk van jouw wederhelft, haha :-)
redbeams zegt
@variomatic: Tja een goed geheugen hebben of in je eigen straatje blijven praten is nogal een verschil he 😉 Bij jou is het uiterlijk van je wederhelft afhankelijk van wat voor auto diegene rijdt…nogal kromme gedachte vind ik.
frederik zegt
@Dizono: Toch is zeg een F11 een heel goede keuze als je 95% van de tijd comfortabel wil rijden met het gezin, en dan die ene keer als je in je eentje boodschappen doet in Oostenrijk hem in de sportstand zet en een extra bergweggetje opknalt. Dat laatste geeft een Laguna je toch niet, die kan alleen maar comfortabel zijn.
kuip zegt
@Dizono: Het zit je dwars eh? Je begrijpt dat het gewoon een mening is van de aanvrager? Zoals jij hier probeert duidelijk te maken..
Maar goed, proficiat met je Laguna. Veel plezierige km’s gewenst!
Dizono zegt
Nou, het valt me gewoon op dat er zoveel ‘autoliefhebbers’ zijn die een geheel land bij voorbaat uitsluiten en dan meestal Frankrijk. Ik ben geen uitgesproken liefhebber van Frans, heb geen favoriet merk. Koop gewoon wat ik leuk vind. Sluit niet uit dat de volgende een BMW of Hyundai wordt. Of toch nog een keer die Alfa…
Daarnaast snap ik dat heul veel betalen voor een premium auto niet. Het blijft een betrekkelijk saaie en weinig spannende auto die je van A naar B brengt. Als autoliefhebber kun je toch wel een manier verzinnen om meer autolol uit je geld te halen? 130i voor jezelf, een ouwe Volvo voor de 4 procent dat je ruimte nodig hebt? Een Skoda Octavia voor de km’s en een MX5je voor de fun? Een Ducati erbij misschien? Nou ja, dat dus.
Pascal zegt
En wie bepaalt dat je geen land mag uitsluiten in je autokeuze? Ik sluit Frankrijk zelf ook uit. Heb gewoon niks met die hokken (en met de Fransen ook niet ;). Kan ik dat verklaren? Nee grotendeels niet en ik laat iedereen in z’n waarde die er anders over denkt. Kan je dan nog steeds een autoliefhebber zijn? Ja natuurlijk wel, vrijheid blijheid. Alleen al het feit dat autokeuze allesbehalve rationeel is, maakt het zinloos om discussies te hebben over wat iemands autosmaak of aankoopgedrag wel of niet moet inhouden.
karhengst zegt
En dan dubbele MRB betalen, dubbele onderhoudskosten en sowieso de tijd kwijt zijn aan twee auto’s.
Soms wil je gewoon een enkele auto die alles behoorlijk goed doet en die je bij iedere rit vrolijk maakt. En waarom moet je per sé een MX5 of 1-Serie hebben om autoliefhebber te zijn? Je kan toch ook liefhebber van comfortabele kluizen zijn, zoals wellicht ook de aanvrager van dit artikel?
Bastiaan Williams zegt
Ik zou voor de Volvvo of C klasse gaan maar nog liever een E klasse. Oersterk. Mooi. Degelijk. Echt premium. Dan wel een ster op de motorkap zetten a.u.b. De Audi’s zou ik met een grote boog omheen lopen, de BMW is mij te nerveus.
potver7 zegt
No-go modellen: Frans!
Nou, omdat er geen yolo is deze keer, dan schieten we deze er maar in: de Renault Talisman.
Yep, ik snap best dat die niet zo premium is, maar Franse auto’s uitsluiten omdat ze Frans zijn? Daar is in 2022 toch helemaal geen reden voor?
En Franse auto’s uitsluiten in een zoektocht naar een benzinegestookte premium stationwagon is sowieso nogal gek: die zijn er namelijk helemaal niet van Franse makelij. De enige die nog een beetje in de buurt komt is de huidige Peug 508, maar die valt nogal buiten het budget. Kortom: een zinloos, tendentieus en raar criterium.
Variomatic zegt
@potver7: Fransen stinken naar knoflook en uien
jarnobakker zegt
@variomatic: duitsers naar bier en bratwurst😂
redbeams zegt
@potver7: Nou daar zeg je me wat van de talisman…ben geen liefhebber van franse auto’s maar de talisman mag er zeker wezen.
AudiRS zegt
@potver7: goed idee. Je kunt toch een knappe 1 jaar oude Talisman kopen voor 15k. Iets met afschrijving.
3246cm252kw zegt
Het moest toch premium zijn? Waarom staan Audi en Volvo er dan tussen????
rogerzz zegt
De DS (of citroen) noemt zichzelf premium nadat ze de prijs hadden verhoogd. Zo werkt het in ieder geval niet.
Maar succes in je ‘premium’ renault of andere rammelbak terwijl je vol haat naar Duitse ‘premium’ kijkt.
net10 zegt
Volgens mij onderschat je het merk Renault enorm. Ze zijn tegenwoordig volledig rammelvrij en zitten zeer strak en degelijk in elkaar. Ook het materiaalgebruik is opvallend goed.
In verschillende “premium” merken valt het materiaalgebruik best tegen. Je betaalt vaak veel extra voor een merknaam.
Mijn advies is sluit vooral geen merken of landen uit, maar kijk naar het beste aanbod in prijs en kwaliteit.
