Als het niet te oud en versleten mag zijn, wat zijn dan de beste opties voor een premium kilometervreter als je 20.000 te besteden hebt? Team Autoblog zoekt het uit voor je!
Er is een groot verschil tussen opgaven van de fabriek en die op het ‘het asfalt’. Daar kwam Autobloglezer Thomas achter. Hij is op zoek naar een nieuwe auto. Tegenwoordig is elektrisch, plug-in hybride of hybride erg populair. En als dat echt niet kan, dan benzine. Dat is hoe auto’s nu gekocht worden. Diesel en LPG zitten in een enorm verdomhoekje.
Afhankelijk van de kilometers die je maakt, is er altijd wel een beste oplossing te vinden. Maar voor Thomas dus niet helemaal. Hij rijdt namelijk met gemak 50.000 km op jaarbasis. Dat zijn uiteraard voornamelijk snelwegkilometers. Zijn huidige auto is een Mercedes C-Klasse uit 2013. Op zich nog jong genoeg om door te rijden, maar Thomas maakt dermate veel kilometers dat hij nu alweer naar iets anders moet kijken.
Thomas staat wel open voor andere aandrijflijnen, maar weet niet welke het bese bij hem past. Op papier is een plug-in hybride ideaal met 1 op 50 qua verbruik. Maar ja, dan is de accu na 20 km leeg en kon Thomas de benzinemotor extra hard laten draaien om de accu’s en elektromotor mee te torsen. Of valt dat mee?
De wensen en eisen voor Thomas zijn premium kilometervreter kun je in onderstaande tabel zien:
Huidige / vorige auto’s: | Mercedes C-Klasse 180CDI S204 2013 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 20.000 |
Jaarkilometrage: | Meer dan 50.000 |
Brandstofvoorkeur: | Diesel |
Reden aanschaf andere auto: | Jongere auto + lagere kilometerstand |
Gezinssamenstelling: | Vrouw + kind (1jr) en groeiende |
Voorkeursmerken / modellen: | Mercedes, BMW, Audi |
No-go merken / modellen: | Franse auto’s en enkele Aziatische modellen |
Allereerst, ga voor diesel. Zeker als je weet dat je er nog drie-vier jaar nog heel veel mee gaat rijden. Een plug-in hybride is zoals je zelf aangeeft funest op hogere snelheden voor lange afstanden. Met een elektrische auto zul je ook constant moeten wachten bij de laadpaal. Die twee vormen van aandrijving kunnen voor veel mensen een goede oplossing zijn, maar niet als je constant langdurig boven de 100 km/u rijdt.
Audi A5 Sportback 2.0 TDI (B8 / 8T)
€ 20.995
2015
40.000 km
Helaas valt het nieuwe model A5 nét buiten budget. Nou ja, helaas. Qua styling is de oude misschien wel fraaier dan de nieuwe. De Walter da Silva-lijnen zijn nog altijd ongeëvenaard. Meestal is de vertaling naar een liftback niet waanzinnig succesvol, maar in dit geval is de Sportback bijna net zo fraai als de Coupé. De 2.0 TDI met 177 pk is niet extreem bijzonder, maar het blok is behoorlijk sterk en erg zuinig.
Als je genoegen neemt met meer kilometers en een oudere auto, kun je ook kiezen voor een 3.0 TDI quattro, maar dan gaan de kosten voor verzekering, MRB en brandstof omhoog. Daarbij moet je echt goed op de uitrusting letten. Met name import-A5’s kunnen erg kaal zijn. Of heel luxe. De Audi A5 is zo’n auto waar de journalisten niet altijd enthousiast over zijn, maar de eigenaren wel. Dit zijn geweldige auto’s voor de lange afstand. Het is geen speelse rijdersauto, maar juist een rotsvaste premium kilometervreter. Precies wat je zocht, toch?
Volvo S60 D3 R-Design
€ 19.450
2016
55.000 km
We moeten de Volvo benoemen, simpelweg omdat deze uitstekend te vinden zijn. Al helemaal als je de V60 meerekent. Ga minimaal voor de D3, de D2 is ondergemotoriseerd. Een R-Design klinkt heel sportief, maar de S60 is dat absoluut niet. Alles is best afstandelijk. Nergens wordt je betrokken bij het rijden. Dat zou een groot pluspunt kunnen zijn voor als je meer dan 50.000 km per jaar rijdt, nietwaar? Een perfect recept voor een premium kilometervreter. De stoelen in zo’n R-Design zijn erg prettig. Het enige nadeel is dat de S60 aanvoelt als de zelfde generatie als jouw C-Klasse.
