Met alleen het verfijnen van je aandrijflijn red je het tegenwoordig niet meer als (dure) autofabrikant. Er wordt naar elk aspect van de auto gekeken, dus ook de verlichting. Audi en Mercedes presenteren gelijktijdig (da’s toevallig) hun LED-innovaties.
Audi Matrix LED
Bij deze technologie worden de LED-koplampen opgedeeld in een groot aantal individueel kleine diodes. Deze werken samen met lenzen of reflectoren. Een speciale aansturingsunit zorgt ervoor dat de diodes afhankelijk van de (rij)omstandigheden worden geactiveerd, gedimd of juist uitgeschakeld. In theorie heb je op deze manier altijd optimale verlichting, en bovendien zijn draaimechanismes hiermee verleden tijd.
Een heel handig snufje is een camera die tegenliggers herkent. Wanneer je met grootlicht rijdt, zullen de LED’jes die op hen gericht zijn gedimd worden, waardoor verblinding wordt tegengegaan. Hoe dichter de tegenligger nadert, des te meer LED’s worden gedimd of uitgeschakeld. Ziehier de voordelen van 25 kleine lampjes, in plaats van één grote. Ook kan de verlichting, dankzij gegevens van het navigatiesysteem, alvast een bocht verlichtingen voordat je daadwerkelijk de bocht instuurt.
Vanzelfsprekend is nieuwe technologie niet goedkoop, en dus debuteert dit systeem op de gefacelifte Audi A8, die eind dit jaar op de markt komt. Het lijkt ons dus voor de hand liggen dat we hier in Frankfurt (september) voor het eerst kennis mee mogen maken. Neo schijnt de techniek al gezien te hebben, zijn commentaar: ‘whoa’.
Mercedes Active Multibeam
Precies hetzelfde principe als bij Audi, maar dan met een andere naam. Mercedes’ disco-LED’jes debuteren op….u raadt het al.. de nieuwe S-Klasse.
Zouden deze innovaties soms uit hetzelfde laboratorium voortkomen?
En BMW?
BMW gaat nog steeds voor frickin’ laser beams in zijn koplampen, een technologie die ze in 2011 ‘over 2-3 jaar‘ verwachtten in te kunnen voeren. Dat wordt dan haast eens tijd. Primeurtje op de nieuwe BMW 850i?
Overigens had Audi iets soortgelijks op zijn A2 Concept zitten, maar dit project is (voor nu) dood en begraven, iets dat de R&D-chef onlangs (kort door de bocht) de kop kostte.
Hebben we nu alle lampjes gehad?
Wat de voorkant betreft wel. Kijken we naar de bips van de moderne auto’s, dan is recentelijk de OLED-Spielerei van Audi nog noemenswaardig. Burn, baby burn. Disco inferno!
kaasboerin zegt
Eerste 2,5 aar meerprijs van 2.000,- +
Na 6 jaar standaard op de Picanto.
C220AMG zegt
@kaasboerin: Dat is normaal hoor. Nieuwe technieken zijn nu eenmaal duurder omdat de productieprocessen nog gefinancierd moeten worden, vanuit de duurdere klassen dus.
norge zegt
Wat zijn die gouwe ouwe peren toch lekker eenvoudig en goedkoop.
Het geeft licht en je kan even snel langs de kant van de weg een ander peertje erin zetten.
En dat vind ik het grootste probleem met die niewerwetse led shit , je ziet vaak nieuwe auto’s met 1 kapotte lamp rondrijden.
kaasboerin zegt
@norge: Yep, en als je hem wilt vervangen moet je je halve auto uit elkaar trekken..
M.a.w. naar de dealer en de hoofdprijs betalen.
lincoln zegt
@norge:
zou ook mijn god niet weten wat het verkoop argument zou moeten zijn voor die troep ..
zal wel iets met “sport” of “priemiejum” in de brochure staan ofzo ..
cookies zegt
@lincoln: heb je ooit in een auto met Xenon-koplampen gereden? Op een echt donkere weg? In vergelijking met xenonverlichting zijn halogeenlampen echt waxinelichtjes.
Voordeel van LED is dat ze langer meegaan en eervoor zorgen dat de lichtbundel aangepast kan worden, zodat je ook met tegenverkeer je grootlicht niet hoeft uit te zetten. Lijkt me net zoiets als centrale vergrendeling of airco: nier per se noodzakelijk, maar als je het eenmaal hebt gehad, wil je nooit meer zonder.
Hupke zegt
@norge:
Het is zogezegd efficiënter.
cocksdriveaudi zegt
@norge: fijn he ouderwets Volvo of in mijn geval Saab rijden, nieuw lampje < 2 euro < 2 minuten werk. Aan ieder ander U heeft Leds tja succes ermee
FelixF zegt
@norge: Dat zijn 9 van de tien keer nog steeds gewoon doodnormale halogeen lampen. Xenon gaan een stuk minder snel kapot. En of het nou Xenon of Halogeen is, hoe dichtgetimmerd de auto is bepaalt hoe makkelijk het te vervangen is. Dat heeft niks met de lichttechniek te maken.
mpwpeter zegt
“Zouden deze innovaties soms uit hetzelfde laboratorium voortkomen?” Ja, het is allemaal Hella (http://www.hella.com/hella-com/483.html?rdeLocaleAttr=en) spul. ;-)
sir_smokalot zegt
Het was ook een retorische vraag :)
Maar waar het vandaan kwam kon ik zo 1-2-3- niet zeggen, thanks!
huge zegt
@mpwpeter: dit zijn ook bekende LED-koplampem leveranciers, zij hebben de R8 koplamp ontwikkeld…
http://www.al-lighting.com/home/
lincoln zegt
zoooo vette koplampen jonguhhhh ..
mout zegt
Laten we de marketing-blabla even vertalen.
