Moet dit de nieuwe daily van Max Verstappen worden?
Afgelopen zondag was het dan zo ver. Dankzij de zoon van Jos Verstappen (dus eigenlijk dankzij Jos Verstappen) heeft een Formule 1 auto met Honda-motor een race gewonnen. Hoezee! Eindelijk kan Honda dan een beetje de vruchten plukken van Formule 1 deelname. En hopelijk komen er een hoop Red-Bull editions van de Honda NSX, toch een beetje de auto die met zijn hybride V6 met turbo het linkje is tussen de Formule 1 auto’s en de ‘gewone’ straatauto’s.
De NSX wordt overigens niet in Japan gemaakt, maar in de Verenigde Staten. De auto wordt met de hand gebouwd in Marysville, Ohio. Tot voor kort was de (onlangs gefacelifte) NSX de enige auto die ze bouwden. Er komt nu namelijk eentje bij, namelijk de Acura TLX PMC. Het is een speciaaltje, maar wel eentje waar de dames en heren Acura hun best op hebben gedaan.
PMC staat voor Performance Manufacturing Center, alwaar de NSX dus gebouwd wordt. Deze TLX is een middelgrote premium sedan die tussen de Accord en Legend in staat qua formaat. Bijzonder: de TLX PMC wordt grotendeels met de hand gebouwd, waardoor de prijs van 50.000 dollar eigenlijk een schijntje is.
De PMC Edition is gebaseerd op de al behoorlijk sportieve A-Spec. Dus een 3.5 liter grote V6, zonder turbo’s, zorgt voor de aandrijving. Het blok is goed voor 290 pk en drijft alle vier de wielen aan middels het SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive). Acura verwijst graag naar de NSX, die ook dat systeem heeft. In alle eerlijkheid lijkt het meer op het systeem dat werd geïntroduceerd op de Honda Legend.
De lak heet ‘Valencia Red Pearl’ en wordt middels nano pigment technologie aangebracht op de TLX. Die methode wordt ook gebruikt voor de NSX. Om te zorgen dat de lak zo mooi mogelijk blijft, wordt de TLX PMC Edition getransporteerd met een hoes. Toch wat prettiger dan een kilo paraffine. Verder becschikt de PMC Edition over hooglans zwarte 19″-wielen, een zwart dak en twee vuistdikke uitlaten. In het interieur krijgt de PMC Edition sportstoelen omhuld met Milano leder, alcantara en rode stiksels. =
kniesoor zegt
Aan de vrij vlakke stoelen kan je goed zien, dat deze auto niet primair als circuittijger bedoeld is.
emping zegt
@amghans: een sedan is nooit echt een circuittijger.
ghost zegt
Best lekker bakkie!
toyotafortuner zegt
Poaah, wat een lekkere bak is dit!
Dutchdriftking zegt
Best een knappe kar. Even zilvergrijze wielen, raamlijsten, en een compressor op die V6, dan is hij helemaal af.
joejojo2012 zegt
Lanceren als Honda op de Europese markt. Nu Toyo met Camry terug komt, moet dit ook wel kunnen.
lekkerlinksrijden zegt
@joejojo2012: hoeft niet, verkoopt hier toch voor geen meter
joejojo2012 zegt
@lekkerlinksrijden: Nee, idd. In Nederland niet. Maar gelukkig bestaan er nog meer landen in Europa dan alleen dat kleine landje.
lekkerlinksrijden zegt
@joejojo2012: daar verkoopt het ook niet. Die willen premium voor dat geld en laten dit links liggen, behoudens een paar fanatiekelingen
dromedaris zegt
@joejojo2012: 3,5l atmosferisch 290pk eruit persen? Dat is dan 10.737.718€ bpm aub
Daantje zegt
Een mooie, vlotte en zo goed als volledig met de hand gebouwde auto voor €44.250,- kunnen we dit apparaat niet massaal importeren?
rikv99 zegt
@daantje: kan wel, alleen met een atmosferische V6 scoor je denk wel veel punten bij de RDW met BPM-punten.
Daantje zegt
@rikv99: laten we het blok apart importeren ;)
maarteno zegt
@rikv99: “gewoon ff” een kameraad zoeken die nog 6mnd in de VS woont, die in de auto laten rijden en dan bij terugkomst deze auto gratis mag importeren….
rikv99 zegt
vet ding! Heeft aan de voorkant wel een beetje Opel/Buick looks.
dare2think zegt
Atmosferische V6
Stratosferische BPM
Het rijmt niet, het dicht niet en het klopt ook niet.
gove zegt
dus 2x turbo erop en je heb ook 500 pk,
mooie deal lijkt me
reistje zegt
Bij Honda-America kunnen ze gelukkig nog wel mooie Honda’s maken.
autopetje zegt
Indien deze auto gelimiteerd is tot 360 stuks dan ga je deze auto niet kunnen kopen voor 44k
Erik zegt
Misschien moeten we dat hele gedoe van BPM heffing maar eens over de discriminatie toer gooien t.o.v. onze buren in de andere EU landen. Als er in Duitsland geen tol teruggegeven mag worden aan de Duitsers via de wegenbelasting, mogelijk dat er in NL geen BPM (of hoe het beestje ook mag heten allemaal) geheven mag worden. Per slot van rekening wordt je als NL’r gediscrimineerd t.o.v. de overige Europese burgers als het gaat om extra belasting op auto’s.
erce zegt
Meh. Geen vlees geen vis toch? Omdat er wat sjakie-attributen op deze honda zijn geschroefd is het opeens wel een gave bak?
pa045 zegt
@erce: lijkt wel een A4 met S-line pakketje..
jwcroy82 zegt
Ja hoor net zoals de nsx en eigenlijk alle hedendaagse honda’s een afzichtelijk lelijke auto. En 290 pk uit een atmosferische 3.5 v6 is nu ook niet écht veel te noemen.
dees zegt
De reden dat ze hem daar maken is vooral omdat de NSX voor geen meter verkoopt en ze capaciteit over hebben
Robert zegt
@dees: geheel vrij naar J.C.: “elk nadeel hep z’n voordeel”.
Wat die auto verder betreft, laat die hoes maar zitten; hij mag ook zó wel bij mij thuis onder de carport worden gezet. Zo’n Accord+ met deze specs móet wel een genot zijn om te rijden…
87sandyd zegt
En de koplampen van een Chiron…
Erik zegt
En met P-AWS (Precision All Wheel Steer)
https://www.acura.com/tlx/features
clubbtraxx zegt
Honda, kap nou eens met die uitgezakte neus tussen de koplampen. Dat designtje kennen we al 30 jaar.
Kom eens met wat fris nieuws, dan gaan de verkopen misschien ook weer eens omhoog.
johanw zegt
@clubbtraxx:
goh, honda staat in de top 10 met best verkochte modellen wereldwijd…
op plek 3 de civic en plek 4 de crv….een golf verkoopt minder dan een Civic wereldwijd..denk dat honda niets hoeft aan te passen.