Dus het is meer een stap zijwaarts in plaats van voorwaarts. Het nieuwe model is nog gaver, maar is als V60 te duur (er is nooit een derde generatie S60 diesel geweest). Gek genoeg horen we veel gevallen van roest bij deze generatie, soms zelfs in een behoorlijk ver stadium. Dat is serieus wel iets om op te letten. De D3-motor is niet bijzonder, een D4 is net even wat fijner, maar lastiger te vinden in het budget.
Alfa Romeo Giulia Aut. Business Super (952)
€ 20.950
2017
75.000 km
Ja, ja, ja! Eindelijk een aanvraag waarbij we een Alfa Romeo Giulia kunnen aanraden! En niet zonder reden dit keer! De Giulia heeft een paar belangrijke voordelen. De motor is verregaand betrouwbaar en de automaat is uit de kunst (sla de handbak over!). Het mooie is, het maakt niet uit welke vermogensversie je hebt, ze gaan allemaal naar 240 pk na een kleine chipkuur. Ook de versie met 136 pk! Alle blokken hebben veel reserve.
Maar het hoogtepunt zijn de rijeigenschappen zelf. De wegligging is erg prettig: zeer stabiel en rustig, best comfortabel en lekker strak met een fijne, precieze besturing. De meeste Giulia’s die we tegenkwamen zijn redelijk goed uitgerust. Dingetjes als mooie wielen en leer maken de auto wel. Het is niet de meest praktische auto qua in- en uitstappen en ruimte, maar voor twee personen en twee kleine kinderen meer dan voldoende. Onze Alfa Giulia duurtester heeft het geweldig gedaan.
Jaguar XE 20d Prestige Premium Business (X760)
€ 18.950
55.000 km
2015
Dit is eigenlijk best een ondergeschoven kindje als het gaat om een premium kilometervreter, om eerlijk te zijn. De Jaguar XE is een auto die is ontwikkeld om direct te concurreren met de BMW 3 Serie. Als het aankomt op de wegligging, is de XE stiekem iets beter. Het totaalplaatje van de BMW is dan weer iets beter, waardoor veel mensen kiezen voor de BMW. Maar dat is zonde, want zo’n Jaaaag is hartstikke leuk. Kijk de Jaguar XE rijtest er maar op na.
Het dashboard is niet enorm denderend, maar zeker niet verkeerd. De motoren zijn op zich prima, maar je zou van een Jaguar iets meer pit verwachten. Het is wel een bovenmodaal fraaie auto met een verregaand neutrale uitstraling. Zeker in een bijzondere keur met apart leer is het een erg gave auto, maar ja: vind ze maar eens.
Mercedes-Benz C220 CDI (W205)
€ 19.950
2016
70.000 km
Als je Mercedes rijdt, waarom niet nog een keer? De stap van W204 naar W205 is namelijk best een grote. Qua design maakte Mercedes enorme sprongen. Nu is het maar de vraag of je het ronde en barokke design fraaier vindt dan het strakkere doch oudere ontwerp. In het interieur zie je eveneens dat er zeer grote sprongen voorwaarts zijn gemakt, met name qua infotainment.
Dit was een van de eerste ‘nieuwe stijl’ Mercedessen. De 220 CDI is een topmotor: veel vermogen, lekker veel koppel en met de automaat een topcombinatie. Daarbij is deze combinatie alsnog erg zuinig. Kortom, ingrediënten voor een premium kilometervreter zijn ruimschoots aanwezig. Qua uitrusting moet je wel even goed opletten. De C-Klasse kon je zo kaal als een taxi krijgen of zo compleet als een S500. Dus let er goed op of alles aanwezig is wat je wenst.
Infiniti Q50 2.2d Sport
€ 21.450
2017
85.000 km
Niet alle Aziaten waren welkom bij onze Autoblog advies aanvrager. Maar hoe zit het met deze Infiniti? Het is in principe de luxe versie van de Japanse Nissan Skyline. Hoe cool is dat? De Q50 sportsedan is ook even in Nederland geleverd. Met name met de dieselmotor was de auto interessant voor misschien wel 10 mensen. Er stonden er twee te koop voor hele flinke prijzen. Nu is het flauw om de helft te bieden, maar meer dan 20 mille voor een incourante Japanner met diesel betalen is eigenlijk gekkenwerk.