AudiRS zegt
@net10: rammelvrij. Ja dat maakt een auto premium ;-)
Bastiaan Williams zegt
Audi maakt toch echt wel premium auto’s naar mijn idee. Lees wel, premium staat absoluut niet voor kwaliteit anders zou Toyota nr 1 in premium zijn en Audi ergens onderaan. Nee, premium staat vooral voor gevoel. Emotie. Mooie glimmende knopjes, veel lichtjes en schermpjes, zacht glimmend leder en een grote glimmende grill. Mooie glimmende pakken in mooie glimmende auto-verkoop zalen met glimmende tafels en glimmende vloertegels. Zou het “glimmend” zijn wat premium maakt?
3246cm252kw zegt
Oké mensen/autoliefhebbers/specialisten iedereen kan roepen wat ze willen maar zijn echt niet daardoor direct premium… het is Mercedes-Benz of BMW… geen andere optie(misschien helaas…)
karhengst zegt
Er zijn zeker in Nederland boodschappenwagenland ook niet bepaald veel modellen in dit segment te krijgen.
Japanse E-segmenters zijn er enkel als sedan. Het enige model wat hier echt jammerlijk ontbreekt is een Jaguar XF Station. @willeme Was er geen mooie yolo Jaaaag te vinden?
willeme zegt
@karhengst:
Zeker aan gedacht! De Jaguar XF Sportbrake is er alleen met een dieselmotor, terwijl de aanvrager juist van diesel af wilde. Een andere optie zou de Cadillac CTS Wagon kunnen zijn, maar daar vonden we in Europa geen enkel exemplaar van.
karhengst zegt
Oh verhip! Had nooit naar de motoren gekeken. Dat is een wel heel erg op de Duitse en Engelse markt gericht model geworden dan zeg. Zonde eigenlijk.
Cadillac schoot me inderdaad ook nog te binnen maar zoals je zelf al aangeeft, erg obscuur.
sabrerator zegt
@karhengst:
Mogelijk vergis ik me, maar de XF in stationversie is er alleen als diesel. Op de XFR na dan. En de aanvrager wil benzine. Ook al is met zijn kilometrage een diesel goedkoper.
En was Jaguar al premium toen BMW nog Isettaatjes bouwde.
AudiRS zegt
@3246cm252kw: dat is jouw en alleen jouw kortzichtige mening.
3246cm252kw zegt
@audirs666: nee jij hebt een voorkeur en zal vast nog niet zo oud zijn… het is duidelijk… veel te veel onderdelen worden gedeeld en het is en blijft niet premium maar een B segment… sorry de waarheid is hard..
willeme zegt
@3246cm252kw:
Porsche, Audi, Lexus, Volvo, Infiniti, BMW, Acura, Mercedes-Benz, Lincoln, Cadillac en dergelijke zijn allemaal premium merken (luxury brands) officieel ;-).
AudiRS zegt
@3246cm252kw: nou nou..na 25 jaar sturen in audi bmw mercedes en meerdere -minder premium- merken weet ik wel waar het verschil in zit. Elke auto heeft zn plus en minpunten. Onderdelen worden in elk merk gedeeld al decennia lang. Mercedes met renault motoren. Bmw met Opel en Toyota enz… niet boeiend.
vindik zegt
Klein aandachtspuntje bij de audi’s: reserveer nog even 3500 E voor de schraapveren..
AudiRS zegt
@vindik: oud nieuws ( -12jr geleden) voor aantal VAG modellen. Net als de dramatische Peugeot diesels van Volvo bepaalde slechte N motoren van BMW, roestende premium Mercedessen enz enz enz. Overal is wat. Het is net wat je wilt zien.
goodvibrations zegt
Zou even een exelletje maken.. In dit segment kan diesel nog nog wel eens goedkoper zijn.. Vanwege de hoge afschrijving die al plaats heeft gevonden..
Daarnaast als je ruimte wilt en niet persé premium.. is een afgeladen skoda superb ook wel leuk.
Uit dit rijtje zou ik de F11 kiezen.. Maar onderhoud ga je wel merken..
xjs678qr zegt
Het is eigenlijk heel eenvoudig: https://m.mobile.de/auto-inserat/alfa-romeo-alfa-159-2-2-jts-16v-ti-top-gepflegt-69-tkm-duisburg/335183195.html?searchId=7a0b3dd1-a093-e116-b44b-e858f627c01b&type=ad
aziz zegt
Mag het ook een mini zijn? P
gregorius zegt
Wat een geld man.
16k voor een 11 jaar oude 5/A6/E, met rond de 160000 km en dan nog de vrij goedkope motoriseringen.
Ik verkocht nu 7 jaar geleden mijn 2005 A6 4.2 quattro met 180000 km in zeer prima staat voor 6000; voor meer wilde niemand m hebben.
Mijn tip: rijdt wat je hebt voor nog een jaartje, binnenkort moeten die chips toch wel weer geleverd kunnen worden en is die krapte op de markt ook wel weer over (toch?).
Vreddy_B zegt
Ik zit in hetzelfde schuitje als de aanvragen. Al rij ik minder dan 10k. Maar ik weiger eigenlijk ook 15.000 euro uit te geven aan een ‘premium’ auto van 11/12 jaar oud met meer dan 200k op de teller. Je oude auto nu verkopen en zoals je zegt even wachten tot het chipterkort is opgelost en dan pas weer kopen.
Vreddy_B zegt
Opel Insignia een optie? Is een redelijk zware auto. Maar er zijn behoorlijk wat 2.8 V6 Turbo’s te koop voor relatief goede prijzen. Geen idee hoe de auto rijdt. Maar ze zijn allemaal stukken luxer uitgevoerd dan bovengenoemde Duitsers in dit budget.
Er staan zelfs al wel OPC’s te koop in deze prijsklasse. Dan heb je toch ook nog iets speciaals.
Mini Joe zegt
Afgezien van de Volvo en de MB zijn het toch allemaal stuiterende pkw’s. Ik zou dat geen premium durven noemen