‘LED-koplampen opgedeeld in een groot aantal individueel kleine diodes‘. Een LED van 60W heeft nog niemand kunnen maken, dus zijn het groepjes. Net als nu.
‘Deze werken samen met lenzen of reflectoren.‘ Nee maar. Lenzen en reflectoren in een koplamp? Het moet niet gekker worden! O, wacht… Toch zit hier wat vernieuwing: LEDjes via spiegels zie je nog niet veel. Ik ken het alleen van premium fietslampjes: http://www.bumm.de/innovation-original/iq-iq2.html.
‘Een speciale aansturingsunit‘. Geloof het of niet, maar er wordt heuse electronica gebruikt om de LEDjes aan, zacht of uit te zetten. De laatste keer dat ik dat tegenkwam, was in een zaklamp van €1,50.
De meerwaarde zit hem natuurlijk in de samenwerking tussen deze drie zaken en de herkenning van de (rij-) omstandigheden. Groepjes LED samen met lens / spiegel kan je gebruiken om hoog (groot licht), laag (dimlicht) of breed (mistlicht / bochtverlichting) te maken. En als je toch bezig bent, kan je met local dimming of local lighting gericht leuke dingen doen: Een tegenligger niet verblinden, een berm / obstakel aanlichten, een fietser of voetganger verblinden, of een snelheidscamera flitsen, zodat ie overbelicht.
@kaasboerin heeft natuurlijk helemaal gelijk. Stripje printplaat, nauwelijks warmte-afvoer, nauwelijks gewicht of inbouwdiepte nodig: Dit is alleen goedkoper om te maken dan halogeen / xenon. Maar dat gaan we pas merken als de ontwikkelkosten zijn betaald.
ckaka zegt
@mout: vergeet jouw blablabla ook maar even…
Als het allemaal zo eenvoudig, had een simpele als jij dit allang ontwikkeld…
FelixF zegt
@mout: Dingen hebben alsnog helaas veel koeling nodig. Meet dan een normaal halogeen peertje
berengun zegt
Laser beams komen beschikbaar op de I8 die in Frankfurt zal staan
michelinman zegt
Hoezei, high-tech kerstboomverlichting…
Tegenwoordig doen ze toch alles om je geldtas leeg te zuigen…
bierbuik zegt
Als je bij die Audi op foto 2 kijkt zie je doodleuk de tegenligger in het donker rijden, maar als hij een meter doorrijdt ziet ie geen reet meer.
Dat is wat me vooral stoort aan die moderne verlichting
FelixF zegt
@bierbuik: Lees anders het artikel eens, die donkere plek beweegt dus mee.
Svda zegt
Vind de Full LED van Audi erg mooi op het moment en heb het kunnen ervaren in de avond dat het goed licht geeft.
Jammer genoeg dat elk merk tegenwoordig LED dagrij licht heeft, Audi kwam daarmee 2004 mee op de markt in de A8
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dahlback: En Saab een paar jaar dáárvoor…
jan-paul_kramer zegt
Leverancier zou ook Magneti Marelli (onderdeel van Fiat) kunnen zijn. Die leveren al jaren LED verlichting aan zowel Audi als Mercedes. Uit een pers bericht van september 2012:
Magneti Marelli’s lighting technologies can also be found on some of Audi’s leading models: on the restyled A3, in the Sportback and S3 versions, Magneti Marelli Automotive Lighting supplies LED and incandescent rear lights; on the R8 Spider and Coupé, the full-LED headlamps, Xenon lights with AFS (Adaptive Frontlighting System), rear LED lights; on the RS5, halogen and Xenon headlamps with AFS function, the combination LED and incandescent rear lights, and lastly, the instrument cluster.
Mercedes also fits Magneti Marelli Automotive Lighting’s latest technologies on its new CLS Shooting Brake presented at the Paris Motor Show: the car features full-LED intelligent headlamps with adaptive lighting, Bi-Xenon systems, and rear LED lights.
cocksdriveaudi zegt
@jan-paul_kramer: nu zou ik ze al helemaal niet meer willen MM is zo ongeveer de meest desastreuze leverancier van alles wat ook maar iets met elektronica te maken heeft.
jrk68 zegt
@cocksdriveaudi:
Het kan altijd erger, je zal maar een auto hebben met Lucas elektronica.
FelixF zegt
@jan-paul_kramer: Het eerdergenoemde AL-Automotive Lighting is van Magneti Marelli.
uberawesomedude zegt
het is uber awesome jonguhss, zon led gaat wel 50 jaaries mee.. moet je niet beginnen over lampjes vervangen voor 2 euro want je moet het gwn niet doen…
Koop een lada ofzoh shizzles
jan-paul_kramer zegt
Vandaar dat alle Duitse premium merken al jaren zaken doen met Magneti Marelli, Audio, BMW, Mersedes en Porsche staan tenslotte bekend om hun slechte kwaliteit…