Maar voor rond de 18-19 (een reëlere prijs, onder dat van de concurrenten) heb je er een zeer puike premium kilometervreter aan. Ten eerste is de Q70 erg exclusief. Het is ook zeker een originele verschijning. Ook lekker is de viercilinder Mercedes-motor, dat is fijner dan een met de hand gebouwde Italiaanse V8, nietwaar? De auto’s zijn behoorlijk betrouwbaar en veelal zeer compleet uitgerust. Kortom, absoluut een proefritje waard. Goed alternatief: de Mazda 6. Die lijkt er sprekend op, maar heeft voorwielaandrijving.
YOLO: BMW 335d xDrive (F30)
€ 18.950 (Dld.)
2016
150.000 km
Uiteraard keken we ook even naar een premium kilometervreter-oplossing met zes cilinders. Als je niet een al te oude auto wenst met niet al te veel kilometers, is dat erg lastig. Ongeveer de dikste die je kunt kopen is de BMW 335d. Dan heb je alles: een dikke sjaak onder de kap met twee turbo’s, drie liters, zes cilinders en vierwielaandrijving. Dat alles maakt ‘m niet erg zuinig. Maar qua performance kom je niets te kort. Een betere optie is wellicht de 330d, ook een zescilinder maar eventueel met enkel achterwielaandrijving te krijgen.
Je zult ze moeten importeren uit Duitsland, want in Nederland is het niet te vinden. Ga niet per ongeluk voor een E90 335d, die zijn namelijk bijna altijd Euro4 en zullen binnenkort lastig worden om Antwerpen in te rijden. Verder zijn het topauto’s. Die automaat is uit de kunst en de motor loopt zijdezacht. Veel comfortabeler dan je van een Dreier zou verwachten. Maar, als je zes cilinders wenst, kost het een hoop. Check hier het BMW 3 Serie (F30) aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
pitapita zegt
Wat je echt wilt is een E350 cdi. Maar ja, dan zit je met dezelfde bouwjaren als waar je nu mee rijdt. Qua kilometerstand hoef je je in dat geval niet al te druk te maken als het allemaal goed onderhouden is.
cheatah zegt
@pitapita: zijn betrouwbaar en krachtig, maar niet bepaald zuinig. De R6 werd volgens mij echt beter
marcomanta zegt
@pitapita: nee toch, je kan toch wel een beter advies geven dan een Mercedes
pitapita zegt
Nou OK dan. De nieuwe Bentley Flying Spur schijnt ook wel goed te zijn. Misschien nog iets over budget.
marcomanta zegt
@pitapita: inderdaad, heeft tenminste meer uitstraling. En Alfa?
regast zegt
Wat je echt wil is géén diesel.
Stond zelf voor de keus vorig jaar (A4 3.0 diesel,50000/jaar). Gekozen voor Lexus IS 300h;dieselverbruik en benzinewegenbelasting.
thjvanvlerken zegt
Ik ken iemand die gewoon 50k kilometers reed met een m4, in totaal meer dan 200k op de klok gezet toen ie weg ging. Dus je kan gewoon benzine rijden is misschien wat duurder. Dat hebben gezegd ga voor de alfa, gewoon de beste als je het mij vraagt!
EJS zegt
Dat is iemand met te veel geld, die koopt z’n auto vast ook niet voor 20k. Overigens lijkt een M4 me ook niet direct de ideale auto voor zoveel kilometers, een 430d of iets dergelijks rijdt op de snelweg vermoedelijk eigenlijk fijner, stiller en heeft een grotere actieradius. Dat laatste is ook een ding; ik rijdt 50 tot 75k per jaar met een Saab 93 automaat met 270 pk en de actieradius(6 tot 700km) is eigenlijk het enige dat echt irritant is. (Nou ja, inmiddels beginnen de plastic dingen die afbreken in het interieur ook vervelend te worden, maar goed)
marcomanta zegt
@thjvanvlerken: helemaal mee eens, dat is tenminste een unieke wagen ten opzichte van de rest (op een enkele uitzondering na dan).
r525 zegt
Uit dit lijstje sowieso de A5, blijft een schitterende wagen. Op zich vallen de jaarlijkse kilometers nog mee, maar een auto gericht op comfort lijkt me toch het fijnste. A4 van de huidige generatie kan overigens ook voor dit geld, zeker binnen toch wel een stukje moderner de A5.
C Klasse ook een erg goede kandidaat, al ben ik niet zo’n fan van dat interieur.
sabrerator zegt
Waarom geen Jaguar XF?
Net een maatje groter en dat is met 50.000 per jaar best lekker. Staan er een paar op Marktplaats met aantrekkelijke kilometers tanden (onder de 70.000) en onder de €20.000.
bakboord1 zegt
Wat zijn al deze auto’s goedkoop.
De combinatie van sedan en diesel is een garantie voor een hoge eerste afschrijving volgens mij.
De hier getoonde kilometerstanden zijn echt laag. Als je dan 50 dkm per jaar erbij gaat zetten dan is de keuze reuze en uiterst betaalbaar.
Je bent daarna wel zo ongeveer gedwongen je auto op te rijden want het voordeel bij aanschaf is ook je nadeel bij verkoop.
Tonnie zegt
@bakboord1: haha ja deze tactiek hanteert m’n pa al jaren met diesel stations. Kopen met de kop eraf, vervolgens gaan ze meestal rond 350k weer weg voor een nog net acceptabel bedrag.
marcomanta zegt
@thijsj: behalve VW diesels, die zijn met 2 ton versleten en DSG bak aan revisie toe, al helemaal de Transporters.
dirkiii zegt
@marcomanta: mijn golf MK7 2.0 TDI met handbak en 250.000KM op de klok. De laatste 100.000KM alleen een Lambdasonde en een airco condensor vervangen. Verder alleen normale zaken zoals een koppeling en een vliegwiel bijvoorbeeld, dat hoort er gewoon bij als je een diesel auto rijdt met 2 ton plus op de klok.
Zo slecht als jij doet beweren vindt ik ze in ieder geval niet.
marcomanta zegt
@dirkiii: kijk maar eens bij problemcar
marcomanta zegt
@dirkiii: ik weet wel dat de oudere Golf diesel wel mega veel kilometers meeging.
Ot92 zegt
@marcomanta Ik had de oude 2.0 TDI PD met Siemens pompverstuivers, stonden bekend als de slechtste VAG motor ooit gemaakt. 350dkm aangetikt zonder enige problemen en dat ding liep nog altijd perfect.
Nu spreek ik enkel uit mijn ervaring, maar als ik de ervaring van mijn maat erbij betrek, iemand die een VAG specialist is, dan is er vrij weinig mis met die VAG TDI motoren. Over de vroegere TSI motoren is ie minder te spreken.
Richmond zegt
@bakboord1: benzine met veel km is ook geen recept voor lage afschrijving
camber24 zegt
Makkelijke keuze dit keer, en erg Voorde hand liggend; Merc of BMW
marcomanta zegt
@camber24: zeker status symbool… doe mij de Alfa maar.
camber24 zegt
@marcomanta: status symbool heb ik niet zoveel mee. Heb zelf een f30 gehad, en heb de Merc overwogen maar niet gedaan. De rest is sowieso niet mijn keuze. De Jag zou nog evt kunnen, de Alfa zeker niet. Heb echt niets ermee. Zwaar overgewaardeerd hiero ;-)
bischero zegt
@camber24: hoeveel kilometer heb jij in de Giulia gereden? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Juist BMW is overrated.. heb zelf meer dan 200.000 BMW ellende achter de rug. Probleem auto’s met probleem dealer netwerken.
Beetje Rolex vs IWC.
camber24 zegt
@bischero: ik heb 0 ervaring in een Giulia. Maar er is een reden natuurlijk dat je dreiers en C klasses continu ziet, en die gekke alfa je nauwelijks tegen komt. Ik heb de Alfa kort overwogen. Maar vond hem bij de introductie al gedateerd. Voegt echt niets toe aan het segment. Zoals ik al zei, heb er echt niks mee.
bischero zegt
@camber24: reden dat je ze niet ziet is dat veel hem wel zouden willen leasen maar de restwaarde laag wordt gehouden door merk gerelateerde leaseco’s (Alphabet, Athlon) en andere onder meer werkgevers die merken restricties doen. Liever een zaaddroger op de stoep waar niemand blij van wordt maar nee tegen zal zeggen (VAG, BMW). Zelfde voor kleur restricties. Times are about to change though. De traditionele zakelijke leaseauto staat op het punt uit de gratie te geraken. Geholpen door een gunstig belastingklimaat voor mobilteitsbudgetten en daar uit voortkomende private lease of occasion auto’s.
Over twee jaar staat hier een Veloce of Q op de stoep, of een V60 T6 ✌️
camber24 zegt
@bischero: tja, in Nederland misschien, je verwachting omtrent leasing en de markt. Maar waar ik woon zie ik die structuur niet 123 veranderen. Dat terzijde; dat ik BMW en Mercedes voorstelde had niets met het door marcomanta gesuggereerde status ding te maken. Geloof het of niet op deze site, maar ik ben geen Alfa Romeo liefhebber. Vroeger vond ik de 33, 155, 147, en 166 enorm gaaf. Maar de huidige modellen bekoren me niet.
bischero zegt
@camber24: snap ik en hoeft natuurlijk ook niet. 😎
Ik ben wel fan van AR, heb er meerdere gereden, daarnaast ook BMW’s, VAG producten .. alleen geen MB. Dat gaat ook niet snel gebeuren, maar dat is een imago dingetje.
Vwb lease zullen we zien waar het naartoe gaat, maar in de lease registraties zie je nu al veel verschuiving van zakelijk naar privé. Arbeidsvoorwaardelijke auto’s verdwijnen nu snel. Ik voorzie dat dit post COVID niet zal stoppen. En ja, dat zal mij ook betreffen, en zo erg is het niet, zolang er een wel doordachte mobiliteitsplan komt waar de overheid nu eens met een echt beleid voor jaren op komt.
camber24 zegt
@bischero: PS ik heb werkelijk NIETS met Rolex. Een IWC kan ik waarderen (Portofino bv), maar liever een Longines (in bezit) of Blancpain (wishlist).
bischero zegt
@marcomanta: Hear hear!
Pascal zegt
De Mercedes past hier nog steeds erg goed: ultieme kilometervreter en heerlijk luxe. Ik kan me voorstellen dat de eigenaar misschien ff iets anders wil. In dat geval vind ik de XF een goeie, je ziet ‘m weinig en schijnt erg goed te rijden. Maar: De yolo zou m’n eerste keuze zijn. Originele keuze is het niet, maar gewoon nog ff die dikke 6-pitter onder de kap zolang het nog kan en bij BMW weet je altijd zeker dat het ook nog lekker stuurt.
Tonnie zegt
Zijn die d3’s van die generatie nog 5cil? Wel prettige blokken en voor een diesel best aardig geluid. Stoelen zitten ook echt uit de kunst altijd bij volvo, dat lijkt me een van de meest belangrijke criteria als je er zo ongeveer in leeft.
baserati zegt
Giulia zonder twijfel
marcomanta zegt
@baserati: helemaal mee eens
Paul58 zegt
@marcomanta: all day every day
alloallo zegt
Uit dit rijtje de Infiniti. Persoonlijk zou ik echter een Superb of Passat met 190pk diesel en een adaptief onderstel kiezen. Op de snelweg zijn deze echt comfortabel.
Mbt elekto: ik rijd zelf jaarlijks 55K met een Tesla. Dit is goed te doen als je veel woon-werkverkeer rijdt en thuis en op kantoor kan laden.
PunicaOase zegt
Als je zoveel km’s rijdt zou ik vooral gaan voor degene waar je goed in zit.. Dus goede stoelen en ergonomie die bij jouw postuur..
Johanneke zegt
Polo slowmotion of iets wat er op lijkt van een ander merk. En van het vele geld dat je overhoudt een s2000. Ofzo.
pier zegt
Dit is een advies van iemand die nog nooit veel kilometers heeft gereden, met zulke afstanden wil je gewoon een comfortabele auto met goede stoelen. Dan ga je geen slowmotion rijden.
Johanneke zegt
Haha heel serieus was mijn comment ook niet. Maar persoonlijk zou ik wel proberen om voor een auto te gaan die comfortabel genoeg is, maar wel goedkoop. Dus een goed uitgeruste volvo v40 ofzo, ook een ford focus checken, of gewoon een saaie golf 2.0 tdi. Ik denk dat je daar goed genoeg in zit, en je kan zo veel leuks doen met al dat geld dat je overhoudt.
Of gewoon wel die Alfa doen, chippen, en een bijzonder mooie en rappe wagen hebben.
marcomanta zegt
Koop alsjeblieft de Alfa, gewoon iets om trots mee te kunnen zijn, geen Benz aub, uienbak! Je wilt tenslotte wel iets waarvan je met die kilometers per jaar, ook met iets aankomt waarvan je naar kunt blijven kijken en dat doe je niet bij de Duitsers bijvoorbeeld, daar wemelt het onderhand van op de weg.
geelbarrel zegt
@marcomanta: mn Giulia… zalige stuur-auto. Als de teller slechts op loopt met snelweg km… snap ik competitie… Diezelfde competitie heeft nog nooit geproefd aan echt sturen. Daar besef je pas dat je eenmaal leeft en de Giulia je gul plezier geeft
Variomatic zegt
@marcomanta: bij zoveel kn’s boeit uiterlijk toch helemaal niet? Rust, comfort en de beste stoelen die er zijn, niet of ie er fancy uitziet of ‘lekker stuurt’..
marcomanta zegt
@variomatic: tuurlijk wel, ik hou van genieten als ik in mijn auto rijdt en zowel van binnen alsmede de buitenzijde ook mooi is, maar “het mooi vinden” is een smaak wat persoonlijk is.
jmeverts zegt
Mini diesel 👌
marcel174 zegt
Wat te denken van een DS5?
pitapita zegt
Misschien moet je even out of the box denken.
Een Diesel Cabrio. Wil geen hond meer, dus qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar en vaak met lage kilometerstanden.
A5, E-klasse, 4-serie, allemaal vast wel te doen, naar keuze met vier of zescilinder.
neymar zegt
3 Serie
Johanneke zegt
Wauw ik had niet verwacht dat uiteraard jij een bmw zou aanbevelen zonder een enkel argument te noemen.
Charles Taycan 4S zegt
Persoonlijk zou ik voor de C-Klasse gaan, hele fijne en comfortabele veilige auto. Ik zou ook even naar een E- Klasse kijken, E 220 bv, heerlijk ruim en comfortabel. Echte premium auto’s geen wannabee -Premium.😉
BerlingoHdi zegt
Mazda 6 2.2 of Mondeo 2.0 (1.5/1.6 zijn er ook maar geen idee hoe dat rijd) dan heb je soms een hatchback ipv sedan. Maar lijken me fijne auto’s voor de kilometervreter
audiA41.8TFSI2013 zegt
Tja, denk dat ik voor de Mercedes 220 CDI (W205) zou gaan bij zoveel kilometers per jaar. Comfortabel, betrouwbaar, dealernetwerk is goed, goed stoelen, etc. Mochten de brandstofkosten niet heel veel uitmaken, dan misschien wel een BMW 330 Diesel, zes cilinder (F30), met de juiste opties (sportstoelen bv). Zou geen VAG product kopen (PON staat me niet meer zo aan mbt hoe ze om zijn gegaan met garanties, ben vertrouwen wat verloren in de betrouwbaarheid van hun producten).
marcomanta zegt
@audiA420fsi: kijk eens op Youtube naar Motoren Zimmer, dan zie je pas hoe Mercedes is.
Joost zegt
Guilia is ruimte niet heel belangrijk voor je is. Als ruimte wel belangrijk is, ook de Guilia. ;)
marcomanta zegt
@ijoost: yes, klopt.
saxoke zegt
De A5 of de C220
net10 zegt
De Mercedes w205 lijkt mij een hele goede keus, de Alfa is ook fantastisch.
Waarom geen Franse diesels is mij niet duidelijk. Mercedes,Volvo en Jaguar gebruiken vaak Franse diesels, omdat ze meestal heel betrouwbaar, zuinig en degelijk zijn. En een grote Fransoos is tegenwoordig vaak heel voordelig, comfortabel en betrouwbaar.
Siemi zegt
Duidelijk. Voor dat geld moet het een A4 worden. Ga voor een 150pk ultra. Die rijdt belachelijk zuinig en toch heerlijk. Die is zoveel beter dan de A5 wat echt een verouderd model is. Zo’n A4 haal je in Duitsland voor onder de 20k incl invoer en BPM. Wel met Tour pakket nemen.
LoutervanPlezier zegt
Zoek gewoon een goede Skoda Superb 2.0 150pk uit, dan kan je comfortabel van a naar b, hij is zuinig en niet minder snel dan je huidige auto, misschien ook nog iets goedkoper in het rijden. Ook heb je de komende jaren ruimte zat, ook als je op vakantie met de auto gaat.
Ot92 zegt
Ik zou voor de 335d F30 kiezen :)
Of een Passat/Superb 2.0 TDI 150pk (euro 6). Als het iets minder zuinig mag, dan de 190pk. Met enkel een chippie gaat de 150pk naar 190 á 200pk en dat rijd meer dan prima.
bernoulli zegt
In elk geval eentje met adaptive cruise control.
paulsurfing zegt
Waarom geen v60 D6, deze kan een goed verbruik halen en lage mrb